Front loaded horn sub

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Gu så eg gleder meg til å få fyre på hønna :D
    Tidlere i uken fikk eg en sånn flashback, "Lenge siden jeg har hørt på: "Kent" ", så jeg satt no på no musikk med de gode gamle traverne.... Så ferdig med de første/kjente (Isola, Vapen & Ammunition), så hørte jeg på de senere utgivelsene, som er fra 2005 og utover. Det er jo sånn at Beatles satte standarden, at jo nyere det er jo bedre er det. Veldig få som har klart å leve opp til dette. Det går som vanlig i det motsatte, jo nyere det er, jo dårligere er det. Men her hos "Kent" kom eg over ett par gullkorn i de nyere utgivelsene, "Lite lengre upp i Bergen" og spesielt "Sjukhus" på albumet "Rød" som er en satans så spesielle sang, introen tar halve sangen på 6 min, så etter 3 min. begynner smacket og trøkket liksom, og der er bare de brumlekassene mine ute på dato, de får ikke med seg den dype bassen, vet ikke hva det er synteziser eller 5/6 strengs bass eller hva, de bare "flapper" og "bråker" dypt uten noen definisjon, så man kan høre ka det er...
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.465
    Antall liker
    985
    prøv introen på Socker når du får liv i horna 😁
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Dette er superspennende! Gleder meg til å høre lytteinntrykk (og målinger?) når gromsakene er ferdig :)
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Så en K2 på 10kused.com, til 1100pund, men den er specet av Powersoft selv til 2x1000W. Elementene mine skal i teorien helst ha 2400W.
    2 brokonblede Crown xls 2502 klarer ca. 2400W. Det er backup foreløpig med mindre det dukker opp noe...
    Så mye mer en 10 høvdinger på sub forsterkere har sjelslivet mitt vondt av:rolleyes:

    Og noe Behringer skal f.. ikke i hus her. Man har da en hvis dannelse vi "Bønda ifra nord"
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Dette er superspennende! Gleder meg til å høre lytteinntrykk (og målinger?) når gromsakene er ferdig :)
    Ikkje bare skal hornet bygges ferdig, jeg må lage en 130liters lukket kasse til elementet også. Også må jeg vel ligge på taket i halve sommer å skru vekk klirr i Plannja ståltakplatene... Det høres ut som en bestikk skuff på rally allerede...
     
    • Haha
    Reaksjoner: erk

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Skulle tro du har bygget deg noen svært ineffektive lukkete kasser.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ja svært ineffektivå få montert ihvertfall... Men så får jeg da subbene vekk fra gølvet og noe rart i taket... (ikke en grevling i dette tilfellet)
    Finner jeg en sang som starter med en knallhard tung basstromme el.lign så skal jeg nok få både six-pencer og tupeer i uorden hos intetannende forsøkskaniner..
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ideelt sett hadde jeg vel bare bygd noen store lukkede kasser og vært ferdig med det, men det var for kjedelig og unspirerende.
    I dag kom forresten først og beste musikeren og forklarte meg hvorfor subbene min spiller for boomy..
    Jeg nevnte problemet, han så på subbene og sa det var ute-subber.
    Jeg sa da HÆÆÆÆÆ, ute subber? Ja, sa han PA subber er ofte sånn at de skal låte fett ute i friluft, da blir det fryktelig mye bass inne i ett mmindre rom...
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Skal skjære hullet hos snekkeriet nå og prøve montere elementet. Tenkte elementet monteres på innsiden av øvre horn plate, ikke på utsiden som vist i skissen min, ellers blir det en enda større utvidelse volummessig i hornet der baffelen er. 16164862581403483068852725036720.jpg 16164862961368889832186184828455.jpg Da må jeg vel skjære vekk denne skumgummi kanten som er utpå/oppå element kanten, så det ikke stikker for mye inn i hornet. Men det er ingen skumgummi tettelist på undersiden! Det må jo være tett? Må jeg kjøpe en ny tettering/gummilist?
     

    Helge.A

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    129
    Antall liker
    102
    Ikke kutt bort kanten, den er med på å holde elementet sammen.
    Du må ikke kjøpe tetningslist, det fungerer som regel fint uten. Men hvis du vil er det helt kurant med tetningslist fra din lokale jernvarebutikk.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    980
    Antall liker
    1.575
    Sted
    Hamar
    Har lurt på det samme selv, planen er å bruke gummien fra en sykkelslange, de er laget av butylgummi, som en av ballene her:

     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ikke kutt bort kanten, den er med på å holde elementet sammen.
    Du må ikke kjøpe tetningslist, det fungerer som regel fint uten. Men hvis du vil er det helt kurant med tetningslist fra din lokale jernvarebutikk.
    Ringte behjelpeligheten selv Robban på dat.se, de hadde en innerpaknig, pakningen på utsiden kunne jeg fint skjær vekk toppen av. Eller kunne man bruke dbl sidig tape eller lign. Han sa det var helt idiotisk at nesten alle lev. hadde sluttet å levere med pakning til innsiden...
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Var på snekkeriet idag og fikk kappet alle de store platene og hullet, det ble beint. Så over til noe helt annet, litt brainstorming her, hva skal jeg bruke som avstivere på utsiden av platene. Ser ikke for meg at en 2"x4" skrudd/limt til på langs på midten av topp/sidene er verdens mest lyddøde materiale... Kanskje noen bitumen plater imellom? Kan rett og slett bruke noe kapp og sette på en haug av tvinger, litt vel like tech... ????
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Avstiving, siden det kosmetiske ikke spiller inn (!) så kan du benytte ribber av f.eks kapp limt/skrudd for å stive av platene. Bitumen øker massen og har stor indre dempning noe som gjør at de høyere frekvenser (resonanser) på en avstivet flate dempes ytterligere.

    Spurte om komp.faktoren. Har elementet "full åpning" inn i hornet, da vil kompresjonsforholdet avgjøres av tverrsnittsarealet i hornet rett ved kanten av elementet mot munningen - som på tegninga di under, men lenger inne enn tverrstreken. Altså elementets Sd / hornets tversittsareal. Som du sikkert har sett så er det mange konstruksjoner hvor elementet f.eks "ser inn i hornet" gjennom en rektangulær spalte (mindre enn Sd) eller at starten av hornet er meget trang. Kompfaktorer fra 2 til 3.5 er ikke uvanlig. Sistnevnte er en heftig jobb for elementet, men har sin misjon. Dette utgjør en del av helheten i en gitt konstruksjon. Det er mange veier ut av Rom. Det er også horn som ikke har kompresjon - som ditt ?

    1616605747942.png


    Dr.E
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Avstiving, siden det kosmetiske ikke spiller inn (!) så kan du benytte ribber av f.eks kapp limt/skrudd for å stive av platene. Bitumen øker massen og har stor indre dempning noe som gjør at de høyere frekvenser (resonanser) på en avstivet flate dempes ytterligere.

    Spurte om komp.faktoren. Har elementet "full åpning" inn i hornet, da vil kompresjonsforholdet avgjøres av tverrsnittsarealet i hornet rett ved kanten av elementet mot munningen - som på tegninga di under, men lenger inne enn tverrstreken. Altså elementets Sd / hornets tversittsareal. Som du sikkert har sett så er det mange konstruksjoner hvor elementet f.eks "ser inn i hornet" gjennom en rektangulær spalte (mindre enn Sd) eller at starten av hornet er meget trang. Kompfaktorer fra 2 til 3.5 er ikke uvanlig. Sistnevnte er en heftig jobb for elementet, men har sin misjon. Dette utgjør en del av helheten i en gitt konstruksjon. Det er mange veier ut av Rom. Det er også horn som ikke har kompresjon - som ditt ?

    Vis vedlegget 708104

    Dr.E
    He he jeg vet rett og slett ikke, elementet er 1220cm2 og åpningen 2560cm2. Starten av hornet er 250cm2. Nogenlunde det samme som Lilmikes Cinema Sub F20 som det ser ut i Hornresp. Jeg har sett nevnt horn med kompresjonsfaktor på over 5! Så håper det virker 🙃 Jeg må lese meg opp på horn og kompresjonsfaktorer, dette er flaut...😄 Jeg virker som en byggmester som bare har gått husmorskolen 😁
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Elementet har full åpning inn i Hornet. Det står sikkert kompresjonsfaktorer i tråden til Lilmike men den er på 93 sider, så hvis det ikke står på førstesiden så sliter jeg. Hvorfor er ikke dette sentralt i Hornresp hvis det har en avgjørende betydning? Hakkje sett det nevnt noen steder der eller så heter det noe annet...
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    980
    Antall liker
    1.575
    Sted
    Hamar
    Elementet har full åpning inn i Hornet. Det står sikkert kompresjonsfaktorer i tråden til Lilmike men den er på 93 sider, så hvis det ikke står på førstesiden så sliter jeg. Hvorfor er ikke dette sentralt i Hornresp hvis det har en avgjørende betydning? Hakkje sett det nevnt noen steder der eller så heter det noe annet...
    Kan legges inn under "throat chamber", mener jeg.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Litt kvelds putling.,.
    Første hornet er i produksjon.
    Produksjonssjefen en er en dimling, gikk tom for både skruer og lim første kvelden. Innkjøpssjefen også, han skal få seg en god skrape imorgen og 3 strafferunder på Coop Obs Bygg.

    Det positivte er at eg klarer ihvertfall å løfte den, foreløpig....

    IMG_20210324_211346791.jpg
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Idag blir den stor skru og lime dagen -
    Så etter 2 runder med "Kent - Mannen i den hvita hatten(16 år senare)" på meget høyt volum har jeg fattet mot til meg og grepet drillen 😁 :D 😁 :D
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Elmer
    [QUOTE="Elmer, post: 3269311, member: 12987"
    Dr.E
    [/QUOTE]
    Sorry, glemte å prøve å utdanne meg om kompresjonsfaktor igår, men når eg leste innlegget ditt enda en gang skjønte jeg det, arealet ved elementets åpning/kant mot hornet er 660, SD er 1220 så da er kompresjonsfaktorer ca 2. 😁😁😁😁

    Har eg skjønt det?
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Da ser vi på vei ned Golgata for bass toner som skal bli høye og raske, vokse og slankekur mao. Elementet bare festet med noen skruer foreløpig... må på Bilrema og kjøpe bolter og muttre. IMG_20210325_145724202.jpg IMG_20210325_150309372.jpg
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Etter mye leting og samtale med diverse leverandører kommer jeg frem til at en Powersoft K2 DSP brukt fra 10kused til 1100€ er plenty.
    Finner ikke noe på finn.no
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Det var to kompiser på besøk og fikk se byggverket. De trodde praktisk talt helt alvorlig at det helt komplett fullstendig hadde rabla helt for meg, og det var før de skjønte at jeg bygget to! Han ene stod bare og lo i fem minutt... Man har da bare 1 subwoofer kunne de informere meg om, hallo har du hørt om 5.1 eller 7.1. 1 - (en) subwoofer nærmest skrek de som til en vantro. Sukk hva kan man si til slike vantro 🤪 :ROFLMAO::geek:. (Hadde han ene vært psykiater hadde jeg vært på vei vekk i den hvite varebilen allerede)

    Så nå trenger jeg enda mer det tipset om den låten som starter med en vanvittig kraftig/dyp bass transient, sånn at jeg kan tatovere forståelsen inn i ryggmargen på de vantro under "the inauguration", pleeeeeeeease.....
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Det må gjerne være en symfoni, noe elektronika eller noe sær japansk tromme greier, hva som helst! (Bare ikke Eminem) Bare det begynner med en Heavy, rask bass transient. Vær så snill HiFiSentralen, gjør en middelaldrende barnefar glad, det er da ikke for mye å be om???
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.372
    Antall liker
    102.332
    Torget vurderinger
    23
    Husker ikke hva skiva heter - men det er en Bjørk greie med OFSELEGE bassinnslag av "rive huset" karakter....
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Du er så mye barskere enn meg... har et 12 meter langt loft over musikkrommet mitt som jeg tenkte å bygge basshorn i, men feiga ut i siste sekund og fylte det med skrot jeg aldri får bruk for i stedet

    1.jpg

    Rommet mitt klart til oppbygging igjen. Potensialet var latterlig godt...
    Men nå er det ferdigstilt og akk for sent
    Makan til idiot...
    Gnir det inn med å lese tråden din
    Lykke til videre!
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Satan, ja det var såpass at brumlekassene mine ikke kunne fortelle skikkelig, men det er en elektronisk lyd var det ikke, ikke helt den transient preget jeg kunne håpet på fra en tromme f.eks.? Kunne ikke høre skikkelig, den var dyp og kraftig, men bare en dyp tone laget elektronisk? Sorry for å være en så jævli vanskelig bergenser, men da har eg ihvertfall en kandidat på listen, tusen hjertelig takk, takk og dobbelt takk...
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Du er så mye barskere enn meg... har et 12 meter langt loft over musikkrommet mitt som jeg tenkte å bygge basshorn i, men feiga ut i siste sekund og fylte det med skrot jeg aldri får bruk for i stedet

    Rommet mitt klart til oppbygging igjen. Potensialet var latterlig godt...
    Men nå er det ferdigstilt og akk for sent
    Makan til idiot...
    Gnir det inn med å lese tråden din
    Lykke til videre!
    He, he, he det kryploftet der er jo den tarpeiske klippe. Aldri om du hadde fått de høyde mo knærne mine opp der, du er offisielt, ved kongelig brev fra vikinghøvdingen på fastlandet untatt fra videre sjelekvaler. Sverd tupp rituelt klappet på hver skulder osv....
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.882
    Antall liker
    1.458
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    En klassiker som gjorde at jeg fikk respekt for JBL K2 9900 i demo.
    Rammstein - los

     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.465
    Antall liker
    985

    ? 🤷‍♂️ OBS: resten av systemet bør henge på når metallofonen begynner.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Zorry men jeg er en dimling av dårlige dimensjoner, broderen driver lydstudio og eg har trommesett i rommet = vi tar opp ett godt basstromme slag, hvis hele HiFiSentralen lider av kollektiv hukommelses svikt vedr. det jeg zpør om.... Ihvertfall backup numero uno pr nå....

    Hvis jeg tørr be han opp her da, mulig han vil ha meg vekkjørt i den hvite varebilen også...

    Han er dessuten så imponert av dette rommet at han mener at jeg skal hjelpe han å lage det nye lydstudio han drømmer om.... En gang etter kåråna+++
    H A L L O det kommer ikke til å skje, så får eg skylden for alt, er jo bare en nybegynner, kan egentlig dette rommet litt godt etterhvert men der må han nok snakke med med Orso eller gjengen...
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    En klassiker som gjorde at jeg fikk respekt for JBL K2 9900 i demo.
    Rammstein - los

    Pokker pokker pokker Rammstein er ikke på Tidal........ Fornuftige folk kanskje.... Må sjekke alternative kanaler, men da ingen DSP...
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen

    ? 🤷‍♂️ OBS: resten av systemet bør henge på når metallofonen begynner.
    Se der ja, det klirret i glass som ikke jeg trodde var der, antagelig takplatene... 😁 😁 😁 😁
    Men fremdeles vanskelig bergenser her, hadde håpet på noe med attack og punch som en tromme eller ett eller annet, men dette duger også, tusen takk... Tung xyp bass.?
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.283
    Antall liker
    2.475
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Pokker pokker pokker Rammstein er ikke på Tidal........ Fornuftige folk kanskje.... Må sjekke alternative kanaler, men da ingen DSP...
    Jeg har brukt følgende med "godt" resultat. Phil Collins, Face Value, 1.e sporet. Den begynner ganske stille og rolig, men et stykke uti der begynner han å dælje & slå på trommene. Hvis du timer volumkontrollen akkurat riktig, og vrir opp "passe" akkurat der, så bør det gi den ønskede effekten. Funker ihvertfall hver gang hos meg...
    (Og best med fjernkontrollen i lomma)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn