Fra grunnmur til godlyd - Via Dolorosa med Sluket som Jesus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    samlanes skrev:
    Sluket:er du ikkje redd for alle tjuvraddene i oslo og omegn,ville ikkje reist til Horten.

Du risikerer å komme heim til postitlapp i tomme rom påskrevet:takk for allt.

Veldig inspirerende med dine prosjekter som skrider fram,tilsynelatende enkle,men med litt ettertanke så skønner ein at det ikkje heilt er tilfellet.

Bassystemer er kanskje det som er enklest å "herme" etter?
    At bassene kan deles mellom lave 70svingninger og opptil 1000 er egentilg imponerende,og ein klar fordel.

Følger spent med videre,snikkikking på høgt plan:)

Mvh.
    Ikke så veldig redd for innbrudd - de gutta går mest etter flatskjermer, kontanter, kamera og smykker. Jeg er den lykkelige eier av ingen av delene!!

Dessuten har vi vollgrav med saltvannskrokodiller, 2 m. tett gjerde rund baut og et alarmsystem så voldsomt og fysisk at du orker ikke være i nærheten engang. Til alt overmål bor vi innerst i en blindvei, og det er noe de bilkjørende tyvpakket skyr som pesten.

For å komme til hifisnadderet må du dessuten gjennom enda noen nåløyer, og det er heller ikke bare å lempe ut noen tonn med custom made utstyr heller, som Leif sier. Ei heller omsette dette. Hvor lang tid ville det tatt før miljøet visste om det?? Minutter. Hvordan selge Sluket's bassystem? Hjemmelagde kabler? DIY vinylrigger? Supermodda kjøpeutstyr? Hornkreasjoner som tar en dag å monter/demontere?? 10.000 LP'er? 5.000 CD'er?
    Dessuten er vi alltid hjemme og sover aldri ;D ;D

Jo, bassystemet virker kanskje enkelt å kopiere, men det er utenpå. Er en del komponenter og prinsipper du IKKE ser, kombinert med justeringer i prossessen som er helt nødvendige for å få det ønskede resultat.

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    LMC skrev:
    AG Trio midbasshornet ruller av for egen maskin....bratt fra 140 hos meg
    MARCHAND XM-46 er KUN LAVPASS for basstårn
    koblet med 9db L-pad på 300B utgang
    L-pad kan lett fjernes om tilkobling skjer på pre-out

tanken med FE203 var LC 97 cm horn og toveis Marchand XM-46 @ la oss si 300hz
    filteret må da flyttes inn mellom pre og poweramper på mere tradisjonelt vis
    mvh
    Leif
    Da ser jeg det bedre for meg ja. Forstår jeg deg riktig hvis du da justerer på L-pad via øret for å få nivålikhet mellom basstårn og midbasshornet?
    Denne komboen med 203 vurderer jeg å prøve også, men vil holde åpent for en diskant i topp. Får først motta elementet og høre hva all "the fuzz is about". Har jo hørt fulltoner, men ikke enda fra et elefantrasshøl.

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Leif:vil basskvaliten skinne gjennom mtp utgtrafo i 300b,altså subbasskvaliteten.

Eller betyr det ingenting siden bassen har sin eigen amp?

mvh.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.049
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    jo, tanken er at integrasjonen lettes med å tappe bass-signalet fra hoved amp
    og de som ikke trodde at 300B via utgangstrafo, kan formidle tight bass til bassamper/tårn, får bare ta seg en tur ::)
    mvh
    Leif

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.012
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Tur skal bli :) - Jeg nekter å tro det.. Ikke planer ;) Aldri om du får tight bass Leif......

Men kan ikke enda desverre.

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    LMC skrev:
    jo, tanken er at integrasjonen lettes med å tappe bass-signalet fra hoved amp
    og de som ikke trodde at 300B via utgangstrafo, kan formidle tight bass til bassamper/tårn, får bare ta seg en tur ::)
    mvh
    Leif
    Enda ein grunn til å kjøpe hørning utg trafo til heartbeat.(liker å ha forst delt opp i 2-3bokser spredd rundtom i rommet:))
    Evnt eg tar kontakt med Edgegutta og kjøper dei største pyramidekabinetta fra unaiten,det blir fett,og dyrt:)
    Iflg Tommy Hørning er dei like kjappe som eit instrument,ikkje dårleg det.

Mvh.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    bambadoo skrev:
    Hvis det bare fantes en tråd på HFS skulle muligens dette være den :)

Smiler litt når jeg leser og vet det er mange som bruker vel så mange kroner på NO Odin, Tysk bling bling elektronikk til 6-7 sifrede summer, hører med skylapper fra hifi-pusheren og tror de når hifi nirvana og ikke er klar over hva som egentlig er mulig bare man "gjør det riktig".

Dette er så inni hinsides kult og rått...
    Takk for vakre ord! Appreciate it. Man prøver etter beste evne... Vi er jo på en måte i underholdningsbransjen så da må det jo svinge litt 8) 8)

Som påpekt mange ganger tidligere; Gaffeltruck og Visa er ingen garanti for god lyd. Jeg skjønner samtidig at ikke alle kan pådra seg 40 års fartstid, eksperimentere i en slik grad jeg har gjort og i et tempo som ikke er realistisk for absolutt alle lommebøkler heller. Jeg skjønner også at markedet selvsagt er mer segmentert enn mange kanskje er klar over, med kunder i alle leire og prisklasser. People buy for different reasons, var min første læresetning da jeg drev en god del med salgsopplæring.

Men noe som ALDRI slutter å forundre meg er den manglende evne/vilje mange presumptivt oppegående mennesker i denne hobbyen har når det gjelder å være analytisk til prossessen med å skaffe seg god lyd. Gang på gang begynnes det i feil ende, byttehelvete setter inn, frustrasjonen er påtagelig, basics er ikke ivaretatt osv.

Selv om dette er en hobby og fritidssyssel så er den gjerne såpass omfattende at det naturlig nok er å betrakte som et prosjekt, hvor behørig planlegging og progresjon er viktige parametre for et godt sluttresultat. God gammeldags prosjektstyring, som det kalles. Ser en del av det i DIY kretser men det er sannelig ikke fremtredende hos de som ikke bygger noe selv men som skal ha et omfattende system med komplekse løsninger.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.049
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    og prosjektstyring krever langsiktig planlegging
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    bambadoo skrev:
    Tur skal bli :) - Jeg nekter å tro det.. Ikke planer ;) Aldri om du får tight bass Leif......

Men kan ikke enda desverre.
    Bassen til Leif er tightere enn froskeræva ;D ;D ;D

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.012
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Tenkte å begynne på nytt. Har lært de siste månedene at man skal begynne med kabler. Gjerne i olje og det viktigste av alt er krystallstrukturen. Slik at man kan sove i trygg bevisthet om at elektronene beveger seg fritt. Først da kan man ha et godt utgangpunkt for godlyden.
    Hjelper jo også å ha en lokal hifi pusher. Hva er din lokale hifi pusher sluket ;)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.049
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    han gjør som meg; han pusher selv...gjelder å være uavhengig
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Blir som med sex -REMA 100-metoden, dårlig utvalg og bare selvbetjening ;D ;D

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.049
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    eller som KIWI; finner du det billigere noe annet sted, betaler vi diffen? ;D
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    bambadoo skrev:
    Tenkte å begynne på nytt. Har lært de siste månedene at man skal begynne med kabler. Gjerne i olje og det viktigste av alt er krystallstrukturen. Slik at man kan sove i trygg bevisthet om at elektronene beveger seg fritt. Først da kan man ha et godt utgangpunkt for godlyden.
    Hjelper jo også å ha en lokal hifi pusher. Hva er din lokale hifi pusher sluket ;)
    Høres fornuftig ut. Skal ikke kimse av kabler, viktige nok, de - må være av sølv/gull og nøytralt isolert og "til formålet egnet". Elektronene må få fritt leide, må vite - og ikke bli forstyrret av innvandrer-elektroner! Fornuftig tverrsnitt til den lasten som skal bæres. Verre er det egentlig ikke, og definitivt ingen ting å hisse seg opp over.

Noen egentlig pusher har jeg vel ikke - er selv min største pusher i så måte - mine ideer og behov tar meg dit i verden jeg måtte finne svar og nødvendig hardware. Klubben aner jeg ikke hvor ligger, Tømmervik har jeg aldri satt mine ben i og beliggenheten til de øvrige "approberte" vannhull her i byen kunne jeg ikke fortelle deg noe om uansett om du satte en pistol i panna på meg. Et hederlig unntak er TorggataTor, som jeg har kjent i godt 35 år. The hardest working man in the business. Og en god venn etter hvert. Ditto gjelder for Raymond selvsagt. Det kan hende bransjen er tjent MED meg, men de har nok ikke tjent mye PÅ meg :eek: :eek:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.049
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    the hardest working man in the business?
    the slowest learner in business?
    de beste agenturene?
    mange varianter her ::)
    mvh
    Leif

N

nb

Gjest
    bambadoo skrev:
    Smiler litt når jeg leser og vet det er mange som bruker vel så mange kroner på NO Odin, Tysk bling bling elektronikk til 6-7 sifrede summer, hører med skylapper fra hifi-pusheren og tror de når hifi nirvana og ikke er klar over hva som egentlig er mulig bare man "gjør det riktig".

Det er også angivelig mulig å få toppklasse bass fra stativhøytalere.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.049
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    spørs på høyden på stativene og volumet på det over ;D
    mvh
    Leif

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    658
    Acoustic Research AR-3a ble markedsført som bokhyllehøyttalere!

12" bass (OK, 11 da) i 48 liters kasse.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har stativ på baflene, 112 mm. høye med hjulene. Baflene er 2110 mm. Et fornuftig omsetningsforhold og bevis for at nb har sine ord i behold.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Barbaresco skrev:

Those were the times...

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.017
    Torget vurderinger
    16
    nb skrev:
    bambadoo skrev:

Det er også angivelig mulig å få toppklasse bass fra stativhøytalere.
    Jeg har stativhøyttalere og synes selv at de spiller ok bass. Bør vel legge til at stativene er 28 cm høye og høyttalerne er 94x51x40 cm.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Der snakker vi tross alt om e brutto kassevolum på 150 liter, og da lar det seg nesten gjøre å lage anstending bass.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    658
    pengesluk skrev:
    Barbaresco skrev:

Those were the times...
    They still are, må få kjøpt meg nye kantoppheng, de var helt fine helt til jeg fikk en testplate i hus, da falt det stykker av de. Var vel noe tørre og ubevegelige øfr det, da.

Noe av det første Lyric-Tor importerte, lenge før han hadde butikk.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Jeg hadde også noe Ar -ræl, tror det het LST eller noe slikt Fronten var ihvertfall med skrå sider, flere elementer etc. Låt som fis på ei flaske, antagelig 40-50 dB virkningsgrad eller deromkring. Men de så kule ut.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.017
    Torget vurderinger
    16
    LMC skrev:
    Riktig, Studio Monitor 95-115. Jeg er ikke noen diy'er av ditt eller Slukets kaliber så det blir 'store bought' for min del. I så henseende synes jeg Zingaliene er et greit kompromiss. Litt synd at det tok meg 10 år med diverse kjøp&salg før jeg fant ut at lettdrevne horn + store elementer var min greie men jeg har ikke sett meg tilbake etter at hønna kom i hus. Skulle gjerne hatt versjonen med doble 15'' men de er vanskelige å få tak i og betinger utenlandskjøp med dyr frakt osv.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.049
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    de der hadde jeg hjemme og vurderte seriøst å beholde de
    mest musikalske ferdige ht jeg noensinne har hatt i hus!
    hva driver du de med?
    mvh
    Leif

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.017
    Torget vurderinger
    16
    LMC skrev:
    de der hadde jeg hjemme og vurderte seriøst å beholde de
    mest musikalske ferdige ht jeg noensinne har hatt i hus!
    hva driver du de med?
    mvh
    Leif
    For tiden bruker jeg en Nelson Pass F4. Jeg har også et par Aria WT350LS monoblokker som jeg bruker. Aria blokkene er hybridforsterkere på 350w så de er for så vidt overkill men det funker meget bra synes jeg. Pre-amp er en Altavista oppgradert Counterpoint. Jeg har kjørt Zingaliene på 9 watt 300B også og det fungerte greit men de har godt av litt ekstra.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.049
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    jeg prøvde med AR VT100mkII
    likte det trehornet
    mvh
    Leif

madman

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    660
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Ja da er det klart for Sluket og BHO.
    Velkommen ombord !
    -m

Vi GLÆR oss! Det var en ny en - XOCola! Tror du XO blir gott som blandevann til Colaen 8) 8)

Vedlegg

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    har du ikke kommet deg avgårde ennå, lmc?
    sitter her og diller?

strålende vær idag, god tur nedover.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.049
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    PEDAL er redd for å forlate butikken for tidlig! ;D
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Master Illustrator RoDa overgår seg selv denne gangen!!! Sjefshumor! Sjekk hvordan ørnen kjører en dobbel biceps posering.... og Merkels hornsmykker kommer til å bli trendsettere, det er jeg helt sikker på!

Genialt med speilvendt bilde også!

RoDa, vi snakker BOK snart nå.. alt. en tegneserie 8) 8)

Hadde du ikke vært så jævlig på helsekjøret så skulle jeg sendt deg en kasse vin!

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.049
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    om du virkeliog vil gjøre inntrykk;
    send ham en kasse Lammershoek! ::)
    mvh
    Leif

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.183
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    ;D
    ..og en tur nedover for å hente kassen kanskje?

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn