Diverse Frittstående EQ, min. 32 bånd, manuell. Hva finnes?

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.243
Torget vurderinger
96
Jeg er ute etter en EQ med manuell justering av båndene, helst med 32 bånd eller mer. Må ha digital inngang, da helst toslink. Kun stereo. Receivere er helt uaktuelt. Finnes noe sånt? Behringer vet jeg om, men de virker utrolig tungvinne og knotete å bruke.
Må ikke koste skjorta.

Skal brukes for TV lyd oppe i dagligstua.

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.946
Sted
Holmestrand
Jeg er ute etter en EQ med manuell justering av båndene, helst med 32 bånd eller mer. Må ha digital inngang, da helst toslink. Kun stereo. Receivere er helt uaktuelt. Finnes noe sånt? Behringer vet jeg om, men de virker utrolig tungvinne og knotete å bruke.
Må ikke koste skjorta.

Skal brukes for TV lyd oppe i dagligstua.
Hvorfor vil du ha 32 bånd-EQ manuell (betyr det fysisk?) med digital inngang?
Da kan du vel like godt benytte DSP?
Er det noe slikt du ønsker deg, men med digital inngang?
1736370797580.png

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.243
Torget vurderinger
96
Hvorfor vil du ha 32 bånd-EQ manuell (betyr det fysisk?) med digital inngang?
Da kan du vel like godt benytte DSP?
Er det noe slikt du ønsker deg, men med digital inngang?
Vis vedlegget 1087721
Manuelt betyr at jeg styrer lyden. Noe slikt ja, men helst med display og ikke fysiske knapper for alle bånd. 32 bånd eller mer fordi det selvsagt vil gi jevnere frekvensgang, jo fler bånd jo bedre. DSP med software og styr er totalt uaktuelt. Hvert EQ bånd må kunne justeres manuelt. Noe ala Accuphase DG serien, som jeg har 3 stk. av i 6 kanals anlegget nede, men til en rimeligere pris.

Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.243
Torget vurderinger
96
Et alternativ er å finne en brukt Accuphase DG-28 Eller 38. Det hadde vært perfekt. Men da blir det ebay, og med dagens kurs og alle avgifter så blir det for dyrt til TV stua synes jeg. Men jeg må kanskje bare ta den kostnaden.
Jeg er klar over at det nesten ikke finnes slike produkter, har lett etter en rimelig variant lenge.

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.560
Torget vurderinger
10
Anbefaler ikke fast Q equalizer med mindre det utelukkende er til bruk under 2-300 Hz

Da er det bedre med parametrisk EQ som kan smoothe bredere:

En svært generell tommelfinger regel som sikkert kan diskuteres i det vide og breie:

Under Schrøder (<2-300 Hz): høy Q er greit.

Videre opp til 6-700: vær mer forsiktig.

Fra 6-700: vær svært forsiktig og bruk helst bare breie moderate hengekøyer eller shelf

Dette har med at fasen endrer seg rundt omkring i rommet over Schrøder. Man risikerer litt sjøsyk lyd med for kraftige korrigeringer.

Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.243
Torget vurderinger
96
Anbefaler ikke fast Q equalizer med mindre det utelukkende er til bruk under 2-300 Hz

En svært generell tommelfinger regel som sikkert kan diskuteres i det vide og breie:

Fra 6-700: vær svært forsiktig og bruk helst bare breie moderate hengekøyer eller shelf

Dette har med at fasen endrer seg rundt omkring i rommet over Schrøder. Man risikerer litt sjøsyk lyd med for kraftige korrigeringer.
Jeg kjenner til teorien, og ville kanskje fulgt alt om akustikken og frekvensgang var bedre i utgangspunktet. Kunne også vurdert mer automatisert DSP. Når det ikke er det, så gir det et mye bedre resultat å korrigere hele veien opp. Og manuelt. Audiogrammet over min hørsel ser veldig annerledes ut enn en spiker, slik en mikrofon jo er. Så kommer problemer med mic plassering, feil som software/DSP gjør etc. Foreløpig, nei takk. Men en jevn frekvensgang kan ikke undervurderes. Jeg får dramatisk mye bedre lyd ved å manuelt korrigere hele responsen nede i hovedanlegget. Og særlig mellom 2-6 kHz. Og i bassen selvsagt. Nå har jeg horn fra 750 Hz og opp, og jeg opplever mindre artifakter. Men "perfekt" er det jo ikke. Dog har folk sagt at det låter veldig balansert og med svært lite utstikkende frekvenser.

Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.243
Torget vurderinger
96
Oppe i stua klarer jeg meg med 2 kanaler. Men skulle gjerne hatt en EQ med digital inn og ut, og uten et lass med features jeg aldri trenger.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.243
Torget vurderinger
96
Kan denne passe? ;
Har vurdert den flere ganger, men den er nedlesset med ting jeg ikke trenger og jeg aner ikke hvor intuitiv og enkel den er i daglig bruk. Og jeg har ikke funnet ut av om den har EQ bånd til hver kanal. Ser de skriver at den har 31 bånd + 10 bånd parametrisk. Om alt dette er pr. kanal og alt kan brukes og justeres hver for seg, uten at man er ingeniør, så er den aktuell.

F.eks. er dette uklart for meg:

• Four concurrently selectable EQ modules (31-band graphic EQ, 10-band parametric EQ, Feedback Destroyer plus 3 Dynamic EQs per stereo channel)

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.946
Sted
Holmestrand

Sånn eksempelvis, hva er høy Q?

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.560
Torget vurderinger
10
Nå blir det subjektivt men jeg tenker lav Q er 0,5-07 og her kan man dempe en del.

Rundt 1 i Q ville jeg vært litt forsiktig.

1,5 og oppover ville jeg ikke brukt.

Men ingen regel uten unntak.

Slik jeg har forstått det så gjør ikke Lyngdorf Roomperfect mye oppover bortsett fra slakke shelf

De fleste med Audiolense nærmest skrur av korrigeringer over 700 Hz (igjen veldig grovt forklart, beklager AL folket at ordvalg og forklaringer er litt unyansert)

Med Groundsound, miniDSP etc har jeg også erfart at det lønner seg å være forsiktig oppover.

Jeg har hatt alle nevnte DSP løsninger.

(PS! Å korrigere høyttalerelementene før deling 50 cm unna er noe annet)

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.946
Sted
Holmestrand
Nå blir det subjektivt men jeg tenker lav Q er 0,5-07 og her kan man dempe en del.

Rundt 1 i Q ville jeg vært litt forsiktig.

1,5 og oppover ville jeg ikke brukt.

Men ingen regel uten unntak.

Slik jeg har forstått det så gjør ikke Lyngdorf Roomperfect mye oppover bortsett fra slakke shelf

De fleste med Audiolense nærmest skrur av korrigeringer over 700 Hz (igjen veldig grovt forklart, beklager AL folket at ordvalg og forklaringer er litt unyansert)

Med Groundsound, miniDSP etc har jeg også erfart at det lønner seg å være forsiktig oppover.

Jeg har hatt alle nevnte DSP løsninger.

(PS! Å korrigere høyttalerelementene før deling 50 cm unna er noe annet)
Takk. Det stemmer med mine spede forsøk. Da var jeg på riktig vei.
🤗

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
7.869
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Hva bruker du nede da? Jeg vil vel påstå at så lenge du har en PEQ hvor du kan velge senterfrekvens og Q, og gjerne tilt-funksjoner, så trenger du ikke i nærheten av 32 bånd for manuell kalibrering.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
3.520
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Jeg kjenner til teorien, og ville kanskje fulgt alt om akustikken og frekvensgang var bedre i utgangspunktet. Kunne også vurdert mer automatisert DSP. Når det ikke er det, så gir det et mye bedre resultat å korrigere hele veien opp. Og manuelt. Audiogrammet over min hørsel ser veldig annerledes ut enn en spiker, slik en mikrofon jo er. Så kommer problemer med mic plassering, feil som software/DSP gjør etc. Foreløpig, nei takk. Men en jevn frekvensgang kan ikke undervurderes. Jeg får dramatisk mye bedre lyd ved å manuelt korrigere hele responsen nede i hovedanlegget. Og særlig mellom 2-6 kHz. Og i bassen selvsagt. Nå har jeg horn fra 750 Hz og opp, og jeg opplever mindre artifakter. Men "perfekt" er det jo ikke. Dog har folk sagt at det låter veldig balansert og med svært lite utstikkende frekvenser.
Nå forstår jeg at du ikke liker DSP eller vil stole blindt på målinger med mikrofon. Hvis du likevel skulle lånt deg en mikrofon og prøvd (selv om du til og med justerer lyden med en klassisk grafisk equaliser), så ville jeg anbefalt 5-10 målinger tett rundt sweetspot og så kjørt et gjennomsnitt av disse. Det tar bort mange av de små variasjonene som kommer på grunn av refleksjoner i stolrygg osv. da er det mindre risiko for å måle/justere seg bort. Jeg opplever at et slikt gjennomsnitt i større grad reflekterer det jeg hører.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.243
Torget vurderinger
96
Hva bruker du nede da? Jeg vil vel påstå at så lenge du har en PEQ hvor du kan velge senterfrekvens og Q, og gjerne tilt-funksjoner, så trenger du ikke i nærheten av 32 bånd for manuell kalibrering.
I 6 kanals hovedanlegg brukes 3 stk. Accuphase, DG-58 og 2 stk. DG-28. 64-80 faste bånd, 1/6 oktav. De har kalibrert medfølgende mic og kan måle og korrigere automatisk, men jeg bruker kun manuell korreksjon. På DG-58 kan man bruke 80 bånds EQ samtidig med auto korreksjon for å finjustere.
Nok om det.

Jeg er uenig i at 31 bånd er mer enn nok, selv om man har parametre å justere. Det blir stort strekk i de kritiske frekvensene. Fra 30 til 12-13000 Hz skjer det veldig mye rart i et rom, og min erfaring er at lyden blir bedre dess kortere avstand det er mellom båndene. Selv en smal dipp eller topp kan høres svært tydelig på enkelte innspillinger.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.946
Sted
Holmestrand
I 6 kanals hovedanlegg brukes 3 stk. Accuphase, DG-58 og 2 stk. DG-28. 64-80 faste bånd, 1/6 oktav. De har kalibrert medfølgende mic og kan måle og korrigere automatisk, men jeg bruker kun manuell korreksjon. På DG-58 kan man bruke 80 bånds EQ samtidig med auto korreksjon for å finjustere.
Nok om det.

Jeg er uenig i at 31 bånd er mer enn nok. Fra 30 til 12-13000 Hz skjer det veldig mye rart i et rom, og min erfaring er at lyden blir bedre dess kortere rom det er mellom båndene. Selv en smal dipp eller topp kan høres svært tydelig på enkelte innspillinger.
Selv hører jeg ikke en pøkk tror jeg når vi snakker 12-13kHz, så så da kan jeg antagelig spare mye på en eventuell EQ-investering. 😂

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
7.869
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Nok om det.

Jeg er uenig i at 31 bånd er mer enn nok, selv om man har parametre å justere. Det blir stort strekk i de kritiske frekvensene. Fra 30 til 12-13000 Hz skjer det veldig mye rart i et rom, og min erfaring er at lyden blir bedre dess kortere avstand det er mellom båndene. Selv en smal dipp eller topp kan høres svært tydelig på enkelte innspillinger.
Men måler de smale dippene og toppene likt hvis du flytter mikrofonen noen centimeter? Du opplever og vet selvfølgelig selv best hva som funker hos deg, men over Schroeder funker det vanligvis best å male med relativt bred pensel (lav Q og/eller tilt filtere).

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.243
Torget vurderinger
96
Selv hører jeg ikke en pøkk tror jeg når vi snakker 12-13kHz, så så da kan jeg antagelig spare mye på en eventuell EQ-investering. 😂
Der kommer EQ inn og redder dagen noe. Har du svekket hørsel ved enkelte frekvenser, kan man kompensere dette med EQ.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.243
Torget vurderinger
96
Men måler de smale dippene og toppene likt hvis du flytter mikrofonen noen centimeter? Du opplever og vet selvfølgelig selv best hva som funker hos deg, men over Schroeder funker det vanligvis best å male med relativt bred pensel (lav Q og/eller tilt filtere).
Fra mellombass og nedover er det ganske mye jeg skal bevege hodet for at det forandrer seg, men jeg er klar over at variasjonene kan være store ved høye frekvenser pga. den korte bølgelengden. Allikevel mener jeg at jo flere bånd jo bedre lyd.

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
7.869
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Du gjør det som funker for deg så klart. :) Har ingen anbefalinger mtp produkter med funksjonaliteten du etterspør dessverre.

Topp Bunn