Fra grunnmur til godlyd - Via Dolorosa med Sluket som Jesus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.648
    Torget vurderinger
    23
    LMC skrev:
    den lille SP ampen og preampen låt piss husker jeg
    gikk rundt som en varm potet i brukten i årevis
    den store powerampen er tydeligvis i en annen klasse
    ellers hadde den vært ferska i det oppsettet
    mvh
    Leif
    ??? Ramla inn i feil tråd, Leif?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.073
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    var det ikke her Swiss Physics var brukt da?
    noe synspunkter kan vi jo ta i gjestehavna i Horten 8)
    husk redningsvest ;D
    mvh
    Leif

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    Sluket: kan du på noen som helst måte klare å gi en sammenligning/forklaring på om du opplever store forskjeller i OB systemet ditt, kontra midbassen til Trio eller lignende. Jeg har hørt Trio, men ikke OB tårn. Er det stor forskjell på "smekket" her?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.073
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    som Trio-eier med laaang fartstid og et over gjennomsnittet godt custom bass-system, opplevde i alle fall jeg OB fjælene til Sluket som raske, kontrollerte og forbausende fri for farging/resonnanser
    nesten litt anonyme, til det gjaldt! ;D
    nå ble de delt på 100, så det er jo litt lavere enn de tåler, men de driverne er kjent for bra midbass og kanskje tom helt opp til 800, så det skulle ikke være noe problem
    personlig tror jeg hemmeligheten er fravær av elektronisk eq som setter prikken over i´n
    godt jobba av en gammel ringrev
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.648
    Torget vurderinger
    23
    SannaX skrev:
    Sluket: kan du på noen som helst måte klare å gi en sammenligning/forklaring på om du opplever store forskjeller i OB systemet ditt, kontra midbassen til Trio eller lignende. Jeg har hørt Trio, men ikke OB tårn. Er det stor forskjell på "smekket" her?
    Egentlig ikke så relevant, for jeg bruker jo normalt bassene i området fra der Trio STOPPER og nedover.

Smekket er upåklagelig, en helt annen følelse (også på kroppen) enn noe annet system jeg har hørt. Knusktørt, absolutt 0 resonanser, kickdrums stopper før du har begynt å høre de, nesten, og det i 120 dB peaks også. MÅ oppleves for å catche akkurat det.

Når skvatt du til og gikk instant adrenalinrush sist, av å høre en stortromme?

Akkurat nå deler jeg på 350 Hz. over til store Altec drivere/200 Hz. JMLC horn, og smekket er der like herlig.

MEN; hovedsystemet er nå under oppbygging, og der serrru, der kommer "SmekkMaster" TAD inn i bildet, med verdens råeste driver, TAD TM-1201 inn fra 200 Hz. og opp til 1k. Eneste elementer som kan sidestilles med smekket i en kompresjondriver. 20.000 Gauss, karbon og 100 dB./1W.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.648
    Torget vurderinger
    23
    LMC skrev:
    som Trio-eier med laaang fartstid og et over gjennomsnittet godt custom bass-system, opplevde i alle fall jeg OB fjælene til Sluket som raske, kontrollerte og forbausende fri for farging/resonnanser
    nå ble de delt på 100, så det er jo litt lavere enn de tåler, men de driverne er kjent for bra midbass og kanskje tom helt opp til 800, så det skulle ikke være noe problem
    personlig tror jeg hemmeligheten er fravær av elektronisk eq som setter prikken over i´n
    mvh
    Leif
    Og dette, mine herrer, må være å anse som en av LMC NPB i UFA av EAP DIY! En halvflaske røyk i premie til den som knekker dette!!

LMC er selvsagt inne på noe der, mangel på EQ = tilstedeværelse av IQ og forklarer mye av lyden. I tillegg så vil jeg si at skaleringen av systemet i forhold til rommet, det faktum at line source og full symmetri TIL rommet absolutt bidrar til sluttresultatet også. Samt at systemet ble tunet/målt med mikrofoner i lytteposisjonen i det rommet utstyret brukes i. For ikke å glemme at dipoler nok er enklere å få til i rommet enn andre basskonstruksjoner.

Forøvrig er jeg sikker på at LMC's basstårn gjør en mye bedre jobb hos LMC enn de ville gjort hos meg, og vice versa. Det ville vært overkill og overlading av mitt rom, mens en dobling av kapasiteten på mitt system ville gitt riktigere resultat hos Leif. Romintegrasjonen er så utrolig mye viktigere enn de fleste opplever.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.648
    Torget vurderinger
    23
    LMC skrev:
    mvh
    Leif
    ??? Lavere enn de tåler?? Her må det være noe misforståelser. Eller tenker du på deling mot Trio?? Det har jeg ikke gjort med 100 Hz. Tvert i mot, 200-250 Hz.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.073
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ble lett å misforstå:
    lavpass satt lavere enn de tåler
    mvh
    Leif

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    LMC skrev:
    mvh
    Leif
    Dere har jo to veldige forskjellige bass systemer. Begge to meget spennende løsninger. Jeg vurderer å kjøre bass systemet opp til rundt 300hz. Har du testet ditt så høyt enda LMC?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.073
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    nei, men det er designet for å kunne deles slakt opptil 500
    det var derfor jeg valgte kryssfiner tvers igjennom
    mvh
    Leif

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Egentlig ikke så relevant, for jeg bruker jo normalt bassene i området fra der Trio STOPPER og nedover.

Smekket er upåklagelig, en helt annen følelse (også på kroppen) enn noe annet system jeg har hørt. Knusktørt, absolutt 0 resonanser, kickdrums stopper før du har begynt å høre de, nesten, og det i 120 dB peaks også. MÅ oppleves for å catche akkurat det.

Akkurat nå deler jeg på 350 Hz. over til store Altec drivere/200 Hz. JMLC horn, og smekket er der like herlig.

MEN; hovedsystemet er nå under oppbygging, og der serrru, der kommer "SmekkMaster" TAD inn i bildet, med verdens råeste driver, TAD TM-1201 inn fra 200 Hz. og opp til 1k. Eneste elementer som kan sidestilles med smekket i en kompresjondriver. 20.000 Gauss, karbon og 100 dB./1W.
    Skulle gjerne hørt på det ditt og LMC's (bor litt langt unna dessverre). Høres ut som smekket er i orden :)
    Det var lavt, men regner med at GPA-288 takler brasene. Bratt avrulling på kompresjonsdriveren?
    Skal du kjøre TAD i OB opp til 1khz og GOTO derfra?

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    LMC skrev:
    nei, men det er designet for å kunne deles slakt opptil 500
    det var derfor jeg valgte kryssfiner tvers igjennom
    mvh
    Leif
    Du kan gå såpass høyt ja. Kryssfiner? Tenker du på resonansfrekvensen?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.648
    Torget vurderinger
    23
    SannaX skrev:
    pengesluk skrev:

Skulle gjerne hørt på det ditt og LMC's (bor litt langt unna dessverre). Høres ut som smekket er i orden :)
    Det var lavt, men regner med at GPA-288 takler brasene. Bratt avrulling på kompresjonsdriveren?
    Skal du kjøre TAD i OB opp til 1khz og GOTO derfra?
    350 Hz. på 288 er noe lavt, fant ikke printkortet til 500 Hz. så jeg tenkte at faen heller, dette er ikke PA med timesvis maksbelastning, og nye mebraner koster dessuten under $ 100.00 / stk. så jeg kliner til... Morro å høre hornets respons også, hvordan det takler 350 Hz. Ingen problemer så langt, hverken med driver eller horn, deling er forøvrig 12 dB så det er ikke så slemt som 1.ordens.

