Fra lytterom til blokkleilighet - en akkustisk tråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.315
    Torget vurderinger
    10
    Lagrer litt speccer her

IMG_1996.jpeg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.315
    Torget vurderinger
    10
    Det ser for meg ut som at bassen er 21 cm dyp? Stemmer det?

Og hvor mange liter bassrefleks skal det være / kan jeg klare meg med?

Cluet er at dette blir custom skjult kasse med stoff foran drivern

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    2.901
    Sted
    Portugal
    Gratulerer med ny bolig H.
    Deilig med sjøutsikt.

Nå har du mange år med planlegging, skisser, prøving og feiling.

Hornrommet var vel ferdig så nå er det nye muligheter.

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.131
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Fornuftig valg av høyttaler!
    M2 er en end-game høyttaler, og er nok den beste full-size høyttaleren jeg har hørt, i hvertfall i den størrelsen, og kanskje uansett.

Lyden man får er oppløst, utrolig dynamisk og samtidig silkemyk. Og man kan spille utrolig høyt uten at lyden blir hard. Den er også lett å justere inn. Jeg justerte inn etter målinger med DSP fra sweetspot, men bruker nå igjen bare den originale EQen fra Crownampene. Hadde karmann og en annen kjenning på besøk i forrige uke, og alle mente dette er en helt spesiell høyttaler!

Man kan gjerne forenkle kassene og tilpasse dem slik man ønsker, men det er utrolig viktig å ikke endre volum internt, plassering av elementene i forhold til hverandre og avstiving/tykkelse på kabinett. Porter må være identiske med originalen. Endrer man på ting nevnt her er det ikke lenger M2 man holder på med. Og man kan miste det originale lydbildet.
    Men forenkling av kassen ellers er helt fint.
    Karmann foreslo rett og slett M2 til min kino, som LCR-sett. Da sammen med subbene jeg bruker nå. Vurderer dette seriøst, og kan være dette blir noe på sikt!

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ikke akkurat trådens tema, men nesten litt… 😁😁
    Det vinduet til høyre der, hjørnet av stua, ser jo ut som det er tatt litt av badet for å lage større stue.
    Stemmer det?
    Om så, da hører jo ikke det vinduet hjemme i stua og bør fjernes 😁😅

Edit:
    ….og hvor er manerene mine?! 🙈
    Gratulerer så mye 🎉
    Ser jo ut som du skal bo på enden og dermed ingen naboer bak veggen med stereoen på.👍
    Min svigersønn er lokfører, og jeg tenker det kan være mulig å taime en tidligere uhørt realisme fra stereoanlegget.
    Du sørger for å trykke play på anlegget og så drar han i hornet mens han passerer og «tuut-tuut» samtidig kommer på Stimela 😎😁

mvh

Sist redigert:

ArneM

Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    2.447
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    Fornuftig valg av høyttaler!
    M2 er en end-game høyttaler, og er nok den beste full-size høyttaleren jeg har hørt, i hvertfall i den størrelsen, og kanskje uansett.

Lyden man får er oppløst, utrolig dynamisk og samtidig silkemyk. Og man kan spille utrolig høyt uten at lyden blir hard. Den er også lett å justere inn. Jeg justerte inn etter målinger med DSP fra sweetspot, men bruker nå igjen bare den originale EQen fra Crownampene. Hadde karmann og en annen kjenning på besøk i forrige uke, og alle mente dette er en helt spesiell høyttaler!

Man kan gjerne forenkle kassene og tilpasse dem slik man ønsker, men det er utrolig viktig å ikke endre volum internt, plassering av elementene i forhold til hverandre og avstiving/tykkelse på kabinett. Porter må være identiske med originalen. Endrer man på ting nevnt her er det ikke lenger M2 man holder på med. Og man kan miste det originale lydbildet.
    Men forenkling av kassen ellers er helt fint.
    Karmann foreslo rett og slett M2 til min kino, som LCR-sett. Da sammen med subbene jeg bruker nå. Vurderer dette seriøst, og kan være dette blir noe på sikt!
    Må bare si meg enig i mye av konklusjonen din Arve... Dog er min tid med M2 med Audiolense som korrigering.... Hornlyd sin versjon med 2451be kan bare blir enda et knepp og to bedre enn D2430k...
    Dci til Crown er bra men kan også der dra det et hakk lenger med mer moderne klasse D....

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.315
    Torget vurderinger
    10
    @Hunsbedt

Hvor lange er portene?
    Hva er diameteren?
    Og hvor mange EQ punkter trenger man totalt?

:)

Sist redigert:

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    2.901
    Sted
    Portugal
    Du er ikke bunnet til lengden på porten, det er innvendig volum i porten som er viktig.
    Du er jo medlem på Lansing Heritage Forums, og der finner du alt om M2
    Og hos Hunsbedt som har samlet alt vesentlig.

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.315
    Torget vurderinger
    10
    I know. Spurte om lengde og diameter.

Tråden er fin, sett den før, enormt med info her puuhh 🙄🤭

Jeg tenker at dersom c/c avstand mellom bass og horn er lik, at volumet er likt, avstemming er lik uavhengig av om det er to eller tre porter eller hylleporter for den saks skyld, ja så skal man få samme resultat. Godt snekkerarbeid med avstivninger gjør man alltid. Forskjellen hos meg blir plassering inni en reol og det kan kanskje gjøre litt med spredningsmønster i bassen nedover? Og romforsterkning i bassen. Men dette fikser romkorreksjonen som siste kronen på verket.

En ting jeg lurer på er om 8 PEQ totalt er nok? Bør vel være det? Selv om man originalt har en million EQ punkter?

Sist redigert:

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.131
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    @Hunsbedt

Hvor lange er portene?
    Hva er diameteren?
    Og hvor mange EQ punkter trenger man totalt?

:)
    Jeg kan gi deg svarene på alt her, nesten, men det hjelper deg ingen ting. Portene må 3D-printes. De har trompetform, og det er ikke noe du får kjøpt av rør hos rørlegger eller på Biltema!

Jeg fant tegninger til 3D-printet på nett i ett av disse andre forumene, og fikk naboen til å printe dem for meg. De printes originalt i 3 deler, to er røret og siste del er den avrunda shimsplata som passer med den buede fronten. Det er komplisert geometri her, altså!

Lengden på de to portdelene samlet er 153mm. Diameter innvendig varierer fra ca 62mm på midten til ca 115mm ytterst og 116mm innerst. Shimsplata ytterst varierer i tykkelse, tenker fra ca 4mm opp til 12mm. Kan ikke måle de, siden jeg tror jeg bare fikk printet de to som sitter i mine M2. Bilde kommer...

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.131
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ett sett liggende som er printet i ett stykke. Skal se om jeg har toppstykket også, men det passer bare til buet frontplate...

IMG_20240731_220624.jpg

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.131
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    I know. Spurte om lengde og diameter.

Tråden er fin, sett den før, enormt med info her puuhh 🙄🤭

Jeg tenker at dersom c/c avstand mellom bass og horn er lik, at volumet er likt, avstemming er lik uavhengig av om det er to eller tre porter eller hylleporter for den saks skyld, ja så skal man få samme resultat. Godt snekkerarbeid med avstivninger gjør man alltid. Forskjellen hos meg blir plassering inni en reol og det kan kanskje gjøre litt med spredningsmønster i bassen nedover? Og romforsterkning i bassen. Men dette fikser romkorreksjonen som siste kronen på verket.

En ting jeg lurer på er om 8 PEQ totalt er nok? Bør vel være det? Selv om man originalt har en million EQ punkter?

Det meste høres ok ut, men tre porter eller hylleporter ville jeg ikke ha gamblet på. Det ligger nok en del forskning i M2 fra JBL, og jeg vil tro at rette porter er veldig viktige. Man kan sikkert simulere seg frem til andre porttyper, men dette er ikke noe jeg ville ha begynt på.
    Jeg har de tre .stl-filene liggende hvis du vil printe selv. Må sende de på mail i såfall.

Naturlyd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    389
    Torget vurderinger
    24
    Gratulerer med flott leilighet! Moss er (har blitt) skikkelig trivelig.

En M2 løsning blir nok helt suveren. Jeg elsket mine M2. De kan låte silkemykt, ikke hør på D2 disserne... Du har Truextent 2451 og det blir vel et knepp opp. Kjørte orginal EQ med Crown, så BSS deling og andre amper for så å prøve Audiolense. Her ble jeg ikke helt enig med @ArneM , følte at noe manglet. MEN jeg prøvde ikke ren deling korrigering med Audiolense så lenge og han prøvde vel ikke full Crown EQ/deling så mye så ingen av oss har vel noen annen fasit enn at begge har fått lyd vi ble veldig begeistret for.

Hva gjør du med reflesjoner fra sideveggene/verandadør?

Og det med TV size... Absolutt alle jeg kjenner som har gått opp en size, ikke alltid frivillig, har konkludert etter en tid med at det er mye mer involverende. Litt sånn "once you've had black you never go back", du må leve litt med det så blir du avhengig. Sett inn en minnepinne med bilder/kunst for TVen i pausemodus. Selv 65" hjelper mye. Du får vegg til vegg panorama lyd og så skal bilde være et 55" nettbrett som ligger i bokhylla?

Skal ta meg en feriedag i dag og "gjøre" Jeløya skikkelig. Blir tog fra Fredrikstad med dama og lundehunden, Alby/F15, Radio Jeløy, kanskje noe (enda mer) å drikke på Refsnes. Og så er det visst en nabolags pub/kro et sted med gode blåskjell. Hvis vi rekker så er det jo flere steder med kunst men bikkja er en enkel sjel som foretrekker uteserveringer hvor husse får noe godt i glasset.

Naturlyd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    389
    Torget vurderinger
    24
    Er ikke Lyngdorfen akkurat for dårlig mtp specs? Ble ren slakt når målt på ASR.

Flex-serien til MiniDSP er noe helt annet enn de tidligere konstruksjonene. Kombinert med 4 kanaler Nilai eller Purifi så blir det ikke bedre?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.315
    Torget vurderinger
    10
    Hva med TV da hvis jeg bruker MiniDSP Flex balansert?

Naturlyd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    389
    Torget vurderinger
    24
    Bruker selv optisk ut fra TV inn i RME UFX II. Med unntak av noen ekstreme filtre så helt OK lipsync. Vil tro Flex er minst like bra. HT modellen har e-ARC HDMI men har såvidt skummet noen tråder hvor hjemmekinofans ikke liker implementeringen. Til ditt bruk kan den være perfekt. Sjekk den ut.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.315
    Torget vurderinger
    10
    Er litt Lyngdorf fan pga funksjonalitet, solid, osv. har hatt Flex, bra produkt, låter fint, litt plastikk fortsatt.

• Liker
    Reaksjoner: KMR

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.315
    Torget vurderinger
    10
    Ang refleksjoner så er høyereveggen 1,5 m ut. Setter opp noe kunst med Rockfon inni eller noe sånt?

På venstre siden går vindu frem til 1,5 m. Trepersienner og en tung gardin som kan trekkes frem? Dessuten hører jeg litt dårligere på venstre øre 🤭

Det vil bli nærmere en meter fra sidevegger til c/c waveguide også så det begrenser siderefleksjoner mye.

IMG_2027.jpeg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.315
    Torget vurderinger
    10
    En ting som jeg synes er viktig ift hvordan jeg liker lydbildet er toe in. Og det reduserer siderefleksjoner enda mer.

Jeg hermer litt etter Klipsch inwall høyttalerne jeg har i stua:

IMG_2024.jpeg
    IMG_2022.jpeg

M2 hornet får en sideplate som er frigjort fra modulen som kan vinkles litt inn etter behov.

I og med at reolen males i en matt dempet sort eller brunsort farge så blir det diskret samtidig som at waveguidens kule mønster synes. Vanligvis står den plant men kan dreies når jeg lytter aktivt.

Hele området nede får trolig front av Rotting. Her kan også fronten til bassen enten få hengsler eller magnetfester slik at de kan vippes av under aktiv lytting.

Til TV bruk er sånne ting ikke viktig.

Ellers blir det Hunton trefiberisolasjon på de gule feltene. På hver side blir hyllene veldig grunne pga isolasjon. På toppen blir det en innkassing fra venstre til høyre ca 20 cm ned og 30-34 dyp

IMG_2020.jpeg
    IMG_2025.jpeg

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Når du skal røre på deg og klargjøre ørene for lytteøkt, så anbefales løypa til Tirsdagsløpet.
    Veldig så variert underlag i skogen og fredfull del i naturreservatet. Ørene blir garantert klare for både analytisk lytting og musikknytelse. :)
    Har aldri løpt løpet, men løypa er fin (y)

mvh

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.385
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Er ikke Lyngdorfen akkurat for dårlig mtp specs? Ble ren slakt når målt på ASR.

Flex-serien til MiniDSP er noe helt annet enn de tidligere konstruksjonene. Kombinert med 4 kanaler Nilai eller Purifi så blir det ikke bedre?
    Jeg har veldig god lydmessig erfaring med miniDSP SHD og Hypex Ncore i to av mine anlegg. MiniDSP gir helt klart plastikkfølelse, men jeg har lite å si på lyden.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.315
    Torget vurderinger
    10
    Når du skal røre på deg og klargjøre ørene for lytteøkt, så anbefales løypa til Tirsdagsløpet.
    Veldig så variert underlag i skogen og fredfull del i naturreservatet. Ørene blir garantert klare for både analytisk lytting og musikknytelse. :)
    Har aldri løpt løpet, men løypa er fin (y)

mvh
    Absolutt. Husebyskogen blir min nye, helst daglige, turløype. Er allerede testet ut 🎉

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.315
    Torget vurderinger
    10
    Ikke så bra med søvn kronisk i perioder (usunt for helsa) her så da tegner vi grytidlig selv om jeg blir svært sliten🙄. Ferdig før frokost. Tror jeg har konseptet klart 😎

Cluet her er å integrere M2 og allikevel ha mulighet til bittelitt toe in. Derfor blir waveguiden frittstående og volumet over i hylla brukes til kasse. Hylla blir veldig grunn men fortsatt ser den ut som en hylle. Og M2 kassa kan frikobles fra reolen og ha puter under. Sokkellist tvers over skjuler at den er skjøvet inn.

Reolen blir dempet sort med hylleplater av tre/finer som kan justeres noe opp og ned for å få variasjon. Bassene trekkes med sort Cara stoff som jeg kjøpte fra RPG. Jeg ønsker ikke utenpåliggende stofframme så her får Bakken prøvd seg. En idee med skapdørene, som også skal være felt inn er å bruke grove kurver hvor jeg skjærer av fronten og bruker dem som dører. Altså kurv-i-hylla lookalike. For å unngå bokreol assosiasjoner 🤭

Produserer reolen i moduler.

Det eneste dumme er at jeg får masse bortkasta plass bak TVn. Lurte på å bruke det til volum til basskassa men da blir snekkerjobben og håndtering for kompleks. Kunne jeg plassert forsterkere som går på trigger, internett og annet ræl bak med en perforert svingbar plate bak TVn?

I de slanke hyllene ved horna inn mot TVn kan jeg lage noen bøker lookalike med stoff og dempemateriale for å ta evt diffraksjoner pga toe in?

Også får får jeg lage en tråd som heter «Hornlyd i et digert rom» 🤪

IMG_2053.jpeg

Sist redigert:

ArneM

Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    2.447
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    Nå er det nærme originalen at du kan likegodt lage den å settene på hjul, bare ha en utsparing i reolen... 😜

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.250
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Når du først ser i gang med bøker lookalike, hvorfor ikke LP lookalike slik de har i utstillingene på Ikea?
    Neida, jeg skal være konstruktiv. Her er en bra og relevant paperback.

Jeg har også (en forhåpentligvis konstruktiv) kommentar om TV-størrelsen. Hos oss sitter den i en egentlig ganske genial men nå utgått modul i Ikeas Bestå-serie. Indre bredde er 116 cm, og det begrenser TV-størrelsen til 50". Det vi har sett er at sweetspot for pris versus TV-størrelse har krøpet oppover siden den gang da. En 60" er typisk 136 cm bred.

Listefritt rundt vinduet er kult. Jeg anbefaler skyggefuge.
    IMG_5032.jpeg

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.315
    Torget vurderinger
    10
    Spiletaket:

4/6/10 cm bredder tilfeldig laget av 16-98 utv kledning

12 mm glippe med akkustisk duk over

Hvor mye skal jeg lekte ned med Rockwool (eller lignende) 5, 7 eller 10 cm? Dette er jo ikke en absorbent men en light diffusor for å dempe klang i rommet generelt.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.250
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Her er det 180*120*10 cm Rockwool over lyttetrekanten. Jeg tenker som så at dersom man først lekter ned 98 mm kan man like gjerne fylle opp. Bedre øvre bass-nedre mellomtonesug.

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.315
    Torget vurderinger
    10
    Vanlig Rockwool? Eller Rockwool lydplate?

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    20.445
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Liten tanke. Hvis du spiler hele taket med f eks 10cm isolasjon så kan det kanskje bli mye demping i et frekvens området. Det kan få en uheldig effekt. Hva om å lage begrense dempingen til en akustikk øy ala det @Valentino har med f eks 15 cm demping. Så kan du spile både den og resten av taket. Det kunne blitt pent og akustikk øyen vil bare blitt element i taket. Her går det an å finne på noe gøy med LED-lys.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.315
    Torget vurderinger
    10
    Ikke dumt.

Men da må det være 15 cm lektet ned overalt og kun isolasjon i den usynlige øya.

Så bruker jeg kun den akkustiske filten på resten? Litt bortkastet tomrom? Men selv da sitter jeg igjen med 240

Og på kjøkken og soverom kan jo taket fint være lektet ned kun et par cm og kun ha filt? Små rom profiterer på takhøyde.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    20.445
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Ikke dumt.

Men da må det være 15 cm lektet ned overalt og kun isolasjon i den usynlige øya.

Så bruker jeg kun den akkustiske filten på resten? Litt bortkastet tomrom? Men selv da sitter jeg igjen med 240

Og på kjøkken og soverom kan jo taket fint være lektet ned kun et par cm og kun ha filt? Små rom profiterer på takhøyde.
    Både ja og nei. Selvfølgelig kan du lekte ned alt ned likt, men jeg tror det kunne vært pent å hatt øyen og resten av taket på forskjellig nivå. Hvis du skal ha eike spiler, så kan jo innrammingen og være i eik. Det går og an å lage en lyslist rundt, med lys som lyser opp over. Mange muligheter. Ville bare dele en ide😀

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn