Diverse Frittstående EQ, min. 32 bånd, manuell. Hva finnes?

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.240
Torget vurderinger
96
Jeg er ute etter en EQ med manuell justering av båndene, helst med 32 bånd eller mer. Må ha digital inngang, da helst toslink. Kun stereo. Receivere er helt uaktuelt. Finnes noe sånt? Behringer vet jeg om, men de virker utrolig tungvinne og knotete å bruke.
Må ikke koste skjorta.

Skal brukes for TV lyd oppe i dagligstua.

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.941
Sted
Holmestrand
Jeg er ute etter en EQ med manuell justering av båndene, helst med 32 bånd eller mer. Må ha digital inngang, da helst toslink. Kun stereo. Receivere er helt uaktuelt. Finnes noe sånt? Behringer vet jeg om, men de virker utrolig tungvinne og knotete å bruke.
Må ikke koste skjorta.

Skal brukes for TV lyd oppe i dagligstua.
Hvorfor vil du ha 32 bånd-EQ manuell (betyr det fysisk?) med digital inngang?
Da kan du vel like godt benytte DSP?
Er det noe slikt du ønsker deg, men med digital inngang?
1736370797580.png

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.240
Torget vurderinger
96
Hvorfor vil du ha 32 bånd-EQ manuell (betyr det fysisk?) med digital inngang?
Da kan du vel like godt benytte DSP?
Er det noe slikt du ønsker deg, men med digital inngang?
Vis vedlegget 1087721
Manuelt betyr at jeg styrer lyden. Noe slikt ja, men helst med display og ikke fysiske knapper for alle bånd. 32 bånd eller mer fordi det selvsagt vil gi jevnere frekvensgang, jo fler bånd jo bedre. DSP med software og styr er totalt uaktuelt. Hvert EQ bånd må kunne justeres manuelt. Noe ala Accuphase DG serien, som jeg har 3 stk. av i 6 kanals anlegget nede, men til en rimeligere pris.

Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.240
Torget vurderinger
96
Et alternativ er å finne en brukt Accuphase DG-28 Eller 38. Det hadde vært perfekt. Men da blir det ebay, og med dagens kurs og alle avgifter så blir det for dyrt til TV stua synes jeg. Men jeg må kanskje bare ta den kostnaden.
Jeg er klar over at det nesten ikke finnes slike produkter, har lett etter en rimelig variant lenge.

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.558
Torget vurderinger
10
Anbefaler ikke fast Q equalizer med mindre det utelukkende er til bruk under 2-300 Hz

Da er det bedre med parametrisk EQ som kan smoothe bredere:

En svært generell tommelfinger regel som sikkert kan diskuteres i det vide og breie:

Under Schrøder (<2-300 Hz): høy Q er greit.

Videre opp til 6-700: vær mer forsiktig.

Fra 6-700: vær svært forsiktig og bruk helst bare breie moderate hengekøyer eller shelf

Dette har med at fasen endrer seg rundt omkring i rommet over Schrøder. Man risikerer litt sjøsyk lyd med for kraftige korrigeringer.

Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.240
Torget vurderinger
96
Anbefaler ikke fast Q equalizer med mindre det utelukkende er til bruk under 2-300 Hz

En svært generell tommelfinger regel som sikkert kan diskuteres i det vide og breie:

Fra 6-700: vær svært forsiktig og bruk helst bare breie moderate hengekøyer eller shelf

Dette har med at fasen endrer seg rundt omkring i rommet over Schrøder. Man risikerer litt sjøsyk lyd med for kraftige korrigeringer.
Jeg kjenner til teorien, og ville kanskje fulgt alt om akustikken og frekvensgang var bedre i utgangspunktet. Kunne også vurdert mer automatisert DSP. Når det ikke er det, så gir det et mye bedre resultat å korrigere hele veien opp. Og manuelt. Audiogrammet over min hørsel ser veldig annerledes ut enn en spiker, slik en mikrofon jo er. Så kommer problemer med mic plassering, feil som software/DSP gjør etc. Foreløpig, nei takk. Men en jevn frekvensgang kan ikke undervurderes. Jeg får dramatisk mye bedre lyd ved å manuelt korrigere hele responsen nede i hovedanlegget. Og særlig mellom 2-6 kHz. Og i bassen selvsagt. Nå har jeg horn fra 750 Hz og opp, og jeg opplever mindre artifakter. Men "perfekt" er det jo ikke. Dog har folk sagt at det låter veldig balansert og med svært lite utstikkende frekvenser.

Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.240
Torget vurderinger
96
Oppe i stua klarer jeg meg med 2 kanaler. Men skulle gjerne hatt en EQ med digital inn og ut, og uten et lass med features jeg aldri trenger.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.240
Torget vurderinger
96
Kan denne passe? ;
Har vurdert den flere ganger, men den er nedlesset med ting jeg ikke trenger og jeg aner ikke hvor intuitiv og enkel den er i daglig bruk. Og jeg har ikke funnet ut av om den har EQ bånd til hver kanal. Ser de skriver at den har 31 bånd + 10 bånd parametrisk. Om alt dette er pr. kanal og alt kan brukes og justeres hver for seg, uten at man er ingeniør, så er den aktuell.

F.eks. er dette uklart for meg:

• Four concurrently selectable EQ modules (31-band graphic EQ, 10-band parametric EQ, Feedback Destroyer plus 3 Dynamic EQs per stereo channel)

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.941
Sted
Holmestrand

Sånn eksempelvis, hva er høy Q?

Topp Bunn