Jeg er vel en av de som har klaget over diskanten hos deg...hehHedde skrev:Det er kurver på fostex sine sider for anbefalte kabinett. Jeg har målt bra overensstemmelse med disse selv i Arta. Det er jo ikke snorrett akkurat men til å leve med er det. Det er mere fylde og bass enn de impulsene jeg har hørt, og mellomtonen er rett og slett magisk (mellomtonen er jo poenget her). Selv synes jeg diskanten er grei nok og kjører ikke noe ekstra her. Får dog litt klage fra andre nettopp på diskantnivå. De låter mere raffinert enn impuls H6, som jeg mener har en litt hard tendens (for å sammenligne med noe kjent ). De er ikke følsom for avstand til bakvegg men jeg prøver å få maks avstand til sidene. Jeg monterte en slags reflektorpad i mykplast/gummi inne kompresjonskamret bak elementet og anbefaler dette sterkt.
Utstyr ellers er Dual 701 platespiller, McIntosh vintage reciever og unntaksvis cd spiller. Ikke særlig oppløst altså, men musikalsk er det.
Dersom hornmunningen legges til gulvnivå får en ekstra "drahjelp" av gulvet i bassen - fort 3 dB eller mer. I tillegg opplever ihvertfall jeg at bassen også virker utvidet i frekvens samt at den "sitter" i rommet på en mer fysisk følbar måte.Hedde skrev:Det var noen fine bilder av den italienske kassa. Selv bruker jeg daglig en Fostex anbefalt kasse med FE168Esigma som jeg lagde for fem-seks år siden. Jeg er ennå svært fornøyd. Det er innsigelser bl.annet på diyaudio om slike konstruksjoner som har hornmunningen ett stykke oppe på kassa. Man mener at bassen får bedre kopling (hva nå enn det er) med munningen nede ved gulvet, men man vil ikke kunne utnytte volumet like godt tror jeg. Uansett så spiller dette svært godt etter mine vurderinger. Nagoka trinnene fungerer vist også som reflektorer for høye frekvenser. Dette vil måtte adresserer på en annen måte uten disse antar jeg. Stikkord for en slik Nogoka kasse er mange deler, men ganske lett å bygge å få god lyd i.
Jeg ser at denne for en 8'' har omtrent like stor munning som mitt kabinett til en 6 tommer. Pengesluk sitt litt lengere opp på sida har 50% større munning. Dessuten vil formene på trakten og traktlengden være ganske ulike på disse alternativene. Dette vil jeg tro har betydning for resultatet. Hvorfor ikke gå ned til en 6'' som om mulig har enda bedre mellomtone dersom dimensjonene er kritiske. Fostex sitt anbefalte kabinett for 8'' er også en ruvende sak. Dessuten kan du kansje klare deg uten ekstra diskant.Hva med denne Nagaoka varianten. Ikke så voldsom i dimensjonene og kanskje mer lettplassert på mitt lille lytterom?
Prøve ut elementer / høyttalere er for meg omtrent som rør-rulling.LMC skrev:spørsmålet er om du har fritid til å nyte alt dette? :
mvh
Leif
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;Dpengesluk skrev:Att LMC: Sparepotensialet i forhold til enkelte andre man kjenner 8) 8)
Sitter ikke og sturer i lodderøyk hele kvelden 3 t. check
Ingen barn som skal fraktes fra A-B-A 1 t. check
Ingen karatetrening eller annen kroppslig galematias 1 t. check
Trenger ikke transport til og fra NAV hver dag 1 t. check
Eget firma, = egen SJEF, tradet ferie mot fritid 2 t. check
Kjønnslige utskeielser (gammel vet du) 5 min. check
Dette er tid som da kan benyttes og LEGGES til normal lyttetid.
OBS: Vi snakker PR.DAG her, alle dager hele året.
Gjennomsnitlig brukstid for lystbåter til en verdi av over 100.000 kr. var for noen år siden 43 t. / sesong husker jeg.
Mange som trener karate har både barn og båter, og reisevei.. : :
I rest my case.
Kan jeg jo si som havna inni selveste meldingen...LMC skrev:fant en Lenco L-75 på Lions marked i Hunnebostrand i båt ferien for 2 sommere siden
det var på vei nedover så jeg la den i ene gjestekøya bla extra sengetøy og den fikk en fin seil-tur i 3,5uker
da jeg kom hjem begynte jeg å pelle med den, men det var for mye mikke Mus for meg, idet mellomhjulet var av plast og alt var et eneste rakkel
skulle jeg hatt noe slikt , måtte det vært skikkelig presisjonsdreid mellomhjul i metall og ikke de latterlige fjærene og alt rælet inni
ble helt deprimert av å se så mye drit i et så lite chassis
minte meg litt om en mellomhjuls-Linn.....case fra helvete! ;D
så da solgte jeg den for noen minihøvdinger til en lykkelig fikle-Petter
har ikke sett meg tilbake siden
takke meg til å fikle med en L0-7D e.l
Utfra det jeg leser her ble det par glass vin på Leifen i kveld, akkurat som meg.... 8)
mvh
Leif
Jeg har denne Supertweeteren fra John Blue: http://www.itemaudio.co.uk/johnblue_supertweeter.htmlpengesluk skrev:Se her ja! MYE moro for pengene. Husk at du trenger drahjelp i toppen, dette er iofs ikke vanskelig, har prøvd ut fem-seks forskjellige varianter av bånd og horn, og alle funket greit.