Fra Gruvelyd til Stuelyd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.933
    Torget vurderinger
    2
    Guida Gruvetur.

Aah. reisebrev fra the Østfold Highway. :)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Guida Gruvetur.

Og mens det ble mekket så sto BHO's L2 (som rozzy nevnte lett moddet med kobber - mylar kondiser/tantaler osv) og spilte. Først med 6x5, som var såder for å si det mildt.
    Så med EZ81, jepp...nå snakker vi :)

/jan

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Guida Gruvetur.

BHO og undertegnede måtte vinke farvel og dure hjemover (ja jeg måtte rekke øl butikken 8) )

Og når meste av snø og slaps var borte fra veien så kommer mesta med brøyteredskapen sin :eek:

Takk for kaffe, kaker, hyggelig selskap rozzy og Birger :)
    Rapport ang EZ rørene regner jeg kommer ila helgen.

/jan

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Guida Gruvetur.

Hei gutter!

Det kan da umulig være noe bedre å bruke lørdagen til.

mvh Elektron

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Guida Gruvetur.

Elektron skrev:
    Hei gutter!

Det kan da umulig være noe bedre å bruke lørdagen til.

mvh Elektron
    Ikke som jeg kan komme på nei ;D

/jan

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.933
    Torget vurderinger
    2
    Guida Gruvetur.

Fine bilder, Jan.

Jeg skal prøve og si noe i løpet av et par dager om hvordan jeg oppfatter dette kontra slik det var. Og jeg var fornøyd. Går det an og bli overfornøyd?

Men jeg syns ikke det tar seg ut hvis jeg skal skryte uhemma av mine egne ting.

J

J.J

Gjest
    Guida Gruvetur.

rolfozzy skrev:
    Fine bilder, Jan.

Jeg skal prøve og si noe i løpet av et par dager om hvordan jeg oppfatter dette kontra slik det var. Og jeg var fornøyd. Går det an og bli overfornøyd?

Come on ozzy... når ble Øssfollingær beskjedne ??

Jan Robert

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.933
    Torget vurderinger
    2
    Guida Gruvetur.

jan#jan skrev:
    rolfozzy skrev:
    Fine bilder, Jan.

Jan Robert
    Vi er av natur meget beskjedne. Det er vi som står med lua i handa bakerst i køen. Bestandig.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Guida Gruvetur.

rolfozzy skrev:
    Fine bilder, Jan.

Takk :)

Ja tro meg gamle venn, overfornøyd er absolutt mulig ;D

rolfozzy skrev:
    Du har min fulle tillatelse til å skryte uhemmet og mye av eget anlegg.

Ett par ord må jeg få lov til å skyte inn. Det har spilt meget bra hos deg siden L2 (iaf det som er igjen av L2) kom i hus. De småjusteringene som er gjort underveis har vært til det bedre, imho.
    Nå som EZ rørenes tidsalder er over oss så både tror og mener jeg at det er enda ett skritt i riktig retning.
    Hørte ting jeg likte i dag :)

/jan

J

J.J

Gjest
    Guida Gruvetur.

rolfozzy skrev:
    jan#jan skrev:
    rolfozzy skrev:
    Fine bilder, Jan.

Jan Robert
    Vi er av natur meget beskjedne. Det er vi som står med lua i handa bakerst i køen. Bestandig.
    ;D ;D Yeah Right ;D ;D

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.806
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Guida Gruvetur.

rolfozzy skrev:
    Uhørt. Selvskryt skal man stole på - det kommer fra hjertet!
    Skryt i vei

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.933
    Torget vurderinger
    2
    Guida Gruvetur.

Ok. Da skryter jeg litt. Dette er uhørt bra. Jeg tviler sterkt på om noen i Skandinavia har bedre lyd enn meg nå. Om noen i Europa har bedre lyd er også tvisomt. Og dette kan jeg si uten engang ha hørt på det.

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Guida Gruvetur.

Flotte bilder dere tar da guttær. ;D
    Jeg regner med at den L2 jeg dro med meg, etterhvert blir ganske så lik din Rolfozzy.
    En meget god pre-amp det du har der.
    Kan forøvrig nevne at det er lenge sia jeg har sett mariekjeks der nede i gruva. 8)
    Takk for laget, nok en gang.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Guida Gruvetur.

BHO skrev:
    Kan forøvrig nevne at det er lenge sia jeg har sett mariekjeks der nede i gruva. 8)
    For guds skyld og alt som er hellig ikke gå dit

/jan

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.933
    Torget vurderinger
    2
    Guida Gruvetur.

BHO skrev:
    Flotte bilder der tar da guttær. ;D
    Jeg regner med at den L2 jeg dro med meg, etterhvert blir ganske så lik din Rolfozzy.
    En meget god pre-amp det du har der.
    Takk for laget, nok en gang.
    Og takk til deg også. Når du sier det så er det faktisk en god stund siden Mariekjeksen var framme her.

Som regel pleier det kun være kaffe, av billigste sort.

Men siden det var lørdag i dag ble det litt overdådig her.

Ja preampen min er jeg meget fornøyd med, og har vært siden dag en den kom i hus.

Det låt nok mer AN av den medbragte enn det gjør av min, selv om utgangspunktet egentlig har vært det samme. At det ikke låter så mye AN av min, det gjør ingenting.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.933
    Torget vurderinger
    2
    Guida Gruvetur.

JanR skrev:
    BHO skrev:
    For guds skyld og alt som er hellig ikke gå dit

/jan
    Neimen Jan da. Det har da aldri vært spiseplikt her.

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Guida Gruvetur.

Hvem sin idé var det egentlig å starte med de ez80/81 rørene som dere så fint putter i hele gjengen nå? :)

Frister litt å slenge BP på pre'en igjen når jeg ser dette. For med den er det liv skal jeg si. ;)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Guida Gruvetur.

shaunv skrev:
    Hvem sin idé var det egentlig å starte med de ez80/81 rørene som dere så fint putter i hele gjengen nå? :)
    Startet vel med at BHO fant en ez --> 6x5 adapter på ebay. Mente på at "det her må du prøve Jan"
    Jeg bestilte en asap, lånte ett par rør av BHO og da var det gjort.
    Resten er historie, som de sier :)

BP gutta bruker de (ez) likeretter rørene i psu'ene sine så var ikke helt uprøvd.

/jan

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Guida Gruvetur.

JanR skrev:
    Startet vel med at BHO fant en ez --> 6x5 adapter på ebay. Mente på at "det her må du prøve Jan"

BP gutta bruker de (ez) likeretter rørene i psu'ene sine så var ikke helt uprøvd.

/jan
    Forklarer hvorfor Birger hadde rør liggende i alle fall. ;-)

Burde vel jeg også prøve da eller? ::) Det er kun en adapter og ikke noe mer som må gjøres?

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Guida Gruvetur.

shaunv skrev:
    JanR skrev:

/jan
    Forklarer hvorfor Birger hadde rør liggende i alle fall. ;-)

Burde vel jeg også prøve da eller? ::) Det er kun en adapter og ikke noe mer som må gjøres?
    Du kan selvsagt kjøpe en adapter på ebay for eks. Noe jeg ikke vil anbefale, ikke nøyd med kvaliteten på de. Og det blir problem med høyden på ez81 røret. Bare få tak i "adapter" (hos Motron, koster 30-40kr) og gjør som BHO har gjort på rozzy's og min pre. Koster ikke noe, fungerer gull, alt er reversibelt.

/jan

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Guida Gruvetur.

JanR skrev:
    Du kan selvsagt kjøpe en adapter på ebay for eks. Noe jeg ikke vil anbefale, ikke nøyd med kvaliteten på de. Og det blir problem med høyden på ez81 røret. Bare få tak i "adapter" (hos Motron, koster 30-40kr) og gjør som BHO har gjort på rozzy's og min pre. Koster ikke noe, fungerer gull, alt er reversibelt.

/jan
    Den man kjøper hos Brynjar, inkluderer den sokkel, eller er det bare det til å stikke i 6x5 sokkelen+kablene. ?

Og sånn forresten, er det egentlig lov å bruke treverk inni en komponent på den måten der? :-X

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.933
    Torget vurderinger
    2
    Guida Gruvetur.

shaunv skrev:
    JanR skrev:

/jan
    Den man kjøper hos Brynjar, inkluderer den sokkel, eller er det bare det til å stikke i 6x5 sokkelen+kablene. ?

Og sånn forresten, er det egentlig lov å bruke treverk inni en komponent på den måten der? :-X
    Hvorfor skulle ikke det være lov?

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Guida Gruvetur.

rolfozzy skrev:
    shaunv skrev:
    JanR skrev:

/jan

Mener å ha lest noe slik i en artikkel om hvorfor AN bruker den "tanks plata" på kortene i sine dyreste komponenter i stedenfor treverk.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.933
    Torget vurderinger
    2
    Guida Gruvetur.

shaunv skrev:
    rolfozzy skrev:
    shaunv skrev:
    JanR skrev:

/jan

Mener å ha lest noe slik i en artikkel om hvorfor AN bruker den "tanks plata" på kortene i sine dyreste komponenter i stedenfor treverk.
    AN om det. Her brukes kun det beste. :)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Guida Gruvetur.

shaunv skrev:
    rolfozzy skrev:
    shaunv skrev:
    JanR skrev:

/jan

AN bruker også "treverk" i de dyre tinga sine. Kan ikke skjønne annet enn at treverk (i en eller annen form) må være vel så bra som print og denslags når det skal hardwires. Print er oppskrytt.

Nuvel.
    Det Brynjar har er rett å slett en sokkel (octal) som du lodder kablene fra 9 pins sokkelen nedi (9 pins sokkel - ez rør)
    Litt viktig å ha tunga rett i munnen, passe på at pinne 1 på 9 pins sokkelen kommer på pinne 1 i adapteret/6x5 sokkelen osv osv.
    Ref. se bildene litt lengre bak i tråden her.

/jan

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Guida Gruvetur.

JanR skrev:
    AN bruker også "treverk" i de dyre tinga sine. Kan ikke skjønne annet enn at treverk (i en eller annen form) må være vel så bra som print og denslags når det skal hardwires. Print er oppskrytt.

Nuvel.
    Det Brynjar har er rett å slett en sokkel (octal) som du lodder kablene fra 9 pins sokkelen nedi (9 pins sokkel - ez rør)
    Litt viktig å ha tunga rett i munnen, passe på at pinne 1 på 9 pins sokkelen kommer på pinne 1 i adapteret/6x5 sokkelen osv osv.

/jan
    Treverk og treverk. Er vel ikke treverk i det hele tatt, og ment for bruk utenpå tanks. Tåler nok litt. ;D

Print er unødvendig ja, det er sant Jan! Men er nok et krav om hvor mye varme sånt må tåle sikkert.

Brynjar har kanskje sokkel til ez røret også?

Vil det du sier si at man lodder pinne 1 til og med 8 på ez sokkelen, til pinn 1 til og med 8 på 6x5 sokkelen. Og så lar nummer 9 være urørt?

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Guida Gruvetur.

shaunv skrev:
    JanR skrev:

Nuvel.

/jan
    Treverk og treverk. Er vel ikke treverk i det hele tatt, og ment for bruk utenpå tanks. Tåler nok litt. ;D

Print er unødvendig ja, det er sant Jan! Men er nok et krav om hvor mye varme sånt må tåle sikkert.

Brynjar har kanskje sokkel til ez røret også?

Vil det du sier si at man lodder pinne 1 til og med 8 på ez sokkelen, til pinn 1 til og med 8 på 6x5 sokkelen. Og så lar nummer 9 være urørt?
    Ta en titt på hjemmesiden til AN, de dyre (M8 osv) bruker trevirke istedenfor print, hvis jeg ikke husker feil.

Husker ikke i hodet hvem pinne som skal hvor. Det finner du fort ut ved å sjekke spec på ez80/81 og 6x5. Du ser det ganske fort :)
    Regner med at Brynjar har 9 pins sokkel også, og rør :)

/jan

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Guida Gruvetur.

Something that would have been easy to miss, but is part of their continuous effort to make further performance steps forwards was something I found particularly exciting. A recent development is nestling in their top line equipment, it’s a wood composite used as the basis for their point to point wiring. Readers of this site may have realised how important I feel insulators actually are to performance, and my frustration that even materials that are supposed to be amongst the best from a technical standpoint subjectively do not sound as nice as natural materials. So you can imagine my delight to discover that AN have found an unusual material exactly suited for this role.

Modelled above by PQ this may look like a very dense piece of plywood, which indeed isn’t far from the case. However this material was originally developed by the Russian military for use on tanks as armour plating. What makes this material special for audio use is that it isn’t flammable, you couldn’t normally responsibly use wood near high voltages in a commercial product, but this is the perfect solution. Unfortunately this material is both eye wateringly expensive to purchase due to the extremely high pressures under which it is made, and is so tough that machining it is is especially difficult and time consuming.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Guida Gruvetur.

Kryssfiner mao :)

Uansett, måtte jeg velge mellom noen trepinner og print er valget enkelt ;)

Sånn skal ett linjekort se ut. (iflg de gutta som driver med denslags ::) )

/jan

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Guida Gruvetur.

shaunv skrev:
    Modelled above by PQ this may look like a very dense piece of plywood, which indeed isn’t far from the case. However this material was originally developed by the Russian military for use on tanks as armour plating. What makes this material special for audio use is that it isn’t flammable, you couldn’t normally responsibly use wood near high voltages in a commercial product, but this is the perfect solution. Unfortunately this material is both eye wateringly expensive to purchase due to the extremely high pressures under which it is made, and is so tough that machining it is is especially difficult and time consuming.
    Hørt om treverk som ikke brenner? ;) Kan vel knapt kalles treverk da. Hehe

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Guida Gruvetur.

shaunv skrev:
    shaunv skrev:
    Hørt om treverk som ikke brenner? ;) Kan vel knapt kalles treverk da. Hehe
    Best å ikke lage en "ved" tråd her for da kommer rozzy flyende lavt med jobu'n.
    Nå ser jeg ikke bruk av for eks kryssfiner i amper som noe problem da det ikke er så mye av anti tank våpen som blir brukt der. Ikke blir det så varmt at det gjør noe heller (med de rørene vi bruker/det er snakk om her)

Så unge mann, Motron/røradapter/9 pins sokkel/ez rør/peis på.
    Jeg mener det er dumskap å ikke bruke/prøve ez rør i psu's som bruker 6x5.
    Meg om det :)

/jan

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Guida Gruvetur.

Ja vi får vel kanskje slutte å kuppe tråden til R. ;)

Høres ut som jeg blir nødt til å prøve det der ja, men nå vurderer jeg å lodde inn kablene til BP psu før jeg rydder vekk loddeutstyret. ;)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Guida Gruvetur.

shaunv skrev:

Høres ut som jeg blir nødt til å prøve det der ja, men nå vurderer jeg å lodde inn kablene til BP psu før jeg rydder vekk loddeutstyret. ;)
    Høres ut som en plan :)

Nå får vi bare smøre oss med tålamod ang rozzy - ez "testing"
    Men det ville overraske meg stort om han ikke går til innkjøp av endel ez80/81 rør

/jan

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Guida Gruvetur.

JanR skrev:
    shaunv skrev:

Høres ut som en plan :)

Nå får vi bare smøre oss med tålamod ang rozzy - ez "testing"
    Men det ville overraske meg stort om han ikke går til innkjøp av endel ez80/81 rør

/jan
    Kan likesågodt vente til dere har funnet det beste røret jeg da. ;-) Og ja, det spiller forrykende bra her nå, og det med backupblokkene jeg har glemt å legge ut i min egen tråd. ::) Og hva gjør man med anlegget da? Man lar alt være slik som de er. ;D

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Guida Gruvetur.

shaunv skrev:
    Kan likesågodt vente til dere har funnet det beste røret jeg da. ;-)
    Hva som funker best her bør ikke funke like bra hos andre :)
    Her er det Mullard EZ81 som er sjefen, med EZ80 Mullard hakk i hæl.

rozzy har ett Ei 81 og ett Mullard 80, venter vel inn ett sylvania 81 rør. Det gleder jeg meg til å høre hva rozzy syns om.

ps: legg ut noen bilder - info om "backup" blokkene i tråden din nå da !

/jan

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn