Fra bmw til porsche

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.605
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Jeg har hatt Lancia Dedra Integrale. God motor og fine kjøregenskaper. Men likte ikke kjørestilligen, sitter som en prest, dvs høyt kombinert med en girspak som er lang og ikke akkurat inviterer til sportslighet. I tillegg så var det masse strøm-kluss på den...Så var glad da jeg var kvitt hele kjerra... 4 BMW har det også blitt. Et absolutt bruktbart alternativ som en middelvei. Porsche til 150 tror jeg vil gi deg mer spenning enn godt er... ;)
 

Dr.Evil

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2007
Innlegg
634
Antall liker
9
Torget vurderinger
2
Jeg så lyset i fjor.
Her er min nye lekekamerat som nettopp har luftet seg!

Hilsen
Dr.Evil
 

Vedlegg

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Oiii......den er fin,.... ;D nydelig "motorsag" ;D
 

Dr.Evil

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2007
Innlegg
634
Antall liker
9
Torget vurderinger
2
.....motorsag, med lydpotte da..!
 
S

Slubbert

Gjest
Dr.Evil skrev:
Jeg så lyset i fjor.
Her er min nye lekekamerat som nettopp har luftet seg!
Nydelig, ser ut som en orginal turbo fra 80-tallet, Fuchs-felger og alt. Hvor mye må man ut med for en sånn? 300?
 

Dr.Evil

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2007
Innlegg
634
Antall liker
9
Torget vurderinger
2
'86 turbo. Jeg måtte ut med en del mer. Ville at alt skulle være originalt, også lakk. Hadde en Carrera 3,2 tidligere. Den var minst like gøy, og mye billigere.

Hilsen Dr.Evil
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Hvilken av Porsche modeler kommer i nær fremtid til å være mest interessant som veteranbil?
 
K

krille_krokodille

Gjest
Dette var en tråd etter mitt hjerte, og en jeg følte for å svare på selv om jeg vanligvis leser mer enn jeg skriver her inne. :)

Har selv vært avstandsforelsket i diverse Porscher helt siden guttedagene, og særlig 911 er vel det som alltid har vært selve bilen. Desverre har ikke økonomien tillatt å gå til anskaffelse, da jeg trenger en bruksbil som bare virker, og som er relativt billig å vedlikeholde og grei å skru på. Jeg kunne selvsagt kjøpt en brukt til 150' som det blir nevnt i tråden her, men ville neppe hatt råd til å holde den særlig lenge på veien.

Løsningen for meg ble derfor å finne et alternativ i riktig prisklasse, og det skulle være noe med litt morsomt design, og gode kjøreegenskaper. I tillegg skulle deletilgangen være god og ikke koste blod for nye bremseklosser og annet av slitedeler. Valget mitt falt på en Toyota MR2 mk3, en toseter roadster med hardtop, 1,8 l midtmontert motor, og en vekt på under tonnet. Svakhetene i mine øyne er begrenset med krefter, men lav vekt gjør at man får grei uttelling for de 143 hestene som sitter der. I tillegg finnes det originalt turbokit fra Toyota selv, og da kan man lett hente ut 200 hk ++.
Den andre svakheten er at Toyota som merkenavn ikke har like mye cred som f.eks. Porsche og Lotus, men det betyr ikke så mye for meg. Lotus bruker jo faktisk Toytota motor i Exige, den samme 1,8 l som sitter i Celica T-sport faktisk.
Og mk3 har faktisk blitt sammenlignet med Porsche Boxster både hva gjelder utseende og kjøreegenskaper.

Forsikring er heller ikke så veldig billig, iallfall ikke hos If som skulle ha nesten 17k' i året for kasko med 12.000,- i egenandel, og 30.000 i årlig kjørelengde. Heldigvis finnes det konkurrenter...

Iallfall, hvis man er ute etter en kul og morsom bil som får oppmerksomhet, er morsom! å kjøre, ikke koster skjorta, billig å vedlikeholde, og attpåtil kan brukes helt problemfritt som helårsbil, kan MR2 være verdt å sjekke ut hvis man ikke har penger til en Porsche som er i god nok stand til at man slipper å være nervøs for når den skal gå istykker neste gang.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.234
Antall liker
9.092
Torget vurderinger
1
zed skrev:
Hvilken av Porsche modeler kommer i nær fremtid til å være mest interessant som veteranbil?
968 kanskje?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.420
Antall liker
1.146
Torget vurderinger
4
krille_krokodille skrev:
Dette var en tråd etter mitt hjerte, og en jeg følte for å svare på selv om jeg vanligvis leser mer enn jeg skriver her inne. :)

Har selv vært avstandsforelsket i diverse Porscher helt siden guttedagene, og særlig 911 er vel det som alltid har vært selve bilen. Desverre har ikke økonomien tillatt å gå til anskaffelse, da jeg trenger en bruksbil som bare virker, og som er relativt billig å vedlikeholde og grei å skru på. Jeg kunne selvsagt kjøpt en brukt til 150' som det blir nevnt i tråden her, men ville neppe hatt råd til å holde den særlig lenge på veien.

Løsningen for meg ble derfor å finne et alternativ i riktig prisklasse, og det skulle være noe med litt morsomt design, og gode kjøreegenskaper. I tillegg skulle deletilgangen være god og ikke koste blod for nye bremseklosser og annet av slitedeler. Valget mitt falt på en Toyota MR2 mk3, en toseter roadster med hardtop, 1,8 l midtmontert motor, og en vekt på under tonnet. Svakhetene i mine øyne er begrenset med krefter, men lav vekt gjør at man får grei uttelling for de 143 hestene som sitter der. I tillegg finnes det originalt turbokit fra Toyota selv, og da kan man lett hente ut 200 hk ++.
Den andre svakheten er at Toyota som merkenavn ikke har like mye cred som f.eks. Porsche og Lotus, men det betyr ikke så mye for meg. Lotus bruker jo faktisk Toytota motor i Exige, den samme 1,8 l som sitter i Celica T-sport faktisk.
Og mk3 har faktisk blitt sammenlignet med Porsche Boxster både hva gjelder utseende og kjøreegenskaper.

Forsikring er heller ikke så veldig billig, iallfall ikke hos If som skulle ha nesten 17k' i året for kasko med 12.000,- i egenandel, og 30.000 i årlig kjørelengde. Heldigvis finnes det konkurrenter...

Iallfall, hvis man er ute etter en kul og morsom bil som får oppmerksomhet, er morsom! å kjøre, ikke koster skjorta, billig å vedlikeholde, og attpåtil kan brukes helt problemfritt som helårsbil, kan MR2 være verdt å sjekke ut hvis man ikke har penger til en Porsche som er i god nok stand til at man slipper å være nervøs for når den skal gå istykker neste gang.
Har hatt noe racing mot siste generasjon Toyota MR2, 90 modellen Sierra'en gikk bittelitt dårligere på sletta men betraktelig bedre i svingene så det var rått parti til Sierra'ens fordel ;D
 
K

krille_krokodille

Gjest
Anonym skrev:
krille_krokodille skrev:
Dette var en tråd etter mitt hjerte, og en jeg følte for å svare på selv om jeg vanligvis leser mer enn jeg skriver her inne. :)

Har selv vært avstandsforelsket i diverse Porscher helt siden guttedagene, og særlig 911 er vel det som alltid har vært selve bilen. Desverre har ikke økonomien tillatt å gå til anskaffelse, da jeg trenger en bruksbil som bare virker, og som er relativt billig å vedlikeholde og grei å skru på. Jeg kunne selvsagt kjøpt en brukt til 150' som det blir nevnt i tråden her, men ville neppe hatt råd til å holde den særlig lenge på veien.

Løsningen for meg ble derfor å finne et alternativ i riktig prisklasse, og det skulle være noe med litt morsomt design, og gode kjøreegenskaper. I tillegg skulle deletilgangen være god og ikke koste blod for nye bremseklosser og annet av slitedeler. Valget mitt falt på en Toyota MR2 mk3, en toseter roadster med hardtop, 1,8 l midtmontert motor, og en vekt på under tonnet. Svakhetene i mine øyne er begrenset med krefter, men lav vekt gjør at man får grei uttelling for de 143 hestene som sitter der. I tillegg finnes det originalt turbokit fra Toyota selv, og da kan man lett hente ut 200 hk ++.
Den andre svakheten er at Toyota som merkenavn ikke har like mye cred som f.eks. Porsche og Lotus, men det betyr ikke så mye for meg. Lotus bruker jo faktisk Toytota motor i Exige, den samme 1,8 l som sitter i Celica T-sport faktisk.
Og mk3 har faktisk blitt sammenlignet med Porsche Boxster både hva gjelder utseende og kjøreegenskaper.

Forsikring er heller ikke så veldig billig, iallfall ikke hos If som skulle ha nesten 17k' i året for kasko med 12.000,- i egenandel, og 30.000 i årlig kjørelengde. Heldigvis finnes det konkurrenter...

Iallfall, hvis man er ute etter en kul og morsom bil som får oppmerksomhet, er morsom! å kjøre, ikke koster skjorta, billig å vedlikeholde, og attpåtil kan brukes helt problemfritt som helårsbil, kan MR2 være verdt å sjekke ut hvis man ikke har penger til en Porsche som er i god nok stand til at man slipper å være nervøs for når den skal gå istykker neste gang.
Har hatt noe racing mot siste generasjon Toyota MR2, 90 modellen Sierra'en gikk bittelitt dårligere på sletta men betraktelig bedre i svingene så det var rått parti til Sierra'ens fordel ;D
Sierra som i Cosworth? Ellers må du bare unnskylde, men jeg tviler på at en vanlig Sierra ligger bedre på veien enn MR2'en fra 2000 og nyere. Da er det nærliggende å tenke på brukerfeil hos føreren ;)
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.420
Antall liker
1.146
Torget vurderinger
4
Sierra som i standard, er vel 115 eller 120 hester.
Brukerfeilen ligger nok hos føreren men Sierra er en veldig enkel og forutsigbar bil å kjøre, aldri prøvd siste generasjon MR2 men jeg kan tenke meg at den kan være uforutsigbar dersom den presses for langt.
Forøvrig liker jeg designet til generasjon 1 og siste generasjonen MR2 meget godt.

Cosworth er en kommende klassiker.
 
K

krille_krokodille

Gjest
Og Sierraen veier hvor mye? 12-1300 kg? Snøball i helvete at den banker MR2, samme hvor forutsigbar den er. Med mindre det er klasseforskjell på førerne, selvsagt. :)
Men MR2'en er ikke så lumsk som man kanskje ville tro. Den kommer ganske fort med rompa hvis man provoserer den nok, men er forbausende lett å hente inn igjen, sikkert p.g.a. den gode vektfordelingen.
Det er forresten første og siste generasjons MR2 som har mest til felles også m.t.p. vekt og design, mk2 var jo en del tyngre.

Cosworth er vel allerede en klassiker, men de er ikke vedlikeholdsfri, og det er ikke lett å finne et eksemplar som ikke har blitt tuklet mye med eller kjørt grisehardt.

Hvis jeg får det youtube klippet her til å virke ser man en MR2 som lett holder følge med en Porsche GT3. Jeg føler at det kanskje blir litt det samme som din sammenligning med MR2 og en stock Sierra. ;)
http://www.youtube.com/watch?v=6HTvsxfnLvE&NR=1
 
K

krille_krokodille

Gjest
Her er jeg som er ute og cruiser på ring 3.

 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.420
Antall liker
1.146
Torget vurderinger
4
Sierra 0-100 på 9,7 sek, tror vekta er rundt 1100 kg men er ikke sikker.
MR2: 1225kg, 0-100 på 8 sek
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.420
Antall liker
1.146
Torget vurderinger
4
7.5-8.3 står det på den sida. Beklager at jeg var uheldig og fant feil data når jeg søkte opp MR2.
Uansett så er det en fin bil.
 
K

krille_krokodille

Gjest
Jepp, det står så. 7,5 med vanlig gir, og 8,3 med sekvensiell kasse. Og på mk2 står det faktisk 5,6 på den japanske GT-utgaven.

Men det er som sagt også det jeg finner som den største svakheten med mk3, at motoren mangler litt krefter til å kunne helt matche utseende og kjøreegenskaper. Personlig liker jeg den såpass godt at jeg til og med kan bli litt defensiv hvis andre ikke helt deler min entusiasme. ;)

Poenget var uansett at den kan være verdt å vurdere å hvis man er ute etter en morsom bil som ikke koster det hvite ut av øya. :)
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.050
Antall liker
1.853
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Hva med Boxster? Mange kaller penne for en frisørbil og hva værre er.. Den er mulig å hente fra statene til under 200k! Testet selv denne i 2000 og den var en oppgradering i forhold til min daværende bil. Hadde da Audi TT Quattro og Boxsteren var bedre på de fleste områdene, men begge manglet endel power for å være perfekte.. Tror at Boxster med S-motor hadde vært gøy, evt. gt3 eller gt2 mottor:)
 

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
Takker for ivrige deltagere i denne tråden. Ser at mange stiller spørsmålstegn ved at man kan kjøpe en porsche til 150 000+/-, men det er faktisk mellom 150 og 200 prissegmentet til 968 ligger. 968 er en undervurdert porsche, spesiellt kjøremessig. Grunnen til at den ikke solgte så godt var fordi den som nybil kostet omtrent det samme som en 911.. Og da veit man jo hva folk velger 8) Dette er også noe av grunnen til at produksjonen stoppet opp i 94/95.
I samme slengen må jeg si at dette er en mer behagelig, enklere og billigere bil å kjøre en div 928, 993, 911..

Men jeg er klar over at den fremdeles er satt sammen av porschedeler, som jo igjen er ganske dyrt :p
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.672
Antall liker
10.151
Det ligger en billig 968 på Finn. Det er en ombygget 944. ;D Yeahh..byttet 80 % av delene på en 944 liksom. :p
 

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
Hehe. Ja, da har han stått på:)
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
John_Harald skrev:
Hva med Boxster? Mange kaller penne for en frisørbil og hva værre er.. Den er mulig å hente fra statene til under 200k! Testet selv denne i 2000 og den var en oppgradering i forhold til min daværende bil. Hadde da Audi TT Quattro og Boxsteren var bedre på de fleste områdene, men begge manglet endel power for å være perfekte.. Tror at Boxster med S-motor hadde vært gøy, evt. gt3 eller gt2 mottor:)
Sliter litt med Boxster's utseende, litt badekar, eller badeand kanskje? Samme med Cayman, noe rart med taklinjene og proposjonene på bakskjermene. Uansett, Boxster gjør det veldig godt i slalomcupene som blir arrangert av Porscheklubben, henger noe helt sykt!
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Boxster ble nettopp kåret til en av de få bilene gjennom hele sin levetid som har svært lite feil og mangler i forhold til alle andre merker. Noe av det mest driftssikre du kan kjøpe. Hadde den bare hatt et baksete... :)
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Har en teori om at mange som kjøper seg en Boxster, gjør det fordi de ønsker seg en Porsche for navnets skyld, og siden den er billigst, velger de nettopp Boxster.
Teorien underbygges av hvor mange av Boxsterne som går rundt med kjedelige felger eller annet tilbehør. De ser rett og slett treige ut, og måten de blir brukt på, forsterker inntrykket. Ingen kjøreglede å spore fra eierens side i det heletatt! Og dette er ikke Boxsterens skyld. Det er rett og slett ingen interesse å spore hos eier! Boxster er en kjempemorsom bil som jeg godt kunne tenkt meg!

I utgangspunktet er ikke Boxsteren så veldig kul å se på, men den er dertil takknemlig å "pimpe" litt.

Se bare på et par eksempler her:
 

Vedlegg

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.361
Antall liker
3.980
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Du kan kjøpe en ny Boxter S til 930000 eller denne til 850000 + reg. (580hk)




Hva velger man?
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.165
Antall liker
8.254
Torget vurderinger
12
C. Alshus skrev:
Du kan kjøpe en ny Boxter S til 930000 eller denne til 850000 + reg. (580hk)
......
Hva velger man?
Noe vakkert i stedet?
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
C. Alshus skrev:
Du kan kjøpe en ny Boxter S til 930000 eller denne til 850000 + reg. (580hk)




Hva velger man?
Hadde selvsagt valgt 911, men hva er det med denne? Ser ut som stylingmafiaen har gått amok, grelle felger og rar design rundt potter, luftegitter etc.......911 er ikke alltid pent mao men det glemer man når man vrir om nøkkelen ;D ;D
 

Tand

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.12.2002
Innlegg
1.236
Antall liker
1.414
Denne bilen er en Porsche 911 Turbo, modellbetegnelsen heter 993. Den ble produsert mellom 94-98 og er med 3,6 liters luftavkjølt boxermotor. Mange påstår at dette er den siste ekte Porsche (noe jeg helt klart synes selv). Dette viser seg når man ser hvor godt disse bilene holder seg i verdi.

Den spesifikke modellen vist her, er en Ruf bygd bil med styling og motor. Det
er ikke alle som liker den typen styling, men med Ruf så følger form funksjon. Ruf er en av de mest anerkjente tunere i Tyskland. De gjorde seg spesielt kjent i 1987 når de kom med et biturbo matet monster med matchvekt på rett over 1100 kg, kalt CTR eller "Yellowbird". Denne ble bygd i med utgangspunkt i 911 SC karosseriet, og kjørte fletta av sportsbiler fra den epoken. Er det noen som kan videreføre Porsches "nerve" og sportslighet så er det nettopp Ruf.

Mitt tips er: kjøp deg en så bra 911 SC/ 3,2 du har råd til. Du kommer aldri til å angre!
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.050
Antall liker
1.853
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
tand skrev:
Denne bilen er en Porsche 911 Turbo, modellbetegnelsen heter 993. Den ble produsert mellom 94-98 og er med 3,6 liters luftavkjølt boxermotor. Mange påstår at dette er den siste ekte Porsche (noe jeg helt klart synes selv).
Hvorfor er det mange som påstår at dette er den siste ekte Porsche, p.g.a. luftavkjølt boxermotor?
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.050
Antall liker
1.853
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Trondmeg skrev:
C. Alshus skrev:
Du kan kjøpe en ny Boxter S til 930000 eller denne til 850000 + reg. (580hk)
......
Hva velger man?
Noe vakkert i stedet?
Eller en brukt Boxter S til under kr 400000,-
Resten kan man bruke på hifi.. Et alternativ er til samme pris som 993 turbo er 996 turbo..
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.361
Antall liker
3.980
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Ja.

Tror 993en støyet for mye i USA, som er deres største marked. Dermed måtte den endres. Det er også mye billigere å lage en væskekjølt motor enn en luftkjølt.
Og så forsvant golyden når 996 kom.

 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.050
Antall liker
1.853
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
C. Alshus skrev:
Ja.

Tror 993en støyet for mye i USA, som er deres største marked. Dermed måtte den endres. Det er også mye billigere å lage en væskekjølt motor enn en luftkjølt.
Og så forsvant golyden når 996 kom.

Dette var vakkert! Skrudde opp lyden skikkelig på anlegget, mens datteren min holdt seg for seg for ørene ;)

Den råeste billyden jeg noen gan har hørt, var fra en racing Porsche 911, som ble startet opp i på et verksted i Oslo for 8 år siden. Husker ikke hva det var, men tror karosseriet var 993, kanskje en GT2?
 
Topp Bunn