- Ble medlem
- 03.12.2006
- Antall liker
- 2
1. Fra sterk til svak: I. Muliggjøring av rekonstruksjon. II. Analytisk bevisførsel (at man kan påvise at A=usann betinger B=usann, hvor B er rekonstruerbart). III. Empirisk bevisførsel (summen av ikke rekonstruerbare observasjoner er overveldende positiv).1. Hva er et bevis?
2. Og hvor mange må du se før du tror noe?
3. Er f.eks. mange vitners beskrivelser av Jesu' undre godt nok? (Slik det er beskrevet i Bibelen.)
4. Husk at flere av beskrivelsene om Jesu død og oppstandelse ble lest av mennesker på en tid der mange av vitnene fortsatt levde.
5. Du kan jo heller ikke vite om du faktisk er et menneske, eller bare en hjerne på glass som stimuleres med elektrise impulser. Eller kanskje du bare er en simulering.
6. Må det ikke en umåtelig mye større intelligens til for å lage for eksempel et øye, for ikke å snakke om et helt menneske, enn det må til for å lage ei steinøks?".
7. Et annet bevis går som følger: Klarer du (i fantasien) å se for deg et vesen med høyere egenskaper enn noe annet? En skapning som kan alt, og har de mest avanserte egenskapene det er mulig å se for seg. Denne skikkelsen vil det vel være rimelig å kalle Gud. La oss så anta at Gud ikke finnes. Denne antagelsen gjør at vi kan se for oss et enda "høyere" vesen; det vil si noe, eller noen, som har alle Guds egenskaper, og som i tillegg finnes. Men dette bryter med forutsetningene våre om at Gud var det høyeste vesen, og resulterer altså i en selvmotsigelse. Dermed må antagelsen vår ("Gud finnes ikke") være feil. Ergo finnes Gud.
8. Hvor mye mer behøver du?
2. Det har ikke noe å si hva jeg ser, med mindre jeg kan sannsynliggjøre det på et objektivt grunnlag (se 1.).
3. Nei.
4. Bibelen ble revidert over mange hundre år etter Jesu død.
5. Har det noe å si fra eller til? Det er gitt at den verden man lever i er den man kan sanse. Om jeg og den verden jeg lever i er en simulering eler ikke gjør ingen ting fra eller til sålenge det ikke påvirker mitt ego. Religiøs tro er basert på betingelser og ritualer som vi må etterleve basert på noe vi ikke kan vite, det er en aktiv problemstilling. Det du skisserer her er en passiv problemstilling.
6. Hvorfor da? Fordi det må intelligens til for å skape X må det ikke intelligens til for å skape Y, selv om Y er mer avansert enn X. Ignoratio elenchi.
7. Er ikke dette bare apagogisk argumentasjon?
8. Mye, men hvorfor betyr det noe? Siden jeg ikke tror, har det ikke noe å si om det jeg ikke tror på postulerer min undergang.