Gratulerer med at dere har nådd et så stort publikum.Tusen takk for respons!
Jeg vil presisere at jeg ikke skriver dette her med tanke på egen utgivelse. Dette er mer for å rette fokus med så reelle tall som mulig på hvordan streaming fungerer for utgivere og artister. Jeg er kjempeglad for at dere skriver om utgivelsen, men siden dette er litt på siden av bransjeregler så ville det være enda bedre om vi diskuterte utgivelsen i tråden i bransjehjørnet.
Jeg visste om alt dette før jeg bestemte meg for å gi ut musikk så dette er ikke syting eller klaging, men en realitetsorientering til alle dere som er ivrige forbrukere av musikk, cdkjøp og streaming.
Svart-hvitt: jeg vet ikke helt hva definisjonen er på "sært", men høyttalere over 100.000 defineres også av mange som sært selv om det finnes noen her inne som både eier og kjøper gang på gang
Jeg håper ikke dere avfeier dette temaet fordi solo eufonium for dere er sært. Solo eufonium er en nisje, Bente Illevold er en nisje som har flere følgere enn mange middels norske band. Autentiske opptak er også en nisje og profileringen og delingen kan jeg heller ikke klage på. Jeg har også tall fra Sølvguttene album og slike ting som ikke defineres som like sære, men tallene kan sammenlignes.
Temaet mitt handler egentlig om hvordan streaming fungerer for de middels store og mindre artistene og aktører. Beyoncy og slike artister er selve årsaken til at vi har streaming siden piratkopieringen gjorde at de store ikke tjente nok penger. Derfor flyttet markedet over fra å eie selv til kun å leie. Jeg så før jul at Morten Lindberg i 2L skrev et hjertesukk om at folk må huske å kjøpe album og laste ned. Ikke kun streame for slike selskap overlever ikke på streaming.
Reelle tall. Sporet vårt har blitt streamet ca 1000 ganger på Spotify. Har ikke konkrete tall på alle de andre.
Flere gjett?
Men det blir vel ikke rare pengene av det.
Kanskje noen kan overtale Spotify til å lage et abonnement som ivaretar de som spilles lite ekstra godt?