Fra lydbølger til musikk og følelser....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.601
    Torget vurderinger
    0
    Postet før, men var i denne stemningen nå. Nydelig versjon😊

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.601
    Torget vurderinger
    0
    The next level kalibrering

På grunn av for mye arbeidsmengde og andre underliggende faktorer et par år har dessverre Hi-Fi oppsettet fått mindre fokus. Benyttet denne sjansen til å spille uten Audiolense og kalibrering i en stor del av denne perioden for å rekalibrere ørene og hodet. Nå har jeg spilt med kalibrering et års tid.

Nå har ting vært litt roligere en stund og merker at sulten til å undersøke videre har kommet tilbake. Det er rart med det at det å løfte blikket alltid fører til fremgang og ny innsikt, mens det kan være mye mer behagelig å lulle seg inn i egen fortreffelighet og klappe seg selv på skulderen.

De siste ukene har jeg fått jobbet litt grundig og forsøke å tenke nytt. Det har nå resultert i at jeg for første gang har fått et lydbilde der jeg rett som det er tenker at "dette er den beste lyden jeg har hørt". Siden jeg fikk Ø-ene har anlegget blitt bedre allround og med en kapasitet som takler alt. Jeg har vært superfornøyd og er nok en medvirkende faktor til at Hi-fi har fått mindre fokus og inspirasjon, men i etterpåklokskapens lys har det spilt litt "monitor-aktig" og høflig.

Etter de siste justeringene spiller anlegget nå med den min vanlige litt mørke klangbalanse. Men nytt er at det nå spiller med en letthet og friskhet som er like detaljert i hele registeret og som trekker ut den dynamikken som er på opptaket som i en pyramide. Dette gjør at nærværet og formidlingen plutselig er der på alt som spilles. Alt på grunn av noen tastetrykk og justeringer utenfor signalveien. Veldig fascinerende synes jeg.

Husker at @pedal skrev i Fidelity om Audiolense at det tar et liv å beherske. Etter hundrevis av filtre og timer brukt tror jeg at jeg snart må gi han rett i den påstanden.

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    16.908
    Sted
    Langesund
    Alt på grunn av noen tastetrykk og justeringer utenfor signalveien ? Kan du utdype her?

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.601
    Torget vurderinger
    0
    Alt på grunn av noen tastetrykk og justeringer utenfor signalveien ? Kan du utdype her?
    Det er ikke noe annet enn kombinasjonen av DSP-funksjonaliteten som ligger i Audiolense, Yamahaen, Roon og suben.

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.601
    Torget vurderinger
    0
    Litt mer kjøtt på beinet

Jeg er litt usikker på eksakt hva som har skjedd, men det jeg tror er at suben og bakkanalene kansellerer ut bassressonansene mer effektivt enn jeg tidligere har fått til. Årsaken er de metoden bak de nye justeringene.

Det åpner et detaljnivå i bassen jeg sjelden har hørt og som gir en slags vektløshet og impulsvillighet som jeg relaterer til åpen baffel.

Synes det er interresant på flere nivåer. Først og fremst fordi jeg har bassrefleks på både sub og høyttalere og jeg har vært usikker på de akustiske teoriene. Er det kassene eller portene som gir kasselyden eller de akustiske egenskapene? Og er det fraværet av akustisk problemer fra åpen baffel som gir detaljnivået fremfor mangel av kasse?

Dette synes jeg kan tyde på at det er de akustiske egenskapene som er viktigst.

En annen ting er at jeg tror dette handler om få enkeltfrekvenser som lager problemer istedet for et bredt frekvensområde.

Interessant rett og slett. Bonusen er jo at det låter j….. bra😄

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    16.908
    Sted
    Langesund
    Moro at du penser tråden din inn på det jeg har som den store pådriveren i hobbyen, nettopp den brokete, men spennende veien mot godlyden. Komme aldri selv til å si meg fornøyd her hjemme, men noen ganger trenger en noen hvileskjær.

Ser jo entusiasmen din i det siste , og har lenge pratet om å ta et besøk til deg, og nå kan det virke som tiden er moden.
    Tar det på MP.

Sist redigert:

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.601
    Torget vurderinger
    0
    Det er godt at entusiasmen kommer gjennom skjermen. Jeg er jo mest interessert i lyden etter at den kommer ut av høyttalerene og hvordan lyden best skal fungere til musikk. Besøket hos @Final viste meg en lydkvalitet som var inspirerende. Sammen er man bedre rett og slett.

Så meldingen din, må forsøke å få til det.

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.601
    Torget vurderinger
    0
    Er det liv over 10.000hz? Er et spørsmål som kommer igjen av og til og da tenker jeg ofte på denne testen.

Hvis man har mulighet til det i Roon eller en annen DSP, lag et lavpassfilter med bratt avrulling og spill med det på forskjellige frekvenser. Hva hører du da?

Low pass.png

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.762
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Den permanente adferdsendringen som startet med @TrompeteN
    Husker du for lenge siden, da du var hos meg? Da lærte du meg å dempe det digitale signalet fra Squeezeboxen inn til Rega DACen.
    Dette gjorde jeg derfra og ut Squeezeboxens levetid.
    Jeg gjør også dette på Eversolo. (Digitalt ut dempet til 13 av 15 trinn)
    Jeg mener å huske at det handlet om at Redbookstandarden setter visse krav til utgangsnivå på det digitale signalet, eller til innspillingene (+), men at det ikke respekteres når musikken spilles inn (eller miks og master).
    Sånn at dempingen lar DACen jobbe innenfor komfortsone uten et digitalt overstyrt signal inn.
    Har husken min vridd seg til noe tullball, og bør jeg fortsette eller stoppe adferden.
    (Spørsmålet har igjen aktualisert seg siden jeg nå har en DAC med oldtidsteknologi i anlegget)
    mvh

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.601
    Torget vurderinger
    0
    Den permanente adferdsendringen som startet med @TrompeteN
    Husker du for lenge siden, da du var hos meg? Da lærte du meg å dempe det digitale signalet fra Squeezeboxen inn til Rega DACen.
    Dette gjorde jeg derfra og ut Squeezeboxens levetid.
    Jeg gjør også dette på Eversolo. (Digitalt ut dempet til 13 av 15 trinn)
    Jeg mener å huske at det handlet om at Redbookstandarden setter visse krav til utgangsnivå på det digitale signalet, eller til innspillingene (+), men at det ikke respekteres når musikken spilles inn (eller miks og master).
    Sånn at dempingen lar DACen jobbe innenfor komfortsone uten et digitalt overstyrt signal inn.
    Har husken min vridd seg til noe tullball, og bør jeg fortsette eller stoppe adferden.
    (Spørsmålet har igjen aktualisert seg siden jeg nå har en DAC med oldtidsteknologi i anlegget)
    mvh
    He he, ja det kjennes ut som det er en stund siden😊

Det er fortsatt gjeldene, men det er jo bare å sjekke med og uten om det er prekært med den nye dacen.

Årsaken til problemet er hvis man spiller musikk som er mastret tett på 0 vil lydbølger som er kuttet kunne lage en slags aliasing hvor dacen ser fortsettelsen av kurvene over 0 med digital forvrengning som resultat.
    Dette skjer spesielt med de mest kommersielle låtene som er mastret som murstein, men kan også fort oppstå hvis man har mastret høyt med høyere oppløsning og downsampler til for eksempel redbook eller MP3 uten å tilpasse mastringen til de formatene.
    Hvis dacen eller CD-spilleren heller ikke har analogt headroom over 0 kan man få harmonisk forvrengning også. Det er som du sier løst veldig enkelt ved å dra ned det digitale volumet en smule😊
    Gratulerer med kul Dac forresten! Passer godt til RoDa anno 2024🤩

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.498
    He he, ja det kjennes ut som det er en stund siden😊

Det er fortsatt gjeldene, men det er jo bare å sjekke med og uten om det er prekært med den nye dacen.

Årsaken til problemet er hvis man spiller musikk som er mastret tett på 0 vil lydbølger som er kuttet kunne lage en slags aliasing hvor dacen ser fortsettelsen av kurvene over 0 med digital forvrengning som resultat.
    Dette skjer spesielt med de mest kommersielle låtene som er mastret som murstein, men kan også fort oppstå hvis man har mastret høyt med høyere oppløsning og downsampler til for eksempel redbook eller MP3 uten å tilpasse mastringen til de formatene.
    Hvis dacen eller CD-spilleren heller ikke har analogt headroom over 0 kan man få harmonisk forvrengning også. Det er som du sier løst veldig enkelt ved å dra ned det digitale volumet en smule😊
    Gratulerer med kul Dac forresten! Passer godt til RoDa anno 2024🤩
    Dette kalles gjerne for «intersample clipping». Det gir klipping hvis dacen sampler opp eller mangler headroom analogt til å takle mer enn null volt.

U

utgatt19288

Gjest
    Dette var nytt for meg og spør fordi jeg ikke har helt innsikt. Men er det ikke slik at justering av SPDIF til DAC kan påvirke bitperfect overføring?

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.498
    Spdif er en protokoll for overføring av lyd-data, du tenker kanskje på digital justering av lydnivå.

Hvis du spiller redbook eller tilsvarende, så brukes det 16 bit på å lagre musikksignalet. Dacen din er trolig 24 bit, eller tilsvarende. Så det er mye headroom. Tar man med alt som skjer i konverteren, har du kanskje 120 dB dynamisk range. Så du kan skru ned 10-20 dB digitalt uten å tape noe.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.857
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6

Drømmehesten.

Norsk jazz og folkemusikk i skjønn forening.
    Legg merke til Trompetistens siste "vokaler"

Jeg slipper mine tårer...nu.

I mårra blir det muligens patetisk.

;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn