Fra grunnmur til godlyd - Via Dolorosa med Sluket som Jesus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Eksempel på stygg Melco;

1.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Toppmodellen ser riktignok ganske bra ut, men de store Micro gjør samme jobben og er ganske likt spec'et.

MelcoTT.jpg

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.959
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    toppmodellen er/var i Scandinavia! believe me! :cool:

mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    For the record; (den var bløt..)

Jeg hadde en slik spiller tidlig på åttitallet - prøvde både sytråd (kevlar) og tradisjonell gummirem og var ikke i stand til å høre forskjell. Men det kan selvsagt skyldes at jeg ikke hadde ALE på den tiden :rolleyes:

36459684.jpg

HALOLS

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.07.2007
    Antall liker
    131
    Sted
    Troms
    Torget vurderinger
    1
    L-07D er jo ikke akkurat et fullgodt substitutt for SP-10mkIII, den kan jo omtrent sammenlignes med SP-10mkII.
    Kongen av japanerne er og blir Exclusive P3. Den har jo faktisk stil, og dessuten er de ikke så dyre (i japan).

Du må jo være komplett idiot for å kjøpe f.eks. en toppspeccet Rega i stedet for en P3 til omtrent samme prisen...

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Du må jo være komplett idiot for å kjøpe f.eks. en toppspeccet Rega i stedet for en P3 til omtrent samme prisen...
    Jeg har sett hardt på P3, jeg, men det er jo en risiko involvert, når man skal sende et sånt beist rundt halve jordkloden, og må stole på at avsenderen vet hva han gjør når han pakker den. Sånn sett er det jo tryggere å kjøpe lokalt/i butikk.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    For the record; (den var bløt..)

Jeg hadde en slik spiller tidlig på åttitallet - prøvde både sytråd (kevlar) og tradisjonell gummirem og var ikke i stand til å høre forskjell. Men det kan selvsagt skyldes at jeg ikke hadde ALE på den tiden :rolleyes:
    Hm.

I hodet mitt er det mer sannsynlig at en fullstendig uelastisk kevlarfibertråd overfører vibrasjoner og ujevnheter fra motoren enn at en elastisk og til en viss grad dempende gummirem gjør det. (?)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Vel, nå jobber jo dreiemomentet på tallerkenen slik at det motvirker eventuell "cogging" fra motor overført via "stiv" transmisjon, og tanken er selvsagt at den tynne tråden skal ha minimal flate for overføring. Den trenger heller ikke være supertight for å holde tallerkenen i gang. Med gummirem er faren for svai alltid tilstede.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Pioneer P3 = frøkenspiller. Pent møbel, javisst, og bra chassis under skallet. Låter bra selvsagt. Men...

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ja, eller treghetsmomentet gjør det. Men det gjør det jo med gummirem og direktedrift også.

Hvis ikke remma glipper, overføres jo akkurat de samme kreftene uansett areal av kontaktflaten, men den er kanskje ment å slure under akselerasjon/retardasjon? Det høres ut som det vil innføre nye usikkerhetsmomenter og vanskeligheter med å finne akkurat "passe" spenning i remma.

Hvis remma ikke slurer, vil det så langt jeg kan forstå fremdeles overføres mer ujevnheter fra motor med stiv rem enn elastisk. ...Men dette er jo nor jeg nettopp har begynt å fundere på. ;)

Beklager tråd-avsporingen, men satser på at det går greit.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Dazed, du teoriserer og bekymrer deg mye.... jeg har spilt på slike spillere i snart 40 år uten problemer.

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.964
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Det er et godt spørsmål Dazed, hva som fikk noen fabrikanter til å begynne med "silketråd" er kanskje ikke godt å si,
    men med stor masse i tallerkenen er vel uansett valg av materiale i tråd/rem/strikk mest akademisk...?

/ Morten

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Teoretiserer, ja. Bekymrer? Not so much. :)

Jeg er bare interesert i mekanikken og løsningene. Sier ikke at noen av løsningene har "problemer". Bare forskjellige design-forutsetninger.

Well Tempered Labs hevder også at wow/flutter blir best/minst med deres hårtynne polyester-remmer, uten at jeg helt ser hvorfor disse skulle ha den fordelen over en gummirem. Derfor prøvde jeg å få litt klarhet i det for min egen del.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    I gummiremmen's fleksibilitet ligger også svakheten; er motoren "hakkete" av seg og belastningen på tallerkenen sterkt variabel så kan dette være faktorer som påvirker belastningen på gummien og derved skape svai tilbake i tallerkenen.

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er selvsagt sant. Man må finne en rem med passelig demping i materialet.

No free lunch, og alt det der.

Selv er jeg for tiden tilbøyelig til å ha mest tro på (eller egentlig bare "best følelser for") overdimensjonerte og momentsterke motorer på tunge direktedrevne tallerkener og med avansert styring av hastigheten.

bia

Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    4.009
    Torget vurderinger
    9
    det jeg ikke liker med strikkdrift er at motorstyringen sitter på nettopp motoren og ikke på tallerkenen som faktisk er det man ønsker å ha riktig hastighet på...

mvh

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.964
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Selv er jeg for tiden tilbøyelig til å ha mest tro på (eller egentlig bare "best følelser for") overdimensjonerte og momentsterke motorer på tunge direktedrevne tallerkener og med avansert styring av hastigheten.
    For min egen del er jeg mest tilbøyelig til å tro på (eller egentlig bare "har best følelser for") grovt underdimensjonerte motorer på meget tunge tallerkener og med avansert styring av spenningen.

ShineySmileysCool.jpg

/ Morten

HALOLS

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.07.2007
    Antall liker
    131
    Sted
    Troms
    Torget vurderinger
    1
    Pioneer P3 = frøkenspiller. Pent møbel, javisst, og bra chassis under skallet. Låter bra selvsagt. Men...
    Man må naturligvis være trygg på sin heterofile legning for å kunne dra i hus noe så feminint som en spiller belagt med trefinèr. Jeg tar den!

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.674
    Sted
    Smurfeland
    det jeg ikke liker med strikkdrift er at motorstyringen sitter på nettopp motoren og ikke på tallerkenen som faktisk er det man ønsker å ha riktig hastighet på...

mvh
    Kan ikke det løses ved å bruke en skikkelig reim, som strekker seg minimalt?

bia

Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    4.009
    Torget vurderinger
    9
    så litt pinglete ut, hva med denne:

15910Karata_05.JPG

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Bør nok dimensjoneres for en Weiand 12-71 skal det være noe "drag" på sakene hehe...
    blower belts.jpg

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.674
    Sted
    Smurfeland
    Jeg har tilgang på kilereimer, kulelager i alle størrelser og kvaliteter, samt råmaterialer i mange dimensjoner i de fleste plast og metaller til tallerken, da savnes bare en egnet motor med passende styring, og et plinth for den ultimate DIY spilleren.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    For min egen del er jeg mest tilbøyelig til å tro på (eller egentlig bare "har best følelser for") grovt underdimensjonerte motorer på meget tunge tallerkener og med avansert styring av spenningen.

Vis vedlegget 181691

/ Morten
    Jepp. Det er mange veier til Rom. Beviselig fungerer Nottingham's metode også. :)

Selv tror jeg at jeg hadde fått litt OCD av å tenke på den stakkars motoren som står der og nøkker og prøøøver å komme i gang når spilleren ikke går. ;)

Selv om det i ærlighetens navn må innrømmes at jeg googlet mer enn noen få minutter etter Fletcher Audio Omega Point 3 sist uke. :)

Sist redigert:

bia

Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    4.009
    Torget vurderinger
    9
    En platespiller burde strengt tatt ha like sterk motor som en middels margaritasmixer.

[video]http://m.youtube.com/index?desktop_uri=%2F&gl=NO#/watch?v=nb4b3Q8AkUs[/video]

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    En platespiller burde strengt tatt ha like sterk motor som en middels margaritasmixer.

[video]http://m.youtube.com/index?desktop_uri=%2F&gl=NO#/watch?v=nb4b3Q8AkUs[/video]
    Må si jeg liker skalerings- og dimensjoneringsholdningene dine, bia! No whimps allowed!

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.719
    Sted
    Hus
    Vinkeljern med 12-71 presse setter fart på margariten det :D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    You bet. Men jeg skulle vel klart meg med 10-71 også... I gamle dager da Garlits kjørte frontmotor så var 6-71 standarden.

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.719
    Sted
    Hus
    514 cu inch Keith Black eller Donovan Hemi brukte Steinar Stolen på sine biler rundt 1980. Hadde vel 6 eller 8-71 presse på dette med fuel injection.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    8-71 var standarden da, ja. Fanken, nå kjenner jeg at jeg har nitroabstinenser, allerede... pleier ikke å ha det FØR påske...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Heldigvis ikke så gæli enda, men fryktelig avhengig av å sniffe litt nitrometan innimellom!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    The need for speed..... setter deg opp på lista for VIP til August måned og Gardermoen, så får du blåst reint øra før den audiofile høstsesongen begynner :cool:

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.719
    Sted
    Hus
    Sønnen til en på jobben kjører dragster. Fytterakkern som det brommet da han fyrte den opp og gav på gass. Blafret realt i buksebeina. Lurer på om den gikk på metanol, men ikke nitro. :)

8

8x12_TOM

Gjest
    The need for speed..... setter deg opp på lista for VIP til August måned og Gardermoen, så får du blåst reint øra før den audiofile høstsesongen begynner :cool:
    Top fue på kort avstand uten hørselvern, og du har antakelig blåst ut øra får godt, da er det er bare å selge hele stereoen. På god avstand (over 50m) går det greit uten HV men ikke anbefalt, I startområdet mellom to Top fuel biler som til sammen slepper løs bortimot 20.000 HK er lydtrykket over 150db - der er det ikke bra uten HV:)
    Har vært på gademoen flere ganger, og må si det har vært mest venting på tørking av banen. Sensommer/høst i Norge er ikke ensbetydene med oppholdsvær.

Sist redigert:
    8

8x12_TOM

Gjest
    Sønnen til en på jobben kjører dragster. Fytterakkern som det brommet da han fyrte den opp og gav på gass. Blafret realt i buksebeina. Lurer på om den gikk på metanol, men ikke nitro. :)
    Ganske stor forskjell på metanol blier oppimot nitro (90%nitro og 10% metanol)

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn