Franco Serblins Extrema (Fremstilt av Sonus Faber)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.175
    Antall liker
    645
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Hei!
    Lillebroren ligger tilsalgs på bruktbørsen nå. Ikke så værst den heller.

    Mvh Morten
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.183
    Antall liker
    16.719
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    funbunny skrev:
    ragwo skrev:
    Noen som greier å identifisere om terminalene på disse Extremaene er av den oppgraderte typen?
    Dette er siste modell, med kobber og rhodium(?) terminaler. Eldre modell har litt tynnere terminaler.

    ;-)
    Herlig! Takk :)
    Har leid bil til helga så jeg er klar for harrytur/henting av dansk papp, edeltre og italiensk design. Blir en lang kjøretur til Gøteborg men det er verdt det. Denne uka kommer til å gå saaakte...
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.183
    Antall liker
    16.719
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    Nå har høyttalerne vært i heimen en stund. Det ble en trang start med over en uke med for lite forsterkerkraft som førte til dårlig lyd, ominnredning av stua, mangel på nattesøvn og frustrert eier før feilkilden ble oppdaget. En Proceed Amp-3 er ikke laget for å drive Extremaene. To derimot, funker bedre. Med biamping falt lyden heldigvis mer på plass. Jeg er ennå langt fra i mål, men det er ikke deprimerende å høre på Extremaene lengre :)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.183
    Antall liker
    16.719
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    Hvor i all verden har alle disse detaljene i lydbildet gjemt seg før? Jeg er sjokkert!
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    ragwo skrev:
    Hvor i all verden har alle disse detaljene i lydbildet gjemt seg før? Jeg er sjokkert!
    Det store 10.000 dollar spørsmålet er ikke OM denne uttalelsen faller, men NÅR den faller.
    Godt å høre at ting nå har nådd en høyrere enhet.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.183
    Antall liker
    16.719
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    Distinctive skrev:
    ragwo skrev:
    Hvor i all verden har alle disse detaljene i lydbildet gjemt seg før? Jeg er sjokkert!
    Det store 10.000 dollar spørsmålet er ikke OM denne uttalelsen faller, men NÅR den faller.
    Godt å høre at ting nå har nådd en høyrere enhet.
    Trodde jeg var godt vant, men så feil kunne jeg ta.. ;)


    cox skrev:
    Nyeste kresjon fra samme mann. Meget pent og sikkert god lyd, men så var det dette med prisen da............

    http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?articleid=2388&zoneid=1
    Det blir garantert ikke for hvermannsen, nei. Vet ikke helt om jeg synes de er pene..,
    Er en finfin tråd om hans nye kreasjon her:
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,48046.0.html :)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.183
    Antall liker
    16.719
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    Dagens små inntrykk:
    Holografien og stereoperspektivet er meget godt! For å bruke en floskel; høyttalerne forsvinner i lydbildet og jeg sverger på at jeg har hatt både Kari B og Mari B på besøk i stua i dag :)
    Ellers har jeg innsett at høyttalerne er svært tungdrevne. Krellen får virkelig noe å bryne seg på.
    God helg!
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    197
    Sted
    Ved Mjøsa
    ragwo skrev:
    ...
    Ellers har jeg innsett at høyttalerne er svært tungdrevne. Krellen får virkelig noe å bryne seg på.
    God helg!
    He-he..!
    Blir den varm? Det sies at man aldri får stor nok forsterker til Extrema. Det bor så mye gøy i denne høyttaleren at man får betalt for alle mulige oppgraderinger man gjør i signalveien. Her må man bare ha "baller" nok til å stå på ;-)

    P
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.183
    Antall liker
    16.719
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    funbunny skrev:
    ragwo skrev:
    ...
    Ellers har jeg innsett at høyttalerne er svært tungdrevne. Krellen får virkelig noe å bryne seg på.
    God helg!
    He-he..!
    Blir den varm? Det sies at man aldri får stor nok forsterker til Extrema. Det bor så mye gøy i denne høyttaleren at man får betalt for alle mulige oppgraderinger man gjør i signalveien. Her må man bare ha "baller" nok til å stå på ;-)

    P
    Tror ikke den blir varmere enn normalt, men biasnivået har, i følge diodene i front av ampen, aldri vært så høyt som etter jeg fikk Extremaene i hus. Det virker som om de er mer tungdrevne enn Avalon Radian HC, som var utrolig vanskelige å sparke liv i. Sjekk ut sistelåta på Mari Boines Leakhastin. Den vil garantert få ampen til å jobbe. Og ja, Extremaene kan faktisk spille dypbass 8)
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    197
    Sted
    Ved Mjøsa
    Bær over med min uvitenhet, men hva indikerer egentlig at biasnivået er høyt på Krell'en?

    Joda, Extrema'ene kan spille bass som bare det. Men det finnes lite under 35Hz, så dypbass er det nok ikke snakk om. Men det de spiller er av virkelig high-end klasse. Vet ikke om noen høyttaler som artikulerer bassen så eksakt som det Extrema gjør. Det meste ellers låter "pudding" sammenlignet med de ;-)

    Hyggelig å høre at de funker da! Men hvis du vil bytte de ut, er de alltids velkomne tli meg ;-)

    /P
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.183
    Antall liker
    16.719
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    funbunny skrev:
    Bær over med min uvitenhet, men hva indikerer egentlig at biasnivået er høyt på Krell'en?

    Joda, Extrema'ene kan spille bass som bare det. Men det finnes lite under 35Hz, så dypbass er det nok ikke snakk om. Men det de spiller er av virkelig high-end klasse. Vet ikke om noen høyttaler som artikulerer bassen så eksakt som det Extrema gjør. Det meste ellers låter "pudding" sammenlignet med de ;-)

    Hyggelig å høre at de funker da! Men hvis du vil bytte de ut, er de alltids velkomne tli meg ;-)

    /P
    Biasnivået indikerer bare hvor mange klasse A-watt forsterkeren gir ut. Det er et eget Krellpatent som kalles Sustained Plateau Biasing. Noe OT, men her er forklaringa fra manualen:

    "The KSA amplifiers utilize Sustained Plateau Biasing, a proprietary KRELL
    design. The Bias display meter on the front panel of the amplifier displays
    which level of bias the amplifier is utilizing. Unlike sliding bias designs,
    Sustained Plateau Bias only changes level when the demand situation
    relative to input and source material changes. The signal passes through a
    section called an Anticipator circuit. Once the level of bias is determined by
    the Anticipator circuit, it automatically biases the output of the amplifier
    before the signal is passed through the output stage. The Anticipator circuit
    is several times faster than the output stage itself. This technique insures
    all signal is passed through the amplifier in pure Class A operation. If the
    amplifier only requires a low level of Class A bias, the amplifier will bias itself
    to use only the amount of Class A power necessary to the demand
    parameters. Should the demand parameters exceed the bias level the
    amplifier is presently working under, the amplifier will increase its bias to
    the next level to allow all signal to come through in Class A operation."



    Du har rett i at det ikke er så veldig mye som skjer under 35hz, men det er heldigvis litt ;)
    Dypbass var kanskje å ta litt i fra min side. Lav mellombass kanskje? ;D
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.183
    Antall liker
    16.719
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    Ettersom jeg har skiftet bosted og jeg ikke kan/tør spille så høyt som jeg gjorde før lurer jeg på om noen kan komme med tips til en balansert rørpre som er dynamisk på lavt volum. Føler at jeg må trykke litt til for at Extremaene skal våkne med det oppsettet jeg har nå. Jeg har prøvd en Cary SLP-03 med godt resultat, men den rotet det litt til i bunnen og jeg mistet en del av detaljeringa i toppen i forhold til Tacten som pre.
    Dagens elektronikkoppsett er følgende:
    Tact RCS2.0AA som DAC og pre
    Theta Jade drivverk
    Krell KSA-300S effekt
    Synergistic Research høyttaler- og signalkabler

    Alle svar mottas med takk :)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.360
    Antall liker
    11.130
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Balansert rørpre... = Audio Note m3-m10...
    Evt. L3 kit.

    Balansert ut riktignok. Ikke inn.
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    197
    Sted
    Ved Mjøsa
    Audio Research SP-11 med Siemens PCC-88 rør. Her kan du justere in-gain i tillegg til ut-gain, mao dynamikken i lyden. Jeg har to og bruker den ene via MusicalFidelity Nu-vista til mine Extrema'er, og den andre via en RotelMichi RHB-10 til Electa Amator I.

    ;-)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.183
    Antall liker
    16.719
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    Takk for tipsene begge to :) Jeg skal lese meg opp på ampene. Flere forslag mottas med takk.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.183
    Antall liker
    16.719
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    Da var det på tide å bringe denne tråden tilbake fra glemselen. Preamp-prosjektet mitt endte med en CJ Act 2 Series 2 som spilte veldig bra men som rett og slett kostet mer enn den smakte. Jeg er nå tilbake til Tacten som pre og med 2 Rel Studio for å hjelpe til i de laveste oktavene. Jeg vet at sub med Extrema er som å banne i kirken, men med de akustiske utfordringene jeg har (les for lite lytterom og noen uheldige kanselleringer i bunn) er to alt for store suber faktisk en brukbar løsning :)
    Distinctive, har du noe info om din meget pene Gravis? Har lett en god del på verdensveven men ikke funnet annet enn et par bilder av suben din. Den virker som virkelige eksklusive saker.
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    197
    Sted
    Ved Mjøsa
    Sub'er til Extrema er vel ikke å banne i kirka. MEN, det som er å banne i kirka er det å koble et delefilter i serie med Extrema!! Mye av magien med Extrema ligger i at det er et spesielt delefilter som ikke forringer lyden nevneverdig. Jeg har forsøkt med sub'er til mine både koblet med aktive ( DP 502H og Dahlquist DQ-LP1 ) samt passivt ( DQ-MX1 ) og det påvirker lyden fra Extrema'ene negativt. Jeg forguder den fantastiske åpenheten Extrema'ene gir, og ofrer ikke det for litt ekstra bass ;-)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.183
    Antall liker
    16.719
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    Ingen delefiltre i signalveien, kors på halsen! ;D
    Jeg bruker høynivåinngangene på subene og Extremaene spiller fortsatt fulltone. Skulle ideelt sett hatt en Velodyne SMS-1 eller lignende så jeg kunne fått timinga mellom subene og Extremaene perfekt. Ganske så kritisk at det stemmer siden subene og høyttalerne overlapper en del i bunn. Ikke like lett å få til med målebånd, dB-måler og ørene.
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    197
    Sted
    Ved Mjøsa
    ragwo skrev:
    Ingen delefiltre i signalveien, kors på halsen! ;D
    Jeg bruker høynivåinngangene på subene og Extremaene spiller fortsatt fulltone. Skulle ideelt sett hatt en Velodyne SMS-1 eller lignende så jeg kunne fått timinga mellom subene og Extremaene perfekt. Ganske så kritisk at det stemmer siden subene og høyttalerne overlapper en del i bunn. Ikke like lett å få til med målebånd, dB-måler og ørene.
    Skjønner ;-) Skulle vært gøy om Serblin laget en 3-veis Extrema. Det som skjedde når jeg satte opp sub'er m/delefilter var at mellomtonen ble bedre definert og fløyt lettere, selv om den fikk et bittelite slør over seg.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    ragwo skrev:
    Distinctive, har du noe info om din meget pene Gravis? Har lett en god del på verdensveven men ikke funnet annet enn et par bilder av suben din. Den virker som virkelige eksklusive saker.
    Sorry for sen respons - så denne litt sent.
    Et par momenter. Gravis MKI gir ingen punch i magen. Den gir bare en silkemyk dypbass som skaper en ekstra fylde og tyngde i lydbildet (sugar on the top). Normalt så er den bare såvidt tilstede uten å dominere. Jeg kjører den gjennom Antimode. Kassen består av et 12" passivt element som slår oppover og blir drevet av en tilhørende 50W kl.A forsterker med delefilter. Den har også pass-through av single-ended linjesignal (Hi-pass). Finish står jo utmerket til Extrema. Den kostet vel ca 25' når den kom på markedet for leeeeenge siden. Blir ikke lett å finne denne på bruktmarkedet.
    Skal dere anskaffe sub til Extrema, så hadde jeg tilstrebet en cut-off mellom 50-80Hz med et første ordens delefilter (6dB/oktav) for en optimalt sømløs integrering med Extrema. Den går bare så vidt dypere (30Hz).
     

    Vedlegg

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.183
    Antall liker
    16.719
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    funbunny skrev:
    Skjønner ;-) Skulle vært gøy om Serblin laget en 3-veis Extrema. Det som skjedde når jeg satte opp sub'er m/delefilter var at mellomtonen ble bedre definert og fløyt lettere, selv om den fikk et bittelite slør over seg.
    Hmmm, 3-veis Extrema. Tror det hadde vært umåtelig morsomt og meget vellydende! :D

    Distinctive skrev:
    Sorry for sen respons - så denne litt sent.
    Et par momenter. Gravis MKI gir ingen punch i magen. Den gir bare en silkemyk dypbass som skaper en ekstra fylde og tyngde i lydbildet (sugar on the top). Normalt så er den bare såvidt tilstede uten å dominere. Jeg kjører den gjennom Antimode. Kassen består av et 12" passivt element som slår oppover og blir drevet av en tilhørende 50W kl.A forsterker med delefilter. Den har også pass-through av single-ended linjesignal (Hi-pass). Finish står jo utmerket til Extrema. Den kostet vel ca 25' når den kom på markedet for leeeeenge siden. Blir ikke lett å finne denne på bruktmarkedet.
    Skal dere anskaffe sub til Extrema, så hadde jeg tilstrebet en cut-off mellom 50-80Hz med et første ordens delefilter (6dB/oktav) for en optimalt sømløs integrering med Extrema. Den går bare så vidt dypere (30Hz).
    Magepunch er ikke det viktigste, tyngde og fundament i bunn betyr mest.
    Gravis MK1 er virkelig lekker! To slike hadde vært en perfekt match til Extremaene mine ;) Regner med at det er rundt regnet umulig å få tak en MK1, så jeg blir nok sittende med RELene i uoverskuelig framtid.
    For øyeblikket kjører jeg med en deling på 65hz og avrullingen er 12dB/oktav. Det funker ganske bra men jeg har en del igjen før jeg er i mål. Har dessverre ingen muligheter til å endre på avrullingen. Gravis MK1 er vanvittig mye penere enn Studio. Siklefaktoren er høy :)


    Til sist et lite bilde av høyre front. Det er noe massivt. Selv Extrema blir liten ved siden av Studio
     

    Vedlegg

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    ragwo skrev:
    Magepunch er ikke det viktigste, tyngde og fundament i bunn betyr mest.
    Det jeg også kan si er at når du skrur av og på sub, så er det omtrent ingen forskjell, kun nyanser.
    Alle besøkende er overbevist om at det ikke er Extremaene som gir denne tyngden (som altså er feil).
    Men igjen, selv om den utgjør lite så sitter man tilbake med følelsen 'hva skjedde nå?' under deaktivering akkurat som for supertweetere. Den gjør liksom noe udefinerbart med selve dimensjonen og balansen.
    Man kan heller ikke spille spesielt høyt før den sprekker opp ved høy gain.
    Der hvor den faktisk kommer aller best til sin rett er LFE kanalen på BD film - Der er det distinkt forskjell pga. den ekstraordinære energien som forfinnes i det aktuelle frekvensområdet.

    Lykke til i din søken, men 2stk. høres litt overkill ut for meg (= I like it! :)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.183
    Antall liker
    16.719
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    Distinctive skrev:
    Lykke til i din søken, men 2stk. høres litt overkill ut for meg (= I like it! :)
    Takk, det blir nok med drømmen :)

    PS: Overkill er gøy ;D
    Bare det å vite at jeg, med subene, kan rive naboens kjøkkeninnredning av veggen er tilfredsstillende selv om jeg nesten aldri spiller over 90 dBC i lytteposisjon som er 2,5m unna høyttalerne.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    ragwo skrev:
    Distinctive skrev:
    Lykke til i din søken, men 2stk. høres litt overkill ut for meg (= I like it! :)
    Takk, det blir nok med drømmen :)

    PS: Overkill er gøy ;D
    Bare det å vite at jeg, med subene, kan rive naboens kjøkkeninnredning av veggen er tilfredsstillende selv om jeg nesten aldri spiller over 90 dBC i lytteposisjon som er 2,5m unna høyttalerne.
    I militæret var jeg i Gampen.
    Når man stod et par meter unna en Leopard, så klarte man ikke å snakke (merk at jeg sa ikke at man ikke hørte hva noen sa).
    Lyden bare la seg på kroppen - det er min referanse 8) ;D
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.183
    Antall liker
    16.719
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    Distinctive skrev:
    I militæret var jeg i Gampen.
    Når man stod et par meter unna en Leopard, så klarte man ikke å snakke (merk at jeg sa ikke at man ikke hørte hva noen sa).
    Lyden bare la seg på kroppen - det er min referanse 8) ;D
    Hvor mange Gravis trenger man for å matche en Leopard, evt hvor får man kjøpt en Leopard? ;D
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.640
    Antall liker
    3.656
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har fremdeles gode minner fra mine Extrema, kjøpt engang på 90-tallet hos Oslo Hi-Fi Center etter glødende test av Ken Kessler i Hi-Fi News. Testen ble lest på toget mellom Milano og Verona, ikke langt fra Vicenza. Det var så vidt jeg avla tannlegen et besøk. Hvordan kunne jeg motstå denne fristelsen? Listepris 64,000.-. Tror jeg fikk de for 60 blank, inklusive Target blyfylte stativer. Drev de med 2 x DP6000 med gullfront. Senere 1 x DP5000. Syntes jeg hadde "byens beste lyd" dengang på 2 rom og kjøkken på St. Hanshaugen. Det var selvsagt en sannhet med store modifikasjoner, men fornøyd var jeg! Solgte de til en hyggelig ung mann på vestlandet da jeg kjøpte Apogee Duetta II. Han er sikkert blitt gammel, feit og tynnhåret som meg nå, forresten. (Håper han ikke leser dette).

    Noe av hemmeligheten til Extrema er jo den faseriktige -6dB/oktav delingen mellom diskant/bass. Et prinsipp som SF vel benytter på mange modeller, og som bidrar til denne homogene "riktige" klangen i det viktige mellomtone området.

    Når det gjelder bassen, så blir det imidlertid mer problematisk, fordi Extrema er bestykket med et passivt dypbass element, som er tunet (vha. høy masse) til å svinge i oktaven under det aktive basselementet.

    "Problemet" her er at slavebassen lever sitt eget liv. Så lenge det aktive basselementet beveger seg og skaper trykk i det lukkede kabinettet, så vil den passive slaven settes i bevegelse.

    -Derfor er Extrema uegnet til bruk med ekstern subwoofer. Selv om du frekvensmessig kan avskjære det aktive basselementet, så klarer du ikke stoppe kjeften på den passive slaven. Den vil leve sitt eget liv og du risikerer at slavebassen jobber i motfase med subwooferen.
    Dette problemet er kjent fra høyttalere med bassrefleks, hvor man stopper kjeften på bassporten med å stappe en sokk i røret. Overført til Extrema betyr dette å fysisk prøve å hindre slavebassen fra å vibrere. Først da vil man få den tilsiktede delingen og riktige summeringen som et aktivt delefilter kan tilby.

    Personlig synes jeg at Extrema får nytes for hva den er, med sine styrker og svakhet inntakt.

    LINK: Grundig omtale og målinger i Stereophile av selveste Martin Colloms (hvor ble det av han?) anno 1992.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    pedal skrev:
    Jeg har fremdeles gode minner fra mine Extrema, kjøpt engang på 90-tallet hos Oslo Hi-Fi Center etter glødende test av Ken Kessler i Hi-Fi News. Testen ble lest på toget mellom Milano og Verona, ikke langt fra Vicenza. Det var så vidt jeg avla tannlegen et besøk. Hvordan kunne jeg motstå denne fristelsen? Listepris 64,000.-. Tror jeg fikk de for 60 blank, inklusive Target blyfylte stativer. Drev de med 2 x DP6000 med gullfront. Senere 1 x DP5000. Syntes jeg hadde "byens beste lyd" dengang på 2 rom og kjøkken på St. Hanshaugen. Det var selvsagt en sannhet med store modifikasjoner, men fornøyd var jeg! Solgte de til en hyggelig ung mann på vestlandet da jeg kjøpte Apogee Duetta II. Han er sikkert blitt gammel, feit og tynnhåret som meg nå, forresten. (Håper han ikke leser dette).

    Noe av hemmeligheten til Extrema er jo den faseriktige -6dB/oktav delingen mellom diskant/bass. Et prinsipp som SF vel benytter på mange modeller, og som bidrar til denne homogene "riktige" klangen i det viktige mellomtone området.

    Når det gjelder bassen, så blir det imidlertid mer problematisk, fordi Extrema er bestykket med et passivt dypbass element, som er tunet (vha. høy masse) til å svinge i oktaven under det aktive basselementet.

    "Problemet" her er at slavebassen lever sitt eget liv. Så lenge det aktive basselementet beveger seg og skaper trykk i det lukkede kabinettet, så vil den passive slaven settes i bevegelse.

    -Derfor er Extrema uegnet til bruk med ekstern subwoofer. Selv om du frekvensmessig kan avskjære det aktive basselementet, så klarer du ikke stoppe kjeften på den passive slaven. Den vil leve sitt eget liv og du risikerer at slavebassen jobber i motfase med subwooferen.
    Dette problemet er kjent fra høyttalere med bassrefleks, hvor man stopper kjeften på bassporten med å stappe en sokk i røret. Overført til Extrema betyr dette å fysisk prøve å hindre slavebassen fra å vibrere. Først da vil man få den tilsiktede delingen og riktige summeringen som et aktivt delefilter kan tilby.

    Personlig synes jeg at Extrema får nytes for hva den er, med sine styrker og svakhet inntakt.

    LINK: Grundig omtale og målinger i Stereophile av selveste Martin Colloms (hvor ble det av han?) anno 1992.
    Interessante betraktninger. Det er derfor det er så viktig at sub og fronter har den samme roll-off der hvor de overlapper.
    Jeg opplever det hele ganske sømløst hjemme hos meg og har aldri fått noen kommentarer på at noe stikker av. I tillegg så er målinger ganske så akseptable. Etter at jeg fikk PS Audio PermanentWave DAC m/Bridge i hus, så har jeg måttet justere Extrema til nivå1 grunnet en voldsom output i de nedre regioner. Jeg bruker også Antimode DSP, men denne kalibreres uten innvirkning fra fronter.

    En liten kommentar til det passive elementet. Det er ikke 100% passivt i den forstand man forventer seg det i et tradisjonelt design. Det er betykket med spole som igjen er koblet over en effektmotstand. Det blir altså indusert strøm i kretsen. Lufttrykket inne i kassen beveger membranet hvor man har en viss kontroll på slaglengde og frekvens. Resonans ligger på rundt 35Hz. Det er ikke vanskelig å høre forskjell på nivå 1 og 5.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.183
    Antall liker
    16.719
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    Har surfet litt rundt og funnet en av de tidligste modellene av Gravis. I følge annonsen er det ikke snakk om en amp, men et delefilter som følger med. Som bildet viser er treplaten på toppen forskjellig fra Distinctives Gravis. Noen(Distinctive ;)) som tilfeldigvis vet noe mer om de forskjellige versjonene av Gravis gen 1? Ikke akkurat flust med info på verdensveven.
     

    Vedlegg

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    ragwo skrev:
    Har surfet litt rundt og funnet en av de tidligste modellene av Gravis. I følge annonsen er det ikke snakk om en amp, men et delefilter som følger med. Som bildet viser er treplaten på toppen forskjellig fra Distinctives Gravis. Noen(Distinctive ;)) som tilfeldigvis vet noe mer om de forskjellige versjonene av Gravis gen 1? Ikke akkurat flust med info på verdensveven.
    Nytt for meg også dette - veldig interessant, ragwo 8)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.183
    Antall liker
    16.719
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    Takk for raskt svar! Plutselig ble dette veldig spennende :) Har funnet et litt bedre bilde så delefilteret kan studeres litt mer nøye. I følge annonsen er suben fra 1985 og en av de første som ble produsert.
     

    Vedlegg

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.183
    Antall liker
    16.719
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    Ikke fullstendig OT, men her kommer enda litt mer info om delefilteret. Det er snakk om et GS96 delefilter med høyttalerutganger(??). Har spurt selger om hva i all verden de utgangene gjør, men har ikke fått noe annet til svar enn at de skal kobles til suben. Kan ikke se hvordan det skal kunne foregå siden delefilteret ikke har høynivå inn. Får se om selger gir noen fornuftige svar. Uansett, her er et par bilder av det mystiske delefilteret.
     

    Vedlegg

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.183
    Antall liker
    16.719
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    Hvilke remedier bruker Extremaeierne for å holde finishen standsmessig? Jeg har selv brukt sitronolje med godt resultat, men lurer på om det finnes bedre produkter.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.183
    Antall liker
    16.719
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    Noen som har formening om jumperne på Extremaenes terminaler vs kabeljumpere? Bruker selv de medfølgende jumperne og lurer rett og slett på om det er verdt å investere i et par dedikerte kalbejumpere.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    ragwo skrev:
    Noen som har formening om jumperne på Extremaenes terminaler vs kabeljumpere? Bruker selv de medfølgende jumperne og lurer rett og slett på om det er verdt å investere i et par dedikerte kalbejumpere.
    Har prøvd et annet sett uten at dette gav noen wow-feeling.
    Jeg synes det er veldig greit med plate-jumpere (kabelsko) som ikke roter det til i hullet når man kommer inn med tamper istedenfor bananplugg terminering.
    Problemet mitt er at jeg fikk tilsendt noen fra Mono som var beregnet for EA og denne pysestørrelsen passet ikke til Extrema 8)
    Synes de som PM Audio lager virker ganske så praktiske.
    Ellers så finnes det overgang fra banan til spade hvis du går for Yterkabler.
    Eneste jeg har funnet som matcher Yter i diskantområdet er Crystal Cable, men Yter har mer fundament i bånn, slik som anti-cables.
     
    J

    J.J

    Gjest
    Distinctive skrev:
    ragwo skrev:
    Hvilke remedier bruker Extremaeierne for å holde finishen standsmessig? Jeg har selv brukt sitronolje med godt resultat, men lurer på om det finnes bedre produkter.
    Uten å ha prøvd på Extremaene, så brukte jeg bivoks på mitt CD Rack av tre og det fungerte utmerket:
    http://naturmaling.info/dekklakkinnen1.html
    Men hva skjer om enn får en lakkskade og må gjøre en lakkjobb ?? Hvordan vil lakk reagere på bi-voks ??
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    jan#jan skrev:
    Distinctive skrev:
    ragwo skrev:
    Hvilke remedier bruker Extremaeierne for å holde finishen standsmessig? Jeg har selv brukt sitronolje med godt resultat, men lurer på om det finnes bedre produkter.
    Uten å ha prøvd på Extremaene, så brukte jeg bivoks på mitt CD Rack av tre og det fungerte utmerket:
    http://naturmaling.info/dekklakkinnen1.html
    Men hva skjer om enn får en lakkskade og må gjøre en lakkjobb ?? Hvordan vil lakk reagere på bi-voks ??
    Bivoks er nok ikke det vanskeligste å fjerne når det brukes på lakkerte flater.
    Tror allikevel at litt av vitsen er borte. Når jeg tenker meg om så er vel bivoks mest egnet til ubehandlet tre, slik at det trekker inn og gir glans og beskyttelse.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn