Dette var en tråd etter mitt hjerte, og en jeg følte for å svare på selv om jeg vanligvis leser mer enn jeg skriver her inne.
Har selv vært avstandsforelsket i diverse Porscher helt siden guttedagene, og særlig 911 er vel det som alltid har vært selve bilen. Desverre har ikke økonomien tillatt å gå til anskaffelse, da jeg trenger en bruksbil som bare virker, og som er relativt billig å vedlikeholde og grei å skru på. Jeg kunne selvsagt kjøpt en brukt til 150' som det blir nevnt i tråden her, men ville neppe hatt råd til å holde den særlig lenge på veien.
Løsningen for meg ble derfor å finne et alternativ i riktig prisklasse, og det skulle være noe med litt morsomt design, og gode kjøreegenskaper. I tillegg skulle deletilgangen være god og ikke koste blod for nye bremseklosser og annet av slitedeler. Valget mitt falt på en Toyota MR2 mk3, en toseter roadster med hardtop, 1,8 l midtmontert motor, og en vekt på under tonnet. Svakhetene i mine øyne er begrenset med krefter, men lav vekt gjør at man får grei uttelling for de 143 hestene som sitter der. I tillegg finnes det originalt turbokit fra Toyota selv, og da kan man lett hente ut 200 hk ++.
Den andre svakheten er at Toyota som merkenavn ikke har like mye cred som f.eks. Porsche og Lotus, men det betyr ikke så mye for meg. Lotus bruker jo faktisk Toytota motor i Exige, den samme 1,8 l som sitter i Celica T-sport faktisk.
Og mk3 har faktisk blitt sammenlignet med Porsche Boxster både hva gjelder utseende og kjøreegenskaper.
Forsikring er heller ikke så veldig billig, iallfall ikke hos If som skulle ha nesten 17k' i året for kasko med 12.000,- i egenandel, og 30.000 i årlig kjørelengde. Heldigvis finnes det konkurrenter...
Iallfall, hvis man er ute etter en kul og morsom bil som får oppmerksomhet, er morsom! å kjøre, ikke koster skjorta, billig å vedlikeholde, og attpåtil kan brukes helt problemfritt som helårsbil, kan MR2 være verdt å sjekke ut hvis man ikke har penger til en Porsche som er i god nok stand til at man slipper å være nervøs for når den skal gå istykker neste gang.