Franco Serblins Extrema (Fremstilt av Sonus Faber)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    funbunny skrev:
    Distinctive skrev:
    funbunny skrev:
    Jeg skjønner at det kommer returstrøm, det er ikke der jeg har problemer med å forstå. Det jeg ikke forstår er at et slaveelement i en toveiskonstruksjon skal gi mere returstrøm enn eks. mitt 5-veis oppsett gjør...???
    Sine-cap er den kondensatorløse løsningen for tweeter - ikke slaven.
    Jada!! Jeg vet det. Snakker fremdeles om slaven jeg vettu. Det er du som snakker om sine-cap ;-)
    Joda, men var ikke temaet 'Hvorfor og hvordan Extrema forårsaker ugunstige returstrømmer' ?

    Her er en forklaring jeg gjorde for SF club Int.:

    < Here is how the 5 pos. switch works:
    The adjustment of the 5 position switch on the back actually has nothing to do with the sine cap (I can explain sine cap later). Firstly, the mass of the slave bass from KEF/TDL has been increased by adding a heavy weight to it. Secondly, the function of the steel cover in front of the woofer is to dampen the airflow (acoustic load). The woofer has no electric signal attached to it, but are driven by the acoustic sound waves produced within the cabinet bringing it to a highly controlled resonance of 35Hz purely by the energy of the mid range motion/strokes. The whole idea with the 5 pos. switch is to select different resistors that short circuit the slave magnet coil less or more and thus be able to control to what extent the slave is brought into resonance. The end result is depending on how much the slave assist the mid range in the subsonic area and therefore the subsonic abilities can be adjusted to suit your needs in your listening surroundings (i.e. room).

    So, as previously stated, the 5 pos. switch and the slave unit have nothing to do with the sine cap. The principle behind the sine cap is a replacement of the capacitor in series with the Dynaudio Esotar tweeter with a coil in paralell with it. Also a resistor in series is used (this is the cooling ribs you see close to the 5 pos. switch).

    Hope this explaination was understandable.


    PS:
    My experience with the 5 pos. selector is that pos. 4-5 is best for movies, but for serious listening I prefer pos. 3 which makes a pretty seamless result with my Gravis sub. >
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    197
    Sted
    Ved Mjøsa
    ;-P Godt at du bærer over med meg!

    Da må jeg forstå det slik at eks. den bevegelige massen ( sum av Skaaning element og TDL'en ) i Extrema er vesentlig høyere enn i de fleste andre høyttalere på markedet ( eks. også inbefattet massen i mine 13"+10"+4"+2"+bånd ) ?

    Har også best resultat med å sette bryteren i step 3 ;-)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    funbunny skrev:
    ;-P Godt at du bærer over med meg!

    Da må jeg forstå det slik at eks. den bevegelige massen ( sum av Skaaning element og TDL'en ) i Extrema er vesentlig høyere enn i de fleste andre høyttalere på markedet ( eks. også inbefattet massen i mine 13"+10"+4"+2"+bånd ) ?
    Ja, for det er lagt på en ekstra masse på slaven.
    Merk også at bakplaten har sin misjon (akustisk demping).

    Clever stuff, this 8)
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.620
    Antall liker
    23.461
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må lese meg opp litt, men inntil jeg så har gjort tviler jeg på at det er sine-cap som er hovedreturstrømgeneratoren.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    Valentino skrev:
    Jeg må lese meg opp litt, men inntil jeg så har gjort tviler jeg på at det er sine-cap som er hovedreturstrømgeneratoren.
    I det minste så står sine-cap rett på tweeter terminalene ('direkte' forbindelse).
    Jeg skal finne noe mer skjemaer i min Extrema lærmappe som jeg vant på auksjon (ja, jeg er den eneste Extrema eier som har en slik en, sugle, sugle :p ;D ).
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    197
    Sted
    Ved Mjøsa
    "snappa" denne fra en tekst fra Ivar Løkken:

    Delefilteret i Extrema er også utenom det vanlige. Et patentert system kalt Sine-cap er grunnstenen i konstuksjonen og med dette prinsippet fjerner en helt den lydforringende kondensatoren normalt funnet i serie med diskantelementet. Fordelen er rekordaktig fase- og impedanslinearitet, ulempen er at den må erstattes av en motstand som omsetter effekt i hele frekvensområde. Altså en løsning som stiller store krav til forsterkeren, men ifølge Sonus Faber er uovertruffen lydmessig. Ellers er produsenten sparsommelig med informasjon, men det dreier seg om det første ordens filter
    som deler ved ca. 2khz.


    ...tydeglivis mye som gjør at Extrema er en "amp-killer"...
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    funbunny skrev:
    "snappa" denne fra en tekst fra Ivar Løkken:

    Delefilteret i Extrema er også utenom det vanlige. Et patentert system kalt Sine-cap er grunnstenen i konstuksjonen og med dette prinsippet fjerner en helt den lydforringende kondensatoren normalt funnet i serie med diskantelementet. Fordelen er rekordaktig fase- og impedanslinearitet, ulempen er at den må erstattes av en motstand som omsetter effekt i hele frekvensområde. Altså en løsning som stiller store krav til forsterkeren, men ifølge Sonus Faber er uovertruffen lydmessig. Ellers er produsenten sparsommelig med informasjon, men det dreier seg om det første ordens filter
    som deler ved ca. 2khz.


    ...tydeglivis mye som gjør at Extrema er en "amp-killer"...
    Jeg leser dette som at det er sine-cap som er hovedgrunnen til 'returstrøm' problemene.
    Isåfall er min fremstilling korrekt.
     
    H

    Hugh

    Gjest
    Returstrøm er vel ikke noe problem for en normal forsterker, nei det er et blindspor. Jeg driver disse som faen med rør for svarte. En nusselig sak som har full kontroll. Forsterkeren må imidlertid være stabil i 4 ohm over tid. Dette diskvalifiserer mange forsterkere med beskjeden kjøling eller som er bygget opp med intern brokobling. Det er heller ikke sikkert at en bråte transistorer greier få det til å låte bra. Nei.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.640
    Antall liker
    3.656
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror nettopp det er returstrømmen som er "problemet" her.
    Det beste i så måte er å velge en forsterker med bipolare transistorer. Disse er forholdsvis imune mot returstrøm.

    MosFet transistorer har veldig god dempningsfaktor. På papiret. Dempningsfaktoren måles imidlertid med konstant last. Med dynamisk last, altså en høyttaler, så blir dempningsfaktoren MosFet'ens glasskjeve.

    En løsning på dette kan være å ha spole på HT-utgangen. Den "bufrer" MosFet'en mot kapasitiv last og drilsk returstrøm.
    Jeg ettermonterte slike spoler i serie med signalet på HT-utgangen på mine gamle DP 5.52HP MosFet trinn, og det gjorde underverker. Mer kraft i bassen og mindre stress oppover. Låt betydelig bedre med mine Magnepan 3.6 med modifiserte delefiltre fulle av (kapasitive) foliespoler.

    Rørforsterkere er født med spoler (transformatorer) på utgangen, så de kan sikkert også spille bra på Extrema.
    Eventuelt kan man prøve en HT-kabel med klump à la Transparent. På en HT som Extrema kan en avdanket Transparent toppmodell virkelig gjøre nytte.

    Hilsen
    Ex-Extrema eier. Solgte mine til en hyggelig kar på vestlandet. Husker ikke navnet. Han er kanskje her på Sentralen?
     
    H

    Hugh

    Gjest
    Min Bipolare DP 6.52 (400W 80++ kg) var som en blodfattig stakkar sammenlignet med min Mosfet Pass X350 (350W 50++kg). Det til tross for (på papiret) flere transistorer, større vekt, mer strøm etc etc . Mulig returstrøm var problem i 1990, men en hver velbygd moderne forsterker bør takle dette. Nei; 4 ohm last og for lav kjølekapasitet er nok et større problem…. Hjelper lite med 8ohm sveiseapparat.

    PS Ellers er det gode råd vedr kabler. Faktisk det første velbegrunnede kabeltips jeg har hørt! Bravo! Tviler imidlertid på om en hver 100W forsterker med et par avdankede Transparent kabler er nok til å få dette til å svinge. Er redd mang en konstruksjon raskt ender som rykende skraphaug
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    Hugh skrev:
    Er redd mang en konstruksjon raskt ender som rykende skraphaug
    Hadde vært moro med noen historier om Extrema som spiser amper til frokost, ja 8)
    Jeg har kun fått overheat melding på mine brokoblede EC amper 1 gang (knall sommerdag på extremt lydnivå over tid).
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    Tipper det er bare meg og 'Gud' som har denne 8)
    Fikk den fra Skaaning (auksjon på SF klubben). Måtte ta i litt for å få den til odel og eie.
    Hvis der er noen som trenger noe (teknisk) info om Extrema, så er det mulig jeg sitter på dette underlaget.
    Dette må vel sies å være en samlers gullgruve.
    Beklager den dårlige bildekvaliteten (mobil), men skiltet nede på skinnpermen sier EXTREMA.
     

    Vedlegg

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    197
    Sted
    Ved Mjøsa
    Distinctive skrev:
    Tipper det er bare meg og 'Gud' som har denne 8)
    Fikk den fra Skaaning (auksjon på SF klubben). Måtte ta i litt for å få den til odel og eie.
    Hvis der er noen som trenger noe (teknisk) info om Extrema, så er det mulig jeg sitter på dette underlaget.
    Dette må vel sies å være en samlers gullgruve.
    Beklager den dårlige bildekvaliteten (mobil), men skiltet nede på skinnpermen sier EXTREMA.
    Har du mulighet til å scanne og evt. legge de ut som pdf'er?

    ;-)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    funbunny skrev:
    Distinctive skrev:
    Tipper det er bare meg og 'Gud' som har denne 8)
    Fikk den fra Skaaning (auksjon på SF klubben). Måtte ta i litt for å få den til odel og eie.
    Hvis der er noen som trenger noe (teknisk) info om Extrema, så er det mulig jeg sitter på dette underlaget.
    Dette må vel sies å være en samlers gullgruve.
    Beklager den dårlige bildekvaliteten (mobil), men skiltet nede på skinnpermen sier EXTREMA.
    Har du mulighet til å scanne og evt. legge de ut som pdf'er?

    ;-)
    ??
    Halve eiergleden er jo 'Its for me to know and you to wonder about' ;)
    (Skal se hva jeg kan ordne, men det blir litt jobb med dette :) )
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Du får sende den på rundgang.. Ta depositum for lesingen..

    Men - utover det - dette er jo unektelig meget vakre skapninger, skapninger jeg godt kunne tenke meg å teste ut en gang. Finnes det noen i oslo-området som kunne tenke seg å få besøk i løpet av sommeren? Holder til i trondheim til vanlig, men grunnet studietilværelsen og opprinnelig hjemsted er østlandet "the place to be" om sommeren.. Hadde satt meget stor pris på det! Eventuelt i Trondheim før 15. juni eller i august en gang..

    Hva er going rate for disse på brukten?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    tore_v1 skrev:
    Du får sende den på rundgang.
    Dette var faktisk en meget god ide. Det kan nok ordnes.

    Hva er going rate for disse på brukten?
    Det er ikke akkurat flust av disse på brukten i Norge.
    Jeg betalte 50' for mine. De ligger nok på minst 40-45 med stativer.
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Regnet ikke med at de var billige nei, eller lite kostbare er vel heller saken. Det ligger en stund frem i tid kan en si.

    Gratis å drømme, og gjerne gratis å høre andres anlegg :)
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    197
    Sted
    Ved Mjøsa
    Extrema og McIntosh

    Ser det er en kar her som selger McIntosh MC275 ( 2 stk ). Noen som har en formening om hvordan disse kan klare å drive Extrema'er?

    ;-P
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.620
    Antall liker
    23.461
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke, men: Er MC275 transparente nok for Extrema da? Er sikkert ikke noe problem om man liker lyden av MC275, men jeg synes nå liksom at det er Extremalyd man skal høre på når man har Extrema.
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Valentino skrev:
    Jeg må lese meg opp litt, men inntil jeg så har gjort tviler jeg på at det er sine-cap som er hovedreturstrømgeneratoren.


    Returstrøm er en misforståelse. Filteret gir en uhåndterlig kombinasjon av impedans- og fasevinkler noe som spesielt er hard kost for lavimpedant transistorforsterkeri.
    Eneste fornuftige kabling er i så måte innlysende.


    Mvh. RS
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    197
    Sted
    Ved Mjøsa
    Nytt prosjekt på gang. Har bestillt aktivt delefilter fra Leif Ernstsen ( 2-veis ). Antar at Extremaene blir mye lettere å drive hvis jeg kan få vekk frekvensene fra rundt 100Hz og nedover.
    Samtidig har jeg savnet den dypeste bassen på spesiellt Roger Waters ATD skiva ;-). Der er en del i underkant av 30Hz som Extremaene ikke finner...
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    funbunny skrev:
    Nytt prosjekt på gang. Har bestillt aktivt delefilter fra Leif Ernstsen ( 2-veis ). Antar at Extremaene blir mye lettere å drive hvis jeg kan få vekk frekvensene fra rundt 100Hz og nedover.
    Samtidig har jeg savnet den dypeste bassen på spesiellt Roger Waters ATD skiva ;-). Der er en del i underkant av 30Hz som Extremaene ikke finner...
    Javel.....
    Dette hadde jeg vurdert ganske nøye hadde jeg vært deg.
    For det første er Extremaene tunet til å fungere helt ned til 35Hz med slaven.
    For det andre hadde jeg vært skeptisk til å introdusere noe i loopen, gitt Extremaene sitt noe spesielle filter design. Når jeg først har sagt dette, så har jo jeg koblet på noen supertweetere på mine, så jeg burde kanskje være den siste som kom med formaninger ::)
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    197
    Sted
    Ved Mjøsa
    Tuller ikke med delefilteret til de da. Det er snakk om aktivt filter og egen forsterker til sub'ene. OG det mangler en del helt nederst som jeg får med å koble til sub'er ( har testet ut med et Dahlquist filter og det funka supert, men ga noe støy i mellomtonen ).

    [/quote]
    Javel.....
    Dette hadde jeg vurdert ganske nøye hadde jeg vært deg.
    For det første er Extremaene tunet til å fungere helt ned til 35Hz med slaven.
    For det andre hadde jeg vært skeptisk til å introdusere noe i loopen, gitt Extremaene sitt noe spesielle filter design. Når jeg først har sagt dette, så har jo jeg koblet på noen supertweetere på mine, så jeg burde kanskje være den siste som kom med formaninger ::)

    [/quote]
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.620
    Antall liker
    23.461
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Sikkert smart å sette slavepotmeteret til maks demping når du gjør det der, slik at Extremaen nærmer seg lukket system.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.612
    Sted
    Østfold
    Men jeg skulle gjerne se en forklaring på hvorfor returstrøm er en misforståelse.
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    197
    Sted
    Ved Mjøsa
    Og mine Extrema'er koser seg! Har nå hatt denne Nu-Vista 300'n i litt tid, og den er kjempematch til Extrema'ene. Kanon-trøkk og artikulert bass, "silky-smooth" i toppen. Har ikke tenkt en oppgraderingstanke på lang tid!

    ;-)
     

    Vedlegg

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.183
    Antall liker
    16.719
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    Noen som greier å identifisere om terminalene på disse Extremaene er av den oppgraderte typen?
     

    Vedlegg

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.655
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Distinctive skrev:
    funbunny skrev:
    Nytt prosjekt på gang. Har bestillt aktivt delefilter fra Leif Ernstsen ( 2-veis ). Antar at Extremaene blir mye lettere å drive hvis jeg kan få vekk frekvensene fra rundt 100Hz og nedover.
    Samtidig har jeg savnet den dypeste bassen på spesiellt Roger Waters ATD skiva ;-). Der er en del i underkant av 30Hz som Extremaene ikke finner...
    Javel.....
    Dette hadde jeg vurdert ganske nøye hadde jeg vært deg.
    For det første er Extremaene tunet til å fungere helt ned til 35Hz med slaven.
    For det andre hadde jeg vært skeptisk til å introdusere noe i loopen, gitt Extremaene sitt noe spesielle filter design. Når jeg først har sagt dette, så har jo jeg koblet på noen supertweetere på mine, så jeg burde kanskje være den siste som kom med formaninger ::)
    Hvordan funker de supertweeterne?
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.620
    Antall liker
    23.461
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ragwo skrev:
    Noen som greier å identifisere om terminalene på disse Extremaene er av den oppgraderte typen?
    Jeg antar det ettersom akkurat like terminaler ble brukt i den langt senere men nå utgåtte Domus-serien.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.183
    Antall liker
    16.719
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    Valentino skrev:
    ragwo skrev:
    Noen som greier å identifisere om terminalene på disse Extremaene er av den oppgraderte typen?
    Jeg antar det ettersom akkurat like terminaler ble brukt i den langt senere men nå utgåtte Domus-serien.
    Takk for raskt svar :)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.183
    Antall liker
    16.719
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    ceroxol skrev:
    Dette paret er tilsalgs i Dk nå....



    Utrolig lekkert... :)
    Dette paret er derimot ikke til salgs lengre ;)

    Får jeg være med i klubben?

    PS: Stor takk til Distinctive og funnybunny for all hjelp!
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.183
    Antall liker
    16.719
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    Takk!
    Salutt og alt. Det var da alt for meget! ;D
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer ragwo med et par klassikere. Starter jakten på forsterkeri nå da eller er du i mål der ? :)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.183
    Antall liker
    16.719
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    Takk! Satser på at min kjære KSA-300S skal holde mål som forsterkeri. Synes hvertfall å ha lest at den skal være en god match. Kom gjerne med innspill, tips og råd. Det trengs :)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.003
    Antall liker
    9.060
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Veldig flotte høytalere - og disse står helt klart øverst på min liste når hovedoppsettet skal flyttes ned i kjelleren og stuen må ha noe ser bra og låter bra!

    Hva må man gi for et par...?

    mvh
    OMF
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.183
    Antall liker
    16.719
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    Tror "normalprisen" er mellom 40 og 50k for et strøkent par inkl originalstativer. Det er vel ikke så ofte de ligger ute for salg og bruktprisen gjenspeiler det. Regner med at de vil egne seg meget godt i et nr. 2-anlegg :)
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    197
    Sted
    Ved Mjøsa
    ragwo skrev:
    Noen som greier å identifisere om terminalene på disse Extremaene er av den oppgraderte typen?
    Dette er siste modell, med kobber og rhodium(?) terminaler. Eldre modell har litt tynnere terminaler.

    ;-)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn