Franco Serblins Extrema (Fremstilt av Sonus Faber)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    ragwo skrev:
    Distinctive skrev:
    Jeg har også et tilsvarende sentreringsproblem på min ene Extrema.
    Sprekker opp ved enkelte frekvenser.
    Skraper borti når elementet trykkes i nedre kant og til høyre (forsterkere av), ellers ok.

    Hva gjorde du som botemiddel?
    Jeg står på kanten til å handle nytt, men hvis dette kan justeres, så slipper jeg en stooooor utgift.
    Har du kommet noe nærmere en løsning på problemet?
    Er i ferd med å kontakte Skaaning.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.675
    Antall liker
    89.870
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Er dette et alderstegn? Er basselementene modne for revisjon.. 3 av 4 som har problemer...
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.183
    Antall liker
    16.719
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg har ikke hørt om andre enn deg og Distinctive som sliter/ har slitt med skrapelyder. At spolen kan synke litt med årene er jo et kjent problem, jeg har møtt på problemet en del ganger på eldre PA-høyttalere av forskjellige merker. Jeg vil ikke tro at Extrema er spesielt utsatt for problemet i forhold til andre høyttalere. At spolen kan justeres i forhold til magneten er jo positivt. Skaaning kan sikkert skifte opphengene på elementene hvis det skulle være ønskelig. Det burde gjøre elementene som fabrikknye igjen.

    @Distinctive
    Håper du finner en god løsning på problemet, som ikke koster skjorta.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    Takk.
    Skal rapportere resultatet.
    Extrema kan kanskje være ekstra utsatt grunnet ekstraordinær slaglengde og betydelig vekt av magnetsystemet....(?)
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.675
    Antall liker
    89.870
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    ragwo skrev:
    Jeg har ikke hørt om andre enn deg og Distinctive som sliter/ har slitt med skrapelyder. At spolen kan synke litt med årene er jo et kjent problem, jeg har møtt på problemet en del ganger på eldre PA-høyttalere av forskjellige merker. Jeg vil ikke tro at Extrema er spesielt utsatt for problemet i forhold til andre høyttalere. At spolen kan justeres i forhold til magneten er jo positivt. Skaaning kan sikkert skifte opphengene på elementene hvis det skulle være ønskelig. Det burde gjøre elementene som fabrikknye igjen.

    @Distinctive
    Håper du finner en god løsning på problemet, som ikke koster skjorta.
    Ok. Har drevet med HiFi i snart 40 år og det er første høyttaler jeg har hørt om og dessuten har/er i mitt eie som "synker" eller "siger". Nuvel; mine spiller som nye nå og det er med litt egeninnsats mulighet for å få bukt med problemet hvis det igjen skulle oppstå, så jeg lener meg herved tilbake og bare nyter disse fortryllende skapninger som vi besitter. (Har forøvrig notert navet Skaaning bak øret, hvis dèt skulle bli aktuelt).
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.675
    Antall liker
    89.870
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Fryktelig stille i denne tråden synes jeg.....Dagens spørsmål: Spilles det MED eller UTEN frontstoff/ramme, Jeg spiller UTEN, hva gjør resten?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    TTmania skrev:
    Fryktelig stille i denne tråden synes jeg.....Dagens spørsmål: Spilles det MED eller UTEN frontstoff/ramme, Jeg spiller UTEN, hva gjør resten?
    Uten.
    Også når det ikke spilles musikk.
    Mye mer macho look 8)
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    197
    Sted
    Ved Mjøsa
    Absolutt uten ;-)
    Frontstoffet/kantrammen surrer til lyden litt synes jeg. Men det viktigste er jo at halve morroa med Extrema'ene er jo å se på de. Noen ganger kan jeg bare sitte å se på de uten å spille musikk...
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    197
    Sted
    Ved Mjøsa
    TTmania skrev:
    ragwo skrev:
    Jeg har ikke hørt om andre enn deg og Distinctive som sliter/ har slitt med skrapelyder. At spolen kan synke litt med årene er jo et kjent problem, jeg har møtt på problemet en del ganger på eldre PA-høyttalere av forskjellige merker. Jeg vil ikke tro at Extrema er spesielt utsatt for problemet i forhold til andre høyttalere. At spolen kan justeres i forhold til magneten er jo positivt. Skaaning kan sikkert skifte opphengene på elementene hvis det skulle være ønskelig. Det burde gjøre elementene som fabrikknye igjen.

    @Distinctive
    Håper du finner en god løsning på problemet, som ikke koster skjorta.
    Ok. Har drevet med HiFi i snart 40 år og det er første høyttaler jeg har hørt om og dessuten har/er i mitt eie som "synker" eller "siger". Nuvel; mine spiller som nye nå og det er med litt egeninnsats mulighet for å få bukt med problemet hvis det igjen skulle oppstå, så jeg lener meg herved tilbake og bare nyter disse fortryllende skapninger som vi besitter. (Har forøvrig notert navet Skaaning bak øret, hvis dèt skulle bli aktuelt).
    Dette er jo et kjent problem for de/oss som har holdt på med Lowther elementer.
     

    Nailhead

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2008
    Innlegg
    273
    Antall liker
    312
    Torget vurderinger
    1
    funbunny skrev:
    Absolutt uten ;-)
    Frontstoffet/kantrammen surrer til lyden litt synes jeg. Men det viktigste er jo at halve morroa med Extrema'ene er jo å se på de. Noen ganger kan jeg bare sitte å se på de uten å spille musikk...
    De er nydelige.....både i design og lyd....
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.183
    Antall liker
    16.719
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    TTmania skrev:
    Fryktelig stille i denne tråden synes jeg.....Dagens spørsmål: Spilles det MED eller UTEN frontstoff/ramme, Jeg spiller UTEN, hva gjør resten?
    Til finlytting kjører jeg uten fronttrekk, til bakgrunnsmusikk med. Når det ikke spilles musikk er høyttalerne dekket av tykke tepper for å ikke solbleke den fantastiske finishen. Jepp, jeg innrømmer det, jeg er rar ;)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    ragwo skrev:
    Når det ikke spilles musikk er høyttalerne dekket av tykke tepper for å ikke solbleke den fantastiske finishen. Jepp, jeg innrømmer det, jeg er rar ;)
    Jeg synes du virker helt normal jeg, ragwo ;D
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.675
    Antall liker
    89.870
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Da var tiden inne for litt stell og vedlikehold. Tok for meg treverket, både det sorte og det på siden. smurte forsiktig inn begge med Johnson møbelpolish, dessuten brukte jeg AutoGlym Leather Care (ja, for bil) til skinnet i fronten. Alt ble jo fresh og nytt. Fikk dessuten støvtørket med en lett fuktet klut på bassmembranet foran og nå ser de jo helt nye ut. Brukte vel en snau time på hele jobben.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.183
    Antall liker
    16.719
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    TTmania skrev:
    Da var tiden inne for litt stell og vedlikehold. Tok for meg treverket, både det sorte og det på siden. smurte forsiktig inn begge med Johnson møbelpolish, dessuten brukte jeg AutoGlym Leather Care (ja, for bil) til skinnet i fronten. Alt ble jo fresh og nytt. Fikk dessuten støvtørket med en lett fuktet klut på bassmembranet foran og nå ser de jo helt nye ut. Brukte vel en snau time på hele jobben.
    Har du noen bilder av de nypolerte smykkene som du vil dele med oss? Mine er dessverre pakket ned og stuet vekk for høsten grunnet praksisstudier. Etter 2 uker begynner jeg å få alvorlige abstinenser. Kommer til å bli en laaang høst..
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.675
    Antall liker
    89.870
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    ragwo skrev:
    TTmania skrev:
    Da var tiden inne for litt stell og vedlikehold. Tok for meg treverket, både det sorte og det på siden. smurte forsiktig inn begge med Johnson møbelpolish, dessuten brukte jeg AutoGlym Leather Care (ja, for bil) til skinnet i fronten. Alt ble jo fresh og nytt. Fikk dessuten støvtørket med en lett fuktet klut på bassmembranet foran og nå ser de jo helt nye ut. Brukte vel en snau time på hele jobben.
    Har du noen bilder av de nypolerte smykkene som du vil dele med oss? Mine er dessverre pakket ned og stuet vekk for høsten grunnet praksisstudier. Etter 2 uker begynner jeg å få alvorlige abstinenser. Kommer til å bli en laaang høst..
    Hei.
    Har ingen bilder av selve prosessen, men kan få lastet opp noen bilder etterhvert.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.675
    Antall liker
    89.870
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Beklager at det ikke dukker opp noen bilder. Jeg har mange bilder i mitt nye kamera, men når jeg formisker dem for å legge dem ut her, så får de nærmest Lego-grafikk. Aner ikke hvorfor. Får prøve å få hjelp av JR neste gang han kommer på besøk
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.183
    Antall liker
    16.719
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    Virkelig lekkert! :)
    Tror nesten jeg må gi mine samme behandling når de blir hentet fram fra høstdvalen.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.183
    Antall liker
    16.719
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    Nå er endelig mine kjære Extrema endelig kommet ut av høstdvalen!
    Virkelig deilig å kunne nyte musikk med så gode lydformidlere igjen :)
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.675
    Antall liker
    89.870
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Her var det stille gitt....
    Jeg forbløffes av hvor mye kraft disse beistene av stativhøyttalere trenger for å spille. Men når de fores med masse strøm låter det bare fantastisk. Min 250 W Mc Intosh får virkelig kjørt seg om dagen og det uten at naboene klager. ;D ;D ;D

    Livet er herlig dere ;)

    (Og snart kommer julenissen ;D )
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    197
    Sted
    Ved Mjøsa
    ...Extrema eiere har ikke tid til å være på sentralen vettú. De er opptatt med å se go lytte på godsakene ;-)

    Funbunny
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.183
    Antall liker
    16.719
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    Opp fra glemselen :)
    Fram til i dag har jeg egentlig ikke helt sett poenget med kjøleribbene på høyttalerne. Ja, jeg kjenner til deres funksjon, men jeg hadde aldri trodd at de i realiteten ville være nødvendige. Jeg kan herved rapportere at ja, det er faktisk bruk for dem og ja, de blir varme etter noen timer med 90 dBC i stua. Noen som har opplevd det samme? De blir selvfølgelig ikke like varm som Krellen, den har tross alt fungert som en stråleovn store deler av kvelden ::) Glassklar gjengivelse uansett hva som blir presentert Extremaene. Jeg er mektig imponert og ikke direkte misfornøyd ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    197
    Sted
    Ved Mjøsa
    Spillte Mari Boine "Gula Gula" på Extrema'ene i går og da ble jeg faktisk varm i hele kroppen... Merker at jeg faktisk sitter og holder meg fast i stolen i perioder. Det samme skjer ikke oppe i stua, og der har jeg bla. 4 x 12".

    ;-)
     

    maxi

    Medlem
    Ble medlem
    21.02.2010
    Innlegg
    42
    Antall liker
    49
    Heisan,
    Har fått tilbud på ett par sonus faber extrema,men jeg lurte på om dere vet hva ett par slik ligger på brukt? og hva ny prisen var på disse? noen som kan beskirve kort hvordan de er? tusentakk :)
     

    maxi

    Medlem
    Ble medlem
    21.02.2010
    Innlegg
    42
    Antall liker
    49
    Spillte Mari Boine "Gula Gula" på Extrema'ene i går og da ble jeg faktisk varm i hele kroppen... Merker at jeg faktisk sitter og holder meg fast i stolen i perioder. Det samme skjer ikke oppe i stua, og der har jeg bla. 4 x 12".

    ;-)
    Heisan,
    Har fått tilbud på ett par sonus faber extrema,men jeg lurte på om dere vet hva ett par slik ligger på brukt? og hva ny prisen var på disse? noen som kan beskirve kort hvordan de er? tusentakk :)
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    En ting er at det ser
    bra ut, men dette lyder sikkert helt sublimt!

    Complimente!
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.351
    Torget vurderinger
    1
    Hvilken pris har du fått da, Maxi? Disse Sonusene er Francos første "ultraklassiske" High-Ender, og er ofte prisa deretter...sjeldne er de og--Låter typisk Sonus anno tidlig, varmt, romantisk og musikalsk, men fortsatt utrolig åpent..en grei allrounder også..
    Meget pent hos deg da, TT..men hva har du satt dem opp med? Bortsett fra den forvokste McUnPosh´en? Som forøvrig etter mitt syn ikke har mye med Sonus å gjøre...sorry, men jeg foretrekker muskuløse svenske forsterkere på Sonusene mine, kontra pløsete WestCoast....Vibb Eaters i anlegget er dog en lur sak..de gjør mye bra...
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.351
    Torget vurderinger
    1
    50 lapper omregna??? Vel er den sjelden, men det får da være grenser...Dessuten- amerikanere overpriser alt, sålenge det er av europeisk merke...
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.675
    Antall liker
    89.870
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Hr Auditor: Som du ser av bildet så er SF Extremaene forspent med en MCIntosh MA 7000 integrert TRANSISTOR forsterker som IKKE må forveksles med deres rørforsterkere!. I tillegg har SF drahjelp av 2 stk 12" aktive studiosubber( 450W plateforsterkere i hver) . Dette låter virkelighetsnært og har MYE livefølelse og gir eierglede og GODFOT HVER ENESTE DAG!!! Du er hjertlig velkommen til en lytt.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.675
    Antall liker
    89.870
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    @TT kan jeg spørre om hva den benken heter?
    Denne benken er omtalt tidligere i tråden, men ble kjøpt på Bohus våren 2009 i high gloss hvit. Mener den heter Actona furniture
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.351
    Torget vurderinger
    1
    Takk! Det ville vært morsomt...tviler ikke på at de låter bra...har iallefall greit med power, tydeligvis..
    Dog synes jeg McUnPosh transistor låter rør uansett.. som også Audio Research-.håper bare du har huska å fjerne bøylene bak, og satt inn et ordentlig kabelsett der- det hever dem kraftig..Samme eiere betyr ikke nødvendigvis knallmatch for alle ører...Sku gjerne hørt de Extremaene på Bladelius Ymer, Saga og Embla....Da prater vi power...men det er meg..og hadde det vært mine Extremaer, ville jeg fjerna subwooferne...anser dem som unødvendige..Extrema leverer nok som den er..
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.675
    Antall liker
    89.870
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Selvfølgelig er bøylene byttet ut (og det gjorde jeg FØR bladet Fidelity kom på tanken). Helskjermet Linn kabel på 3,5 cm med ditto plugger! (i stedet for "hele" 60 cm Nordost Valhalla :eek:)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.351
    Torget vurderinger
    1
    Lurt! Valhalla er markedets mest hypa kabel, og passer definitivt ikke meg...se hva jeg svarte Huldra57 i Dynaudiovennetråden tidl i dag...det burde være klart nok for å fortellle hvor jeg setter dem. Tips: Tara Labs Missing Link..den låter bedre..
     

    Alex1967

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Innlegg
    227
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    1
    TT. fantastisk oppsett. Regner med at det låter like bra som det ser ut. Jakta i mange år på Extrema, men gav opp og kjøpte Guarneri Memento istedenfor... angrer dog ikke :cool:

    Hvilken pris har du fått da, Maxi? Disse Sonusene er Francos første "ultraklassiske" High-Ender, og er ofte prisa deretter...sjeldne er de og--Låter typisk Sonus anno tidlig, varmt, romantisk og musikalsk, men fortsatt utrolig åpent..en grei allrounder også..
    Meget pent hos deg da, TT..men hva har du satt dem opp med? Bortsett fra den forvokste McUnPosh´en? Som forøvrig etter mitt syn ikke har mye med Sonus å gjøre...sorry, men jeg foretrekker muskuløse svenske forsterkere på Sonusene mine, kontra pløsete WestCoast....Vibb Eaters i anlegget er dog en lur sak..de gjør mye bra...
    Skjønner ikke at du Auditor går rundt og disser McIntosh? Har du hørt Sonus Faber sammen med en av verdens eldste produsenter av lydformidlingsutstyr? Musikalske formidlere med nok krefter til å drive krevende høyttalere. En forsterker bør kunne levere hele pakka (alle sine watt pluss litt til) uten forvrengning, og det gjør McIntosh til gangs. Null forvrengning medfører null trøtthet i ørene på den som nyter musikken. TT. inviterte deg til å høre... gjør det :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.351
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hørt det, ja..og det blir for soft...selv har jeg to sett Fabere..
     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.675
    Antall liker
    89.870
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Lurt! Valhalla er markedets mest hypa kabel, og passer definitivt ikke meg...se hva jeg svarte Huldra57 i Dynaudiovennetråden tidl i dag...det burde være klart nok for å fortellle hvor jeg setter dem. Tips: Tara Labs Missing Link..den låter bedre..
    Hadde den i ca 2 dager, men solgte den fort da den låt RÆxx!!!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.351
    Torget vurderinger
    1
    Feilmatch?
    Da så...men Linn er OK de...og tar luven av Valhalla..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn