På konsert i kveld, en av årets planlagte femti sådanne. Rapport følger etterpå
Onsdag kveld i Operaen, konsert med Shenzhen Star Bright Choir i anledning kinesisk nyttår som står for døren.
40 mann stort kor, dvs. 25 kvinner og 15 menn presenterte et variert repertoir med tradisjonell kinesisk sang, moderne varianter, litt internasjonalt (bl.a. en tøff versjon av Alberto Grau's Besame Mucho) inkl to norske komposisjoner av h.h.v. Ola Gjeilo og Kim Andre Arnesen!
Fantastisk flott sang, utrolige harmonier og stemninger, humor, drama, alles was ein Bier braucht. For de som ikke er så opptatt av støygulv kan det nevnes at jeg målte et lydnivå helt nede på 41 dB - jeg satt i senter på femte rad ca. 9 m. fra korets første rekke. En annen interessant (og fra før av kjent) oppdagelse, - nesten komplett umulig å skille lyden fra sangerne bakover gjennom tre rekker... Noe å tenke på for de som er opptatt av at anlegget deres skal gjengi tilsynelatende flere meter bakover i lydbildet
Nivået toppet så vidt 80 dB++ ved et par anledninger, dette var 100% akustisk, ingen mikrofoner å se noe sted. En artig sak, første nummer ble gjennomført med sangerne fordelt på hver sin side av seteradene, omtrent som å sitte med store hodetelefoner på!
Deilig å høre slik vakker sang mer eller mindre 100% fritt for vibrato også.
Konserten varte i 90 min. netto, avbrutt av en pause på ca. 15 min.
Eneste "skår" i gleden....
- intro av Trine Skei Grande
Snikfoto av trosl stemning, flott akustikk btw.;