Fra grunnmur til godlyd - Via Dolorosa med Sluket som Jesus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.730
    Sted
    Hus
    Nettopp - symboliserer oss gutta og lyden - i hornverden er ingen ting grått og trist!! :D

Morran Bartis! Klar for fredagen? Ridderne av det runde bord samles....
    Klart det. Alltid beredt for slike ting :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Glimrende! Kom akkurat fra et veldig positivt møte med en kunde, spretter en bokscola her, skriver møtereferat og hører på kjent og kjær musikk courtesy of "Mr. Soul Man" himself... Bra ettermiddag!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Indeed! Ble jeg enig om et klokkeslett?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Du verda! Eit FORNUFTSMENNESKE, rasjonell og systematisk.
    Sjølv om det skil seg noko frå min liturgi, må eg berre seie at dette er svært rasjonelt.
    Eit tips: Lytt til same tidspunkt på døgnet. Ting kan endre seg frå dagslys til nattemørket (jfr. siste verset på "Jørgen Hattemaker" av Prøysen)
    Ja, viktig det også - ihvertfall for meg. Liker å ha det mørkt når jeg holder på med slik audiofil :)() finlytting. Lys = støy, stjeler kapasitet fra prosessoren dvs. hjernen.

Eller finner du ikke så mye rasjonalitet og fornuftsmenneske i meg, med nettopp dette unntaket!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Når sola går ned og mørket setter inn
    Da er det på tide å få den inn!

Subsidiært;

När gäddorna leker i vik och vass, och solen går ner bakom Sjöbloms dass, Ja då är det vår. Se upp där nere nu kommer den!

sivet.jpg

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.436
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Når sola går ned og mørket setter inn
    Da er det på tide å få den inn!

Subsidiært;

När gäddorna leker i vik och vass, och solen går ner bakom Sjöbloms dass, Ja då är det vår. Se upp där nere nu kommer den!

Vis vedlegget 469026
    Prøysen er ikkje di greie, skjønar eg.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Er jo vokst opp med karen på sett og vis, men får vel ikke fot av produksjonen hans, sånn sett. Er nok mer på linje med prøyssere enn Prøysen :eek:

Noen bra tekster egnet for omskrivning finnes.....

"Når nøttene blir lange
    -og kølla smetter inn..."

Rikstyristsjefen hadde flere gode

Forøvrig ryktes det at Prøysen lå som gjedda i sivet til tider han og...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Kloke ord Sluket, kom gjerne med mer i samme gata.
    Gratulerer med dagen som var :)
    Takk for det - det er ihvertfall mine ærlige oppdagelser, men som sagt - alt i dette gamet er sterkt subjektivt og det betyr at det jeg beskriver her (som fungerer for meg) ikke på noen måte behøver å vær andres ide om hva som fungerer. Jeg er ikke ute etter å påtvinge noen noe som helst, dette er bare en redegjørelse for hvordan jeg går/har gått frem da det er mange som har spurt om det.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.413
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    For noen dager siden la jeg ut omtrent et slikt bilde her;

Vis vedlegget 468962

med etterfølgende betraktning....

"Det er en tanke, en hensikt bak det bildet - legger inn en betraktning rundt det i.l.a. kvelden."

Bare å beklage, men det har gått et par dager siden den kvelden nå, men slik er det av og til. Tissklemma får ta skylda denne gangen! Det handler altså om dette med å teste, prøve ut og sammenlikne - denne så tilsynelatende enkle operasjon som vi alle har erfaringer med, i rikt mon vil jeg også tro. Det ligger i vår natur dette med å prøve, sjekke ut, sette ting opp mot hverandre - det kalles gjerne fremdrift.

Men er nå dette alltid så liketil? Vel, noe er nok det - i grove trekk - men skal en virkelig yte et produkt rettferdighet så er det plutselig en lang rekke med forhold som må/skal/bør inn i Excelarkets overmann, den menneskelige hjerne. Må si jeg er fascinert av alle de som med stor sikkerhet klarer å avsløre de minste forskjeller in an Instant - der og da, i alle settinger, til lands og til vanns (som i andre eventyr) - det er en gave og en evne jeg gjerne skulle hatt selv. Ville spart mye tid og tenners gnissel på det! Men slik er dessverre ikke MIN virkelighet så da er det bare å oppsøke Hjelpemiddelsentralen for audiofile. Her er noen punkter jeg selv har erfart må hensyntas dersom en er ute etter sammenligninger (av komponenter spesielt) som har noen verdi i det hele tatt;

PART ONE; The Human factors

Crime scene
    Hjemme. ALLTID hjemme dersom det skal gjøres en seriøs vurdering med tanke på kjøp og endring av eksisterende utstyr. Personlig har jeg ALDRI opplevd at ting har spilt dårligere hjemme enn hva jeg eventuelt har hørt andre steder. Mange grunner til dette - de fleste er sikkert subjektive og personrelatert så jeg trenger ikke dvele ved dette her. Det rent tekniske er jo åpenbart.

Method to Madness
    Jeg velger meg ut et sett cd'er som jeg benytter, avhengig av hva som skal prøves ut (bass, mellomtone, diskant, andre ting osv.) vil dette variere sterkt. Noen er dog felles. Alt er kjent og kjær musikk, men unntak kan jo forekomme hvis det er spesielt hensiktsmessig. Hvorfor cd? Da kan jeg kjøre en sekvens i loop og repetere spesielle ting, instant, lyden er lik hver gang og støygulvet er så lavt at det ikke påvirker vurderingen. Notater er praktiske, lag de etter eget forgodtbefinnende. Hva som passer meg er ikke sikkert er ideelt for andre. Men i grove trekk så lager jeg gjerne et sett notater for det som eksisterer allerede i anlegget, som en referanse på hva jeg har. Gamle notater har ikke like stor verdi som de du lager der og da, notater er også ferskvare og har med dagsform og stedlige forhold (mood swings) å gjøre. For et irrasjonelt følelsesdrevet individ som meg så må jeg ha med det elementet. Andre med avvikende legninger har ikke nødvendigvis samme oppfatning selvsagt - helt i orden det. Som gammel hobbymusiker har jeg laget meg et sett forenklede uttrykk som beskriver lyd. En slags audiofil stenografi om du vil.
    Så er det bare å sammenstille eksisterende notater med de en lager for "innbytteren" Ikke umiddelbart, men etter to-tre gjennomkjøringer kanskje.
    Så legger jeg bor notatene og lener meg tilbake og lar musikken snakke uforstyrret. Engasjerer lyden så er det duket for langtidstest. Hvis ikke, abort here.

Here & now
    Skal en sammenlikne lyd så bør det gjøres der og da - evnen til å huske lyd er for meg på linje med en bananflue's ditto. Gjennomkjøring av eksisterende utstyr først, så koble opp og optimalisere for den nye komponenten og så ny gjennomkjøring.

TTT
    Ting tar tid, enkelte punkter oppdager en raskt mens andre vokser på (eller av) en over tid. Derfor har jeg funnet det nødvendig å bruke minst noen dager på den nye komponenten, dersom den har gått igjennom "abort" fasen da. Så, etter at jeg er komfortabel med lyden og det ikke har oppstått rariteter, da byttes det tilbake til det som var, og ny runde med lytting. Større forskjeller kommer gjerne tydelig frem ved denne eksersisen, andre ikke så enkelt. Det er lov å titte litt på notatene også, Espelid style.

Same same but different
    Er eventuelle endringer i lyden til det bedre? Bare annerledes uten å kunne si hva som er "best"? Eller begge deler? Kan være tricky, jeg har opplevd at et foretrukket valg ikke var det på enkelte innspillinger. Det er da den angstbiterske perioden setter inn, dersom du er i en sits type kjøpe eller ikke.
    Oftere enn mange tror er det faktisk annerledes og vanskelig å definere som bedre eller dårligere. Utvikling er heller ikke automatisk fremskritt. Det er heller ingen skam å snu.
    Fantastisk skrevet! :D

Er endt opp med "Same same but different" med 2402 og 2405.
    Må gå grundig til verks mellom de to. :)
    Bra nok begge til mine ører.

W

WayAhead

Gjest
    Er jo vokst opp med karen på sett og vis, men får vel ikke fot av produksjonen hans, sånn sett. Er nok mer på linje med prøyssere enn Prøysen :eek:

Noen bra tekster egnet for omskrivning finnes.....

"Når nøttene blir lange
    -og kølla smetter inn..."

Rikstyristsjefen hadde flere gode

Forøvrig ryktes det at Prøysen lå som gjedda i sivet til tider han og...
    Sikker på at det ikke er Paal Clasens samlede verker du har vært innom...?

Her er askjedssøknaden han leverte til NRK: (Ikke på YT dessverre)
    «Der går Unni Holmen ut i spagaten på bommen så hele pølsebua åpner seg. Den som hadde vært bom nå, dere.»
    Forøvrig.... https://www.nettavisen.no/sport/de-beste-kommentatorsitatene/3430072.html

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.404
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Har en følelse av at det snart drysser inn bilder av vått og tørt av høy kvalitet. Sikrer meg med et jevnt tilsig av mat og drikke slik at jeg kan unngå siklesmekk når bildene kommer :)

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    For noen dager siden la jeg ut omtrent et slikt bilde her;

Vis vedlegget 468962

med etterfølgende betraktning....

"Det er en tanke, en hensikt bak det bildet - legger inn en betraktning rundt det i.l.a. kvelden."

Bare å beklage, men det har gått et par dager siden den kvelden nå, men slik er det av og til. Tissklemma får ta skylda denne gangen! Det handler altså om dette med å teste, prøve ut og sammenlikne - denne så tilsynelatende enkle operasjon som vi alle har erfaringer med, i rikt mon vil jeg også tro. Det ligger i vår natur dette med å prøve, sjekke ut, sette ting opp mot hverandre - det kalles gjerne fremdrift.

Men er nå dette alltid så liketil? Vel, noe er nok det - i grove trekk - men skal en virkelig yte et produkt rettferdighet så er det plutselig en lang rekke med forhold som må/skal/bør inn i Excelarkets overmann, den menneskelige hjerne. Må si jeg er fascinert av alle de som med stor sikkerhet klarer å avsløre de minste forskjeller in an Instant - der og da, i alle settinger, til lands og til vanns (som i andre eventyr) - det er en gave og en evne jeg gjerne skulle hatt selv. Ville spart mye tid og tenners gnissel på det! Men slik er dessverre ikke MIN virkelighet så da er det bare å oppsøke Hjelpemiddelsentralen for audiofile. Her er noen punkter jeg selv har erfart må hensyntas dersom en er ute etter sammenligninger (av komponenter spesielt) som har noen verdi i det hele tatt;

PART ONE; The Human factors

Crime scene
    Hjemme. ALLTID hjemme dersom det skal gjøres en seriøs vurdering med tanke på kjøp og endring av eksisterende utstyr. Personlig har jeg ALDRI opplevd at ting har spilt dårligere hjemme enn hva jeg eventuelt har hørt andre steder. Mange grunner til dette - de fleste er sikkert subjektive og personrelatert så jeg trenger ikke dvele ved dette her. Det rent tekniske er jo åpenbart.

Method to Madness
    Jeg velger meg ut et sett cd'er som jeg benytter, avhengig av hva som skal prøves ut (bass, mellomtone, diskant, andre ting osv.) vil dette variere sterkt. Noen er dog felles. Alt er kjent og kjær musikk, men unntak kan jo forekomme hvis det er spesielt hensiktsmessig. Hvorfor cd? Da kan jeg kjøre en sekvens i loop og repetere spesielle ting, instant, lyden er lik hver gang og støygulvet er så lavt at det ikke påvirker vurderingen. Notater er praktiske, lag de etter eget forgodtbefinnende. Hva som passer meg er ikke sikkert er ideelt for andre. Men i grove trekk så lager jeg gjerne et sett notater for det som eksisterer allerede i anlegget, som en referanse på hva jeg har. Gamle notater har ikke like stor verdi som de du lager der og da, notater er også ferskvare og har med dagsform og stedlige forhold (mood swings) å gjøre. For et irrasjonelt følelsesdrevet individ som meg så må jeg ha med det elementet. Andre med avvikende legninger har ikke nødvendigvis samme oppfatning selvsagt - helt i orden det. Som gammel hobbymusiker har jeg laget meg et sett forenklede uttrykk som beskriver lyd. En slags audiofil stenografi om du vil.
    Så er det bare å sammenstille eksisterende notater med de en lager for "innbytteren" Ikke umiddelbart, men etter to-tre gjennomkjøringer kanskje.
    Så legger jeg bor notatene og lener meg tilbake og lar musikken snakke uforstyrret. Engasjerer lyden så er det duket for langtidstest. Hvis ikke, abort here.

Here & now
    Skal en sammenlikne lyd så bør det gjøres der og da - evnen til å huske lyd er for meg på linje med en bananflue's ditto. Gjennomkjøring av eksisterende utstyr først, så koble opp og optimalisere for den nye komponenten og så ny gjennomkjøring.

TTT
    Ting tar tid, enkelte punkter oppdager en raskt mens andre vokser på (eller av) en over tid. Derfor har jeg funnet det nødvendig å bruke minst noen dager på den nye komponenten, dersom den har gått igjennom "abort" fasen da. Så, etter at jeg er komfortabel med lyden og det ikke har oppstått rariteter, da byttes det tilbake til det som var, og ny runde med lytting. Større forskjeller kommer gjerne tydelig frem ved denne eksersisen, andre ikke så enkelt. Det er lov å titte litt på notatene også, Espelid style.

Same same but different
    Er eventuelle endringer i lyden til det bedre? Bare annerledes uten å kunne si hva som er "best"? Eller begge deler? Kan være tricky, jeg har opplevd at et foretrukket valg ikke var det på enkelte innspillinger. Det er da den angstbiterske perioden setter inn, dersom du er i en sits type kjøpe eller ikke.
    Oftere enn mange tror er det faktisk annerledes og vanskelig å definere som bedre eller dårligere. Utvikling er heller ikke automatisk fremskritt. Det er heller ingen skam å snu.
    Væældig bra innlegg Sluk - men jeg hadde forventet en subjektiv vurdering og rangering av hele bunten !

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Ja, julen er jo forventningens tid, men et sted går grensen!

Subjektiv rangering har jo interesse kun for meg - hence "subjektiv"......
    Noen rangering er egentlig absurd - fordi hver og en diskant har sikkert en setting hvor den er optimal, som en del av et totalt lydbilde hvor den er nettopp "tried & tested" og matchet med nennsom hånd. Å luke frem den settingen er et meget møysommelig arbeide men eneste farbare vei hvis en virkelig ønsker å vite den egentlige kvaliteten på en komponent.

Mange er ute etter enkle svar, ferdigtygde oppskrifter etc. - ikke noe galt i det for så vidt, men en manns svar er ikke nødvendigvis en annen manns. Kan ikke få stresset dette nok. Jeg er meg, min smak/erfaring/konklusjon er min og ikke universell fasit for andre. I mange tilfelle kan "de andre" sikkert være glade for nettopp det.

Den ene og absolutt eneste personen jeg stoler på i dette gamet er meg selv, og av og til ikke han heller.

Så beklager permorten - noen lettvint populistisk synserangering av nevnde beite kan jeg ikke gi deg da det rett og slett ikke eksisterer! De befinner seg her ene og alene fordi jeg har prøvd/vil fortsette å prøve de i de forskjellige settingene som jeg har vært igjennom og nye som sikkert vil fortsette å dukke opp fremover.

Og med referanse til min metodikk i innlegget "Tried & Tested" så er eneste farbare vei å besitte disse saken selv, tilgjengelige til enhver tid. Alt annet blir for meg aldeles for lettvint og lite eksakt. Håper du kan akseptere dette svaret!

Sist redigert:

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Ja, julen er jo forventningens tid, men et sted går grensen!

Subjektiv rangering har jo interesse kun for meg - hence "subjektiv"......
    Noen rangering er egentlig absurd - fordi hver og en diskant har sikkert en setting hvor den er optimal, som en del av et totalt lydbilde hvor den er nettopp "tried & tested" og matchet med nennsom hånd. Å luke frem den settingen er et meget møysommelig arbeide men eneste farbare vei hvis en virkelig ønsker å vite den egentlige kvaliteten på en komponent.

Mange er ute etter enkle svar, ferdigtygde oppskrifter etc. - ikke noe galt i det for så vidt, men en manns svar er ikke nødvendigvis en annen manns. Kan ikke få stresset dette nok. Jeg er meg, min smak/erfaring/konklusjon er min og ikke universell fasit for andre. I mange tilfelle kan "de andre" sikkert være glade for nettopp det.

Den ene og absolutt eneste personen jeg stoler på i dette gamet er meg selv, og av og til ikke han heller.

Så beklager permorten - noen lettvint populistisk synserangering av nevnde beite kan jeg ikke gi deg da det rett og slett ikke eksisterer! De befinner seg her ene og alene fordi jeg har prøvd/vil fortsette å prøve de i de forskjellige settingene som jeg har vært igjennom og nye som sikkert vil fortsette å dukke opp fremover.

Og med referanse til min metodikk i innlegget "Tried & Tested" så er eneste farbare vei å besitte disse saken selv, tilgjengelige til enhver tid. Alt annet blir for meg aldeles for lettvint og lite eksakt. Håper du kan akseptere dette svaret!
    Selvsagt aksepterer jeg svaret, men hadde jo vært moro da - om du kom med en rangering/vurdering - selvom jeg vanskelig kan komme med motargumenter til svaret ditt.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.095
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg sikler litt på den EV T-350'en også.
    Var et pent par ute på eBay for en stund siden, men akkurat da hadde jeg ikke nok pæng.

...har du hørt på dem Mr. Sluk?

kvasi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Antall liker
    1.121
    Snubla over denne, og kom på at kvinnelig bassist var et tema her for etpar uker siden.

Det hær råkka

Hør hele

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Sånn - julebord nr. 4 i rekka unna gjort - tre igjen bare. Langt igjen til rekorden på noe over ti - det var en grusom adventstid husker jeg. Heldigvis var jeg sjåfør i dag så formen er upåklagelig. Sneik inn et par timer på øyet før party også, det hjelper godt. Pluss litt tilbakeholden i grautfatet! Nå går det i Rongnes Lite DARK - smakte det for første gang i går under den episke julelunsjen hos Big S.... glimrende seleksjon for øvrig, drikkevarene til maten der. Takk for tipset!

Nå blir det litt jobbing med mussik te arbe!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    - da betaler du bare for rammen RUNDT kunstverket :cool:

Glad jeg ikke trenger BH enda.

Musikk derimot - det trenger man daglig, i store doser!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23

Ungfole med teknikken inne....

seasoned Veteran med både teknikk og følelser inne...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    "Roses are red, violets are blue, there will always be an Indian, better than you" :D Hot damn....

Sjekk fra 8:00 utover.....

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har alltid vært fascinert av gatemusikanter.. selv om de her er litt vel "proffe" selvsagt. Men det er ubercoolt uansett - når du tar ting ut av original setting og inn i hverdagen, en ekstra dimensjon da.

Lang Langs Gershwin fra 2:30 er ubetalelig bra... og jeg er egentlig ikke spesielt fan av LL...

Sammenlikne denne med Wayne Marshalls utgave av samme stykke.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn