Fra grunnmur til godlyd - Via Dolorosa med Sluket som Jesus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    J

J.J

Gjest
    Først og fremst til dere som ikke mener at horn klarer og levere varene (kom med den vante argumentasjonsrekkefølgen),
    så skal dere få et balltre av meg, som jeg kan sparke opp i rævva deres..... det er den eneste måten dere kan få en ryyggrad på!!!

Så mine ærede hornvenner :cool:

FYTTIHÆLVETE å det spilte i Slukoteket (c) sic.. Og det hadde spilt med enda bedre smekk med annet stuff tidligere..

En landsens gutt som meg... kommer inn til storbyen ifra provinsen og blir tatt så godt tatt imot og får arbeid med engang, Jaggu er en heldig :cool:
    Det sto noen voldsomme bøgfjøler der, som frister mer enn mye og få høre på.. Fostex 208 sigma værsting edition.
    Men først skulle det jobbes ....... J horn hette det i mono og det er jo stereo som er greia ... altså JJ :rolleyes:
    JMLC frontlada horn sto der med sort stealth finnish, og med gedigent trehorn oppå, sluket får fylle på med rette navn her, var visst noe som gikk i arkivet med engang ...
    Det skulle monteres en supertweeter og en brakett ble rigget til og montert, og påsatt nevnte.
    Så var det og få satt ting på plass og finne rett høyde, og da var det visst rett tid for og høre på Fostex og SLOBS, ikke minst......

Det spillte heftig ifra første stund, og det var bare en gang at jeg klarte og detektere at basslyden kom direkte ifra SLOBS. Elleres så virket det som om at lyden kom i vertikal akse på fjølene midt under Fostexene... Imponerende for en landsens gutt.....
    Det var et smekk uta ville hælvete hele veien, Gliset ble kun stoppet av ørene... dette var stort!!!
    Og som dere vet... vi hadde ikke engang kommet til det som gjelder... nemlig hønna ........

Vel... siste montering ble gjort på med delefilter ,delefrekvensen sto påskrevet huntonitten, så jeg slapp og spørre :rolleyes:
    ¨Gromme kabler ble kobblet til, og det store spørsmålet i så hensende er jo om dem var lange nok... og jepp, det var dem.
    Mission complete i så måte, mer dilldall er det ikke.

Accuen ble ladet med rett filterkort og justert grovt inn på et target som satt i Slukster hode... Han traff i det minste blinken :p
    At han får finjustert ting mer etterhvert sier seg jo selv.....

Og som jeg sa, fyttihælvete som det spillte!! For et avsindes smekk det var i systemet, Jeg la merke til 15" som satt i J-hornet utgjorde en vesentlig forskjell ifra Fostex på fjøl .. hehee. Og et svært glis ifra et svært trehorn som ga en utrolig fin lyd, et voldsom SMEKK var med hele veien... det var ingen steder det ikke ble angrepet ifra..
    Toppen på systemet var og ved første høring helt flott..... Oppløst slik det skal være.

Så satt jeg de da og fikk høre låt etter låt, jeg satt der og gliste og ristet på hode, dette kunne ikke være sant.. jeg tenger hjelp til og komme ned på bakken igjen .....
    OM det lar seg gjøre...........................
    Det er et driv og en lekenhet i denne lyden som er TOTALT vanedannende, Jeg forstår dere ikke rett og slett, dere som ikke liker lyden av det et hornoppsett kan gi.
    Jeg har bare en ting og si, dere har langt igjen og gå. Ikke det at enn ikke kan få flott lyd med dynamiske elementer hele veien, Det vet jeg.
    Men det er noe som ikke kommer helt på høyde med et skikkelig hønnoppsett :cool:

OG ......... SIZE MATTERS

HORN er sjølvaste livet, veien og lyset!! :cool:

Takk til Sluket for gjestfrihet på alle måter.

Det var mørkt i slukoteket, så det litt vel mye lys ifra blitz og jeg har ikke tid nå på morgenen til og jobbe med bilde....

J-horn.jpg

J-horn 2.jpg

/JR

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Glitrende rapport JJ, og kult med bilder av herlighetene. Er det TAD all det way, eller er 15" GPA? Edit, ser ved nærmere ettersyn at 15" er fra GPA ja.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    "slukoteket, dette forunderlige sted som ingen forlater før han har fåt mærke av den"

tror alle som bærer hjem butikkvarer i millionklassen, særlig gorillakister i ymse materialer og fasonger, vil gråte blod etter et besøk i slukoteket...

Sist redigert:
    J

J.J

Gjest
    Ikke bare vil dem gråte blod... dem har og fyllt bukser og sko med piss og det som værre er....

Heimdall

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Antall liker
    565
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    J.J fikk dere spilt noe skikkelig musikk også på dem? De funker ikke bare til vals?

Falcon1i

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.09.2012
    Antall liker
    1.823
    Sted
    Exil i huvudstaden
    Fyttirackan säger jag bara...:)
    Grymma grejer och ett grymt 'no bullshit'-reportage. Långt ifrån 'Hemma hos' a'la hifi-blaska. Well done J.J :cool:

Fick ju till och med en gubbe som mig att fundera på att komma ur garderoben ;)

8

8x12_TOM

Gjest
    Først og fremst til dere som ikke mener at horn klarer og levere varene (kom med den vante argumentasjonsrekkefølgen),
    så skal dere få et balltre av meg, som jeg kan sparke opp i rævva deres..... det er den eneste måten dere kan få en ryyggrad på!!!

/JR
    Ikke pent å mobbe de virvelløse JJ!!
    Er vel av den oppfatning av at mange av slukets systemer gjør noe litt uteom det vanlige, men at det går helt fint med andre løsninger også.
    Tar med et balltre på messe jeg, så for vi se på hvem som stiller med ryggrad av tre på mandagen;)

J

J.J

Gjest
    Og det sier jeg og... er mye bra på konvensjonelle systemer og... har bare ikke hørt det før.... i sluk klassen ;-)

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Jeg forholder meg fint til ordtaket; du kan ikke knekke en mann som mangler ryggrad ;)

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.751
    Torget vurderinger
    6
    Det ble jo et kompakt og veldesignet oppsett også, absolutt høy waf i hornverden. Dette må da bli en slager : KISS.

15 sitter i et relativt kort horn, hvor legges delingen nedover ?

mvh per morten

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.173
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    kanskje det bare ruller av akustisk og ikke trenger høypass som mine
    mvh
    Leif

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.720
    Det der ser skikkelig gromt ut!

JJ, det må ha gjort inntrykk, siden du klarte å skrive det der klokka 5 om morran!

Sist redigert:
    J

J.J

Gjest
    Ta det med helt ro - jeg er sjokkskadd enda - og har hatt en traumatisk dag på jobben.
    TOTALT ukonsentrert, mildt sagt ute av balanse.

Jeg hadde med en koffert med CDr, som jeg ikke torde og spille av der, kun Ayreon.
    Jeg ville ikke ødelegge den illusjonen om min musikk her kontra Slukoteket

DET sier vel sitt..................... :confused:

Mesut sa det om "kjøpeanlegg" og jeg vil bare si at det jeg har hørt rundtom, med et unntak ikke har vært inærheten engang......

Klokka 05 er helt greit, står opp 04 hver dag, problemet er hælja .... ofte like tidlig da pga vanen .... :mad:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    First things first; Innledningsvis er det delt på 100 Hz, 1.000 Hz og 7.000 Hz, alt 24 dB. 7.000 Hz er passivt. Valget ble gjort utifra det faktum at det var de kortene som sto i filteret :cool: - et moment er at SLOB's er delt på 100 Hz og har vært det lenge, med flere satelittkonstruksjoner. Derfor ville jeg ikke endre det nå. J-hornet simulerte helt fint til under 100 Hz med den 15" som sitter i, og ingen ting tydet på at dette er for lavt. Men det skal testes andre frekvenser, både 130 og 180 Hz ligger klar. Likeledes 500, 650 og 800 Hz til TAD TD-4001.

Vi hadde det ganske så gøy i går kveld, både før og etter introduksjon av horndelen..... og Jan Ropert* (c) Sluket er en nevenyttig ung mann som er praktisk anlagt og ikke vond å be heller. Nok en gang takk for bistand, noe en gammel giktbrudden mann vet å sette pris på! Før om åra var jeg så sterk at jeg løftet alt jeg orket, nå orker jeg knapt nok å løfte på øyenbrynene!

Og sannelig er det ikke gått tapt en stor forfatter og journalist (av revolvertypen riktignok) i J.J..... innlegg # 3.801 er jo aldeles EPISK i både formspråk og oppbygging :cool: Mulig at vi kaaanskje kan skimte en aldri så liten overdrivelse i superlativene..? :rolleyes: men slik er det jo ofte i kampens hete.

* Jan Ropert = hans mor døpte ham (J.J) Jan Robert, men er man HA medlem så må jo dette konverteres til Jan Ropert! Sånn erebare.

Den Ayreon skiva var ganske så feit, vi var nesten på konsert der ja....

Sist redigert:

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Sluket: du har kjøpt feilvare, det mangler en "re" jmfr. høna og egget, potato/potato osv. og cd 3 heter da (trommehvirvel)...Into the Electric Castle ( 1998 )
    Forvirret jeg nå?????

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    Satt det rett i armen i dag, Milenko?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23

/JR
    Ikke pent å mobbe de virvelløse JJ!!
    Er vel av den oppfatning av at mange av slukets systemer gjør noe litt uteom det vanlige, men at det går helt fint med andre løsninger også.
    Tar med et balltre på messe jeg, så for vi se på hvem som stiller med ryggrad av tre på mandagen;)
    Det er som kjent bedre med et balltre i ræva enn en flis i Finger'n!!

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Er nok overlatt til selvknipsing :)
    Men høres ut som Ayreon på Ayon funker som ei kule :)
    Fete det nye horn konseptet, me like very very much. Var jo til og med vakkert på en maskulin måte.

J

J.J

Gjest
    Takk Mr ;)

Klart vi alliansebrødre stiller opp for hverandre, noe annet skulle tatt seg ut.....
    Så det at du var noe treg i ryggen igår, så klart enn er med og sjauer drivere og hønn på plass.

Fantastisk morsomt og få høre en slik lyd, sjelsettende og massivt brutalt for kroppen.

Noe i meg sier vil ha, men er realistisk dessverre..... og det er overhodet ikke noe morsomt nå og tenke på kompromisser.... :mad:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    Takk Mr ;)

Klart vi alliansebrødre stiller opp for hverandre, noe annet skulle tatt seg ut.....
    Så det at du var noe treg i ryggen igår, så klart enn er med og sjauer drivere og hønn på plass.

Fantastisk morsomt og få høre en slik lyd, sjelsettende og massivt brutalt for kroppen.

Noe i meg sier vil ha, men er realistisk dessverre..... og det er overhodet ikke noe morsomt nå og tenke på kompromisser.... :mad:
    Du trenger da ikke kompromisse så ille mye..?? Hva med noe slikt? Passe kombo ref. bosituasjon osv. Bedre at hornet går i frø enn deg :cool:

horn.jpg

stax.jpg

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.925
    Torget vurderinger
    3
    Det må jeg si Sluket. Du disker opp med noen helvetes rå kreasjoner.
    Jeg er imponert. Veldig imponert.
    Trur nok ikke dissiplene blir færre. Etterhvert som menigheten får lagt øre til dette :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    Blush blush... det var da svært da... takk for vennlige ord! Men de er ikke sluttført rent finishmessig. Ventehorn dette, forsåvidt. Til ALE riggen kommer på plass :cool:

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Har vel nevnt det før........kompresjonsdrivere og radiale trehønn er sjølveste livet det!
    Godt å få det bekrefta nok en gang.

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.925
    Torget vurderinger
    3
    All skryt å kred er 100% velfortjent. Og det er nok ikke bare jeg som mener det.
    Her vanker jo råd og tips + ideer til mine egne småprosjekter.
    Slike initiativ bør hedres litt innimellom synes nå jeg da :)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Disse var jæ lekre Sluket...Ventehorn, det må en si.. Kommer det noen flere bilder fra din Leica da ? Siden Mr Ropert har tatt noen med mob.. :rolleyes:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    Må bare innrømme at jeg ikke er best på bilder.. Har en kompis som er bælproff reklamefotograf, og jeg blir bare så deppa når jeg ikke får til noe sjøl. Er ikke veldig teknisk interessert i foto/utstyr, bare i selve resultatet. Har knust mange kameraer i vilt drittsinne over å ikke få bra bilder :cool:

J

J.J

Gjest
    Får du bedre bilder over å knuse kameraet da ?? Merkelig fremgangsmåte :rolleyes:
    Kameraet gjør jo bare det det får beskjed om å gjøre .........

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.751
    Torget vurderinger
    6
    Det er her er en fiin løsning på fler måter og selv om det er " ventehorn" for deg, mener jeg det vil være en god kompaktløsning for de som ikke ønsker kompromisse.

To bassdrivere gir muligens mer lineær respons i lyttepos ( og enda mer dynamisk headroom) , men en driver alene kan ha andre fordeler og følsomheten blir lav nok til at betalbare supertweetere kan integreres passivt. ( opptil tad 703).

Mellomtonehornet gir mulighet for en mye bedre ( nærmere) plassering av driverne, og lydmessig skal det visstnok være meget bra ?.

Lurer på om det j-hornet er optimalisert for altec ? - ting tyder på dèt, egentlig litt merkelig design - uten kompresjon ?

mvh

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    Det er da kompresjon her, PerMorten, bare ikke vettløst mye. Og jeg kan garantere deg at en stk. 15" i frontladet horn holder, 102-103 dB følsomhet og et skyv som er hinsides. Dette er 515-G og ikke noe slapt billigræl. Det er voldsom forskjell på et slikt element og noe til en femtedel av prisen. Forøvrig handler det om å utnytte hver cm. av plass i vertikalplanet når en driver med horn, hver cm. er gull verdt og dersom en skal ha f.eks. tre JMLC-profil horn oppå dette i tillegg så havner det hele utenfor gunstige fysiske rammer og trenger da et mye større rom og betinger lenger lytteavstand. Det er ikke interessant. Tross alt ikke PA dette.

FLH ALE 4 veis red hyst.png

J

J.J

Gjest
    Selv spurte jeg om 2... FLH. .. FØR jeg hørte på dem.
    Total ubegrunnet av meg...

1 slo meg mer enn nok ut av vater... ikke engang for ekstra headroom er det behov for mer her...

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.173
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    etter det jeg ble fortalt fra Polen, er det basert på JBL 4550 og 4560 hornene
    mvh
    Leif

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.109
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Mulig det er nevnt et sted: fant det ikke i farten .. hvem har laget FLH til 15" ?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    etter det jeg ble fortalt fra Polen, er det basert på JBL 4550 og 4560 hornene
    mvh
    Leif

Nå er jo 4550 basert på TO drivere og mye større. 4560 er for singel driver. Begge er jo også basert på "bakblåsten" i tillegg til fronthornet. Altec har også tilsvarende konstruksjoner.

Sist redigert:
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn