Ja det har jeg lyst til, bor i Halden så det får vi ta en gang når det passer. Jeg er også ølbrygger, som også fungerer godt sammen med musikk. Du og andre er også velkommen innom om dere har lyst til å høre på DIY-konstruksjonerAN P3 Tonmeister
Ja det har jeg lyst til, bor i Halden så det får vi ta en gang når det passer. Jeg er også ølbrygger, som også fungerer godt sammen med musikk. Du og andre er også velkommen innom om dere har lyst til å høre på DIY-konstruksjonerAN P3 Tonmeister
Det er virkelig bra informasjon du gir meg.Absolutt. Det hjelper riktig nok mye med høyttalere som måler godt på de vesentlige områder. Det frigjør en i større grad fra romproblemene. Spredning er åpenbart en ting. Og selv holder jeg f.eks unna høyttalere som har delefrekvens i presensområdet (foruten koaksial), uavhengig om de aktivt eller passivt delt. Og det samme med passive flerveis høyttalere som har delefrekvens flere steder i mellomtone og diskant. Da har man startet med svakheter IMO som ikke er helt løsbare.
Rom varierer også mye. Noen har rom som er mye vanskeligere og andre har et veldig godt utgangspunkt. Under ser du nøyaktig samme høyttaler målt i to forskjellige rom. Det låter behagelig i det første med transparent elektronikk mens i det andre opplever man fort lyttetretthet til en del musikk med litt volum pga tonaliteten er for langt ute på bærtur.
Vis vedlegget 684542
Vis vedlegget 684543
Det er vanskelig å si noe helt sikkert om før man vet mer om detaljer. Hadde f.eks vært fint og sett en målefil av hver høyttaler, målt i sitteposisjon. Akustiske tiltak varierer for øvrig mye i kvalitet. Kjøp av dyrere elektronikk ville jeg ikke gjort uten hjemlån først.Men du mener da man heller bør se på høyttalere og DSP enn ny elektronikk, hvis jeg absolutt vil videre med lyden her?
Dette er jeg VELDIG enig i! Det er generelt slitsomt med mye flutter o.l i vanlige oppholdsrom. Spesielt når man er flere/mange samlet, TV/musikk i bakgrunnen, + noen småtroll og/eller ungdom som diskuterer litt.^ Om min subjektive input betyr noe her, så er det min oppfatning at DSP egner seg absolutt best i bassområdet (under ca. 300 Hz), mens "normal" demping med møbler, gardiner, LP-plater tepper etc., er best for å oppnå en naturlig akustikk i huset. Normal akustikk er noe man behøver enten man lytter til musikk, eller ikke. Spesielt om man har unger i huset!
Dette stedet var ganske nyinnflyttet når lydprosjektet startet, og "normal demping" her består blant annet med bokhylle, bilder, gardiner og flere tepper.^ Om min subjektive input betyr noe her, så er det min oppfatning at DSP egner seg absolutt best i bassområdet (under ca. 300 Hz), mens "normal" demping med møbler, gardiner, LP-plater tepper etc., er best for å oppnå en naturlig akustikk i huset. Normal akustikk er noe man behøver enten man lytter til musikk, eller ikke. Spesielt om man har unger i huset!
Vi må skille mellom støy og forvrengning. (THD) og (N). Støy er vel ikke noe noen vil ha uansett(?), og rørutstyr kan ha svært lav støy. Selv om rørforsterkere typisk har lav støy, har de som oftest både høy utgangsimpedans og en del både andre og tredje ordens forvrengning. De vil dermed i mer eller mindre grad farge lyden på forskjellige måter. En del andre harmonisk vil f.eks gjøre at stemmer kommer mer frem i lydbildet. De som mikser lyd i lydstudio bruker dette aktivt.Jeg har ikke selv hørt Vera, men har hørt flere klasse D forsterkere som låter bra. Særlig i bassområdet. Det som forundrer meg etter å ha lest litt på dette forumet er at mange hyller Vera som forsterker, men at det må en rør-forforsterker til for at det skal bli bra totalt sett (for å bruke ditt eget utsagn å tilføre støy - tillegger deg ikke å være enige med de som liker denne kombinasjonen, bare at rør legger til støy ). Ellers forsvinner musikaliteten, dynamikken eller hva det nå er som skjer. Støy må altså inkorporeres i signalet før forsterkeren.
Høy dempingsfaktor oppnås med "kraftig" tilbakekobling (mulig jeg tar feil), og dette er med å dempe 2. og 3. harmoniske bidrag fra forsterkeren. Jeg har også hørt (skulle lagt in link om jeg fant den igjen) at bruk av tilbakekobling øker bidraget fra høyere ordens harmoniske (høyere enn 3. ordens), og at det totale bidraget fra disse oppleves som støy i større grad enn 2. og 3. harmoniske med høyere amplitude per frekvens (en slags pest eller kolera). Antar dette bidraget vil bli større ved musikkavspilling kontra enkelttoner. Har du noen tanker eller observasjoner rundt dette?
Jeg synes temaet er interessant, men har hverken erfaring eller bakgrunn for å mene noe seriøst, eller i hvertfall teoretisk/observert/målt, om temaet ;-).
Det er neppe riktig at flertallet mener det. Og tar man med de som bruker forsterkere som er bygget etter samme prinsipp (med lav forvrengning og støy osv.), så er det nok et overveldende flertall som bruker enten en vanlig forforsterker eller DAC med volumkontroll og ikke rør-pre.Jeg har ikke selv hørt Vera, men har hørt flere klasse D forsterkere som låter bra. Særlig i bassområdet. Det som forundrer meg etter å ha lest litt på dette forumet er at mange hyller Vera som forsterker, men at det må en rør-forforsterker til for at det skal bli bra totalt sett (for å bruke ditt eget utsagn å tilføre støy - tillegger deg ikke å være enige med de som liker denne kombinasjonen, bare at rør legger til støy ). Ellers forsvinner musikaliteten, dynamikken eller hva det nå er som skjer. Støy må altså inkorporeres i signalet før forsterkeren.
Innbydelse til lytt på DIY lar jeg ikke gå fra megJa det har jeg lyst til, bor i Halden så det får vi ta en gang når det passer. Jeg er også ølbrygger, som også fungerer godt sammen med musikk. Du og andre er også velkommen innom om dere har lyst til å høre på DIY-konstruksjoner
Takker for grundig svar . Lærer noe nytt nesten hver dagVi må skille mellom støy og forvrengning. (THD) og (N). Støy er vel ikke noe noen vil ha uansett(?), og rørutstyr kan ha svært lav støy. Selv om rørforsterkere typisk har lav støy, har de som oftest både høy utgangsimpedans og en del både andre og tredje ordens forvrengning. De vil dermed i mer eller mindre grad farge lyden på forskjellige måter. En del andre harmonisk vil f.eks gjøre at stemmer kommer mer frem i lydbildet. De som mikser lyd i lydstudio bruker dette aktivt.
Mye tilbakekobling gir lavere forvrengning. Det gir også høy dempingsfaktor, og derfor henger disse som regel sammen.
Teorier som hvorfor ting er som de er, er seiglivede i Hi-Fi bransjen. Linken din forklarer et problem som var reelt tidligere, men som er gammelt nytt nå. For 40 år siden var tilbakekobling en risikosport. Elektronikken var for treg til at det fungerte godt nok. Mange produsenter falt for fristelsen til å enkelt redusere THD+N ved å dra på med tilbakekobling. Andre og tredje gikk ned, men de høyere gikk opp og man fikk en forsterker som låt ganske rent, men som hadde problemer lengre oppover i frekvens. Mulig det er dette som oppleves som "hardt" eller lignende.
I dag er elektronikken mye mye raskere og ting kan også lages mye mer kompakt med kortere baner på kretskortene etc. Høy tilbakekobling er derfor en helt annen business nå. På Vera forsterkerne har vi så mye (griserask) tilbakekobling både i inngangstrinnet og på utgangstrinnet at alle de høyere ordens forvrengningene også dempes. Resultatet av dette kan enkelt måles med THD og IMD målinger. IMD målingene er laget for å simulere hva som skjer ved musikkavspilling der man spiller flere toner samtidig. På Vera er det lite eller ingenting igjen. På den nye P150/600 er det faktisk så lite at alle overharmoniske - uansett orden - er mindre enn støynivået som er på lave 20uV.
Her er en måling av støynivået på en diskant med følsomhet på 104dB/W som sier litt som støynivået.
Forvrengningen ved alle effektnivåer er altså mindre enn støyen som bare så vidt er hørbar med øret helt inntil en superfølsom diskant.
Resultatet av dette er at man er så nærme en ideell forsterker det er mulig å komme i dag. Hvis man i tillegg brokobler så har man så mye effekt tilgjengelig at forsterkeren kan tas helt ut av ligningen og man kan konsentrere seg om andre tiltak.
At dette er den eneste veien til god lyd eller PRaT er vel alle diskusjonene på HFS et godt bevis på at det er stor uenighet om.
Generelt så gir klasse D lavest forvrengning.Er det slik at klasse D forsterkere generelt har mindre forvrengning, og at det er det som sannsynligvis gjorde at jeg opplevde lyden som mindre hard/skarp med det alternativet. Noen sa tidligere at et mer transparent alternativ kunne avsløre flere problemer, men her virket det til å løse noen grunnleggende problemer i lyden.
Mindre forvrengt lyd, skaper mindre skarp lyd fra refleksjoner fra vegger i lytterommet?
Kan være litt forvirrende dette med forvrengning og støy.
For noen ganger hører jeg at folk snakker om at knivskarp oppløsning skaper utfordringer pga akustikk.
Er transparent lyd og oppløsning ting som følger hverandre?
Du finner klasse D forsterkere som andre forsterkere både med og uten hørbar forvrengning.Er det slik at klasse D forsterkere generelt har mindre forvrengning, og at det er det som sannsynligvis gjorde at jeg opplevde lyden som mindre hard/skarp med det alternativet. Noen sa tidligere at et mer transparent alternativ kunne avsløre flere problemer, men her virket det til å løse noen grunnleggende problemer i lyden.
Det er så bra svar! Det er akkurat de tingene der jeg funderer over, og lurer på. Slår på dataen på morran, og der ligger svaret.Generelt så gir klasse D lavest forvrengning.
Når man snakker om transparent lyd, så er det gjerne ufarget man snakker om og at signalet bare blir forsterket og ikke legger til eller trekker fra noe på frekvenser.
Mindre forvrengning kan også ha noe med hard/skarp lyd, men det kommer også mye an på signalet som blir sendt fra kilden. Om det er skarp lyd som sendes fra kilde så vil det signalet også forsterkeres i effektdelen om effekt-forsterker er transparent. Forvrengning så har man gjerne en harmonisk frekvens som blir forsterket, som ikke nødvendigvis er ønskelig og da vil jeg ikke si at forsterker er transparent lengre. På enkelte høyttalere så kan det være at noen harmoniske forsterkninger gjør lyden bedre og på andre verre men da går man bort ifra transparent lyd og heller imot farging av lyd. Om kilden sender en skarp/hard lyd og dette signalet dempes, så er det et fratrekk av signalet og da er heller ikke forsterkning transparent.
Oppløsning bør også være bedre om forsterker er transparent, da den bare forsterker signalet som går igjennom uten å gjøre noe annet med signalet og egentlig bare sender dette videre med høyere effekt (watt). Knivskarp oppløsning vil jeg ikke si har noe med akustikk å gjøre. Om man har knivskarp oppløsning, så vil jeg ikke si dette er noe negativt (tvert imot). Men om diskant-området virker irriterende høyt (oppløsning er hele spekteret og ikke bare diskant), så kan det ha noe med akustikk å gjøre og diskant-området er vel det enkleste å rette opp i (flutter bl.a) mtp. rom.
Jeg vil si at transparent lyd gir bedre oppløsning, ettersom lyden som går ut av eller inn til høyttalere ikke er påvirket/farget (shit in=shit out). Men eldre klasse D sliter med oppløsning etc. da de ikke hadde kjappe nok kretser, men dette er veldig mye forbedret de siste årene da det har vært en stor forbedring på digitale kretser de siste årene og det er der det er mest forbedring sammenlignet med analoge kretser. Digitale og integrerte kretser gir lavere forvrenging enn eksterne moduler, kortere signalvei etc.
Jeg synes det er veldig mye feil bruk av ordet transparent lydmessig, i mitt hode så er da lyden totalt upåvirket av elektronikken og det er bare en forsterking av signalet med 0 farging, dvs. ingen frekvenser har høyere effekt-fordel enn andre frekvenser.
Har man mye støy, og samtidig forvrenging, så kan det komme massevis av harmoniske av støyen. Dette kan ha en negativ eller positiv effekt på totalen som kommer ut av høyttalerne.
Det er ikke alltid ønskelig med en helt transparent forsterkning, mange ønsker en viss grad av farging av lyden til sin egen smak og voicing. Og her er det samspillet med høyttalere kommer inn, noen høyttalere er rett og slett bedre med litt forvrenging, farging eller fratrekk av frekvenser i enkelte deler av frekvenser. Jeg vil hevde at de fleste ønsker en viss farging av lyden uansett, tilpasset sin egen smak.
Teoretisk sett skal og må forsterkere som jobber uten hørbar forvrengning låte likt, ja.Er selv i området for å kjøpe ny forsterker, så har fulgt med i en del forsterker debatter i det siste. Det jeg ikke fatter er begrepet transparent. For meg høres det mest ut som et begrep fra markedsføringsavdelingen. Ikke en konkret beskrivelse av produktet.
Ta for eksempel Vera, siden de som står bak produktet har engasjert seg i debatten her. Og derfor har anledning til å forsvare merket. Jeg regner med at produsenten vil definere både 150/600 og 400/1000 som transparent. Men låter de likt? Forutsatt en last som begge fint kan klare. Eller vil de oppleves som to forskjellige forsterkere?
I tilfelle jeg hadde med Mytek så spilte jeg med Mytek Brooklyn Bridge og Amp.Dette går med andre ord begge veier. Transparent elektronikk er avslørende først og fremt på innspillingen, resten av kjeden, høyttaler og samspillet med rommet. Den tilfører derimot ikke sin egen forvrengning.
Transparent elektronikk begrepet kommer fra blindtester hvor man undersøker om de legger til eller fra noe. Svenske LTS har drevet med det mange i år.Er selv i området for å kjøpe ny forsterker, så har fulgt med i en del forsterker debatter i det siste. Det jeg ikke fatter er begrepet transparent. For meg høres det mest ut som et begrep fra markedsføringsavdelingen. Ikke en konkret beskrivelse av produktet.
Ta for eksempel Vera, siden de som står bak produktet har engasjert seg i debatten her. Og derfor har anledning til å forsvare merket. Jeg regner med at produsenten vil definere både 150/600 og 400/1000 som transparent. Men låter de likt? Forutsatt en last som begge fint kan klare. Eller vil de oppleves som to forskjellige forsterkere?
Mulig du har rett i dette, Bjørn, men jeg tror i så fall på en enda tydeligere polarisering enn hittil. Dessverre ser polarisering generelt ut til å være trendy for tiden, så hvorfor ikke også innen hifi...?Jeg tror vi kommer til å se fremover bedre høyttalere, mer bruk av DSP til å fintune responsen og at det vil til dels forandre folks mening om hva som god og "musikalsk" elektronikk.
Det er mye som skjer med lyden når man f.eks mer eller mindre unngår gulvrefleksjonen, har off-axis målinger som nesten identisk med direktelyden, kan integrere en subwoofer sømnløst og kan tune responsen for avstand til nærliggende vegger (ulik forsterkning nedover i frekvens) og lytteavstand. Men ulike fremgangsmåter vil nok leve i beste velgående i mange år og ha sine tilhengere.
Sikkert drittdårlig S/N. Men det høres ikke sånn ut, så jeg kunne ikke bry meg mindre. For nå hører jeg min egen musikk på en måte jeg knapt har gjort før.Og signal støyforhold. Hva sa du det var på på den nye herligheten, Rognlien?
Har litt samme problemstilling selv. Har mer støy i hodet en noen effektforsterker generere. Fokus må legges et annet sted
Avhengig av design og konstruksjon, så kan man få de høyttalerne til å låte tilnærmet likt. Men dette kommer mer an på hvor elementene er voicet til å passe inn med frekvensområder, og delefiltrene igjen for å plassere elementet sammen med andre elementer. Også kommer lasten med impedans inn i bildet, og lasten trenger heller ikke å være lineær når man har delefilter inne i bildet.En annen ting, selv om et anlegg består av flere komponenter, men det er høyttaleren vi bokstavelig talt hører på.
Tenk dere en treveis høyttaler, med 5" mellomtone, men i to versjoner:
A: Mellomtonen spiller opp til 2.000 Hz før domediskanten tar over
B: Mellomtonen spiller opp til 4.000 Hz før domediskanten tar over.
Disse to eksempler, vil de ikke i praksis låte forskjellige (uansett hvor likt de måtte måle)?
Disse forskjellige delefilter design, kan de virke inn mer eller mindre på kl D. amper enn A og/eller A/B amper?
Samspillet til høyttaleren, er den viktigere enn noe annet? Undrer jeg meg over.
Du har funnet en effekttrinn som spiller i motfase med tinnitusen din. GratulererMulig du har rett i dette, Bjørn, men jeg tror i så fall på en enda tydeligere polarisering enn hittil. Dessverre ser polarisering generelt ut til å være trendy for tiden, så hvorfor ikke også innen hifi...?
Noen få ganger i livet har jeg opplevd "å få hele platesamlinga på nytt", og halleluja brødre og søstre, julen 2020 skjedde det igjen! Dette hadde jeg pinadø ikke trodd, etter alt jeg har hørt i mitt liv, full av tinnitus og på full fart mot 60. Denne gangen var det et ekstremt feilkonstruert effekttrinn som gjorde det umulige, og det er bare så moro!
Hvordan den polariseringen blir, handler mye om hvordan man ordlegger seg. De kan godt være debatter med trøkk i (gjerne det), men der man bevarer anstendigheten. Hvis man setter den etiske bevissheten til side, kan man miste det man verdsetter.Mulig du har rett i dette, Bjørn, men jeg tror i så fall på en enda tydeligere polarisering enn hittil. Dessverre ser polarisering generelt ut til å være trendy for tiden, så hvorfor ikke også innen hifi...?
Send gjerne PM og sammenheng elektronikk, høyttalere og kabling.Det er ikke bare elektronikken og høyttalerne som spiller inn, når man er i mål med elektronikken og høyttalerne spiller også signalkablene inn. Særlig phonokabelen (og mye annet), legger det ikke ut for å unngå nedsabling. (Svarer på PM dersom noen er interessert).
Ikke eg og. Med hodet borte blir perfekte målinger. Uten hode... ?Send gjerne PM og sammenheng elektronikk, høyttalere og kabling.
Kan sende erfaring med testing av nettverkskabler og switch.
Utelater det i denne tråden så det ikke skal ta fokuset.
Blasphemy!Jeg synes det sammenfaller svært godt med det jeg selv synes å ane konturene av i min evolverende tilnærming, det som er i ferd med å bli Tosken v3. Ofte har det vært de som faller i den subjektive leieren som har fått mest tyn fra undertegnede. Men de lærde og "rasjonelle" blant oss har også et lerret å bleke. Mange som tråkker langt utenfor sitt fagfelt i et forsøk på å rasjonalisere folks opplevelser.
Jeg tror ikke nødvendigvis at dårlig støy/signal-forhold bare er negativt. White noise er en foretrukket form for støy som hjelper å lindre tinnitus, og det kan tenkes at dette kan ha positiv effekt også i en hifi-setting.Sikkert drittdårlig S/N. Men det høres ikke sånn ut, så jeg kunne ikke bry meg mindre. For nå hører jeg min egen musikk på en måte jeg knapt har gjort før.
Må bare bemerke at "white noise" ikke er det første som slår meg, når jeg hører nye detaljer, større rom og høyere presisjon enn det meste annet jeg har hatt i hus. Men som nevnt et utall ganger, for meg er musikkens "sjel" viktigere enn det meste annet, så da har jeg for øyeblikket en god løsning på akkurat det.Jeg tror ikke nødvendigvis at dårlig støy/signal-forhold bare er negativt. White noise er en foretrukket form for støy som hjelper å lindre tinnitus, og det kan tenkes at dette kan ha positiv effekt også i en hifi-setting.
Placebo må være et av de mest utslitte begrepene som brukesEr nok mest snakk om forvrengning og placebo, sjø.