God morgen herr Sluk.
Vet ikke om det passer å spørre om det her, men det kan kanskje være av innteresse for andre også.
Ser du skrev litt om mini SLOBS i DBA tråden (trøkk uten trykk)
3x3x2 8" for mindre rom som eks. mitt på 20 m2. Har jo ennå ikke hørt slobs, men magefølesen sier meg at dette passer godt i en liten Tøyen-kåk.
Er dette en slob som er testet ut, eller er det kun tegninger så langt? Har ikke sett noen bilder.
Jeg har lyst å prøve.
På forsøksstadiet så langt - sorterer ut egnede elementer etc. De er ikke akkurat "mini" i den forstand, full høyde og sikkert 200 kg. Men kan skaleres ned til eks. 2/3 av dette
Forøvrig synes jeg innteressen for slobs gennerelt er ganske laber både på HFS og andre fora.
Litt merkelig når jeg leser hvor begeistret folk blir av det når de hører slobs.
Er det fordi det er lite utprøvd? Ideen er jo gammel (N.Pass), men fikk nytt liv i 2011 etter det lille jeg finner på nett.
Vel, konseptet er relativt dyrt dersom det skal gjøres skikkelig, det kreves en del for å få det til og det er minimalt med matnyttig info tilgjengelig. En vellykket SLOB løsning er en syntese av en mengde erfaring og kunnskap rundt så å si alle forhold som berører en høyttaler, pluss litt om hvordan interaksjonen med rommet er og hvordan selve rommet bør/kan være. Ikke alle som tør å gyve løs på dette. Ingen kalkulatorer/simuleringsmodeller er å finne - ikke enkelt å kalkulere noe slikt i det hele tatt. Legg så til en masse tildels negative kommentarer fra teoretikere som ikke har testet ut det de teoretiserer om, og du har skremt vekk de fleste.
Leste senest i går kveld et innlegg på et amerikansk forum hvor en lokal helt kategorisk påsto at en slob løsning ikke hadde noen ting for seg i forhold til å lage en h-baffel med de samme elementene. Det er trist at folk så til de grader spikrer fast sine egne tanker - tanker uten praktisk ballast - som det eneste riktige, at de ikke en gang åpner en liten dør for at ting kanskje har noe for seg gitt at ting blir testet og gjort grundig osv. Ligner litt på de klassiske kabeldebattene hvor begge sider er så fordømt skråsikre.
Husker du hopperne før v-stilen ble standard? Da var det skiene inntil hverandre dønn parallelt som var greia, armene strøkent helt tett inntil siden og bakover. En glimrende oppskrift på hvordan du minimaliserer arealet og dermed effektivt motarbeider oppdriften og dermed begrenser lengden på hoppene. I tillegg selvsagt mye dårligere balanse, husker med gru alle de som tryna stygt på den tiden. Så kom det en forvirret svenske (av alle ting) som revolusjonerte hoppsporten, og hva skjedde? Sikrere hopping, lengre hopp, både ski, kropp og armer spredd ut for størst mulig areal innenfor reglementet, og ikke minst hansker på størrelse med en Grandiosa.. Massiv kritikk innledningsvis, ikke minst p.g.a. det estetiske, men når en ser på hopp fra gamle dager så ser jo den forrige stilen helt åndsvakt ut i dag, og ikke minst livsfarlig... Nesten bedre før den tid, da de hadde armene foran kroppen.
B