Forsterkere med tonekontroller?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.772
    Antall liker
    1.106
    Jeg har selv en Anthem Int 225 med tonekontroller og den koster under 20 K, kanskje bare 15.
    Jeg bruker tonekontrollene bare av og til men er overbevist om at de forbedrer lydbildet noen ganger
    på litt spesielle innspillinger. En slik liten justering plager ikke mitt hifihjerte i nevneverdig grad.Helt ok.
     

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    tkr skrev:
    Gammeln skrev:
    Anfield skrev:
    Da går tankene mine til forsterkere med tonekontroller. Dersom du har en gulvstående høyttaler som har bittelitt for mye output i bassen, vil en da i like vellykket grad (teoretisk sett) kunne justere ned tonekontrollen i bassområdet (gitt at denne justerer i problemområdet) med et like vellykket resultat?
    Mitt svar er et rungende nei. Årsaken er at bassjusteringen på ML ikke påvirker noe annet enn basshøyttaleren. Signalet til panelene sendes ikke engang gjennom tonereguleringene.
    Dette er en vesentlig forskjell.
    Jeg ønsker ikke å kuppe denne tråden, men nå er jeg forvirret:

    Hvis mannen ønsker å ratte bassen, så er det vel den delen av lydspekteret som ligger sør for delepunktet han skal justere? Hvilken rolle spiller det at signalet til det som ligger nord for delepunktet ikke blir affisert?

    mvh
    Etter mitt (puristiske) syn, kjempeviktig.
    Problemet er todelt:
    1. En innkoblet toneregulerignsmodul er oftest nok til å påvirke lydbildet i negativ retning, selv om reguleringene er nullstilt. Dette har størst innvirkning for mellomtone/diskant.
    2. En typisk bassregulering påvirker lydbildet over et stort frekvensområde (se kurver tidligere i tråden), ofte langt opp i mellomtonen.

    Man slipper begge deler med en bassregulering av ML-typen.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.920
    Antall liker
    29.404
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Gammeln skrev:
    tkr skrev:
    Gammeln skrev:
    Anfield skrev:
    Da går tankene mine til forsterkere med tonekontroller. Dersom du har en gulvstående høyttaler som har bittelitt for mye output i bassen, vil en da i like vellykket grad (teoretisk sett) kunne justere ned tonekontrollen i bassområdet (gitt at denne justerer i problemområdet) med et like vellykket resultat?
    Mitt svar er et rungende nei. Årsaken er at bassjusteringen på ML ikke påvirker noe annet enn basshøyttaleren. Signalet til panelene sendes ikke engang gjennom tonereguleringene.
    Dette er en vesentlig forskjell.


    Jeg ønsker ikke å kuppe denne tråden, men nå er jeg forvirret:

    Hvis mannen ønsker å ratte bassen, så er det vel den delen av lydspekteret som ligger sør for delepunktet han skal justere? Hvilken rolle spiller det at signalet til det som ligger nord for delepunktet ikke blir affisert?

    mvh
    Etter mitt (puristiske) syn, kjempeviktig.
    Problemet er todelt:
    1. En innkoblet toneregulerignsmodul er oftest nok til å påvirke lydbildet i negativ retning, selv om reguleringene er nullstilt. Dette har størst innvirkning for mellomtone/diskant.
    2. En typisk bassregulering påvirker lydbildet over et stort frekvensområde (se kurver tidligere i tråden), ofte langt opp i mellomtonen.

    Man slipper begge deler med en bassregulering av ML-typen.
    Aaah, ok!

    Jeg er ikke nødvendigvis enig, fordi i min verden ligger delefilteret før parametrisk eq.

    Men nå forstår jeg ihvertfall hva du mener.

    mvh
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tonkontroller på en forsterker er absolutt ikke veien å gå for å ta spesifikke peaker som KJ er inne på. Har må man ha et verktøy med større presisjon. En billig løsning og lett å bruke er faktisk en litt "dyr" surround receiver med manuelle justeringsmuligheter basert på målinger med den medfølgende målemikrofonen. Men det aner meg at det ikke er noe for Anfield.

    En annen løsning som også vil fungere godt er å bruke en HTPC/Mac i anlegget, noe alá J.River som avspillingsprogram og kjøpe et bra EQ program. Jeg er forøvrig ikke spesielt skeptisk til å bruke EQ til kun peaker i bassen. Det er et ok kompromiss. Min bekymring som tidligere ble uttrykt handlet mer om EQ til bruk av øvre frekvensområdet.

    Her er et eksempel med justering i J.River med den medfølgende EQen. Et bedre EQ program vil selvsagt ha flere muligheter og man kan dempe akkurat hvor det trengs med ønsket Q.
     

    Vedlegg

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har selv EQ eller tonekontroller på mine aktive Adam høyttalere. De er tre justeringer. En for diskant, en for mellomtone og en for bass. Jeg har en peak rundt 59Hz på ganske mange dB. Dersom jeg justerer ned bassen på høyttalerne, så senkes alt under ca. 150Hz. Det sier seg selv at det er altfor grovt i forhold til den ene peaken og man ender opp med å senke bass som ikke bør berøres. Resultatet er ikke bra. Du finner sikkert tonekontroller med litt mer muligheter, men de vil uansett være grove som ikke kan adressere problemet med nøyaktighet.
    Et skikkelig verktøy vil derimot kunne treffe med presisjon og berøre bassen rundt minimalt. Det er det du trenger.

    Om jeg ikke husker feil, så har du vel Mac Anfield? Og der finnes det gode software programmer som man kan bruke til dette. Er det Pure Music eller noe annet som har EQ muligheter? Dette vil jo både være rimelig og noe som lett kan eksperimenteres med.

    Alternativet er noe mer avansert som f.eks Asbjørn og tkr bruker.
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Alt dette er greit, orso. Jeg vet om mulighetene og deres muligheter. Og riktig; en surroundreceiver er ikke noe for meg.

    Jeg er spesielt interessert i den nye Classen CP800 som jeg linket til helt i starten av tråden. Med et korrekt måleoppsett i tillegg, så mener jeg at en burde komme ganske langt med den. I tillegg til DAC-mulighetene den byr på, så skulle jeg likt å testet den ut i eget oppsett. Selv om den koster "litt" ....

    Og forøvrig; Jeg er ikke i "desperat handlemodus", mer nysgjerrig og spørrende..... ;)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I et program som Jriver kan man jo legge inn f.eks. Waves som plugin, men det er vel ikke det trådstarter ønsker. Han ønsker de to eller tre knappene på forsterkeren, eventuelt fire eller seks. Noen er jo faktisk parametriske. Lurer på om ikke Accuphase hadde noen slike, og Luxman hadde det i alle fall på L-serien på åttitallet.
     

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    400
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    5 tonekontroller på McIntosh MA7000 som fungerer meget bra :) Når man bruker både tuner, spolebåndspiller, kassettspiller(!), platespiller og cd som kilde er man nesten avhengig av å kunne justere litt på tonekontrollene av og til :)
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.065
    Antall liker
    11.046
    Torget vurderinger
    10
    Nydelig sak. MA7000 er en komplett forsterker. Smooth til å være transistor og samtidig råsterk. Med mindre man trenger større justeringer så vil nok 5 frekvenser kunne gjøre en grei jobb. Hvis jeg noen gang skulle forenkle til "ordinære kjøpe-produkter" (i beste mening) og ordinære høyttalere så står et diskret McIntosh oppsett akkompagnert av et par Palladium Zebrano Klipscher høyt i kurs ;D
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.497
    Antall liker
    290
    Torget vurderinger
    20
    Finnes det ikke noen klasse A forsterker med tonekontroller?
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.915
    Antall liker
    2.929
    Torget vurderinger
    1
    OhYeah skrev:
    5 tonekontroller på McIntosh MA7000 som fungerer meget bra :) Når man bruker både tuner, spolebåndspiller, kassettspiller(!), platespiller og cd som kilde er man nesten avhengig av å kunne justere litt på tonekontrollene av og til :)

    Enig i at MA7000 er en fin forsterker, og som tilhenger av gode tonekontroller skulle man tro at jeg finner denne med 5 frekvensreguleringer helt perfekt. Men det mener jeg ikke den er. I stedet for å spre reguleringene jevnt utover hele frekvensregisteret ville jeg holdt hele mellomregisteret urørt og heller konsentrert reguleringene litt tettere på fløyene med f.eks tre reguleringer i bassområdet (for å treffe rompeaker/dipper) og et par tre i diskanten for å kompensere for innpillingsanomalier etc. Mellomregisteret er ofte ikke så varierende innspilt og det er ikke så påvirket av rommet/akkustikken. Når vi blir sittende å høre etter/irritere oss over tonal ubalanse er den vel som regel lokalisert til fløyene.

    :)
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Jeg er som tidligere nevnt, ingen elektro"nerd", men jeg har alltid hørt av folk med elektrokompetanse ( bl.a. hifi-interesserte ) at enhver tonekontroll og den slags i signalveien, er negativt. Etter 12 - 15 år med Densen, er jeg ikke avhengig av tonekontroller. Jeg har fortsatt til gode å lytte til en eneste forsterker med tonekontroller, som ikke forringer lydbildet. Selv ikke Accuphase. Nevnte McIntosh har jeg ikke hatt gleden av å høre, så jeg kan rett og slett ikke uttale meg ang. den. På de forsterkere med tonekontroller som jeg har hatt sjøl, eller lytta til, synes jeg uten unntak at lydbildet blir "reinest" og mest livlig med slike kontroller bypasset.

    Jeg ser poenget med romkorreksjon, eller "korrigeringer" av dårlige innspillinger - men er ikke det nettopp å påvirke lydbildet? For purister, må vel det være negativt?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.840
    Antall liker
    8.150
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    VilhelmW skrev:
    Jeg er som tidligere nevnt, ingen elektro"nerd", men jeg har alltid hørt av folk med elektrokompetanse ( bl.a. hifi-interesserte ) at enhver tonekontroll og den slags i signalveien, er negativt. Etter 12 - 15 år med Densen, er jeg ikke avhengig av tonekontroller. Jeg har fortsatt til gode å lytte til en eneste forsterker med tonekontroller, som ikke forringer lydbildet. Selv ikke Accuphase. Nevnte McIntosh har jeg ikke hatt gleden av å høre, så jeg kan rett og slett ikke uttale meg ang. den. På de forsterkere med tonekontroller som jeg har hatt sjøl, eller lytta til, synes jeg uten unntak at lydbildet blir "reinest" og mest livlig med slike kontroller bypasset.

    Jeg ser poenget med romkorreksjon, eller "korrigeringer" av dårlige innspillinger - men er ikke det nettopp å påvirke lydbildet? For purister, må vel det være negativt?
    Det er vanskeleg å detektere kor mykje tonekontrollane verkar inn på lyden når dei står på 0. Men på nokre forforsterkarar (som min gamle ARC SP 10) er det bypass (SP 10 har ikkje tonekontrollar, men balanse og inngangsvelgjar). Og det er sant som du seier - det forsvinn "eit slør" (ganske tynt, rett nok, men likevel..) når ein koplar forbi.
    Når det er sagt, er det i visse samanhengar veldig greitt med ymse greier i signalvegen, til dømes tonekontrollar....
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.985
    Antall liker
    1.057
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    VilhelmW skrev:
    Jeg er som tidligere nevnt, ingen elektro"nerd", men jeg har alltid hørt av folk med elektrokompetanse ( bl.a. hifi-interesserte ) at enhver tonekontroll og den slags i signalveien, er negativt. Etter 12 - 15 år med Densen, er jeg ikke avhengig av tonekontroller. Jeg har fortsatt til gode å lytte til en eneste forsterker med tonekontroller, som ikke forringer lydbildet. Selv ikke Accuphase. Nevnte McIntosh har jeg ikke hatt gleden av å høre, så jeg kan rett og slett ikke uttale meg ang. den. På de forsterkere med tonekontroller som jeg har hatt sjøl, eller lytta til, synes jeg uten unntak at lydbildet blir "reinest" og mest livlig med slike kontroller bypasset.

    Jeg ser poenget med romkorreksjon, eller "korrigeringer" av dårlige innspillinger - men er ikke det nettopp å påvirke lydbildet? For purister, må vel det være negativt?
    Hva med rommene?? Alle har forskjellige rom, og de er GARANTERT foskjellige fra der mastringen ble utført...
    (så mye for purisme ;D )
    En annen ting: musikk har utviklet seg, i takt med utstyr/instrumenter/synth/data, og opptaksteknikk, er det da "puristisk" å lytte på tidelig 70talls musikk på et moderende "hifi"-system?? Eller skal en "ha lov" til å bruke tonekontroller, som var standard i den perioden?
    (Og så var det rommet...igjen....)

    Arne K
     
    • Liker
    Reaksjoner: TAF

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Enig med Cobra2 ..

    + (Imho) Rommet påvirker lyden i mye større grad enn om det er tonekontroller eller ikke i forsterkeren, så for alle som ikke har et perfekt rom (mao ca alle) så vil gode tonekontroller kunne gjøre mer nytte en ugagn? man snakker tross alt ikke store forskjeller her.. på en forsterker med kontroller vs ikke.. (if any at all)

    VilhelmW skrev:
    Jeg er som tidligere nevnt, ingen elektro"nerd", men jeg har alltid hørt av folk med elektrokompetanse ( bl.a. hifi-interesserte ) at enhver tonekontroll og den slags i signalveien, er negativt. Etter 12 - 15 år med Densen, er jeg ikke avhengig av tonekontroller. Jeg har fortsatt til gode å lytte til en eneste forsterker med tonekontroller, som ikke forringer lydbildet. Selv ikke Accuphase. Nevnte McIntosh har jeg ikke hatt gleden av å høre, så jeg kan rett og slett ikke uttale meg ang. den. På de forsterkere med tonekontroller som jeg har hatt sjøl, eller lytta til, synes jeg uten unntak at lydbildet blir "reinest" og mest livlig med slike kontroller bypasset.

    Jeg ser poenget med romkorreksjon, eller "korrigeringer" av dårlige innspillinger - men er ikke det nettopp å påvirke lydbildet? For purister, må vel det være negativt?
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    15
    Et par høykvalitets op-amper i en tonekontroll-seksjon er ikke i stand til “å skape et slør i mellomtonen”. Her er det nok mye fordommer ute å går. Som jeg er inne på i hodetlf-tråden er det heller ikke en innvending at “de tar for grovt”. De SKAL ta grovt. De er til for å korrigere tonebalansen (lys-mørk).Det kan være enkelte innspillinger som har for lite eller for mye i bassen eller diskanten. I mitt tilfelle kom jeg frem til at den bassfattige AKG k701 kunne forbedres drastisk med riktig bruk av enkle tonekontroller. Plutselig sto kontrabassene der i full størrelse! Det var en opplevelse i seg selv! Plutselig var det en nytelse å høre på disse hodetelfonene, som ellers må betegnes som halveis mislykkede. Alle innspillinger, alle typer musikk profiterte markant.
    Mindre transparens? Nonsens. Jeg vil si tvert imot. Når tonebalansen kommer i orden skjer det noe som løfter alle aspekter av gjengivelsen, et kjent forhold blant virkelig erfarne entusiaster. No

    P.S.
    Et merkelig paradoks innen hi-fi er at enkelte ivrige audiofile ofte har dårligere lyd i anlegget sitt enn folk som har et mer avslappet forhold til saken. Det har nok gjøre med at de tviholder på slike vedtatte sannheter, eller i ekstrem grad retter oppmerksomheten mot latterlige bagateller, istedenfor det som virkelig teller (som for eksempel å sørge for en god tonebalanse, eller fikse det helt fundamentale mht rommets akustikk).
    De er som en skokk forkomne søvnløse som lider natt etter natt fordi noen har fortalt dem at spiker-seng er det eneste som gjelder. (m spikere av “rhodium”).
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.706
    Antall liker
    10.108
    Torget vurderinger
    2
    Tenker på å anskaffe meg denne. For alle praktiske formål en tonekontroll som man til og med kan modde lett
    The Fix


    474_image.jpg
     

    EFP

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.05.2013
    Innlegg
    82
    Antall liker
    29
    ROYAL DEVICE


    THE BIGGEST HORN SUB OF THE WORLD by Roberto Delle Curti ITALY

    What a tone controls is need for:
    1 - BASE: corrects lack of base on many speakers as ISO DINAMICS speakers
    2 - MID RANGE: by reducing 2 or 3 dBs on the MID range (2 to 3 KHz), it is possible to reduce annoying material on woman voice when digital recording has been toughly and badly used.
    3 - HIGH RANGE: it is possible to compensate the roll off due to cables connections, without spending several thoudsands of EUROs or US$ for. Never thought about?
    The problem of tone controls is FEED BACK that destroy sound quality.. No one uses tone controls WITHOUT FEED BACK.
    Here we are instead. See schematic diagrams here after.

    BE3A-SE1.jpg


    pre-ct-schema.jpg


    THE BIGGEST HORN SUB OF THE WORLD by Roberto Delle Curti ITALY

    Phono Input
    MM/MC (1 mVeff)
    Phono Input impedance
    47 Kohm
    LINE Input impedance10 Kohm
    frequency response
    25Hz - 20,000Hz +/- 0,3 dB (phono); PASSIVE SUBSONIC FILTER - 2,5 dB @ 20 Hz (*)
    10 Hz - 50 KHz (LINE) - gain 7 or 14 dBs
    10 - 130 KHz (LINE) - gain 1 dB
    THD
    less than 0.2% (MM or MC hi level input) - less than 0,05 % LINE input
    Tone Controls+6 / - 9 dB @30 Hz ; MID -5 / + 5 dB @ 2200 Hz ; +7 /-7 @ 20.000 Hz. Thru interstage RD transformers - NO VOLTAGE amplifying stages
    Output impedance
    1800 ohm or 600 ohms
    Max Output6 Vrms on 1800 ohm load (default). 3,2 Vrms on 600 ohm load.
    Amplification
    Gain setting 1 -7 (on 600 ohm ) - 14 dB (on 1800 ohms) - internal pre-setting
    S/N ratio
    100 dB (LINE INPUT)
    Power Consumption
    5 W
    Dimensions (W x D x H)
    390 x 245 x 83mm
    Weight
    5 Kg
    Finishing
    Bright MIRROR shine STAINLESS STEEL FRONTAL finishing . SATIN STAILESS STEEL CHASSIS
    NOTES
    3 inputs – Phono- CDP and AUX
    PHONO STAGE: PASSIVE RIAA with CUSTOM made metalized polipropilene capacitors 2% - Internal power supplies completely separated for each channel and each stage - External p.s.u. transformer. Full Aluminum KNOBS hand polishing and finishing with internal BLU LED for position display
    TONE CONTROLS: metalized polipropilene capacitors, motorized potentiometers with remote control. Tone controls IN / OUT from remote control
    VOLUME: motorized potentiometer with remote control
    All Knobs, with internal BLU LED
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    P.S.
    Et merkelig paradoks innen hi-fi er at enkelte ivrige audiofile ofte har dårligere lyd i anlegget sitt enn folk som har et mer avslappet forhold til saken. Det har nok gjøre med at de tviholder på slike vedtatte sannheter, eller i ekstrem grad retter oppmerksomheten mot latterlige bagateller, istedenfor det som virkelig teller (som for eksempel å sørge for en god tonebalanse, eller fikse det helt fundamentale mht rommets akustikk).
    De er som en skokk forkomne søvnløse som lider natt etter natt fordi noen har fortalt dem at spiker-seng er det eneste som gjelder. (m spikere av “rhodium”).
    Veit ikke hvem du sikter til her, No? Jeg har ikke noe perfekt rom - bl.a. store glassflater på eine "langsida". Det er hørbar forskjell med og uten gardinene trukket for, og jeg ville nok ha hatt god nytte av teppegulv. Men av alle ting, har jeg flisgulv.. Det som berger meg, er nok at det er høgt under taket, åpent opp og vanlig saltak. Da jeg anskaffet Densen DM-10, syntes jeg det var litt merkelig å være uten balanse- og tonekontroller. Og loudnessknapp...det var jo et must i studietida. Når klientellet ble for høylydte av seg, dro man til med loudnessknappen! Nå klarer jeg meg heilt fint uten tonekontroller, men det er mulig at jeg har hørselsfeil - ut fra at jeg er uenig med deg i din beskrivelse av AKG K-701. Min erfaring er at hvis man byr den på skikkelig forsterkeri, er den fullt på høyde med det meste i prisklassen - kanskje til og med bedre. Du kan ikke sammenlikne disse med hodetelefoner til 15 - 20K. Det blir som å sammenlikne mine Audiovector Mi3 Signature med Martens største. En anna mulighet er at du foretrekker en mer fremtredende bass enn hva jeg gjør. Smaken er som baken...

    Til det Cobra2 sier m.h.t. mastring - greit nok at målet er å få et lydbilde så nært opp til det opprinnelige, men for en hver pris? Jeg synes ikke det er så behagelig å være på "live" konserter, hvor man kjenner bassen langt inn i levra og tjukktarmen. Sånn vil jeg ikke ha det heime. Jeg vil heller ikke ha vokaler som høres ut som fire, fem F-16'er med full etterbrenner. Men igjen, hver sin smak. Jeg er klar over at jeg har ikke "det optimale lydbildet" heime hos meg. Mitt lytterom er stua, og det er fullt av kompromisser. Men jeg liker lyden slik den er, uten tonekontroller og uten loudness.
     

    EFP

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.05.2013
    Innlegg
    82
    Antall liker
    29
    Vintage?

    [h=2]CELLO AUDIO PALETTE VERY RARE EQUALIZER - £2000[/h]
    cello.jpg


    Frequency Adjustment Controls:
    25 kHz control: +/- 24 dB in 1.00 dB increments
    5 kHz control: +/- 12 dB in 0.50 dB increments
    2 kHz control: +/- 6 dB in 0.25 dB increments
    500 Hz control: +/- 6 dB in 0.25 dB increments
    120 Hz control: +/- 14.5 dB in 0.50 dB increments
    15 Hz control: +/- 29 dB in 1.00 dB increments

    To equalize or not: a sound philosophy

    Cello Palette Preamplifier | Stereophile.com



     

    Auuu

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.10.2012
    Innlegg
    144
    Antall liker
    42
    Marantz har tonekontroller på alle integrerte nye forsterkere i alle prisklasser.Har hørt en god del av de og tonekontrollene kan vere ren luksus som er veldig greit å ha på lur.Iallefall om en har mye musikk på lp med ymse kvalitet.

    Uten tonekontroller=porshe på veien,gøy når veien er fin uten hull og humper.....
    Med tonekontroller= Bmw 6 serien,sportslighet og komfort uansett vei.:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn