Frelse?

Kva er ditt syn på frelse?

• Kristus er den einaste frelsar.

Stemmer: 0 0.0%
  • Alle vert sæle i si tru.

• Dine handlingar og meiningar frelser deg.

• Frelse er det same som verdsleg lukke.

• Frelse er ikkje aktuelt. Vi skal alle døy.

• Totalt antall stemmer
    0

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Frels meg fra lønnslaveriets åk. Hvor er det alternativet ?

W

wurst

Gjest
Problemet - eller heller det noe spesielle - er at de som ynder å kalle seg kristne (hva nå enn dette måtte bestå i), uttrykker seg på en måte som er vanskelig å forstå for oss andre. I mitt univers betyr ikke "Jesus er verdens lys" noe som helst, det er bare et utsagn litt svakere enn "og Osram lyser klarere!". Så hvis de kristne skal ha noen mulighet til å "omvende" vanlig tenkende mennesker må de finne andre innfallsvinkler enn sitat av skriftsteder og en gjentatt avliring av besvergelser og formler. Jeg har respekt for deres såkalte tro, men jeg skjønner det ikke og opplever ingenting gjennom det. At jeg har min egen oppfatning av de viktigste eksistensielle spørsmål er en annen sak.

P

Parelius

Gjest
Hva skal vi nå snakke om i alle de andre trådene, når du hiver det hele i en egen tråd.

Hvorfor intet alternativ som heter "frels meg fra kvinnen"?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Frelse ligger i hvert fall ikke i å la de små tingene skure mens man venter på at noen andre skal fikse de store.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.540
Torget vurderinger
4
Forstår ikke spørsmålet. Spørsmålet har kun mening for de som tror på det.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
I følge Kristendommen er frelsen innen rekkevidde for alle som velger å tro på Jesus som Guds sønn. Ref "Den lille Bibel (uthevet). Altså ikke på grunn av det man selv gjør, men på grunn av det Jesus allerede har gjort ("Det er fullbrakt!"). Du behøver bare ta i mot.

W

wurst

Gjest
Så muslimer, buddhister, hinduister osv. er altså utelukket fra frelsen?

R

Rojoh

Gjest
"Kva er ditt syn på frelse?"

Mitt syn er at mitt syn ikke forandrer realiteten - hva nå enn det er...

O

omholt

Gjest
Problemet - eller heller det noe spesielle - er at de som ynder å kalle seg kristne (hva nå enn dette måtte bestå i), uttrykker seg på en måte som er vanskelig å forstå for oss andre. I mitt univers betyr ikke "Jesus er verdens lys" noe som helst, det er bare et utsagn litt svakere enn "og Osram lyser klarere!". Så hvis de kristne skal ha noen mulighet til å "omvende" vanlig tenkende mennesker må de finne andre innfallsvinkler enn sitat av skriftsteder og en gjentatt avliring av besvergelser og formler. Jeg har respekt for deres såkalte tro, men jeg skjønner det ikke og opplever ingenting gjennom det. At jeg har min egen oppfatning av de viktigste eksistensielle spørsmål er en annen sak.
Les evangeliene, hør på forkynnelse og les bøker om emnet. Troen kommer av forkynnelse. Du skal vite hva du tror på.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Så muslimer, buddhister, hinduister osv. er altså utelukket fra frelsen?
Om de ikke omvender seg og tror på Jesus, ja. Det er i følge Bibelen.

O

omholt

Gjest
Jesus er eneste veien til frelse. Dette skriftstedet fra Johannes er tydelig på det:
"Jesus sier: «Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Far uten ved meg."

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Alle vert sæle i si tru.
Betyr sæle salig? (Altså glad)

Man kan bli glad av å klappe en hund, og man kan bli glad av å hjelpe et medmenneske. Det er egentlig uendelig mange ting som kan gi glede, en skive brunost om man er sulten.

Hvis det er slik at de fleste religioner har som kriterie at bare deres er rett, så er mesteparten av menneskene på kloden fortapt.
Det høres ikke særlig rettferdig eller klokt ut for meg

Ut med religionen, inn med respekt og menneskeverd.
Behandler man andre som man ønsker å bli behandlet selv, så er man langt på veg til å være verdig et godt liv.
Å stille seg selv spørsmålet, i det øyeblikk man kjenner trang til å banke noen kan være: hvordan ville jeg like å bli grisebanket?
Eller om man skulle føle for å stjele: hvordan ville jeg like å bli bestjålet?
Altså gjøre ting utifra egen fornuft, da vil man kunne kjenne seg godt og vite at man har gjort rett.
Frelsen blir unødvendig/overflødig :)

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Frelsen handler ikke om dette livet, men om hva som skjer etterpå.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.467
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
1. Alle vert sæle i si tru.
Betyr sæle salig? (Altså glad)

2. Man kan bli glad av å klappe en hund, og man kan bli glad av å hjelpe et medmenneske. Det er egentlig uendelig mange ting som kan gi glede, en skive brunost om man er sulten.

3. Hvis det er slik at de fleste religioner har som kriterie at bare deres er rett, så er mesteparten av menneskene på kloden fortapt.
Det høres ikke særlig rettferdig eller klokt ut for meg

4.Ut med religionen, inn med respekt og menneskeverd.

5. Behandler man andre som man ønsker å bli behandlet selv, så er man langt på veg til å være verdig et godt liv.
Å stille seg selv spørsmålet, i det øyeblikk man kjenner trang til å banke noen kan være: hvordan ville jeg like å bli grisebanket?
Eller om man skulle føle for å stjele: hvordan ville jeg like å bli bestjålet?
Altså gjøre ting utifra egen fornuft, da vil man kunne kjenne seg godt og vite at man har gjort rett.

6. Frelsen blir unødvendig/overflødig :)
1. Du er inne på dei spennande nyanseskilnadane mellom nynorsk og bokmål. Sæl = salig, men også glad, lukkeleg. Dette er ein dimensjon eg likar!

2. Veldig gode poeng, tykkjer eg.

3. Dei fleste (men heldigvis ikkje alle, tenk på Ghandi) religionar har nettopp slik vi frelste/dei andre fortapte-mekanismar. Jfr dette programmet som vert diskutert i ein annan streng, om dei ekstreme kjenslene rundt død.

4. Forståeleg synspunkt. Men om vi erkjenner at mange, kanskje alle, har eit religiøst behov?

5. Eit klassisk utsegn som går att i mange religionar.

6. Eller kanskje frelsa er oppnådd gjennom dette? Det kjem nok an på ambisjonsnivået...

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Kva då om det ikkje er så mykje etterpå?
Da finnes det ingen frelse. Jeg for min del dør den dagen jeg dør,....tror jeg ;).

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Da har man vel uansett ikke tapt så mye. Det må være bedre å tro og ta feil, enn å ikke tro og ta feil. Konsekvensene av det siste er mye mer alvorlig...

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Da har man vel uansett ikke tapt så mye. Det må være bedre å tro og ta feil, enn å ikke tro og ta feil. Konsekvensene av det siste er mye mer alvorlig...
Hva da alvorlig?
Er det liksom bedre å havne i "himmelen" å måtte tilbringe evigheten med mordere, pedofile og andre gærninger som plutselig ble frelst?

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
4
Hva da alvorlig?
Er det liksom bedre å havne i "himmelen" å måtte tilbringe evigheten med mordere, pedofile og andre gærninger som plutselig ble frelst?
Det er nok bedre i himmelen, ja :)

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Hva da alvorlig?
Himmelen er pr. definisjon en god plass å være.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Det er lett å slenge om seg med påstander,
men har du vært der?
Nei :) Men det ligger i betydningen av ordet at Himmelen er et godt sted å være. Dersom det ikke var det, ville det ikke vært en Himmel.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Gud er kjærlighet vøttø.
Fullkommen kjærlighet driver frykten ut.

Jeg tror det finnes en Gud jeg!

W

wurst

Gjest
Jaja, til nå ikke mye oppklarende dessverre. Som forventet. Jeg håper det tar seg opp.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.540
Torget vurderinger
4
"Tenk på all den tiden jeg var død før jeg ble født"

Odd Nerdrum

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.540
Torget vurderinger
4
Troen kommer av forkynnelse. Du skal vite hva du tror på.
Som all annen politikk og markedføring altså. Bestem deg for et budskap & stick to it. Tyt folk fulle av det så er det hva de husker etterpå....og da er hva de vet og tror også.

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Gud er kjærlighet vøttø.
Fullkommen kjærlighet driver frykten ut.
Er det derfor mange millioner mennesker opp gjennom historien har forlatt vår klode alt for tidlig?
Hvem andre enn de "religiøse" har brukt ett "visst" navn som unskyldning for å ta livet av andre mennesker, siden dette utyske av en "tro" ble funnet opp?
Religion er roten til alt vondt.
Den som påstår at religion har gjort verden til et bedre sted å bo, må skaffe seg sterkere briller og høreapparat.
Alle krigsforbrytere som løper rundt å gjemmer seg på vår planet i dag er "troende"
Har det vært en eneste dag de siste 30 årene det ikke har vært vært nevnt på nyhetene, om drap og lemlestelser som er utført i en eller annen "Guds" navn?

Nei takke meg til oppegående folk som tror på seg og sine i stedet.
Beklager å si det, men religion gjør meg uvel.
Sikkert fint at folk kan tro på noe, men de kan holde det for seg sjøl, ikke prakke det på alle andre.

Mvh
En som ser realitetene i øynene ;)

Lars

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
."Jesus sier: «Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Far uten ved meg."
Dette stemmer ikke. Når Far levde, besøkte jeg ham et par ganger i uka. Ingen stod i veien for meg!

mvh

Lars

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Er det derfor mange millioner mennesker opp gjennom historien har forlatt vår klode alt for tidlig?
Hvem andre enn de "religiøse" har brukt ett "visst" navn som unskyldning for å ta livet av andre mennesker, siden dette utyske av en "tro" ble funnet opp?
Den som påstår at religion har gjort verden til et bedre sted å bo, må skaffe seg sterkere briller og høreapparat.
Alle krigsforbrytere som løper rundt å gjemmer seg på vår planet i dag er "troende"
Har det vært en eneste dag de siste 30 årene det ikke har vært vært nevnt på nyhetene, om drap og lemlestelser som er utført i en eller annen "Guds" navn?

Sikkert fint at folk kan tro på noe, men de kan holde det for seg sjøl, ikke prakke det på alle andre.

Mvh

Lars
Alle disse drapsmenn, forøvrig skikkelig bestialske og perverse også skal man tro historien, var jo FRELST, både før og etter morderiene.
Så da var vel alt såre vel?
Man kan da ikke annet enn å beundre dem ;)

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Kloke ord spør du meg!

Mvh

Lars

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Jaja, til nå ikke mye oppklarende dessverre. Som forventet. Jeg håper det tar seg opp.
Hva er det du synes er vanskelig? Alt du trenger å vite er oppsummert her.

Topp Bunn