TAD TM-1201 skal prøves både med OB og kasse, den er ikke avhengig av større volum en ca. 3 cft. eller snaue 30 liter så det er enkelt å teste ut.
    Derfra (1 khz.) blir det TAD TH-4001 med TD-4001 samt ET-703.

GOTO-riggen blir med horn helt ned til 250 Hz. (S-150 hornet, som er 125 cm. langt)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.648
    Torget vurderinger
    23
    150W refererer seg antakelig til et annet sluttrinn, Swiss Physics. 2 x 150W kl.A.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.073
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    skjønner egentlig ikke at du har tid til å gå på jobb?
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.648
    Torget vurderinger
    23
    LMC skrev:
    skjønner egentlig ikke at du har tid til å gå på jobb?
    mvh
    Leif
    Ditto ditto ;D ;D

Men den er likevel en forskjell:

- jeg GÅR ikke på jobben, jeg kjører...
    - du jobber ikke, bare kliner snørr på ruta....

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.073
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    noen kliner snørr på ruta på dagtid, noen på kveldstid ::)
    mvh
    Leif

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Appropos bass "smekk" (liker uttrykket)

Jeg leste en medisinsk artikkel som en "forsker / lege et eller annet" skrev om musikk og hvordan vi reagerer. For det første hadde klassisk musikk en beroligende virkning på barn med adferdsproblemer (ADHD etc). Han anbefalte en daglig dose. En annen ting, ang smekk, så trigget bass og trøkk mannens hormoner (testosteron). Vi får en god følelse i kroppen (som ikke kvinner får).

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Har lest over de siste sidene her nå, mye morsomt å lese om her fremover ser jeg :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.648
    Torget vurderinger
    23
    hel skrev:
    Appropos bass "smekk" (liker uttrykket)

Jeg leste en medisinsk artikkel som en "forsker / lege et eller annet" skrev om musikk og hvordan vi reagerer. For det første hadde klassisk musikk en beroligende virkning på barn med adferdsproblemer (ADHD etc). Han anbefalte en daglig dose. En annen ting, ang smekk, så trigget bass og trøkk mannens hormoner (testosteron). Vi får en god følelse i kroppen (som ikke kvinner får).
    AHA!! DET forklarer den rekord- benner'n her om dagen! Fanken, kom nesten ikke ut av bunkersen (kun 261 c. takhøyde) etter en bassrik seanse 8) 8)

FWIW, utenfor jernbanestasjonen i Hamburg spiller de konstant klassisk musikk, for å holde narkomane unna. Det virker!

Forøvrig blir jeg ofte kalt Megler Smekk, men det er forsåvidt mulig det er av andre grunner.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.648
    Torget vurderinger
    23
    Milenko skrev:
    Har lest over de siste sidene her nå, mye morsomt å lese om her fremover ser jeg :)
    Ja, nå skjer det ting fremover, følg med; You snooze you loose!

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    350 Hz. på 288 er noe lavt, fant ikke printkortet til 500 Hz. så jeg tenkte at faen heller, dette er ikke PA med timesvis maksbelastning, og nye mebraner koster dessuten under $ 100.00 / stk. så jeg kliner til... Morro å høre hornets respons også, hvordan det takler 350 Hz. Ingen problemer så langt, hverken med driver eller horn, deling er forøvrig 12 dB så det er ikke så slemt som 1.ordens.

TAD TM-1201 skal prøves både med OB og kasse, den er ikke avhengig av større volum en ca. 3 cft. eller snaue 30 liter så det er enkelt å teste ut.

GOTO-riggen blir med horn helt ned til 250 Hz. (S-150 hornet, som er 125 cm. langt)
    Moro når du har så mye å teste mellom! Du har jo mildt sagt en del rå drivere. Jeg går litt i surr kjenner jeg. Hvor mange systemer bygger du egentlig opp nå? TAD, GOTO ++? OB'ene skal være bassystem okke som går jeg utfra.
    Et spørsmål angående filter. Bruker du Marchand? Opplever du noe som helst problemer med time alignment, fasedreining etc., eller er dette et ikke-problem? Har snust litt på Marchand, men det er så jævla mye meninger angående aktive filter både fra analog-puristene og digital-gjengen.
    Spennende tider utover her, som skal følges :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Når jeg snakker om godfølelsen så var det for å beskrive at vi gutta elsker bass og trøkk mens damene er fornøyd med en tivoliradio ;D

Ellers bør vi gå for følgende blåresepåter: Åpen Baffel Bass for menn i 40 års krisa og Mozart for urolige barn.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.073
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Marchand sitt passive linjefilter er glimrende
    jeg kjører lavpass 130hz 24db/okt XM-46
    dønn transparent og støyfritt
    usd 100 per kanal + frakt
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.648
    Torget vurderinger
    23
    Griff; "Someone who hesitates a lot" (c) WikiSluk

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.073
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    jo mere man tester, desto "sikrere" blir resultatet ;D
    gi gass
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.648
    Torget vurderinger
    23
    SannaX skrev:
    pengesluk skrev:

Moro når du har så mye å teste mellom! Du har jo mildt sagt en del rå drivere. Jeg går litt i surr kjenner jeg. Hvor mange systemer bygger du egentlig opp nå? TAD, GOTO ++? OB'ene skal være bassystem okke som går jeg utfra.
    Et spørsmål angående filter. Bruker du Marchand? Opplever du noe som helst problemer med time alignment, fasedreining etc., eller er dette et ikke-problem? Har snust litt på Marchand, men det er så jævla mye meninger angående aktive filter både fra analog-puristene og digital-gjengen.
    Spennende tider utover her, som skal følges :)
    Akkurat nå er det bare tre systemer, blir fire etter hvert med GOTO.

Bassystemet er fundamentet, som er laget så fleksibelt at det kan benyttes fra f.eks. så høy deling som 1.000 Hz. og ned til 70 Hz. Men jeg må tilstå at jeg akkurat nå holder på med en ny dipolbass, med 10 x8" kantløse basser pr. side. Pluss Fertin's field-coil 15" som jeg hadde tenkt brukt sammen med deres 8" "fullrange" field-coil i åpen baffel, i et klassisk super-enkelt oppsett med en TVC og kl.A transistor.

I innspillings- og prøvefasen bruker jeg Accuphase elektronisk delefilter, meget nyttig verktøy med mulighet for endring av nivå, steilhet og fase på hver utgang. Innstikkskort for ønsket delefrekvens. Fullbalansert tilkobling.

Når alle parametre er avklart så legges disse over i et passivt linjefilter. Marchand-gutta er kompetente, bra utstyr og vettugt priset. De er også tilsnakkandes mht. spesialløsninger - bare å spec'e hva du har tenkt deg så kommer det forslag/tilbud.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.648
    Torget vurderinger
    23
    LMC skrev:
    jo mere man tester, desto "sikrere" blir resultatet ;D
    gi gass
    mvh
    Leif
    Damn right. Alle timer tilbrakt i tenkeboksen og planleggingsprossesser betaler seg i tifold etterpå.

"Jo fortære det går jo raskære går det" Gammelt visdomsord fra Østfold.

madman

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    660
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Nå nærmer det seg .Forlater hovedstaden nå for å gjøre båten sjøklar til den store havseilasen.
    Dette blir bra ! Eller hva tror dere ?
    -m

Vedlegg

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.073
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    har du pantsatt motorene? ::)
    for å kjøpe Nagaoka regner jeg med
    snakk om å være dedikert! 8)
    du kan jo bare taue den over til Heitmann, så tar jeg resten
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.648
    Torget vurderinger
    23
    Morten, ringer du etterpå?

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Sluket:er du ikkje redd for alle tjuvraddene i oslo og omegn,ville ikkje reist til Horten.

Du risikerer å komme heim til postitlapp i tomme rom påskrevet:takk for allt.

Veldig inspirerende med dine prosjekter som skrider fram,tilsynelatende enkle,men med litt ettertanke så skønner ein at det ikkje heilt er tilfellet.

Bassystemer er kanskje det som er enklest å "herme" etter?
    At bassene kan deles mellom lave 70svingninger og opptil 1000 er egentilg imponerende,og ein klar fordel.

Følger spent med videre,snikkikking på høgt plan:)

Mvh.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.073
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ennå en fordel med store systemer;
    de er nærmest ustjelbare og uomsettelige! ;D
    mvh
    Leif

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.012
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hvis det bare fantes en tråd på HFS skulle muligens dette være den :)

Smiler litt når jeg leser og vet det er mange som bruker vel så mange kroner på NO Odin, Tysk bling bling elektronikk til 6-7 sifrede summer, hører med skylapper fra hifi-pusheren og tror de når hifi nirvana og ikke er klar over hva som egentlig er mulig bare man "gjør det riktig".

Dette er så inni hinsides kult og rått...

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Akkurat nå er det bare tre systemer, blir fire etter hvert med GOTO.

Bassystemet er fundamentet, som er laget så fleksibelt at det kan benyttes fra f.eks. så høy deling som 1.000 Hz. og ned til 70 Hz. Men jeg må tilstå at jeg akkurat nå holder på med en ny dipolbass, med 10 x8" kantløse basser pr. side. Pluss Fertin's field-coil 15" som jeg hadde tenkt brukt sammen med deres 8" "fullrange" field-coil i åpen baffel, i et klassisk super-enkelt oppsett med en TVC og kl.A transistor.

I innspillings- og prøvefasen bruker jeg Accuphase elektronisk delefilter, meget nyttig verktøy med mulighet for endring av nivå, steilhet og fase på hver utgang. Innstikkskort for ønsket delefrekvens. Fullbalansert tilkobling.

Når alle parametre er avklart så legges disse over i et passivt linjefilter. Marchand-gutta er kompetente, bra utstyr og vettugt priset. De er også tilsnakkandes mht. spesialløsninger - bare å spec'e hva du har tenkt deg så kommer det forslag/tilbud.
    Veldig fleksibelt med et Bassystem ala dette. Gjør det relativt mye enklere å integrere forskjellige horn også (som er min tanke også etterhvert). De fleste har jo ikke ett system å rutte med i denne sjangeren engang, så dette er beundringsverdig!
    Accuphase kortet må jo være en drøm. Har sett en del på Marchand XM-44, 4-veis, som skal være så fleksibelt som mulig. Dyrere enn en digital løsning, ja, men en holder seg i det analoge domenet da...(for what it's worth?) Kanskje lettere å gå for en digital løsning, med multiple dac'er, enkel PC korrigering og målemulighet, men dette er jo for noen som å pisse i oppvask kummen.

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    LMC skrev:
    Marchand sitt passive linjefilter er glimrende
    jeg kjører lavpass 130hz 24db/okt XM-46
    dønn transparent og støyfritt
    usd 100 per kanal + frakt
    mvh
    Leif
    Bruker du det passive filteret for AG trio, Leif? Lar du da lavpassfilteret og det passive filteret kun rulle av "over hverandre, eller har du koblet de sammen på noen måte? 24db er jo steilt nok, så du får jo ikke mye "unødvendig" overlapp der uansett.

Mvh Chris

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.073
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    AG Trio midbasshornet ruller av for egen maskin....bratt fra 140 hos meg
    MARCHAND XM-46 er KUN LAVPASS for basstårn
    koblet med 9db L-pad på 300B utgang
    L-pad kan lett fjernes om tilkobling skjer på pre-out

tanken med FE203 var LC 97 cm horn og toveis Marchand XM-46 @ la oss si 300hz
    filteret må da flyttes inn mellom pre og poweramper på mere tradisjonelt vis
    mvh
    Leif

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn