Front loaded horn sub

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Jeg har brukt følgende med "godt" resultat. Phil Collins, Face Value, 1.e sporet. Den begynner ganske stille og rolig, men et stykke uti der begynner han å dælje & slå på trommene. Hvis du timer volumkontrollen akkurat riktig, og vrir opp "passe" akkurat der, så bør det gi den ønskede effekten. Funker ihvertfall hver gang hos meg...
    (Og best med fjernkontrollen i lomma)
    He he he no nærmer vi oss noe "In the air tonight", seigpiner de i 3:54 før trommene smekker inn. Det låt flott transient messig.... Det høres ut som en god plan.....
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Kult der har vi en fin låt "Final destination" låt nr 4 begynner med en tung basstromme eller "dollaren" som vi kaller den i Bærgen.
    Kudos flott musikk jeg aldri har hørt om før, myyyye dynamikk på den platen og... 😁 😁 😁 😁

    Satan det var mye deilig smekk på den platen, selv om eg spiller via Roon.... ;)

    (Koser meg med Billy nå)
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ja søren de brumlekassene mine bare stønnet. De prøvde å si noe men eg kunne ikke helt forstå det... 😁
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    De spiller fint ned til førti, men det er ingen antydning what so ever til definisjon, derav tråden....
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Ok, prøver å finne noe mer "naturlig" bass.
    Litt diverse for natten.

    Tool invincible


    Rodrigo y Gabriela - "Electric Soul"

    Robert Plant & Alison Krauss - "Polly Come Home" - Denne har en slapp bass som kan gi en rolig og behagelig "romlig" klang.
    (antar du finner denne i bedre opptak på Tidal enn YT)

    Jim Keltner - Improvisation (Sheffield Drum Track)

    Buddy Guy - You did the crime ft mick jagger

     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Jim Keltner, kem faen har ikkje han spilt med... Kult har aldri før lagt merke til han....
    Buddy Guy You did the crime.... der har du en tung bass, det sier bare bzzzzzzz i rommet etter hvert bass anslag, hva er de som spiller? 5 eller 6 strengs bass?
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Oi, nå så jeg at Hollow ble lagt inn som video der… jaja, da fikk du tipset to ganger :cool:
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    *EDM bass* En sang for test av bassforsterkere...
    En konsert arrangør nevnte denne sangen fra The Chemical Brothers som ekstra utfordrende pga et bass-sveipet som kommer av og til. Visst nok en "amp killer"
    (trenger bare å høre de første 25s for å få med seg den :))

    The Chemical Brothers - Under Influence
     

    Helge.A

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    129
    Antall liker
    102
    Hvis du vil teste med en låt som går "helt ned" så er denne fin.
    IKKE spesielt spennende musikalsk, men går ned til 7hz...

     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Avslutter kvelden med

    Brian Bromberg My bass

    og et par fra Royal Deluxe (takket være den eminente "EXIT - Sesong 2" spillisten på Tidal)

    Royal Deluxe - I was born for this


    Royal Deluxe - Dangerous
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    *EDM bass* En sang for test av bassforsterkere...
    En konsert arrangør nevnte denne sangen fra The Chemical Brothers som ekstra utfordrende pga et bass-sveipet som kommer av og til. Visst nok en "amp killer"
    (trenger bare å høre de første 25s for å få med seg den :))

    The Chemical Brothers - Under Influence
    Ja Chemical Brothers har jeg flere av i spillelister, de er jo spesialister i all slags sære effekter, og som du nevner en bass som er tung og dyp... Prøv f.eks. Das Spiegel den er sykt spesiell....
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Avslutter kvelden med

    Brian Bromberg My bass

    og et par fra Royal Deluxe (takket være den eminente "EXIT - Sesong 2" spillisten på Tidal)

    Royal Deluxe - I was born for this


    Royal Deluxe - Dangerous
    Kult Royal Deluxe I was born for this, duger den begynner rett på en grise tung sub bass...
    Kul musikk Royal Deluxe forresten (y)
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Nå er det påskeferie og vi skal male stue , spisestue og gang 😢🤯😫
    Jeg skynder meg som bare f.... men den kan bli noen dager til neste oppdatering.
    Imorgen bestiller eg Powersoft K2 fra 10kused.com (UK firma) hvis de har en som ikke er i Langtvekkistan.
    Det blir 1100€, altså bare 3 ganger så mye som malingen. Skjerpings det fortjener jeg mener jeg han lille jævelen bak øret sier, hele tiden. 😂😂😂
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ja ihvertfall fått bestilt en forsterker da, ble en Powersoft K2 ny/brukt fra England.
    Det skal vel duge....
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Jeg kunne nok gjerne bestilt en snillere power amp til subbene, og allikavel vært fornøyd. Men de sier jo mer power du har bak subbene jo bedre låter de i attack, punch og transienter, og der skal jeg faen i meg ikkje pusle. Men eg måtte bite i det sure eple noen K10 eller K20 det var søren i meg for dyrt. 2 x 1950W i 4 Ohm får holde.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Så da får jeg faen i meg håpe at den klassiske perioden eg er inni snart tar slutt ellers er det jo neste bortkastede penger. Ja okey pauker skal høres de og, men de er jo der 2 ganger i halvtimen...
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Går seint andre kassen ferdig, så er det bakkammeret som står for tur. 130l lukket kasse bak elementene. Ser ut som ene hornet holder på å sluke bordsagen min på bilde her, ser ut som en gjedde sluker en andunge. 3.40 meter lang og stygt temperament.. Naturlovene er harde...😄🎉
    Hadde det ikke vært for avstivningene kunne de funket som en gapahuk, i nøden...
    IMG_20210407_130515533.jpg
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Faktisk er horn åpningen en meget habil bassfelle, når den da ikke sender ut bass da, både i pose og sekk her altså :cool:
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Argh hjelp ! ! Festing av element, jeg har bare brukt M6 bolt med skive og mutter som er trekt godt til, så det er sunket litt inn i kryssfineren!

    Holder det?

    Eller må jeg ha sprengskive eller låsemutter?
    De var sef utsolgt for M6 sprengskive OG låsemutter på Bilrema....
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Må vel få blåst støvet ut av dem før det vel!
    Inni subbene er det ikke mye støv, i resten av rommet derimot så har vi en anseelig oppsamling av mineralulls partikler.

    Alt skal kunne blåses ut så snart den endeløse forsterker innkjøpssagaen min tar slutt. De Powersoft K2 fikk jeg ikkje tak i, de var ikkje på lager allikavel, så da undersøkte jeg høyt og lavt Crown, gikk på 4Sound osv, sjekket Finn for n'te gang, så fant eg "plutselig" en brukt Lab Gruppen FP6400 til 900euro som jeg no har kjøpt ikveld. Da har eg 2300W i 4 Ohm eller 1300W i 8 Ohm. Subbene ligger (utenom impedans) peakene på ca. 5 Ohm, så da er regelen om 2 x nominiell effekt på elementet som optimal forsterkraft ikke langt unna.... Veldig fornøyd med den. Crest faktor på transienter burde da være behørig behandlet fra min side, innenfor rimelighetens grenser so to speak, så godt det lar seg gjøre...

    Lab Gruppen er forøvrig svensk, og leverer forsterkere til l'Acoustics som sef brander de som l'Acoustics forsterkere....

    l'Acoustics ved Dr. Christian Heil har selvfølgelig sitt på det tørre, selv om han ikke er helt tørr bak øra selv.
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Idag gikk det unna, fikk festet/vatret ut begge horna og festet de, og lagd avstivninger på begge sidene av hvert horn, så forsterkeren kan lage lyd istedenfor å bruke kreftene på å flexe kryssfiner platene.... Skal lage avstivninger oppå også, men det må vente til bakkammeret er på plass. Og tilslutt fikk eg begynt på det ene bakkammeret...
    IMG_20210416_134032071_BURST000_COVER.jpg
    IMG_20210416_155349574.jpg
    IMG_20210416_134009451.jpg
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Pokker alt for fint vær, må være ute å jobbe 😝☹ Kollapser av hete slag oppi der uansett...
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Dagen på kontoret, endte med to lukkede kasser, presumably Norges styggeste, bare lokket som mangler. Farken no er eg ømm i kneene....
    IMG_20210423_143323643.jpg

    Også har forsterkeren kommet, da er den sagaen over, herremann så mye att og fram, men da blir det lyd etterhvert da. Var ganske tung for å være klasse D eller deromkring og med feil støpsel... MEN det står Made om Sweden på baksiden. Steike søta bror skal på loftet 😁😀
    Ikkje mange knapper på den men tre banker med switcher, MLS, bridge og Gain! :unsure: :oops::sleep:
    Pokker må vel lese manualen da....
    Også er det sånne spesial, PA utgangsterminaler, ikke noen bananer eller skru terminaler og se. Eg får ned på 4sound og få dem til å mekke nokke....

    IMG_20210423_150558947.jpg IMG_20210423_150705357.jpg IMG_20210423_150640793.jpg
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Den e brun! Da sitter jeg på musikk for første gang, før eg tar på lokket, bare får å se at alt virker....:eek::eek::eek::eek::eek:
    IMG_20210429_134607317.jpg
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ja faen det funker jo fint, ingen problem med "Bela Fleck, Flight of the Cosmic Hippo" nå. Nå kan jeg høre på flodhester i fri dressur!
    J I P P I !!!!
    Bassen er lekende lett, tørr, ingen brumlebass. Må kjøre Audiolense igjen sef. men det høres kult ut. Må finne noen psykopat Massive Attack tracks.
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.106
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Herligt å se noen som tar den helt ut :)
    Lykke til, håper innsatsen bærer tunge, gode frukter.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    976
    Antall liker
    1.570
    Sted
    Hamar
    Minus bygging av sub, så har jeg samme program.

    Grattis med ferdig bygg!
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Nesten ferdig, skal bare ha litt hvit farget lasyr på treverken så de blender inn med taket.
    550l basser som ikke tar mye plass :D skal flytte det prsosjektor lerretet også som henger foran hornåpningen...
    Brukte hele formiddagen på å få Audiolense korigeringen på plass, mye fikling med gain på sub forsterkeren.
    16197865747854235121580493575778.jpg
    Var de ikke søt ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn