Franco Serblins Extrema (Fremstilt av Sonus Faber)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.675
    Antall liker
    89.864
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    ragwo skrev:
    TTmania skrev:
    Får vel inrømme at det var jeg som kjøpte de som lå ute til salgs i slutten av forrige måned

    Gratulerer så mye og velkommen i klubben! ;D
    Har du noen lytteinntrykk å komme med? Hvilket utstyr skal smykkene pares med?
    PS: Bilder er påkrevd ;)

    Takk til Valentino for finfint saluttbilde
    Takk takk.
    Som tidligere nevt er lyden fortsatt silkemyk med bestemt diskant og en bass/mellomtone som jeg ikke har opplevd med noen annen stativhøyttaler.
    Extremaene temmes for tiden med en McIntosh MA 7000 integrert forsterker, der jeg i starten benyttet 8 ohms tapping. Etter å ha lest at de ligger rundt 5 ohm i impedanse, koblet jeg over til 4 ohm og jeg synes at forsterkeren fikk mer grep på spesielt bassen. Forøvrig benyttes Nordost Heimdall biwire høyttalerkabler og XLR signalkabler. Som kilder brukes McIntosh MVP 851 multispiller, Logitech Transporter og Denon DP-62L platespiller.

    Har fortsatt ikke fått tid til å plassere dem optimalt i forhold til bak og sidevegg, men allerede nå spiller de meget bra
     

    Vedlegg

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.214
    Antall liker
    7.043
    Torget vurderinger
    4
    Har dessverre kun hørt Extrema en gang hos OHC dengang de solgte slike...mener det var Adyton som holdt dem i ørene. De gjorde i hvertfall inntrykk!

    Det slår meg at hver gang jeg ser dem så blir jeg i godt humør. Det må være noe hvordan de minner om en ivrig bulldog...morsk i trynet, men ivrig struttende og nysgjerrig. Samtidig er jeg imponert over hvor tidløse og elegante de er...tross størrelsen. De er ikke bare fortsatt ekstreme, - de er fortsatt moderne og glir overraskende godt inn i de fleste moderne interiører.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.183
    Antall liker
    16.719
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    TTmania skrev:
    Takk takk.
    Som tidligere nevt er lyden fortsatt silkemyk med bestemt diskant og en bass/mellomtone som jeg ikke har opplevd med noen annen stativhøyttaler.
    Extremaene temmes for tiden med en McIntosh MA 7000 integrert forsterker, der jeg i starten benyttet 8 ohms tapping. Etter å ha lest at de ligger rundt 5 ohm i impedanse, koblet jeg over til 4 ohm og jeg synes at forsterkeren fikk mer grep på spesielt bassen. Forøvrig benyttes Nordost Heimdall biwire høyttalerkabler og XLR signalkabler. Som kilder brukes McIntosh MVP 851 multispiller, Logitech Transporter og Denon DP-62L platespiller.

    Har fortsatt ikke fått tid til å plassere dem optimalt i forhold til bak og sidevegg, men allerede nå spiller de meget bra
    Pent! Med slike kremkomponenter regner jeg med at Extremaene blomstrer :) Hvilke høyttalere hadde du før du kjøpte Extremaene? Pøs på med flere bilder, det kan aldri bli for mye ;)
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.675
    Antall liker
    89.864
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Har brukt Sonus Faber Concerto Grand Piano fram til Extremaene kom i hus. Nå benyttes de til TV høyttalere på ene gjesterommet inntil jeg får bestemt meg for hva jeg skal gjøre med dem. Regner med at de blir solgt til en latterlig billig penge. Forøvrig må bilder vente da jeg kjøpte meg ny Mac i går og er en novise innen foto og Mac, men jeg lover at bilder kommer etterhvert
    ragwo skrev:
    TTmania skrev:
    Takk takk.
    Som tidligere nevt er lyden fortsatt silkemyk med bestemt diskant og en bass/mellomtone som jeg ikke har opplevd med noen annen stativhøyttaler.
    Extremaene temmes for tiden med en McIntosh MA 7000 integrert forsterker, der jeg i starten benyttet 8 ohms tapping. Etter å ha lest at de ligger rundt 5 ohm i impedanse, koblet jeg over til 4 ohm og jeg synes at forsterkeren fikk mer grep på spesielt bassen. Forøvrig benyttes Nordost Heimdall biwire høyttalerkabler og XLR signalkabler. Som kilder brukes McIntosh MVP 851 multispiller, Logitech Transporter og Denon DP-62L platespiller.

    Har fortsatt ikke fått tid til å plassere dem optimalt i forhold til bak og sidevegg, men allerede nå spiller de meget bra
    Pent! Med slike kremkomponenter regner jeg med at Extremaene blomstrer :) Hvilke høyttalere hadde du før du kjøpte Extremaene? Pøs på med flere bilder, det kan aldri bli for mye ;)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.183
    Antall liker
    16.719
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    TTmania skrev:
    Har brukt Sonus Faber Concerto Grand Piano fram til Extremaene kom i hus. Nå benyttes de til TV høyttalere på ene gjesterommet inntil jeg får bestemt meg for hva jeg skal gjøre med dem. Regner med at de blir solgt til en latterlig billig penge. Forøvrig må bilder vente da jeg kjøpte meg ny Mac i går og er en novise innen foto og Mac, men jeg lover at bilder kommer etterhvert
    Hvordan vil du beskrive forskjellene mellom Extrema og Concerto Grand Piano? Hvis du skal selge Concerto Grand Piano til en latterlig billig penge må du bare gi meg en lyd ;)
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.675
    Antall liker
    89.864
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Synes at SF Concerto GP er en fantastisk høyttaler på alle måter, men Extrema har en gjennomsiktighet og dybde som GP mangler. Dessuten klarer Extrema å gi en "live" følelse som få høyttalere imo klarer. Er vel derfor jeg alltid har hatt disse som high end referanse. Gir deg beskjed når jeg evt legger ut GP for salg.
    ragwo skrev:
    TTmania skrev:
    Har brukt Sonus Faber Concerto Grand Piano fram til Extremaene kom i hus. Nå benyttes de til TV høyttalere på ene gjesterommet inntil jeg får bestemt meg for hva jeg skal gjøre med dem. Regner med at de blir solgt til en latterlig billig penge. Forøvrig må bilder vente da jeg kjøpte meg ny Mac i går og er en novise innen foto og Mac, men jeg lover at bilder kommer etterhvert
    Hvordan vil du beskrive forskjellene mellom Extrema og Concerto Grand Piano? Hvis du skal selge Concerto Grand Piano til en latterlig billig penge må du bare gi meg en lyd ;)
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.675
    Antall liker
    89.864
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Bør vel også nevnes at jeg oppdaget en ulyd ved visse frekvenser i ene basselementet etter noen dager. Etter litt forskning og finlytting fant jeg ut at opphenget ikke var sentrert, muligens ved at noen hadde løsnet umbrakoskruene som holder elementet sammen og ikke fått dette riktig sammen igjen. Ikke vet jeg, men det ble iallefall ikke nevnt noe ved handel. Jeg hadde det dessuten travelt og tok meg ikke noe tid til å finlytte under handelen. Hadde jo kjørt 645km ene veien og hadde tilsvarende distanse hjem. Kan jo dessuten være at dette oppstod under transporten hjem. Har ikke verdens mest komfortable bil med 30 profil dekk og ultra sportsfjæring. Uansett fikk jeg etter mye prøving og feiling løst problemet og det spiller forrykende bra. Forøvrig kom jeg over noen "føtter" som jeg har satt under Soundcare spikesene som er belagt med Teflon. Dette gjør det utrolig enkelt å prøve ut forskjellige vinklinger og avstander uten å ødelegge parketten. En pakke med 4 føtter kom på ca 25 kroner i butikken "Ting & Tang" en butikk ala "Europris". Kan anbefales! (bilder kommer etterhvert)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.360
    Antall liker
    11.131
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    ragwo skrev:
    bambadoo skrev:
    Ja er vel extrema og EA1 som bruker Esotaren.
    Tror også Guarneri Homage bruker Esotarelementet.
    Visstnok en vanlig misforståelse. Iflg. noen bilder tatt av innsiden står det Dynaudio D28/2 i de. Esotec som kan låte like bra men tåler ikke like mye effekt.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.183
    Antall liker
    16.719
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    bambadoo skrev:
    ragwo skrev:
    bambadoo skrev:
    Ja er vel extrema og EA1 som bruker Esotaren.
    Tror også Guarneri Homage bruker Esotarelementet.
    Visstnok en vanlig misforståelse. Iflg. noen bilder tatt av innsiden står det Dynaudio D28/2 i de. Esotec som kan låte like bra men tåler ikke like mye effekt.
    Jepp, har fått med meg at de lærde strides. I følge Stereophile er det en modifisert versjon av Esotaren.

    "The tweeter, also custom-built, is a version of Dynaudio's Esotar unit and features a 28mm surface-damped soft dome made of silk. The unit is fitted with a special, large, rear chamber carved from solid walnut."
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.183
    Antall liker
    16.719
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    TTmania skrev:
    Bør vel også nevnes at jeg oppdaget en ulyd ved visse frekvenser i ene basselementet etter noen dager. Etter litt forskning og finlytting fant jeg ut at opphenget ikke var sentrert, muligens ved at noen hadde løsnet umbrakoskruene som holder elementet sammen og ikke fått dette riktig sammen igjen. Ikke vet jeg, men det ble iallefall ikke nevnt noe ved handel. Jeg hadde det dessuten travelt og tok meg ikke noe tid til å finlytte under handelen. Hadde jo kjørt 645km ene veien og hadde tilsvarende distanse hjem. Kan jo dessuten være at dette oppstod under transporten hjem. Har ikke verdens mest komfortable bil med 30 profil dekk og ultra sportsfjæring. Uansett fikk jeg etter mye prøving og feiling løst problemet og det spiller forrykende bra. Forøvrig kom jeg over noen "føtter" som jeg har satt under Soundcare spikesene som er belagt med Teflon. Dette gjør det utrolig enkelt å prøve ut forskjellige vinklinger og avstander uten å ødelegge parketten. En pakke med 4 føtter kom på ca 25 kroner i butikken "Ting & Tang" en butikk ala "Europris". Kan anbefales! (bilder kommer etterhvert)
    Godt at du fant løsninga på problemet. Høyttalerne spilte finfint den lille stunden de var i mitt eie. mb74 sjekket prisen på et nytt basselement da et sluttet å spille, og det kom på 10k. Ikke akkurat billig. Vi gleder oss til bilder!
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    Det sitter en modifisert versjon av D28 i Guarneri Homage. Om det er en Esotar eller Esotec aner jeg ikke, men sikkert sistnevnte!
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    Jeg har lest både det ene og det andre, så jeg sendte mail til SF i går for å få svar på spørsmålet :)

    Har lenge vært overbevist om at det står en Esotar i GH, men tydeligvis ikke. :(

    Dear Marcus,

    I'd like to inform you that GH tweeter is a custom version of Dynaudio D28.

    Enjoy the music!

    Antonio Donà


    Customer care

    Sonus faber S.p.a.
    Via Meucci 10
    36057 Arcugnano (VI)
    Italy

    Phone +39 0444288788
    Fax +39 0444288722
    support@sonusfaber.com
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.360
    Antall liker
    11.131
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    SF har aldri hevdet at det står esotar i GH heller. Bare rykter som har startet å svirre. Er Extrema og EA1 som har den.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.675
    Antall liker
    89.864
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    ragwo skrev:
    TTmania skrev:
    Bør vel også nevnes at jeg oppdaget en ulyd ved visse frekvenser i ene basselementet etter noen dager. Etter litt forskning og finlytting fant jeg ut at opphenget ikke var sentrert, muligens ved at noen hadde løsnet umbrakoskruene som holder elementet sammen og ikke fått dette riktig sammen igjen. Ikke vet jeg, men det ble iallefall ikke nevnt noe ved handel. Jeg hadde det dessuten travelt og tok meg ikke noe tid til å finlytte under handelen. Hadde jo kjørt 645km ene veien og hadde tilsvarende distanse hjem. Kan jo dessuten være at dette oppstod under transporten hjem. Har ikke verdens mest komfortable bil med 30 profil dekk og ultra sportsfjæring. Uansett fikk jeg etter mye prøving og feiling løst problemet og det spiller forrykende bra. Forøvrig kom jeg over noen "føtter" som jeg har satt under Soundcare spikesene som er belagt med Teflon. Dette gjør det utrolig enkelt å prøve ut forskjellige vinklinger og avstander uten å ødelegge parketten. En pakke med 4 føtter kom på ca 25 kroner i butikken "Ting & Tang" en butikk ala "Europris". Kan anbefales! (bilder kommer etterhvert)
    Godt at du fant løsninga på problemet. Høyttalerne spilte finfint den lille stunden de var i mitt eie. mb74 sjekket prisen på et nytt basselement da et sluttet å spille, og det kom på 10k. Ikke akkurat billig. Vi gleder oss til bilder!
    Får prøve meg på å legge inn bilder fra Mac´en, men vær tolmodig med meg
     

    Vedlegg

    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    bambadoo skrev:
    SF har aldri hevdet at det står esotar i GH heller. Bare rykter som har startet å svirre. Er Extrema og EA1 som har den.
    Og Minima "The tweeter is in fact a legendary Esotar Dynaudio T-330"
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.675
    Antall liker
    89.864
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    nærbilde (alle bilder tatt med iPhone!)
     

    Vedlegg

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.675
    Antall liker
    89.864
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    De tidligere nevnte Teflonføttene under Soundcare Spikes
     

    Vedlegg

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.183
    Antall liker
    16.719
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    @TTmania
    Pene bilder! :)
    Har du fått eksperimentert noe mer med tanke på plassering?
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.675
    Antall liker
    89.864
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    ragwo skrev:
    @TTmania
    Pene bilder! :)
    Har du fått eksperimentert noe mer med tanke på plassering?
    Takker. Ikke så mye mer ang plassering, men i nåværende posisjon får jeg nok det beste fra tre verdner. Bass, dybde i lydbilde og at det er estetisk, dvs at de ikke tar allverdens plass. Får utforske mer senere når høsten kommer. Hvordan har andre plassert sine mtp avstand fra bakvegg osv?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.148
    Antall liker
    14.944
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Lekkert oppsett TTmania!!
    OT: Den benken, hvor har du kjøpt den? Leker litt med tanken på å få til noe sånt her hjemme.

    Mvh
    Rolf
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.675
    Antall liker
    89.864
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    RoDa skrev:
    Lekkert oppsett TTmania!!
    OT: Den benken, hvor har du kjøpt den? Leker litt med tanken på å få til noe sånt her hjemme.

    Mvh
    Rolf
    Takker. Benken er kjøpt hos Bohus i 2009 og jeg ga vel drøyt 4000,- for den. Produsenten heter Actona. Vet ikke om den er i sortimentet lenger.
    www.actonacompany.com
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    TTmania skrev:
    Bør vel også nevnes at jeg oppdaget en ulyd ved visse frekvenser i ene basselementet etter noen dager. Etter litt forskning og finlytting fant jeg ut at opphenget ikke var sentrert, muligens ved at noen hadde løsnet umbrakoskruene som holder elementet sammen og ikke fått dette riktig sammen igjen. Ikke vet jeg, men det ble iallefall ikke nevnt noe ved handel. Jeg hadde det dessuten travelt og tok meg ikke noe tid til å finlytte under handelen. Hadde jo kjørt 645km ene veien og hadde tilsvarende distanse hjem. Kan jo dessuten være at dette oppstod under transporten hjem. Har ikke verdens mest komfortable bil med 30 profil dekk og ultra sportsfjæring. Uansett fikk jeg etter mye prøving og feiling løst problemet og det spiller forrykende bra. Forøvrig kom jeg over noen "føtter" som jeg har satt under Soundcare spikesene som er belagt med Teflon. Dette gjør det utrolig enkelt å prøve ut forskjellige vinklinger og avstander uten å ødelegge parketten. En pakke med 4 føtter kom på ca 25 kroner i butikken "Ting & Tang" en butikk ala "Europris". Kan anbefales! (bilder kommer etterhvert)
    Jeg har også et tilsvarende sentreringsproblem på min ene Extrema.
    Sprekker opp ved enkelte frekvenser.
    Skraper borti når elementet trykkes i nedre kant og til høyre (forsterkere av), ellers ok.

    Hva gjorde du som botemiddel?
    Jeg står på kanten til å handle nytt, men hvis dette kan justeres, så slipper jeg en stooooor utgift.
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    197
    Sted
    Ved Mjøsa
    Et gammelt "Lowther-triks" er å snu elementet opp-ned. Det kan gjøre hele forskjellen :)
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.675
    Antall liker
    89.864
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Distinctive skrev:
    TTmania skrev:
    Bør vel også nevnes at jeg oppdaget en ulyd ved visse frekvenser i ene basselementet etter noen dager. Etter litt forskning og finlytting fant jeg ut at opphenget ikke var sentrert, muligens ved at noen hadde løsnet umbrakoskruene som holder elementet sammen og ikke fått dette riktig sammen igjen. Ikke vet jeg, men det ble iallefall ikke nevnt noe ved handel. Jeg hadde det dessuten travelt og tok meg ikke noe tid til å finlytte under handelen. Hadde jo kjørt 645km ene veien og hadde tilsvarende distanse hjem. Kan jo dessuten være at dette oppstod under transporten hjem. Har ikke verdens mest komfortable bil med 30 profil dekk og ultra sportsfjæring. Uansett fikk jeg etter mye prøving og feiling løst problemet og det spiller forrykende bra. Forøvrig kom jeg over noen "føtter" som jeg har satt under Soundcare spikesene som er belagt med Teflon. Dette gjør det utrolig enkelt å prøve ut forskjellige vinklinger og avstander uten å ødelegge parketten. En pakke med 4 føtter kom på ca 25 kroner i butikken "Ting & Tang" en butikk ala "Europris". Kan anbefales! (bilder kommer etterhvert)
    Jeg har også et tilsvarende sentreringsproblem på min ene Extrema.
    Sprekker opp ved enkelte frekvenser.
    Skraper borti når elementet trykkes i nedre kant og til høyre (forsterkere av), ellers ok.

    Hva gjorde du som botemiddel?
    Jeg står på kanten til å handle nytt, men hvis dette kan justeres, så slipper jeg en stooooor utgift.
    Akkurat samme feil hadde jeg også. Subbing nå jeg dyttet forsiktig på gummiopphenget. Dessuten en skurring i elementet ved visse frekvenser på spesielt et spor på en cd jeg har.

    For å gjøre en lang avhandling kort, så loddet jeg ut basselementet og koblet dette til en liten forsterker jeg har stående. Koblet til en cdspiller og satte nevnte spor på repeat. Deretter løsnet jeg skruene som sentrerer membranen i magneten og justerte forsiktig til skurringen ble borte. Dette kan være ekstremsport hvis isolasjonslakken på spolen slites av og kortslutter mot magneten, men heldigvis gikk det greit i mitt tilfelle. Holdt vel på i tre kvarter før jeg var fornøyd. Dette fungerte for meg, men ikke sikkert det fungerer for deg eller andre, men uansett lykke til
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.183
    Antall liker
    16.719
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    TTmania skrev:
    Takker. Ikke så mye mer ang plassering, men i nåværende posisjon får jeg nok det beste fra tre verdner. Bass, dybde i lydbilde og at det er estetisk, dvs at de ikke tar allverdens plass. Får utforske mer senere når høsten kommer. Hvordan har andre plassert sine mtp avstand fra bakvegg osv?
    For øyeblikket står baksiden av høyttalerne 70 cm fra bakveggen, venstre høyttaler står fritt i rommet mens høyre har litt over 70 cm fra sideveggen, ikke helt ideelt. Jeg mangler noe bass og estetikk, men dybden og stereoperspektivet er der. Tror lytteromskifte/leilighetsskifte er tingen for å få høyttalerne til å låte best mulig, nå har de litt lite pusterom. Høyttalerne selger jeg ikke ;)
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.675
    Antall liker
    89.864
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    ragwo skrev:
    TTmania skrev:
    Takker. Ikke så mye mer ang plassering, men i nåværende posisjon får jeg nok det beste fra tre verdner. Bass, dybde i lydbilde og at det er estetisk, dvs at de ikke tar allverdens plass. Får utforske mer senere når høsten kommer. Hvordan har andre plassert sine mtp avstand fra bakvegg osv?
    For øyeblikket står baksiden av høyttalerne 70 cm fra bakveggen, venstre høyttaler står fritt i rommet mens høyre har litt over 70 cm fra sideveggen, ikke helt ideelt. Jeg mangler noe bass og estetikk, men dybden og stereoperspektivet er der. Tror lytteromskifte/leilighetsskifte er tingen for å få høyttalerne til å låte best mulig, nå har de litt lite pusterom. Høyttalerne selger jeg ikke ;)
    Inspirert av svaret ditt gikk jeg sporenstreks til verket og flyttet ut mine til 70 cm, tidligere var de ca 52-53 cm. Med "dine" mål fikk jeg mer dynamikk, men en kul i bassområdet rundt 300-400 Hz. Den avstanden passet ikke her hos meg, så jeg fortsatte bakover igjen og endte foreløpig opp på 60 cm og der tror jeg dem blir foreløpig. Tok forøvrig et bilde etter endt flytting fra lytteposisjon. Synes det er hyggelig med litt bilder i denne tråden.. ;)

    PS: Skal vi bytte, Extrema mot Concerto GP med mellomlegg ;D
     

    Vedlegg

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    197
    Sted
    Ved Mjøsa
    Jeg bruker gummiknotter mellom stativene og Extrema'ene. Ca 1cm tykke og såpass harde at de bare "svømmer" litt. Noen andre som har forsøkt det?
    Hos meg gir det en anelse bedre definisjon i øvre bassområdet.
    Ellers bruker jeg filt under stativene, da kan jeg skyve de litt frem og tilbake på gulvet for å teste ut plassering.

    F
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.675
    Antall liker
    89.864
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    funbunny skrev:
    Jeg bruker gummiknotter mellom stativene og Extrema'ene. Ca 1cm tykke og såpass harde at de bare "svømmer" litt. Noen andre som har forsøkt det?
    Hos meg gir det en anelse bedre definisjon i øvre bassområdet.
    Ellers bruker jeg filt under stativene, da kan jeg skyve de litt frem og tilbake på gulvet for å teste ut plassering.

    F
    Jeg bruker "Bluetac" mellom høyttaler og stativ da både filt og borrelås mangler. Hvor langt ut fra bakvegg står dine?
    og har du bilder så er det bra.
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    197
    Sted
    Ved Mjøsa
    ...ligger noen bilder fra før her i tråden.
    Jeg har akkurat 70cm fra bakvegg til toppen på plata bak bassen. Mine står en del "toe-in" slik at sweetspot er omkring 30cm bak hodet mitt. Føler jeg får et godt kompromiss da mhp. dybde-/breddeperspektiv.
    Skulle gjerne hatt de enda lenger ut på gulvet, men jeg spiller på langveggen og da blir de for nære lytteposisjon. Jeg mener at de ikke må stå for nære sidevegger.

    F
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    25.081
    Antall liker
    34.537
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Må bare innom å nyte bilder av disse skapningene, heldiggriser ;D ;D

    gismo
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.183
    Antall liker
    16.719
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    TTmania skrev:
    Inspirert av svaret ditt gikk jeg sporenstreks til verket og flyttet ut mine til 70 cm, tidligere var de ca 52-53 cm. Med "dine" mål fikk jeg mer dynamikk, men en kul i bassområdet rundt 300-400 Hz. Den avstanden passet ikke her hos meg, så jeg fortsatte bakover igjen og endte foreløpig opp på 60 cm og der tror jeg dem blir foreløpig. Tok forøvrig et bilde etter endt flytting fra lytteposisjon. Synes det er hyggelig med litt bilder i denne tråden.. ;)

    PS: Skal vi bytte, Extrema mot Concerto GP med mellomlegg ;D
    Hehehe ;D Tror ikke et bytte er aktuelt. Må igjen si at du har et meget pent oppsett :) Selv bruker jeg ingenting mellom høyttalerne og stativene, kun filten. Kunne vært interessant å prøve med gummiknotter for å se om det gjør noe med lyden.
     

    usb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2005
    Innlegg
    108
    Antall liker
    0
    65finger skrev:
    bambadoo skrev:
    SF har aldri hevdet at det står esotar i GH heller. Bare rykter som har startet å svirre. Er Extrema og EA1 som har den.
    Og Minima "The tweeter is in fact a legendary Esotar Dynaudio T-330"
    Jepp, det stemmer. Har både minima amator og EA1 og de spiller veldig bra, men selv disse er ganske kresne mht forsterker synes jeg. Er det noen her som har hørt både EA1 og Extrema, og kan si hvordan de er opp mot hverandre?

    /Ståle
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    197
    Sted
    Ved Mjøsa
    usb skrev:
    65finger skrev:
    bambadoo skrev:
    SF har aldri hevdet at det står esotar i GH heller. Bare rykter som har startet å svirre. Er Extrema og EA1 som har den.
    Og Minima "The tweeter is in fact a legendary Esotar Dynaudio T-330"
    Jepp, det stemmer. Har både minima amator og EA1 og de spiller veldig bra, men selv disse er ganske kresne mht forsterker synes jeg. Er det noen her som har hørt både EA1 og Extrema, og kan si hvordan de er opp mot hverandre?

    /Ståle
    Jeg har både EA1 og Extrema stående hjemme ;-)
    De har veldig lik lydsignatur og det er lett å høre at de er laget av samme mann. Diskanten er den samme i begge. Kabinettne har samme "klang". Begge er kresne på forsterker og noe under 200 transistorwatt på EA1 funker "så der". Extrema trenger enda mere gulerøtter for å løpe fort.
    Extrema har egentlig bare mere av alt. Mere trøkk, dypere bass, større dynamikk.
    Jeg skifter mellom å lytte på de ( har to oppsett ) og savner egentlig ingenting av den ene når jeg hører på den andre. Begge er utrolig musikalske høyttalere.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    funbunny skrev:
    usb skrev:
    65finger skrev:
    bambadoo skrev:
    SF har aldri hevdet at det står esotar i GH heller. Bare rykter som har startet å svirre. Er Extrema og EA1 som har den.
    Og Minima "The tweeter is in fact a legendary Esotar Dynaudio T-330"
    Jepp, det stemmer. Har både minima amator og EA1 og de spiller veldig bra, men selv disse er ganske kresne mht forsterker synes jeg. Er det noen her som har hørt både EA1 og Extrema, og kan si hvordan de er opp mot hverandre?

    /Ståle
    Jeg har både EA1 og Extrema stående hjemme ;-)
    De har veldig lik lydsignatur og det er lett å høre at de er laget av samme mann. Diskanten er den samme i begge. Kabinettne har samme "klang". Begge er kresne på forsterker og noe under 200 transistorwatt på EA1 funker "så der". Extrema trenger enda mere gulerøtter for å løpe fort.
    Extrema har egentlig bare mere av alt. Mere trøkk, dypere bass, større dynamikk.
    Jeg skifter mellom å lytte på de ( har to oppsett ) og savner egentlig ingenting av den ene når jeg hører på den andre. Begge er utrolig musikalske høyttalere.
    Samme her - helt enig i konklusjonen (har skrevet noe lignende i en annen tråd).
    Min erfaring er også at de ikke må stå for nære sidevegg, men samtidig så langt som mulig fra hverandre også.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.183
    Antall liker
    16.719
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    Distinctive skrev:
    Jeg har også et tilsvarende sentreringsproblem på min ene Extrema.
    Sprekker opp ved enkelte frekvenser.
    Skraper borti når elementet trykkes i nedre kant og til høyre (forsterkere av), ellers ok.

    Hva gjorde du som botemiddel?
    Jeg står på kanten til å handle nytt, men hvis dette kan justeres, så slipper jeg en stooooor utgift.
    Har du kommet noe nærmere en løsning på problemet?
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.675
    Antall liker
    89.864
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Endelig en kveld der naboen er borte. McIntoshen får kjørt seg nå og "meterne" på forsterkeren "peaker" 250W og det er mer å gå på. (Max 500) Extremaene anstrenger seg ikke. Nå åpner det hele seg. De trenger juling for å spille og hvordan de spiller!!!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn