Politikk, religion og samfunn Fremtidens energi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    tilgjengelig art i minerva. litt om problematikken der
    sånn meta; kritikken av en rapport blir kritisert som så kritiseres. sier du at noe er bestilt, så kommer sjefen og sier at slik kan vi ikke snakke, som så igjen blir irettesatt av forsvarere av det frie ord. tildragelsen avslører at ledelsen ved barteuniversitetet ikke helt er på høyden når det gjelder å forstå hva de leder. en kommentar på nettet satte ord på det:

«Dypest sett handler det nok om at universitetene har gått fra en arena for forskere og studenter, til toppstyrte institusjoner. Lederne tror det er deres show og institusjonene får sine egne interesser på tvers av forskernes.»

jeg ser bare overskriften, men den er jo artig nok:

denne er mer klargjørende.

Sist redigert:

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    sånn meta; kritikken av en rapport blir kritisert som så kritiseres. sier du at noe er bestilt, så kommer sjefen og sier at slik kan vi ikke snakke, som så igjen blir irettesatt av forsvarere av det frie ord. tildragelsen avslører at ledelsen ved barteuniversitetet ikke helt er på høyden når det gjelder å forstå hva de leder. en kommentar på nettet satte ord på det:

«Dypest sett handler det nok om at universitetene har gått fra en arena for forskere og studenter, til toppstyrte institusjoner. Lederne tror det er deres show og institusjonene får sine egne interesser på tvers av forskernes.»

jeg ser bare overskriften, men den er jo artig nok:

denne er mer klargjørende.

mer meta:

det er sterke bånd mellom aktører i energifeltet. borg fra akademiet forstår intet av hva akademiets normer består i. i stedet løper hun ærend for lobbyinteresser. ua har gjort en god jobb!

styremøtet blir utrolig nok lukket!

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    erna kunne ha lært litt:

så får vi håpe at det ryddes opp i denne lobby- og påvirkningsaktivitet. det er flere enn rektoren som burde tenke, og ikke bare agere.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.740
    erna kunne ha lært litt:

så får vi håpe at det ryddes opp i denne lobby- og påvirkningsaktivitet. det er flere enn rektoren som burde tenke, og ikke bare agere.

Du vet vel at Erna ikke bare kan gå. Hun må fjernes av landsstyret og hun har deres fulle tillit.
    Dessuten kan hun ikke bli Stasminister dersom hun ikke er partileder for Erna har sagt at partilederen automatisk er Partiets statsministerkandidat.
    Så det så.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.728
    Du vet vel at Erna ikke bare kan gå. Hun må fjernes av landsstyret og hun har deres fulle tillit.
    Dessuten kan hun ikke bli Stasminister dersom hun ikke er partileder for Erna har sagt at partilederen automatisk er Partiets statsministerkandidat.
    Så det så.
    Meningsmålinger og den nå nær totale tyssnad i media nå tyder på at de langt fleste driter i Finnes sine aksjehandler. I et par måneder så kunne man jo bli forledet til å tro at dette var det viktiste som skjedde i verden. Det ender opp med å fisle ut i ingen verdens ting utover at nåværende regjering må innføre strengere regler for aksjehandler for nåværende statsråder og toppbyråkrater. Neppe hva ymse redaksjoner rundtomkring så for seg.

Et greit eksempel på hvor fjern journalistvirksomhet kan være fra det virkelige liv.

All mulig kudos til sommervikarene i e24 som startet dette. Jeg vedder ganske mye på at det er en del garvede journalister som er ganske sure for at det var noen skarve sommervikrarer som kom på det hele.

H

Hardingfele

Gjest
    Rystad Energi har lite til overs for de norske kjernekraftfantasiene. Surt nok påpeker de at de små modulære reaktorene det skrives så mye om er "på tegnebrettet". Tidligst 2030.

Det betyr at dersom Norge ønsker å igangsette et SMR-prosjekt før den tid, må man være villig til å påta seg den tekniske og finansielle risikoen det innebærer å være en pionér. Norge er på mange områder teknologisk ledende og kan påta seg «first-of-a-kind» prosjekter, men kjernekraft er ikke et slikt område.

NuScale er lagt ned, pga manglende interesse, til tross for at IRA-penger lå klare fra Bidens infrastrukturprosjekt.

Det finnes flere teknologiløp for SMR i Vesten i dag, og det designet som lå lengst fremme, var NuScale i samarbeid med fylker i Utah, men dette prosjektet ble terminert i høst på grunn av manglende interesse fra avtagere, selv med IRA-subsidier.
    Den neste kandidaten er ved Darlington-anlegget i Canada der GE-Hitachi ble valgt som teknologileverandør i 2021, og beslutning om utbygging kan komme i løpet av 2024. Kraftverket vil da i beste fall stå ferdig i 2029.

Sverige melder at staten vil ta regningen, siden bl.a. Vattenkraft har meldt at dette tror de ikke på. I Tsjekkia tar staten regningen, risikoen og i tillegg har de garantert en strømpris. Begge land satser på kjent teknologi.

Private investorer stiller ikke opp, dersom staten ikke fjerner all risiko.

Det samme rapporterer Department of Energy i USA, investorer er ikke interessert med mindre staten stiller opp med kapital og reduserer risikoen for investorene.

At Norge skulle ha forutsetninger for å gå i bresjen, slik Norsk Kjernekraft AS påstår, har Rystad Energi liten tro på. Johnny Hesthammer og Sunniva Rose vil nok ikke være enige, men de er også avhengige av å blåse maksimalt med vind i seilene. Tidsvinduet Rystad anbefaler vil føre til traurige tider på kontoret i Edvard Griegs vei 3C.

Konsekvensen av prosjektrisiko, størrelse og kommersialitet betyr at kjernekraft ikke vil bli bygget i Norge, i likhet med i Sverige, uten at staten stiller med kapital og subsidierer prosjektet. Dette gjelder også SMR.

Alt i alt fremstår altså SMR-teknologien som umoden, og det er ikke mulig å peke på at Norge har noen fordeler som tilsier at man vil kunne klare å modne disse teknologiene raskere enn i kjernekraftland som USA, Canada, Frankrike eller Storbritannia.

Derfor mener vi at det eneste ansvarlige vil være å først se at denne teknologien leverer på tid og kost i andre land før den besluttes utbygget i Norge. I 2035 vet vi mer om SMR har levert i henhold til løftene, eller om denne teknologien, som mange andre, møtte hindringer på veien.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.414
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Rystad Energi har lite til overs for de norske kjernekraftfantasiene. Surt nok påpeker de at de små modulære reaktorene det skrives så mye om er "på tegnebrettet". Tidligst 2030.
    Du som normalt etterlyser handling og at det skal "erklæres klimakrise".
    Hovedinnvendingen i denne artikkelen er finansiell risiko:
    Det er riktig at SMR er lettere å løfte for private selskaper, men det er fremdeles snakk om mye penger. En enhet (300 megawatt, MW) vil kreve investeringer på rundt 15 til 20 milliarder kroner – forutsatt at det ikke blir kostnadsoverskridelser.

Om AS Norge hadde subsidiert halve byggekostnaden, kunne vi påbegynt et slikt anlegg hver eneste dag det siste året, og fortsatt ha mer penger på bok i dag enn for et år siden.

Jeg er ingen stor tilhenger at vi skal bygge ut kjernekraft i Norge, men jeg mener sterkt at kjernekraft er den riktige løsningen globalt. Og her kan Norge godt stille med penger for å få fortgang.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    656
    Siden det ikke er helt lett å finne Nøland og Hjelmelands artikkel, som kom i bokform samtidig med Rystad-rapporten. her er lenken:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.414
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ellers fikk jeg i dag et nytt tilbud fra Otovo - etter at det ble postet på nettet at prisen på paneler var halvert nå.
    I solbransjen regner man åpenbart på en annen måte enn det jeg gjør:

Her i Bergen får jeg 30 premium paneler som skal produsere 9200kWh i året. For det må jeg betale enten 200 000 nå, eller jeg kan får en abonnement med en årlig kost på 20 160,-/år.

Strømmen får jeg jo om sommeren og ikke om vinteren.
    1704362300305.png

Så viser det seg at en slik investering i snitt vil gi meg 18 000,- i årlig besparelse. Det synes jeg er interessant etter at man har betalt 2,20,-/kWh for strøm i sommerhalvåret. Dette er veldig tett på rein svindel spør du meg.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.885
    Å selge solcellepanel i Bergen blir som selge paraplyer i Sahara.

• Liker
    Reaksjoner: OMF
    H

Hardingfele

Gjest
    ChatGPT med et forslag. (Tok ti sekunder, pluss tiden jeg brukte på å skrive en prompt):

Skjermbilde 2024-01-04 kl. 14.21.59.png

H

Hardingfele

Gjest
    Om det har noen interesse, så er faktisk effekten for solcellepaneler i Bergen ikke så dårlig som enkelte kanskje innbiller seg.

Skjermbilde 2024-01-04 kl. 14.30.53.png

Jeg ba Otovos kalkulator om å beregne potensialet for Edvard Griegs vei 3C, der Norsk Kjernekraft AS holder til. De tok utgangspunkt i satellittbilde av taket og antallet paneler som kan settes opp der.Slik ser det ut.

Skjermbilde 2024-01-04 kl. 14.27.37.png

Skjermbilde 2024-01-04 kl. 14.27.27.png

Skjermbilde 2024-01-04 kl. 14.27.13.png

Skjermbilde 2024-01-04 kl. 14.27.04.png

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.414
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Så kan jo folk vurdere selv om attraktivt det er å betale 35 220,-/år for å kutte strømforbruket med 12 500kWh i sommerhalvåret. NOK 2,80,-/kWh.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.728
    Årsaken til de eleverte prisene i kraftmarkedet i Norden i morgen er, i tillegg til kulden, at ganske mye finsk kjerne- og kullkraft er ute og det forplanter seg vestover. På det dyreste i morgen koster en kWh i overkant av 20 kroner i Finland og snittet for døgnet er over 10 kroner. Problemene antas tiktig nok å være forbigående og tilbake i produksjon sent fredag visstnok.

Fint med termisk kraftproduksjon som bare virker og virker og kan puttes inn når man trenger den som mest eller hvordan var dette nå igjen?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.414
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Fint med termisk kraftproduksjon som bare virker og virker og kan puttes inn når man trenger den som mest eller hvordan var dette nå igjen?
    Jo det er akkurat slik, ellers skulle vi jo kunne kose oss med vindkraft via kabler til lav pris. Men det kan vi jo ikke.

H

Hardingfele

Gjest
    Årsaken til de eleverte prisene i kraftmarkedet i Norden i morgen er, i tillegg til kulden, at ganske mye finsk kjerne- og kullkraft er ute og det forplanter seg vestover. På det dyreste i morgen koster en kWh i overkant av 20 kroner i Finland og snittet for døgnet er over 10 kroner. Problemene antas tiktig nok å være forbigående og tilbake i produksjon sent fredag visstnok.

Langt etter tidsplanen, skyhøyt over opprinnelig budsjett, store innkjøringsutfordringer og veldig irregulær drift. O3 shuts down again kommer med jevne mellomrom.

"Vi må ha atomkraft." Rart at kjernekrafttilhengerne ikke setter seg mer inn i hva de ber om. Joda, kjernekraft kan godt være en del av miksen, men er altså ikke en simsalabilm-løser-alt-løsning. Det er jævlig utfordrende og krevende --- og dyrt.

Skjermbilde 2024-01-04 kl. 19.22.17.png

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.728
    Jo det er akkurat slik, ellers skulle vi jo kunne kose oss med vindkraft via kabler til lav pris. Men det kan vi jo ikke.
    Men det er altså ikke slik i den virkelige verden. Ting tas ut rett som det er, også av og til når det passer soom dårligst - som i morgen. Fransk kjernekraft var i knestående stort sett hele 2022. For de som har fulgt med på elkraft også før de siste par årene sågar problemer med svensk kjernekraft vært en gjenganger. Dette er kompliserte installasjoner og mange av de drar også vel godt på årene.

Et system med store termiske kraftverk blir også sentralisert og sårbart for utfall siden et enkelt sted står for en betydelig del av produksjonskapasiteten.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.414
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Men det er altså ikke slik i den virkelige verden. Ting tas ut rett som det er, også av og til når det passer soom dårligst - som i morgen. Fransk kjernekraft var i knestående stort sett hele 2022. For de som har fulgt med på elkraft også før de siste par årene sågar problemer med svensk kjernekraft vært en gjenganger. Dette er kompliserte installasjoner og mange av de drar også vel godt på årene.

Et system med store termiske kraftverk blir også sentralisert og sårbart for utfall siden et enkelt sted står for en betydelig del av produksjonskapasiteten.
    Jo, det er slik i den virkelige verden.

Du snakket om termisk kraft- kull, gass og kjernekraft er langt mer stabilt og forutsigbart enn sol og vind. Det eneste som har bedre forutsigbarhet er magasinert vannkraft - emn det er det jo ikke så veldig mye av andre steder enn Norge.

Argumenterer du seriøst for at termisk kraft er mindre pålitelig og forutsigbart enn sol og vind?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.414
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Her har man jo en artig korrelasjon for oss som bor litt i nord.
    Når det er kaldt om vinteren - så skydles det høyttrykk, og ved høytrykk så blåser det lite.
    Så vindkraft produserer minst når vi trenger det mest. Det gjør jo sol også.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.728
    Argumenterer du seriøst for at termisk kraft er mindre pålitelig og forutsigbart enn sol og vind?
    Nei men termisk kraft fremstilles typisk som noe dom alltid virker når man trenger den. Det gjør den ikke nødvendigvis.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.414
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nei men termisk kraft fremstilles typisk som noe dom alltid virker når man trenger den. Det gjør den ikke nødvendigvis.
    Forutsigbar(regulert) og pålitelig ja, men at de ikke kan ha uventet nedetid kan jeg vel ikke si at jeg har sett noen hevde.

Problemet i morgen skyldes jo i all hovedsak at Tyskland og andre land har faset ut termisk og etterstattet med uregulert sol/vind og da blir hele nettet veldig sårbart når det ikke blåser og er lite sol, fordi det da ikke finnes ekstra kapasitet. Dette kommer det til og bli mer og mer av, jo større andel av produksjonen som er uregulert.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.347
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Blir en fin fremtid dette, du får strøm når du får det...

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.414
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.414
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Et lite snapshop av elektrisitetsproduksjon i EU i løpet av gårsdagen.

1704440927821.png

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.728
    Ellers fikk jeg i dag et nytt tilbud fra Otovo - etter at det ble postet på nettet at prisen på paneler var halvert nå.
    I solbransjen regner man åpenbart på en annen måte enn det jeg gjør:

Her i Bergen får jeg 30 premium paneler som skal produsere 9200kWh i året. For det må jeg betale enten 200 000 nå, eller jeg kan får en abonnement med en årlig kost på 20 160,-/år.

Strømmen får jeg jo om sommeren og ikke om vinteren.

Så viser det seg at en slik investering i snitt vil gi meg 18 000,- i årlig besparelse. Det synes jeg er interessant etter at man har betalt 2,20,-/kWh for strøm i sommerhalvåret. Dette er veldig tett på rein svindel spør du meg.
    Det som dreper dette er nå kapitalkostnaden samt som alltid lønningene til de som skal installere sakene selv om selve panelene sikkert har blitt mye billigere. For en up-front på 200 laken og en rente på 5% så er kapitalkostnaden 7800 kroner i året etter skatt. Gitt en forventet produksjon på 9200kWh / år så betaler du altså ca 85 øre / kWh bare i finanskostnader. Nå sparer man riktig nok nettleie på det man produserer selv så totalen blir noe bedre sånn sett.

Av disse 9200 kWh så kommer de langt fleste i mai-juli hvor produksjonen fort overstiger eget forbruk så overskuddet må selges tilbake til nettet og anlegget må man forvente produserer maksimalt når det ellers flommer over av solkraft og prisen er nærme null de aktuelle timene midt på dagen.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.534
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hmm. Sol- og vindanlegg i kombinasjon med vannmagasiner, turbiner og pumper, driver ikke britene med slikt?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.728
    Hmm. Sol- og vindanlegg i kombinasjon med vannmagasiner, turbiner og pumper, driver ikke britene med slikt?
    Jo, forsåvidt. UK har større installert pumpekapasitet enn hva Norge har. I motsetning til hva som er noe vanlig å tro finnes det faktisk ganske lite pumpekapasitet i Norge - rundt 1GW totalt. Denne er heller ikke desginet for kortsiktig fleksibilitet men mer for å optimere vannbruk gjennom året og i følge de som har greie på slikt er det stor forskjell fra noe som er laget for å optimere kortsiktige variasjoner.

Man skulle tro at kalkylene for pumpekraft ser mye bedre ut nå med store, kortsiktige prisvariasjoner og potensialet for gratis kraft for å pumpe vann høyere men man må anta at de som eventuelt skal investere i slikt har regnet og regner på det. Og det er uansett ikke interessant så lenge Vedum skal ha 100% av inntektene over et visst nivå i skatt.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.414
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Pumpekraftverk er jo et stort batteri og det trengs enormt av dette. Om de ikke har noe eget tilsig, så er det kun batteri og en kostnad som må legges til ved bruk av uregulert kraft.

Og nei - britene har på ingen måte nok av dette - det har ingen.

Som jeg la ut i helgen så er Norge i en helt særstilt posisjon med enormt mye magasinert (regulert) vannkraft - linken jeg la ut sa vel at Norge hadde halvparten av magasinkapasiteten i Europa.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.534
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Og jeg som så for meg et (stort) badekar på taket og et i kjelleren…
    Neida, å magasinere kraft fra vind og sol kan umulig være teit.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.728
    Og nei - britene har på ingen måte nok av dette - det har ingen.

Som jeg la ut i helgen så er Norge i en helt særstilt posisjon med enormt mye magasinert (regulert) vannkraft - linken jeg la ut sa vel at Norge hadde halvparten av magasinkapasiteten i Europa.
    Nok av det finnes det ikke, nei. Men det er veldig stor forskjell på pumpeinstallasjoner for å glatte ut kortsiktige variasjoner i produksjon kontra å skulle magasinere vann for produksjon i flere måneder som man gjør i Norge. Bare å kunne tidsforskyve produksjon og uttak noen få timer kan ha stor betydning og til det trengs ikke nødvendigvis enorme reservoarer siden de vil bli fyllt og tappet mye hyppigere.

Og ja, Norge har ca halvparten av magasinkapasiteten i Europa. Den svenske er vel noe under 1/3 av den norske.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.414
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nok av det finnes det ikke, nei. Men det er veldig stor forskjell på pumpeinstallasjoner for å glatte ut kortsiktige variasjoner i produksjon kontra å skulle magasinere vann for produksjon i flere måneder som man gjør i Norge. Bare å kunne tidsforskyve produksjon og uttak noen få timer kan ha stor betydning og til det trengs ikke nødvendigvis enorme reservoarer siden de vil bli fyllt og tappet mye hyppigere.

Og ja, Norge har ca halvparten av magasinkapasiteten i Europa. Den svenske er vel noe under 1/3 av den norske.
    Joda, det er fint det - men det kreves altså ganske mye kapasitet for å glatte ut døgnvariasjoner.

Her er en grei illustrasjon av hvordan britene gjør det i dag:
    • De store blå kulene øverst er gasskraft som i dag brukes til å ta døgnvariasjon. Gass varierer med ca 15GW.
    • De små kulene nummer 3 nedenfra er pumpekraft - som gir maks 1,5GW:
    • De importerer også en del for å at peaker, noe kullkraft, ordinær vannkraft ++

Men når fossilt skal fases ut - så får de også andre problemer.,
    Vind leverer nærmere 15GW i begynnelsen av perioden, men kun 5GW mot slutten. Hva skal fylle kapasiteten i lange perioder med lite vind og sol?

Energy Dashboard - real time and historical GB electricity data, carbon emissions and UK generation sites mapping

1704704271939.png

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.728
    Hva skal fylle kapasiteten i lange perioder med lite vind og sol?
    I lang overskuelig fremtid kommer det til å være gass siden det ikke finnes noe alternativ. Akkurat leverer britisk gasskraft ca 25 GW effekt, det er ca det samme som den totale norske kraftproduksjonen var i morgenrushet som da representerer en betydelig del av den regulerbare fornybarproduksjonen i Europa. Og dette er kun i UK, situasjonen er fort den samme andre steder.

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.857

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.414
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    I lang overskuelig fremtid kommer det til å være gass siden det ikke finnes noe alternativ. Akkurat leverer britisk gasskraft ca 25 GW effekt, det er ca det samme som den totale norske kraftproduksjonen var i morgenrushet som da representerer en betydelig del av den regulerbare fornybarproduksjonen i Europa. Og dette er kun i UK, situasjonen er fort den samme andre steder.
    Ja, mitt poeng er vel i det store og hele at det er vanskelig å få dette til å gå opp uten kjernekraft om man skal fase ut fossilt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn