Herlig! Takkfunbunny skrev:Dette er siste modell, med kobber og rhodium(?) terminaler. Eldre modell har litt tynnere terminaler.ragwo skrev:Noen som greier å identifisere om terminalene på disse Extremaene er av den oppgraderte typen?
;-)
Det store 10.000 dollar spørsmålet er ikke OM denne uttalelsen faller, men NÅR den faller.ragwo skrev:Hvor i all verden har alle disse detaljene i lydbildet gjemt seg før? Jeg er sjokkert!
Trodde jeg var godt vant, men så feil kunne jeg ta..Distinctive skrev:Det store 10.000 dollar spørsmålet er ikke OM denne uttalelsen faller, men NÅR den faller.ragwo skrev:Hvor i all verden har alle disse detaljene i lydbildet gjemt seg før? Jeg er sjokkert!
Godt å høre at ting nå har nådd en høyrere enhet.
Det blir garantert ikke for hvermannsen, nei. Vet ikke helt om jeg synes de er pene..,cox skrev:Nyeste kresjon fra samme mann. Meget pent og sikkert god lyd, men så var det dette med prisen da............
http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?articleid=2388&zoneid=1
He-he..!ragwo skrev:...
Ellers har jeg innsett at høyttalerne er svært tungdrevne. Krellen får virkelig noe å bryne seg på.
God helg!
Tror ikke den blir varmere enn normalt, men biasnivået har, i følge diodene i front av ampen, aldri vært så høyt som etter jeg fikk Extremaene i hus. Det virker som om de er mer tungdrevne enn Avalon Radian HC, som var utrolig vanskelige å sparke liv i. Sjekk ut sistelåta på Mari Boines Leakhastin. Den vil garantert få ampen til å jobbe. Og ja, Extremaene kan faktisk spille dypbass 8)funbunny skrev:He-he..!ragwo skrev:...
Ellers har jeg innsett at høyttalerne er svært tungdrevne. Krellen får virkelig noe å bryne seg på.
God helg!
Blir den varm? Det sies at man aldri får stor nok forsterker til Extrema. Det bor så mye gøy i denne høyttaleren at man får betalt for alle mulige oppgraderinger man gjør i signalveien. Her må man bare ha "baller" nok til å stå på ;-)
P
Biasnivået indikerer bare hvor mange klasse A-watt forsterkeren gir ut. Det er et eget Krellpatent som kalles Sustained Plateau Biasing. Noe OT, men her er forklaringa fra manualen:funbunny skrev:Bær over med min uvitenhet, men hva indikerer egentlig at biasnivået er høyt på Krell'en?
Joda, Extrema'ene kan spille bass som bare det. Men det finnes lite under 35Hz, så dypbass er det nok ikke snakk om. Men det de spiller er av virkelig high-end klasse. Vet ikke om noen høyttaler som artikulerer bassen så eksakt som det Extrema gjør. Det meste ellers låter "pudding" sammenlignet med de ;-)
Hyggelig å høre at de funker da! Men hvis du vil bytte de ut, er de alltids velkomne tli meg ;-)
/P
Skjønner ;-) Skulle vært gøy om Serblin laget en 3-veis Extrema. Det som skjedde når jeg satte opp sub'er m/delefilter var at mellomtonen ble bedre definert og fløyt lettere, selv om den fikk et bittelite slør over seg.ragwo skrev:Ingen delefiltre i signalveien, kors på halsen! ;D
Jeg bruker høynivåinngangene på subene og Extremaene spiller fortsatt fulltone. Skulle ideelt sett hatt en Velodyne SMS-1 eller lignende så jeg kunne fått timinga mellom subene og Extremaene perfekt. Ganske så kritisk at det stemmer siden subene og høyttalerne overlapper en del i bunn. Ikke like lett å få til med målebånd, dB-måler og ørene.
Sorry for sen respons - så denne litt sent.ragwo skrev:Distinctive, har du noe info om din meget pene Gravis? Har lett en god del på verdensveven men ikke funnet annet enn et par bilder av suben din. Den virker som virkelige eksklusive saker.
Hmmm, 3-veis Extrema. Tror det hadde vært umåtelig morsomt og meget vellydende!funbunny skrev:Skjønner ;-) Skulle vært gøy om Serblin laget en 3-veis Extrema. Det som skjedde når jeg satte opp sub'er m/delefilter var at mellomtonen ble bedre definert og fløyt lettere, selv om den fikk et bittelite slør over seg.
Magepunch er ikke det viktigste, tyngde og fundament i bunn betyr mest.Distinctive skrev:Sorry for sen respons - så denne litt sent.
Et par momenter. Gravis MKI gir ingen punch i magen. Den gir bare en silkemyk dypbass som skaper en ekstra fylde og tyngde i lydbildet (sugar on the top). Normalt så er den bare såvidt tilstede uten å dominere. Jeg kjører den gjennom Antimode. Kassen består av et 12" passivt element som slår oppover og blir drevet av en tilhørende 50W kl.A forsterker med delefilter. Den har også pass-through av single-ended linjesignal (Hi-pass). Finish står jo utmerket til Extrema. Den kostet vel ca 25' når den kom på markedet for leeeeenge siden. Blir ikke lett å finne denne på bruktmarkedet.
Skal dere anskaffe sub til Extrema, så hadde jeg tilstrebet en cut-off mellom 50-80Hz med et første ordens delefilter (6dB/oktav) for en optimalt sømløs integrering med Extrema. Den går bare så vidt dypere (30Hz).
Det jeg også kan si er at når du skrur av og på sub, så er det omtrent ingen forskjell, kun nyanser.ragwo skrev:Magepunch er ikke det viktigste, tyngde og fundament i bunn betyr mest.
Takk, det blir nok med drømmenDistinctive skrev:Lykke til i din søken, men 2stk. høres litt overkill ut for meg (= I like it!
I militæret var jeg i Gampen.ragwo skrev:Takk, det blir nok med drømmenDistinctive skrev:Lykke til i din søken, men 2stk. høres litt overkill ut for meg (= I like it!
PS: Overkill er gøy ;D
Bare det å vite at jeg, med subene, kan rive naboens kjøkkeninnredning av veggen er tilfredsstillende selv om jeg nesten aldri spiller over 90 dBC i lytteposisjon som er 2,5m unna høyttalerne.
Hvor mange Gravis trenger man for å matche en Leopard, evt hvor får man kjøpt en Leopard? ;DDistinctive skrev:I militæret var jeg i Gampen.
Når man stod et par meter unna en Leopard, så klarte man ikke å snakke (merk at jeg sa ikke at man ikke hørte hva noen sa).
Lyden bare la seg på kroppen - det er min referanse 8) ;D
Interessante betraktninger. Det er derfor det er så viktig at sub og fronter har den samme roll-off der hvor de overlapper.pedal skrev:Jeg har fremdeles gode minner fra mine Extrema, kjøpt engang på 90-tallet hos Oslo Hi-Fi Center etter glødende test av Ken Kessler i Hi-Fi News. Testen ble lest på toget mellom Milano og Verona, ikke langt fra Vicenza. Det var så vidt jeg avla tannlegen et besøk. Hvordan kunne jeg motstå denne fristelsen? Listepris 64,000.-. Tror jeg fikk de for 60 blank, inklusive Target blyfylte stativer. Drev de med 2 x DP6000 med gullfront. Senere 1 x DP5000. Syntes jeg hadde "byens beste lyd" dengang på 2 rom og kjøkken på St. Hanshaugen. Det var selvsagt en sannhet med store modifikasjoner, men fornøyd var jeg! Solgte de til en hyggelig ung mann på vestlandet da jeg kjøpte Apogee Duetta II. Han er sikkert blitt gammel, feit og tynnhåret som meg nå, forresten. (Håper han ikke leser dette).
Noe av hemmeligheten til Extrema er jo den faseriktige -6dB/oktav delingen mellom diskant/bass. Et prinsipp som SF vel benytter på mange modeller, og som bidrar til denne homogene "riktige" klangen i det viktige mellomtone området.
Når det gjelder bassen, så blir det imidlertid mer problematisk, fordi Extrema er bestykket med et passivt dypbass element, som er tunet (vha. høy masse) til å svinge i oktaven under det aktive basselementet.
"Problemet" her er at slavebassen lever sitt eget liv. Så lenge det aktive basselementet beveger seg og skaper trykk i det lukkede kabinettet, så vil den passive slaven settes i bevegelse.
-Derfor er Extrema uegnet til bruk med ekstern subwoofer. Selv om du frekvensmessig kan avskjære det aktive basselementet, så klarer du ikke stoppe kjeften på den passive slaven. Den vil leve sitt eget liv og du risikerer at slavebassen jobber i motfase med subwooferen.
Dette problemet er kjent fra høyttalere med bassrefleks, hvor man stopper kjeften på bassporten med å stappe en sokk i røret. Overført til Extrema betyr dette å fysisk prøve å hindre slavebassen fra å vibrere. Først da vil man få den tilsiktede delingen og riktige summeringen som et aktivt delefilter kan tilby.
Personlig synes jeg at Extrema får nytes for hva den er, med sine styrker og svakhet inntakt.
LINK: Grundig omtale og målinger i Stereophile av selveste Martin Colloms (hvor ble det av han?) anno 1992.
Nytt for meg også dette - veldig interessant, ragwo 8)ragwo skrev:Har surfet litt rundt og funnet en av de tidligste modellene av Gravis. I følge annonsen er det ikke snakk om en amp, men et delefilter som følger med. Som bildet viser er treplaten på toppen forskjellig fra Distinctives Gravis. Noen(Distinctive ) som tilfeldigvis vet noe mer om de forskjellige versjonene av Gravis gen 1? Ikke akkurat flust med info på verdensveven.
Har prøvd et annet sett uten at dette gav noen wow-feeling.ragwo skrev:Noen som har formening om jumperne på Extremaenes terminaler vs kabeljumpere? Bruker selv de medfølgende jumperne og lurer rett og slett på om det er verdt å investere i et par dedikerte kalbejumpere.
Uten å ha prøvd på Extremaene, så brukte jeg bivoks på mitt CD Rack av tre og det fungerte utmerket:ragwo skrev:Hvilke remedier bruker Extremaeierne for å holde finishen standsmessig? Jeg har selv brukt sitronolje med godt resultat, men lurer på om det finnes bedre produkter.
Men hva skjer om enn får en lakkskade og må gjøre en lakkjobb ?? Hvordan vil lakk reagere på bi-voks ??Distinctive skrev:Uten å ha prøvd på Extremaene, så brukte jeg bivoks på mitt CD Rack av tre og det fungerte utmerket:ragwo skrev:Hvilke remedier bruker Extremaeierne for å holde finishen standsmessig? Jeg har selv brukt sitronolje med godt resultat, men lurer på om det finnes bedre produkter.
http://naturmaling.info/dekklakkinnen1.html
Bivoks er nok ikke det vanskeligste å fjerne når det brukes på lakkerte flater.jan#jan skrev:Men hva skjer om enn får en lakkskade og må gjøre en lakkjobb ?? Hvordan vil lakk reagere på bi-voks ??Distinctive skrev:Uten å ha prøvd på Extremaene, så brukte jeg bivoks på mitt CD Rack av tre og det fungerte utmerket:ragwo skrev:Hvilke remedier bruker Extremaeierne for å holde finishen standsmessig? Jeg har selv brukt sitronolje med godt resultat, men lurer på om det finnes bedre produkter.
http://naturmaling.info/dekklakkinnen1.html