Ja, i morgenKonsert i Gamle Aker kirke?
Nei, det hørte jeg ikke. Var det noe spesielt de spilte?Hørte du Abels tårn NRK P2 i går, Atle
Temaet var musikk, og de sendte fra Store studio med KORK i salen.
Kan høres om igjen i arkivet.
De spilte eks. Kjempeviseslåtten, og det låt skikkelig bra, som det alltid gjør med KORK.Nei, det hørte jeg ikke. Var det noe spesielt de spilte?
Enig. Det låt skikkelig bra!De spilte eks. Kjempeviseslåtten, og det låt skikkelig bra, som det alltid gjør med KORK.
Nydelig. De kalte det jo tussefløyte i Alvdal i sin tid. Samme lyden som her.Hadde et skikkelig Hi-Fi moment når jeg spilte denne. Blokkfløyte er noe mer enn det man lærte på barneskolen
Jeg har hørt bassbølgen fint, når verandadøren er åpen. Så er nok litt forskjellig..Jeg tror du kan ta det helt med ro og nyte din vei jeg
Apropos Tons of rock, så tror jeg de har lagt inn litt ekstra ressurser i år for å kansellere bakbølgen fra bassanlegget. Hører nesten ingenting i år i forhold til tidligere år. Vi bor under 2 km unna.
Bor du foran eller bak scenene? Svigers bor litt på siden og de hører det godt, vi bor rett bak og hører kun av og til. Tidligere har det vært rockekonsert i hagen herJeg har hørt bassbølgen fint, når verandadøren er åpen. Så er nok litt forskjellig..
Bor ned i byen, kan se opp til Ekebergåsen fra verandaen.Bor du foran eller bak scenene? Svigers bor litt på siden og de hører det godt, vi bor rett bak og hører kun av og til. Tidligere har det vært rockekonsert i hagen her
Ok. Da vil jeg si at du bor foran anleggene og den bølgen kanselleres nok ikke. Men vær og vind spiller nok også en stor rolle så det kan være tilfeldigheter ogsåBor ned i byen, kan se opp til Ekebergåsen fra verandaen.
Unnvikende og dårlig svar. Trenger opptakene dine bidrag fra rommet for å låte riktig, eller gjengitt fra høyttalere som er litt i motsetning av punktkilder?Jeg tror du kan ta det helt med ro og nyte din vei jeg
Begynte litt ut på siden og der manglet det sikkert 40 db i basstrøkk og det låt for jævlig. Fant fort ut at lik avstand til subbene i front gjorde susen, Riktig avstand til hjelpesubbene ute på området var også viktig.Apropos Tons of rock, så tror jeg de har lagt inn litt ekstra ressurser i år for å kansellere bakbølgen fra bassanlegget. Hører nesten ingenting i år i forhold til tidligere år. Vi bor under 2 km unna.
Sorry, oppfattet ikke spørsmålet.Unnvikende og dårlig svar. Trenger opptakene dine bidrag fra rommet for å låte riktig, eller gjengitt fra høyttalere som er litt i motsetning av punktkilder?
Begynte litt ut på siden og der manglet det sikkert 40 db i basstrøkk og det låt for jævlig. Fant fort ut at lik avstand til subbene i front gjorde susen, Riktig avstand til hjelpesubbene ute på området var også viktig.
Sorry, oppfattet ikke spørsmålet.
"Trenger opptakene dine bidrag fra rommet for å låte riktig, eller gjengitt fra høyttalere som er litt i motsetning av punktkilder?"
Det synes ikke det er riktig at jeg svarer på, det er jo et stort spørsmål hva som trengs for å gjengi akustiske opptak riktig. Jeg har vel en grunnholdning til at det hjelper med bidrag fra rommet for å gjengi akustikk i et opptak. Ellers balanserer man på en syltynn line, men jeg synes jo ditt har fått det til. Jeg synes opptakene låter bra på hodetelefoner også.
Det du sier om bassen i går tyder på at de forsøker å styre spredningen synes jeg.
Har et spor fra denne platen jeg opplever som troverdig.Det er jo en ærlig sak at dere mener det.
Post gjerne akustiske opptak her som dere synes låter bra
Liker den platen der veldig godt selv. For meg havner opptaket i kategorien «ekstremt vellykket produsert opptak».Har et spor fra denne platen jeg opplever som troverdig.
Er ikke helt på hjemmebane når det kommer til blåsere, overtoner og klang, så det beste blir vel å prøve få innpass hos Finale og høre etter selv. Mulig jeg ikke liker eufonium som instrument.
Skjønner. Jeg synes jo Alene låt bra sist jeg var hos deg. Baut er hvertfall fullfrekvent med både perkusjon, strykekvartett og flygel, så det er litt mer kjente referanser hvertfallBare Alene foreløpig og den har jeg heller ikke hørt etter HD tok kvelden og mye av musikken forsvant. Har vel litt troen på at de siste innstillingene er noe bedre en det jeg har hatt før. Da laster jeg ned Baut en dag, så får jeg se om denne sitter noe bedre for meg.
Klarte ikke vente. Er for nysgjerrig så handlet i morres. Har hørt litt men noe hektisk i dag så lytter mer i morgen. Det lille jeg hørte av perkusjon /trommer var ekte vare, men hornet til Bente har så mye energi i området rundt 200-600hz at ørene mine går litt i metning - ganske sikkert noe galt med ørene.Skjønner. Jeg synes jo Alene låt bra sist jeg var hos deg. Baut er hvertfall fullfrekvent med både perkusjon, strykekvartett og flygel, så det er litt mer kjente referanser hvertfall
Det spørsTil ditt forsvar TrompeteN, så kan det jo hende at om jeg hadde spilt musikken din via en cd-spiller
her i kjelleren, kunne kanskje lyden vært annerledes enn dette Spotify rælet jeg bruker.
Har bare hørt testsporet, men synes det var en herlig dynamikk og ro i lydbildet. Høres ut som det er like fritt for filtre som mine. Herlig. Klangen var ikke like god, men det er jo 70 tallsmikrofonkjede man snakker om her. Post gjerne en oppfølging hvis dere finner ut av noeDet skal jeg.
De har noen minutter av åpningen til nedlasting i 24/96 2.0 her:
Man kjøper direkte hos HDTT. Stig Erik og jeg spleiset på 2.0+4.0 PCM 24/196. Vi har ikke fått bekreftet at 2.0 rett og slett er 4.0 med bak- og toppkanalen fjernet. Det er et 4-mikrofonsopptak med hyperkartoider pekende ut av spissene på en likesidet trekantpyramide...
Synes jobben du har gjort med anlegget druknet litt.@nlykke og jeg hadde som @TrompeteN skriver en veldig interessant og trivelig lyttekveld hjemme hos ham. TrompeteN har et spesielt oppsett der man ved et trykk på fjernkontrollen skifter fra to kanals til to kanals med sub til hjemmekino. Opptil 11 høyttalere kan da være i sving samtidig og lydbildet er naturligvis forskjellig avhenging av valget som tas. Hos TrompeteN er det imidlertid aldri følelsen at noen detalj ligger skjult. Man sitter tett på hovedhøytalerne, innsynet i opptaket er formidabelt og bassen kjellerdyp. Vi hørte gjennom mange sjangre, fra klassisk musikk til funk, til japansk triojazz. I tillegg TrompeteNs eget opptak Baut.
Dagen etter ble jeg sittende å høre igjennom Baut i kjente omgivelser. Et fascinerende stykke musikk. Opptaket er virkelig noe for seg selv. Instrumentklangen har en nesten tredimensjonal karakter. Det låter organisk mykt og mangefasettert, samtidig som det tidvis er voldsomme dynamiske utsving. Opptaket tåler å skrus opp til realistisk nivå uten at det låter hardt. Gjengivelsen opplever jeg ligner mye på sånn det faktisk låter live på en akustisk klassisk konsert. Naturlig perspektiv og ingen unaturlig pinpointing, samtidig som det er ekstremt veloppløst. Fikk en stor musikkopplevelse rett og slett, og måtte løfte av røret og ringe til TrompeteN for å høre om han ville komme og lytte litt. Han vet jo hvordan det låt i opptaksrommet.
Resten er historie, ref innlegg 1648 ovenfor.
Atle, Takk for hyggelig besøk, gode diskusjoner og masse spennende musikklytting.
En av de heftigste konsertene/performance som de gjorde i isammen var under Vestfoldfestspillene I Stokke der Øystein bodde tidligere ( han var så heldig og være nabo med meg) Det var på Sundåsen Fort, klokka 04 om morgenen, Soloppgangskonsert på et sted uten strøm i utgangspunktet, med synts og forsterkning... vannvittig flott vær og soloppgang, samt deres eminente spill, rett og slett perfekt !! Atpåtil så var det så populært at det ble ekstrakonsert dagen derpå, og det var vel min tilstand og da jeg syklet 8 km i ..........futadrill tilstand for og se den andre og !!For noen dager siden slapp Øystein Sevåg og Lakki Patey albumet Visual 2 som er en oppfølger til Visual 1 fra 1994.
Veldig flott musikk og lydbilde. Imponert over hvor lekkert de syr sounden sin sammen. Klangingen er blant Sevåg sin beste synes jeg.
Anbefales
Aha, er det du som er back nicket!? Fortalte Øystein om dette og han husket konserten i 92. Stemmer årstallet? Jeg skulle hilse så mye tilbake til degEn av de heftigste konsertene/performance som de gjorde i isammen var under Vestfoldfestspillene I Stokke der Øystein bodde tidligere ( han var så heldig og være nabo med meg) Det var på Sundåsen Fort, klokka 04 om morgenen, Soloppgangskonsert på et sted uten strøm i utgangspunktet, med synts og forsterkning... vannvittig flott vær og soloppgang, samt deres eminente spill, rett og slett perfekt !! Atpåtil så var det så populært at det ble ekstrakonsert dagen derpå, og det var vel min tilstand og da jeg syklet 8 km i ..........futadrill tilstand for og se den andre og !!
Nja, jeg menee det går greit med urette targeter (bare ikke i mine ører) Stort sett opplever jeg omtrent samme tidsdomeneresultat med ulike targets, vel og merke innenfor rimelige grenser. Men jeg utelater ikke at du har kommet over noe jeg ikke har fått med meg. Og er det skarpe endringer, så vil det alltid bli akkompagnert av ekstra ringing. Det er strictly matematisk.Nå har det gått litt tid med den nye AL-løsningen og jeg vil si at jeg tror det kan være noe her. @Bx får korrigere meg hvis jeg skriver noe feil, men ved en rett target vil Audiolensefilteret ha en enklere oppgave enn hvis target har innlagte nivåforandringer. Tanken er derfor at FIR-filteret får en enkel oppgave som gjør at jeg kan ha lengre tidsvinduer uten hørbar degradering. Så tilføres IIR-filtre for å voice klangbalansen som ellers har blitt gjort i Audiolense. Samtidig som SUB er skrudd høyere istedet for å voice target høyere.
Tidligere har jeg tenkt at to filtre over hverandre vil rote det til, men når jeg tenkte nøyere gjennom det forstod ikke helt hvorfor det skulle skje, derfor måtte det prøves. Resultatet er altså et strammere lydbilde uten at det oppleves som noe annet enn kontrollert. Voicingen låter litt mer "Hi-fi" enn vanlig med mer fokus på detaljer enn jeg tidligere har hatt, men for eksempel kontrabassen på jazzplater har blitt mer definert.
PS: AL-korreksjonen ruller av ved 10.000hz.
Vis vedlegget 1037430