Takker!
Dette er gøy
Disse Snell-ene var kjempeartige
www.hifi-classic.net
Kanskje Snell B minor du tenkte på. 30.000,- penger på nittitallet var jo høyend så det synger.
Jeg tror jo også på at en del av sånne opplevelser, som løveføttene, handler om heldige sammentreff og noen forsterkninger i rommet som er morsomme.
Jeg synes i gamledager at anleggene låt mer forskjellige og nettopp den og den kompisen hadde kul bass på den og den låten.
Tror ikke du var like lett å lure, nettopp pga mer erfaring med instrumenter live.
Selv har jeg opplevelser type Kirksaeter stativhøyttalere med en spinnvill bass. Plassert tett på bakvegg, på en benk. Men de hadde garantert ikke noe lydbilde eller andre kvaliteter å snakke om. Bassen var kul da, og der og da var det som manglet ikke i fokus.
Som en kommentar på standarden har vært 20-20:
Om 20-37Hz spiller svakere eller man hører kun en overtone som grunntone, er det relevant i forhold til å nyte musikken?
Er det relevant i forhold til å gjenskape det artisten hadde som prioritet?
Kan vi ikke nyte en trompet uten å høre den lavfrekvente romlingen i kirkerommet eller trafikken utenfor kirken?
Kjempekult, briefing, vise kompisene og konkurransehifi, men viktig for musikken?
(Jada, det kommer en haug av argumenter type Holfi i 33etasje her nå.
)
Samt, hvor mye av musikken har egentlig relevant info under 40Hz, og ikke minst hvor mange av artistene, og innspillingsteknikere, og de som driver med miksing og mastering har hørt det som foregår under 40Hz?
Selvfølgelig kan jeg bomme helt på dette.
Jeg synes det er litt moro, komisk, at Billie Eilish sine plater trekkes frem som bassreferansegreier. Ho og broren har spilt det inn på soverommet med headset i alt annet enn referansekvalitet, og så brukes det av hifipressen med vegger fulle av basselementer som "denne kan du teste bass med".
På spissen, og selvfølgelig kan jeg bomme helt på dette.
Den lille tassen jeg har som subwoofer er jo ikke så mye trøkk i, og den spiller ikke høyt det den spiller ned til 11Hz, men likevel synes jeg det høres ut som det er mye rart der nede under 40ish som jeg ikke helt tror på at det var tenkt som en del av den musikalske opplevelsen.
Han her karen har nok mye rart for seg sånn ellers, som så mange andre.
Men jeg synes det var kjempegøy å høre selv på nivåmatchet 86 vs 22!
Hva liker du best og hvorfor, når du ikke vet hva du lytter til?
Takk for at du gidder å diskutere
@TrompeteN
mvh