Fra Gruvelyd til Stuelyd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Guida Gruvetur.

Bare sånn for ordens skyld, Rolf.. Hvilken impedanse(r) snakker vi om på denne Luxman-trafoen? Om de er helt i tåka i forhold til hva MC30 trenger, er det jaggu ikke rart den lille, billige tønna spiller bedre, nemlig....

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    Guida Gruvetur.

Bånnulka skrev:
    rolfozzy skrev:
    Og så har Luxman stepupen vært i drift noen timer her ikveld. Bra fundament i bassen på den, det er vel det store plusset med den. For samtidig som bassen blir bra, så dras hele lydbildet nedover slik at friskheten i toppen blir kraftig redusert.

Jeg kobla tilbake "den lille tønna" og da spilte det faktisk en god del bedre i mine ører.

Åpent, oppløst og samtidig med en stram bass, dog ikke så dyp og markert som med Luxman.
    :)

Må være noe galt med den nå vel, ;)Luxman var silkemyk i toppen den Rolf.

Slik kan en oppfatte ting en prøver.

Synes nå Luxman spilte bedre da jeg,men den har den varmen og bassen jeg liker.

Mvh Roar
    Jeg mener ikke Luxman er dårlig, langt i fra. Men i mine ører syns jeg tønna gjør en bedre jobb, og det blir en lyd som er mer i min smak Syns det er greit med noe oppløsning oppover jeg. Jeg har gamle ører vet du. :)

Nå er det hue som snart skal i testbenken, så får vi se/høre åssen det går.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    Guida Gruvetur.

impulse skrev:
    Bare sånn for ordens skyld, Rolf.. Hvilken impedanse(r) snakker vi om på denne Luxman-trafoen? Om de er helt i tåka i forhold til hva MC30 trenger, er det jaggu ikke rart den lille, billige tønna spiller bedre, nemlig....
    Sannelig om jeg vet hvilken impedanse det er på Luxman stepupen. Men det kan nok ligge noe der.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    Guida Gruvetur.

JanR skrev:
    Bånnulka skrev:
    rolfozzy skrev:
    Og så har Luxman stepupen vært i drift noen timer her ikveld. Bra fundament i bassen på den, det er vel det store plusset med den. For samtidig som bassen blir bra, så dras hele lydbildet nedover slik at friskheten i toppen blir kraftig redusert.

Jeg kobla tilbake "den lille tønna" og da spilte det faktisk en god del bedre i mine ører.

Åpent, oppløst og samtidig med en stram bass, dog ikke så dyp og markert som med Luxman.
    :)

Slik kan en oppfatte ting en prøver.

Mvh Roar
    Helt korrekt :)

/jan
    Diplomatisk sagt så kan det være sånn. Noen liker varm ullen lyd, andre ikke.

Syns det er fint med varm OPPLØST lyd jeg. Men jeg er nå en enkel sjel som ikke har så store krav. :)

Ellers har morgenstunden bestått av filing av headshell for og oppnå et bedre overheng. Det er ikke brukt en hvilken som helst fil heller da. Men nemlig en audiofil.

Nå har jeg fått et overheng på 16 mm. i motsetning til 14 mm. Da mangler det bare 0,5 mm. for og få det 100%. Men så nøye kan jeg ikke være. Bra nok nå.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Guida Gruvetur.

Audiofil!! her overlates ingenting til tilfeldighetene :)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Guida Gruvetur.

Du har virkelig humor, Rolf. Det skal du ha. Tror jaggu du spiste mye bokstavkjeks som liten også. ;)

Låt det bedre med finjustert overheng?

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    Guida Gruvetur.

impulse skrev:
    Du har virkelig humor, Rolf. Det skal du ha. Tror jaggu du spiste mye bokstavkjeks som liten også. ;)

Låt det bedre med finjustert overheng?
    Syns det gjør det etter grovjustering av pu. Mer trøkk, og det er ikke feil.

Ble noe snøvling og uønskede sibilanter på innerste spora med for lite overheng. Den biten er kurert.

Nå er det snøvlinga til Dylan her, og den er ikke god og file bort. Men hvem kan nå ville det?

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    Guida Gruvetur.

Men jeg skal ikke ta æren for audiofil i forbindelse med filing på headshell.

Jeg hadde besøk av Solhaug i går, og det var han som kom med det. Men jeg fikk lov og bruke uttrykket. Under kind permission.

Og det er ellers mitt inntrykk at han hørte det samme som meg ang. Luxman og tønna.

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    Guida Gruvetur.

Absolutt, og spesielt etter at du fikk kobla på begge pluggane. Det fungerte best.

Mvh. RS

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.080
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Guida Gruvetur.

rolfozzy skrev:
    Men jeg skal ikke ta æren for audiofil i forbindelse med filing på headshell.
    Jeg hadde besøk av Solhaug i går, og det var han som kom med det.
    Han er ikke klemt mellom sidene i retorikkens kokebok, den godeste RS, nei.... ;D

Vennlig hilsen

Morten

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    Guida Gruvetur.

Mens vi er inne på dette. Jeg har grubla litt på idag, mens jeg kjører hage avfall, i trillebår, vi har nemlig klipt ned noen hekker kraftig, så det jeg grubler litt på. Kan en birøkter kalles bifil?

Jeg mener selvfølgelig da at birøktinga må være på et visst nivå. Holder ikke med et par bier.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Guida Gruvetur.

rolfozzy skrev:
    Mens vi er inne på dette. Jeg har grubla litt på idag, mens jeg kjører hage avfall, i trillebår, vi har nemlig klipt ned noen hekker kraftig, så det jeg grubler litt på. Kan en birøkter kalles bifil?

Jeg mener selvfølgelig da at birøktinga må være på et visst nivå. Holder ikke med et par bier.
    ;D ;D ;D

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    Guida Gruvetur.

Lenge siden det har vært noe musikk her nå.

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Antall liker
    119
    Sted
    Halden
    Guida Gruvetur.

impulse skrev:
    Det står oppe på den mener jeg ,Rolf kan sjekke det. Jeg var i allefall ikke i tvil lydmessig. Ble mere bass og varmere lyd,men smaken er forskjellig vet du. :) Denne har stått noen mnd før den ble brukt i går.

Mvh Roar

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Guida Gruvetur.

Bånnulka skrev:
    Ble mere bass og varmere lyd,men smaken er forskjellig vet du :)

Mvh Roar
    Hvilket er litt viktig å få fram.
    Forskjellig smak betyr ikke nødvendigvis dårlig og/eller bra.

Vi får la rozzy leke litt med forskjellig step up's så får vi se hva han ender opp med.

/jan

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    Guida Gruvetur.

Roar: Luxman er ikke dårlig har jeg prøvd og si en rekke ganger nå. Den hadde en imponerende bassframføring. Men det var med en gang, og da tønna ble kobla på igjen (begge pluggene) så ble lyden mer riktig her. Husker du jeg sa, mens du var her. "Den Dylanplata skal ikke låte sånn".

Det er nok impedansen som ikke klaffa helt sammen med min Ortofon. Og jeg forstår godt at du liker den, og det er bra det vel?

Det ble nesten samme sak når Jan hadde med seg sin Audio Innovations step-up. Jeg syns ikke den heller passa her. Og det var du enig i om jeg ikke husker helt feil.

JanR: Veldig raust av deg at du lar meg få leke med step-ups.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Guida Gruvetur.

rolfozzy skrev:
    JanR: Veldig raust av deg at du lar meg få leke med step-ups.
    Jeg er en raus person.
    Og syns jo det er flott at seniorene har noe å holde på med.

/jan

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    Guida Gruvetur.

Men denne er fin Roar. Jeg sier tusen takk for den.

Står ingenting på Luxman om impenanse.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    Guida Gruvetur.

Har du data på hvor mange dB den forsterker da? Ved hjelp av det og PUens utgangsspenning kan en regne ut trafoens inngangsimpedanse relativt enkelt.

L

Lars.N

Gjest
    Guida Gruvetur.

rolfozzy skrev:
    Men denne er fin Roar. Jeg sier tusen takk for den.

Står ingenting på Luxman om impenanse.
    Tukkler du med bånd også nå ?

Mvh

laban

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Guida Gruvetur.

Lille_Adam skrev:
    Har du data på hvor mange dB den forsterker da? Ved hjelp av det og PUens utgangsspenning kan en regne ut trafoens inngangsimpedanse relativt enkelt.
    Funker den ikke 100% (med MC 30) er vel det samme f** ? ;)

/jan

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    Guida Gruvetur.

Om en nå skulle være interessert i å vite det okke som, tenkte jeg. En ting er å vite at noe ikke funker, men jeg synes nå engang at det ofte er interessant å vite hvorfor ting ikke funker. Går gjerne an å spare seg for mye arbe oppstrøms da serru. Men for all del, det er mulig det bare er meg skrudd litt feil.... ;)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Guida Gruvetur.

Lille_Adam skrev:
    Om en nå skulle være interessert i å vite det okke som, tenkte jeg. En ting er å vite at noe ikke funker, men jeg synes nå engang at det ofte er interessant å vite hvorfor ting ikke funker. Går gjerne an å spare seg for mye arbe oppstrøms da serru. Men for all del, det er mulig det bare er meg skrudd litt feil.... ;)
    Javist er du det, du er vel ikke noe bedre enn oss andre ;D

Du har ett poeng, for all del.
    Bare innbiller meg at Ortofon pu's (i det her tilfellet MC 30 S) trives veldig godt med Ortofon step up's.

/jan

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    Guida Gruvetur.

Det gjør de helt sikkert, eller i alle fall like godt som andre step-ups. ;) Noen Ortofon trafoer ble/blir riktignok laget for spesifikke modeller av Ortofon PUer, spesielt da SPU modellene, men de fleste trafoer fra den kanten er jo laget slik som de fleste andre, for å passe til det meste, eller til et utvalg av PUer med gitte internimpedanser. Sånn sett er en trafo, en trafo, uansett hva som står på chassiet den sitter i. Gir de PUen identiske arbeidsbetingelser, så spiller de likt, fordi de er like.

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    Guida Gruvetur.

JanR skrev:
    R.S. skrev:
    Absolutt, og spesielt etter at du fikk kobla på begge pluggane. Det fungerte best.

Mvh. RS
    Flisespikkeri.

/jan

Det er vel det som må til når Grado-pikupen skal justeres ???

Mvh. RS

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Guida Gruvetur.

Lille_Adam skrev:
    Det gjør de helt sikkert, eller i alle fall like godt som andre step-ups. ;) Noen Ortofon trafoer ble/blir riktignok laget for spesifikke modeller av Ortofon PUer, spesielt da SPU modellene, men de fleste trafoer fra den kanten er jo laget slik som de fleste andre, for å passe til det meste, eller til et utvalg av PUer med gitte internimpedanser. Sånn sett er en trafo, en trafo, uansett hva som står på chassiet den sitter i. Gir de PUen identiske arbeidsbetingelser, så spiller de likt, fordi de er like.
    Som med kabler mao.

/jan

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    Guida Gruvetur.

Lille_Adam skrev:
    Nei jeg har ikke det.Og hadde jeg hatt det så hadde jeg sikkert ikke skjønt en dritt av det uansett.

Men det går egentlig bra og lytte seg fram til det også. Det er ihvertfall tydelig for meg at "den lille tønna" er den som matcher MC30 best. Så langt.

Jeg har en teori om at Ortofon step-up vil passe best, det har ihvertfall vært sånn så langt av det jeg har prøvd her.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    Guida Gruvetur.

Det er ikke den ting jeg tukler med laban. Men båndet er bare for veggpynt.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    Guida Gruvetur.

Lille_Adam skrev:
    Nå er ikke Luxman stepupen en trafo, den er aktiv. Bare så det ikke blir noen misforståelser på det punktet.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    Guida Gruvetur.

rolfozzy skrev:
    Nei jeg har ikke det.Og hadde jeg hatt det så hadde jeg sikkert ikke skjønt en dritt av det uansett.
    Ække så vanskelig. Fikk en svak toer i matte på videregående jeg, men skjønte det okke som. Kunne nok forklart det også. :D

Men det går egentlig bra og lytte seg fram til det også. Det er ihvertfall tydelig for meg at "den lille tønna" er den som matcher MC30 best. Så langt.

Jeg har en teori om at Ortofon step-up vil passe best, det har ihvertfall vært sånn så langt av det jeg har prøvd her.
    For all del, det funker å lytte. Jeg tenkte bare litt (svært) enkel teori kunne være av interesse, siden den gjør ting så meget enklere.

JanR skrev:
    Som med kabler mao.

/jan
    Spørs vel hva en legge i ordene "like" og "likt" det, vil jeg mene. Kabler er jo så mangt, må vite. ;D

Når det gjelder trafoer, så gir de jo PUen en gitt inngangsimpedanse, som igjen er det som avgjør om lyden blir "mørk", "lys" eller "akkurat sådèr". Om to trafoer har identisk inngangsimpedanse, så gir de i min hjerne samme lyd. Det samme gjør de sånn rent erfaringsmessig. Ikke for det, det finnes jo de som mener å høre forskjell på renheten i kobberet som er brukt i viklingene ("i den der er det helt klart brukt 5N fra Kennecott, mens den andre tror jeg helt sikkert er laget av 7N, mest sannsynlig fra Mulifura"), men denslags ører har nå engang ikke jeg fått utdelt. Var for langt bak i køen som vanlig.

Anyhow; poenget mitt var kun at om en har en trafo som ikke funker så bra og kan finne ut inngangsimpedansen på den, så vet en med ett at en med klar samvittighet kan styre unna andre trafoer med samme impedanse, fordi de vil gi den samme lyden. En smule arbeidsbesparelse altså - that's all.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    Guida Gruvetur.

rolfozzy skrev:
    Nå er ikke Luxman stepupen en trafo, den er aktiv. Bare så det ikke blir noen misforståelser på det punktet.
    Whoops, my bad. Nuvel, samma det forsåvidt. Kan jo like godt relateres til tønna eller tønnene.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Guida Gruvetur.

Lille_Adam skrev:
    Anyhow; poenget mitt var kun at om en har en trafo som ikke funker så bra og kan finne ut inngangsimpedansen på den, så vet en med ett at en med klar samvittighet kan styre unna andre trafoer med samme impedanse, fordi de vil gi den samme lyden. En smule arbeidsbesparelse altså - that's all.
    Ser den :)

/jan

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    Guida Gruvetur.

Lille_Adam skrev:
    rolfozzy skrev:
    Whoops, my bad. Nuvel, samma det forsåvidt. Kan jo like godt relateres til tønna eller tønnene.
    Men denne er passiv. Står klar til testing. Får se om tiden strekker til i løpet av morgendagen. Er så jævli mye jobb ute i parken som jeg blir jaga til og gjøre nå.

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.285
    Torget vurderinger
    10
    Guida Gruvetur.

rolfozzy skrev:
    Lille_Adam skrev:
    rolfozzy skrev:
    Men denne er passiv. Står klar til testing. Får se om tiden strekker til i løpet av morgendagen. Er så jævli mye jobb ute i parken som jeg blir jaga til og gjøre nå.

"The Head" eide jeg for en mannsalder siden. Husker den som veldig bra. Ble overflødig da jeg anskaffet en Tandberg 3018 med innebygd riaa.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    Guida Gruvetur.

Glimrende trafo det der, helt klart, med innmat fra gode gamle Sowther. 3 tappninger om jeg husker rett, med 20, 26 og 29.5 dB forsterkning og 470, 118 og 59 Ohm inn. Ganske bankers at en av dem låter greit da vil jeg tro. De går jo ellers for små formuer på eBay og sånn.

B.R.B

Medlem
    Ble medlem
    22.12.2009
    Antall liker
    0
    Guida Gruvetur.

Er vel på sin plass å takke Rolf for en hyggelig tur ned i gruva. Dette var mitt første besøk, men garantert ikke den siste. Rolf varta opp med kaffe og god musikk. Må si at det å ha sitt eget er noe for seg selv. Skulle ønske at man var like godt vant selv også ???

Hadde egentlig ikke tenkt meg å si så mye om oppsettet i gruva, annet en at det låter, i mine ører, meget bra. Rolf har et anlegg han koser seg med, og med god grunn.
    Av musikk ble det servert Bob Dylan, Neil Young og Bruce Springsteen for å nevne noe.....meget bra servert ;)

Takk for meg Rolf, vi sees snart igjen :)

Mvh B.R.B

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn