Fronthøyttalere som leverer 20 hz flatt???

H

hobby

Gjest
Omtrent ingen gode fornthøyttalere uten innebygd sub kan konkurrere med gode subber under 30 Hz området. Anbefaler på det varmeste en eller to gode subber, eller høyttalere med dette innebygd dersom du er opptatt av god bass!

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Innebygget sub? Du snakker vel om innebygget sub-amp, da? Det i seg selv er ingen garanti for fullfrekvent bassgjengivelse.

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
1
Omtrent ingen gode fornthøyttalere uten innebygd sub kan konkurrere med gode subber under 30 Hz området. Anbefaler på det varmeste en eller to gode subber, eller høyttalere med dette innebygd dersom du er opptatt av god bass!

hei,

har to gode subber allerede, har også testet høyttalere med innebygget sub-amp / subwoofer. (Audio Pro FX-10 samt noen andre jeg har hørt) og synes bassen er bedre i en passiv høyttaler.

Men takk for tipset, jeg har for liten erfaring og tror det finnes bra ting som bør testes.

mvh
Dag

T

timc

Gjest
hei,

har to gode subber allerede, har også testet høyttalere med innebygget sub-amp / subwoofer. (Audio Pro FX-10 samt noen andre jeg har hørt) og synes bassen er bedre i en passiv høyttaler.

Men takk for tipset, jeg har for liten erfaring og tror det finnes bra ting som bør testes.

mvh
Dag

Nå bør det sies at FX-10 neppe kan betraktes som noen skikkelig highend høyttaler. Mer interessant hadde det vært om du hadde testet ut f.eks toppmodellen til Meridian eller noe lignende.

Mvh

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
1
Nå bør det sies at FX-10 neppe kan betraktes som noen skikkelig highend høyttaler. Mer interessant hadde det vært om du hadde testet ut f.eks toppmodellen til Meridian eller noe lignende.

Mvh

OK, du betaler :)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Jeg gjentar, bare får å være litt vrien... Tror ikke du trenger
20hz jeg.
Se heller etter en høyttaler med smekk ifra 250-30!

Å basere høyttalerkjøpet sitt på EN sang og dens 20hz virker
litt... som om du har dyppa balla i litt vel mye klorin... ;D

Hehe, tog du 'an?

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Vel, TRENGER du egentlig diskant helt opp til 20kHz?  De fleste hører ikke så høyt en gang, mens de fleste oppfatter frekvenser ned under 20Hz enten det er med hørselen eller taktilt.  Men det er ikke dette denne tråden dreier seg om.

Denne tråden tar som utgangspunkt at noen ønsker en høyttaler som spiller flatt til 20Hz, og da kan vel de som synes det er unødvendig kose seg med sin tighte bass som ruller av ved 60Hz, uten å kritisere dem som vil ha den ekstra tyngden en fullfrekvent høyttaler kan gi.

Synes for øvrig at de NHT 3.3-høyttalerne som er lenket til lenger opp ser skikkelig rå ut.  Artig konsept at høyttaleren definerer sitt eget hjørne som bassen spiller i. Ser av spec at de spiller til 23Hz (+/-3dB) In-room, så det er vel ikke HELT flatt til 20Hz, men imponerende likevel: http://www.nhthifi.com/products/3point3.html

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Og jeg mener man ikke behøver å sniffe mdfstøv, det holder
lenge med litt opptygd blyantrasp... ;D

De høye frekvenser er faktisk meget viktig for oppfattelse av
dypbass, tro det eller ei.

En supertweeter kan ofte komme med forbedringer i bassområdet som bieffekt...

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
De høye frekvenser er faktisk meget viktig for oppfattelse av
dypbass, tro det eller ei.

En supertweeter kan ofte komme med forbedringer i bassområdet som bieffekt...
Vel, det er klart at diskant skaper kontrast til bassen, og at kombinasjonen bass og diskant gir inntrykk av mer av begge. I god musikk er det balanse mellom signalene i de ulike delene av frekvensspekteret for å gi harmoni. Kobler man fra alle høyttalere unntatt subwooferen i et hjemmekinooppsett blir lyden ullen og kjedelig.

Men dette er en tråd som handler om bassgjengivere som går hele veien ned til 20Hz. Dette med diskanter og ikke minst superdiskanter er off-topic, og jeg kommer ikke til å kommentere dette videre i denne tråden.

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
1
Roffe, du har forstått hva jeg søker. Takk!

Jeg har ingenting imot at andre ikke ønsker så lav bassrespons, da dette er dyrt og vanskelig å få til. Mange har kanskje rom som de ikke får til i så henseende

Stram detaljert punchy midbass er også en livsviktig egenskap for meg som jeg tar som en selvfølge i mine oppsett, og vel så viktig som dypbassen om man må velge bort noe.

Jeg vil ha begge deler.

Målte litt mer i morges og har med ny plassering nå god respons ned til 22 hz, men pokker heller, hører ikke en dritt av de dype tonene på referanse låta til Sting.

Ikke noe poeng i å høre på denne låta hele tiden:)
Men hvis den sitter så vet jeg at jeg har et anlegg som gjengir absolutt alt, og det ønsker jeg meg.

JEG VIL HA ALT!!!

Og tweakman, e togàn :)

Balle Klorin dyppern vel i suppe tror jeg.....

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Hm... Javel du vil ha alt...

Jeg skal tenke på dette en stund da. Se om jeg klarer å
komme opp med ett bra alternativ...

Men f.eks Gradient Evolution Active når nok 20hz med mange nok bassmoduler.

Til prisen så tror jeg at denne "kan" være noe du kunne vurdert til hjemmedemo...

Kanskje du skulle vurdere å selge unna ting og tang for å
gå opp noen prisklasser. Aktive høyttalere krever heller ikke så sterke effektrinn.

Jeg er av oppfattningen at når prisen begynner å bli høy, så bør man iallefall
vurdere muligheten for å gå over på aktivt filter.

Dyp bass med futt er vrient og dyrt... Aktivt er ikke en krykke her... Aktivt er ett virkemiddel..

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Jaja...  Pris er jo alltid en faktor.  Likevel kan man jo nevne Audio Physic Kronos.

Pris i Norge er på forespørsel, men da den ble testet i USA oppga de prisen til $64,995 per par.

Spesifikasjonene snakker nesten for seg selv:
Height      1300 mm      
Width      360 mm      
Depth      600 mm      
Weight      120 kg      
Recommended amplifier power        40 - 400 Watt      
Impedance      4 Ohm      
Frequency range      10 Hz - 40.000 Hz      
Sensivity      91 dB / 1 Watt / 1 m

Ref: http://www.audiophysic.de/kronos/index_e.html
Test, Stereophile: http://stereophile.com/floorloudspeakers/604audio

Et alternativ kan jo være Audio Physic Caldera til 190000 kroner for paret, men den er jo spesifisert til "bare" 22 Hz - 40 kHz.
Ref: http://www.audiophysic.de/caldera/index_e.html

Litt interessant er det de bemerker i testen om at rommet har plenty av bass under 20Hz ut mot sidene av rommet, men at infrasoniske subbassen forsvinner i lytteposisjon.  Det kommer selvfølgelig av rommet, men som testeren sier:
... it points out one of the disadvantages of attaching a powered subwoofer to a mid/high-frequency unit: Where a speaker images best is not necessarily where it delivers the best bass performance.
Den billigste og enkleste måten å få til bass til ned under 20Hz er å bruke en eller flere subwoofer(e). I et skikkelig stereo hifisystem føles det for meg intuitivt riktig å ha en subwoofer per høyttaler.  Å kunne tune bassen plasseringsmessig uavhengig av resten av høyttalersystemet er en ubetinget fordel.  Noen hifientusiaster rynker på nesa av subwoofere, men faktum er at en del konstruksjoner av type horn, elektrostater etc. faktisk er avhengige av separate basskasser for å yte ned i kjelleren frekvensmessig.  Mange store og dyre high end konstruksjoner ruller nemlig av allerede rett under 100Hz.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Et alternativ som også går dypt er Canton Karat Reference R2 DC.  Denne er jo nesten billig i forhold til landsmannen Audio Physic.  Prisen havner på drøyt 70000 kroner paret.

Disse har fått mye skryt. Jeg synes Canton mestrer små høyttalere best, men må innrømme at jeg aldri har testet toppmodellen i Karat-serien. Nå skal det sies at Canton erfaringsmessig er litt "optimistiske" i sine angivelser av frekvensområde, og Stereophile bemerker i sin test at det er fint lite lyd ved 20Hz. Men jeg velger nå å nevne den likevel.

Spesifikasjoner:
Nom. /Music power handling      350 / 600 watts      
SPL (1 watt/1m)      89 db (1 W, 1 m)      
Frequency response 18...40.000 Hz      
Crossover frequency 150 / 400 / 3.000 Hz      
Woofer 1 x 310 mm (12''), Aluminum (Wave surround)      
Midrange 2 x 180 mm (7''), Aluminum (Wave surround)      
Tweeter 1 x 25 mm (1''), aluminum-manganese      
Nominal impedance 4...8 ohms      
Dimensions (WxHxD) 30 x 120 x 53 cm
Weight 63 kg

Ref: http://www.canton.de/index.php?pg_id=12,30,karatreference2.2dc
Test, Stereophile: http://stereophile.com/floorloudspeakers/755

Verdt å nevne er også "lillebror" Canton Karat Reference R6 DC, som koster ca 48000 kroner paret. Den har spesifisert frekvensområde på 20...40.000 Hz.
Ref: http://www.canton.de/index.php?pg_id=12,30,karatreference6.2dc

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.218
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Verity Audio Lohengrin:

10Hz til 125 000 Hz ± 3.0 dB

Osbourn Monument:

15 to 20000 Hz +/- 3 db.

B

Back_Door

Gjest
Hm... Javel du vil ha alt...

Jeg skal tenke på dette en stund da. Se om jeg klarer å
komme opp med ett bra alternativ...

Men f.eks Gradient Evolution Active  når nok 20hz med mange nok bassmoduler.

Til prisen så tror jeg at denne "kan" være noe du kunne vurdert til hjemmedemo...

Kanskje du skulle vurdere å selge unna ting og tang for å
gå opp  noen prisklasser. Aktive høyttalere krever heller ikke så sterke effektrinn.

Jeg er av oppfattningen at når prisen begynner å bli høy, så bør man iallefall
vurdere muligheten for å gå over på aktivt filter.

Dyp bass med futt er vrient og dyrt... Aktivt er ikke en krykke her... Aktivt er ett virkemiddel..
Gradient Revolution Active skal klare 20hz uten extra bassmoduler. Extra bassmoduler kan bidra til bedre bassgjengivelse med mindre forvrengning, men ikke til lave nivå på hz.

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
Gradient Revolution Active skal klare 20hz uten extra bassmoduler. Extra bassmoduler kan bidra til bedre bassgjengivelse med mindre forvrengning, men ikke til lave nivå på hz.
REV Active går ned til 20Hz minus 3 db utan ekstra bassmodular. Går flatt ned til 30Hz, detter ganske raskt ned ca 3 db og går så ganske flatt vidare ned til 20Hz.

FLg test i TAS var forresten med aktiv deling og kun hovedhøgtalarane: http://www.regonaudio.com/Gradient Revolution Loudspeaker.html

Mvh. Karl

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
1
Hørte Gradient i Horten i 2004 og det var bare fantastisk!

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.622
Roffe, du har forstått hva jeg søker. Takk!

Jeg har ingenting imot at andre ikke ønsker så lav bassrespons, da dette er dyrt og vanskelig å få til. Mange har kanskje rom som de ikke får til i så henseende

Stram detaljert punchy midbass er også en livsviktig egenskap for meg som jeg tar som en selvfølge i mine oppsett, og vel så viktig som dypbassen om man må velge bort noe.

Jeg vil ha begge deler.

Målte litt mer i morges og har med ny plassering nå god respons ned til 22 hz, men pokker heller, hører ikke en dritt av de dype tonene på referanse låta til Sting.

Ikke noe poeng i å høre på denne låta hele tiden:)
Men hvis den sitter så vet jeg at jeg har et anlegg som gjengir absolutt alt, og det ønsker jeg meg.

JEG VIL HA ALT!!!

Og tweakman, e togàn :)

Balle Klorin dyppern vel i suppe tror jeg.....
Det er jo ikke bare snakk om å nå 20 Hz heller. Elementet må i tillegg være i stand til å gjengi de 20 på et realistisk lydnivå.

Det er mange anerkjente basser som har god følsomhet ned til 20 Hz men som svetter tungt med å gjengi noe særlig over 90dB - og da sannsynligvis med en harmonisk forvrengning som er på høyde med grunntonen og vel så det.

Man må ha noe som kan klare et visst lydtrykk og uten at forvrengningen tar overhånd. Vet ikke om det er her skoen trykker i dette tilfellet, men det er i alle fall mange høyttalere som svikter her. Jeg mistenker at det er ekstremt mye forvrengning ute og går opp til 50 Hz selv på relativt kostbare høttalere. Det må jo være en grunn til at det er omtrent klin umulig å finne en 10-12 tommer som er i stand til å flytte nok luft, og med medfølgende HD-målinger.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Har nå forsøkt nevnte Sting-låt med 20Hz. Elementene jobber ganske hardt, men hører ingenting og nivået er ikke høyt nok på mitt anlegg til at det føles. Det er vel heller ikke så rart. Det er tross alt en høyttaler som ingen har påstått yter noe særlig under 25Hz, selv med romforsterkning (BEL mkI).

Uansett synes jeg elementvandringen var morsom. Har noen deler til subwoofere i kjelleren som kanskje klarer dette litt bedre... Vi får se. Uansett en fin låt for å demonstrere hva 20Hz egentlig er.

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
1
Roffe , det samme skjer med mine fronter også, ikke lett å få frem det greiene der med trykk uten sub nei.....

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.683
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Jeg vil heller si at en Sub aldri kan konkurrere med en god fullrange høyttaler!

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Det er riktig, det zemtex. Subben(e) (anbefaler to til stereo hifi) trenger jo hjelp av andre høyttalere fra 80Hz og oppover for at det skal bli noe musikk å snakke om. ;)

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.330
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Kef Reference 107 og 107.2 går hele veien i kjelleren.

Kummulativ spektralplott i lytterom:

Mine går helt ned til 20Hz, og spiller fint med en 70W rørforsterker. De har en helt utrolig spredningskarakteristikk og lager enorme lydbilder - dette er egentlig den største forcen. De går på bruktmarkedet for rundt 10K, men pass på at du får med den tilhørende KUBE equalizeren. Denne inneholder en Linkwitz-greinerkrets som du må ha for at du skal få korrekt lyd. Av en eller annen grunn, så har de KUBEne en tendens til å forsvinne på noen av KEF-høyttalerne som er til salgs.

Stereophile tester fra 1987, 1991 og 1995 her (med målinger): http://stereophile.com/floorloudspeakers/550/

De fleste lytterom vil lage store problemer når en prøver å få et høyttalersystem til å gå så dypt, så om du får det til i ditt lytterom vil være avhengig av samspillet rom/høyttaler.

Finnes det en transmisjonslinje høyttaler som kan levere voldsomme lydtrykk av dypbass, eller er høyt max SPL noe man bytter bort mot dyp bassrespons i et slikt system?
De gamle transmisjonslinjesubene mine fiksa rundt 110dB ved 20Hz uten noe større problem - med et billig Peerless 315SWR-element og 120W til å drive.

Som regel må du ofre noe for å få til noe slikt - i dette tilfellet gulvplass. Det er ingen problemer å få en transmisjonslinje til å levere saftige lydtrykk under 20Hz. Imidlertid fordrer det et membranareal på 12" eller der i farten og en relativt lang linje, så du ender opp med sinnsykt store kasser. Hver av de gamle subene mine hadde en utvendig størrelse på 100x63x47cm...

Johan-Kr

jawen

Fersking
Ble medlem
16.08.2005
Antall liker
0
Genesis 201
16 hz +-2

Von Schweikert VR 7

Flat down to 15 hz

Och en hel del till ;D, annars är hifi-livet inte värt att leva

John

BA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
10
Hei.
En anne plate med dyp bass er Terje Rypdal`s Chaser.
Kutt nr 6 Blue. Ved 3 min og 9 sek kommer det et "torden skrall" og det gjentaes utover i kuttet. Dette KAN høres som flere skikkelige tordenskrall med Rom-riste-effekt. Dette har vært en kjepphest for meg da jeg en gang hørte dette kuttet med en "kjøleskap stor" Audio pro sub for lenge siden. Det var på en messe med stort rom. Har slitt med å få til dette i heimen. Men etter å ha plassert subbene dønn i hjørnene bak front ht ( Lyngdorf`s forslag) og med +6db eq ved 30 Hz så kommer tordenskrallet fint! Bruker stereo SS 10" 25W/8565-01 i 100L tunet til 25Hz. Fikk ikke dette til når bassene stod utpå gulvet som stativer til toppene, selv med kraftig eq ( bruker Lyngdorf TDA2200 med dig xo-eq og tidsjustering mellom basser og topper). Da ville bassene ut av kassene. Med hjørneplasering får de endel "gratis" forsterkning og takler tordenskrallet uten problemer. Ser ut til at dette skrallet ligger rundt 30Hz. Ved eq på 28Hz eller 35Hz funker dette ikke så bra.
Noen andre som hører denne? 30Hz burde da gå greit for denne sub gjengen. Kom igjen- få høre!

Mvh BA

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Låta "Blue" er vel tittelkuttet på plata "Blue", ikke "Chaser" (bare som en saksopplysning). Lyttet akkurat på sporet nå, og hvis man drar på skikkelig så høres det ganske tydelig i hodetelefonene, spesielt ved 3m14s, synes jeg.

BA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
10
Hei
Du har selvfølgelig rett ;)
Terje Rypdal & the Chasers, plata Blue med tittelkuttet Blue.
For håpe hørselen min holder seg bedre enn husken ;D

Mvh BA.

BA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
10
Hei.
At hjørne plasseringen av bassene mine hjalp i forhold til utpå gulvet, viser vel at samspillet med rommet er vel så viktig som ht i seg selv. Nå må jo bassene i utgangspkt kunne gå ned til ønsket Hz, (Scan Speakene har Fs på 19Hz), men visst ikke rommet spiller på lag, så tror jeg det blir vanskelig å høre/føle noe der nede.
Nå er jo denne tråden om front ht. Jeg mener å huske at JBL 250ti ( 14" bass) klarte å gjengi dette tordenskrallet på Blue.
Jeg har stadig denne plata med meg rundt hos folk, men har faktisk tilgode å høre tordenskrallet skikkelig.
Har en gammel drøm om å engang få tak i et par JBL 2226H 15" og forsøke med ikke altfor store kasser, 100-150L. Disse burde tåle kraftig eq og så.......klarer de tordenskralltesten..tro?

Mvh BA

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.330
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
For å finne ordentlig tordenskrall, så skal dere få tak i Telarc-innspillingen "Ein Straussfest" http://www.telarc.com/gscripts/title.asp?gsku=0098

Det siste sporet avslutter med et sykt opptak av et ekte tordenskrall på full utstyring. Etterdønningene rusler ned til mellom 6 eller 10 Hz.

Basskassene på Avantgarde Trio fikser ikke dette smellet...

Johan-Kr

T

theStig

Gjest
Har en gammel drøm om å engang få tak i et par JBL 2226H 15" og forsøke med ikke altfor store kasser, 100-150L. Disse burde tåle kraftig eq og så.......klarer de tordenskralltesten..tro?
Jeg har et par 2226H i 200 liter kasser. De klarer så definitivt denne "testen". Jeg skal på sikt bytte ut disse elementene med Beyma 18P1000, så da blir de til salgs.... ;)

BA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
10
Det er notert. Ser at 2226H er å få tak på i Sverige av og til. Svenskene er mer på JBL enn oss synes jeg.
En felles bekjent av oss ( tror jeg) har 2226H etter din beskrivelse med sandfylte vegger osv. Men jeg hørte ikke tordenskrallet....regner med at det er rommet.

Mvh BA

T

theStig

Gjest
Hei.
En anne plate med dyp bass er Terje Rypdal`s Chaser.
Kutt nr 6 Blue.  Ved 3 min og 9 sek kommer det et "torden skrall" og det gjentaes utover i kuttet. Dette KAN høres som flere skikkelige tordenskrall med Rom-riste-effekt. Dette har vært en kjepphest for meg da jeg en gang hørte dette kuttet med en "kjøleskap stor" Audio pro sub for lenge siden. Det var på en messe med stort rom. Har slitt med å få til dette i heimen. Men etter å ha plassert subbene dønn i hjørnene bak front ht ( Lyngdorf`s forslag) og med +6db eq ved 30 Hz så kommer tordenskrallet fint!
Det som skjer her er at det kommer en dyp basstone fra en syntheziser. Tonen er en C, som har en frekvens på ca. 32 Hz. Denne bør man definitivt høre på et kompetent anlegg!

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.414
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Har nå lest hele tråden, og jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner poenget. Jeg synes også at fremgangsmåten er feil.

For å tilfredstille de som skriker om egne erfaringer. Hørte ikke en dritt på Sting låten, men så jo at jeg fikk ristet litt støv av elementene. Tok en kjapp test med noen testtoner, og har "subjektivt" flat respons til 30Hz, mens 25Hz er tydelig redusert.

Må vel da innfinne meg med at jeg ikke får fullt utbytte av den Sting låta, som så vidt jeg forstår ikke finnes på CD, men må lastes ned fra hjemmsiden til en Subwoofer selger. I mine øyne ikke verdens undergang.

Jeg er veldig opptatt av bass, men for meg er presisjon, snert og definisjon mye viktigere enn absolutt full respons ned til 20Hz.

Har ikke hørt all verden av systemer, men har ikke hørt noe som har vært i nærheten av den strammheten og definisjonen jeg har i bassen.

Har tenkt tanken på å få en bedre bassrespons, men er litt usikker. Rett og slett fordi jeg spiller ganske høyt, og tror kanskje at en subwoofer vil plage naboen mye, uten at jeg får all verden utbytte.

Audio Physic Kronos, var tidligere en drømmehøytaler, men testen i Stereophile oppfatter jeg nesten som slakt. Høytaleren spilte bra den, men en kunne få samme lyd med en mindre høytaler og sub for mye mindre penger!

Min fremdtidsplan er:
Tact 2.2 i det digitale domene. Splitte signalet ut fra preampen og bruke en passivt 1 ordens filter inn på effekttrinnet til hovedhøytalerne som ruller av fra 80 eller 100Hz, og motsatt filter inn på et par aktive subwoofere. Trolig fra REL.

Problemet mitt er at alt jeg har hørt av såkalte "fullrange" høytalere, virker på meg gromsete og trege i bassen, og da er det helt uaktuellt for meg.

Stig - De Griffin ser veldig spennende ut. Hade inntrykk av at det var selvbygg jeg, men kan du si mer om de? Hvor bra spiller de...har du hørt noe bedre...? Har inntrykk av vi har noenlunde samme lydpreferanser.

Mvh
OMF

T

theStig

Gjest
Stig - De Griffin ser veldig spennende ut. Hade inntrykk av at det var selvbygg jeg, men kan du si mer om de? Hvor bra spiller de...har du hørt noe bedre...? Har inntrykk av vi har noenlunde samme lydpreferanser.
Siden jeg har solgt meg ut av Griffin prosjektet, og ikke har noen kommersielle interesser i det, kan jeg jo si hva jeg vil om den saken her på foraet.

De store Griffin høyttalerne (model 1) var noe jeg designet for 6-7 år siden. Det ble bygget 2 par prototypes, hvorav det ene ble solgt til Masterdisk i New York. Høyttalerne produseres nå av Griffin Audio USA, og selges av FM Design Ltd i New York. De er levert mange av disse høyttalerne nå, og da stort sett in-wall versjonen. Bla. er det levert to komplette surround-oppsett med LFE-subwoofere i et stort studiokompleks i Las Vegas.

Høyttalerne er vel egentlig en to-veis pluss subwoofer. Delefrekvensen til 18" bassen er 130 Hz. Det deles aktivt. Nå benytter de DSP-baserte filtre fra BSS, før så kjørte de med en analog løsning. Forsterkerne som benyttes er stort sett Crown Studio Reference.

Lyden fra disse høyttalerne er spektakulær for å si det sånn. Jeg har aldri hørt noe som helst som kan spille så høyt og samtidig beholde en totalt ro og kontroll. Det som setter begrensingen for hvor høyt der er mulig å spille er bassene, eller hvor mye effekt man har på bassen. På Masterdisk benytter de QSC forsterkere på 1600W på bassen, og det er når de klipper at man når grensa!

Jeg har også vært på demoer der det har vært barka hifi-freaks tilstede, og ingen av de hadde noensinne hørt høyttalere før som kunne gjengi et flygel med full dynamikk. Andre igjen har kommentert at disse høyttalerne var de eneste "bokshøyttalerne" de hadde hørt som ikke låt "boxy".

Lydtrykk og dynamikk er nå en ting. Oppløsning, klangnøytralitet og definisjon er også viktig. Her har denne høyttaleren også meget gode egenskaper. Høyttaleren er egentlig designet som en high-end hifi høyttaler der alt er skalert opp for å kunne spille ekstremt høyt også. Fordelen med noe slikt er at man alltid ved normal bruk har en enormt headroom å gå på. At dette fører til lavere forvrengning og bedre lyd er det ikke tvil om.

Jeg har hørt selv en del dyre og ambisiøse høyttalere, og at noen av de kommer opp mot Griffin model 1 på noe som helst område vurdert etter mine egne lydmessige preferanser.

Dessverre er det kun mulig å høre disse høyttalerne i USA.

S

Stereo_Mono

Gjest
Noe av det råste jeg har eid gjennom tidene med tanke på eksterm dypbass var TDL Studio 3. Glemmer ikke når vi "for moro skyld" satt tonegenaratoren på 16Hz og speilet i gangen begynte å bevege seg noe voldsomt.... Moro var det.
Mener at de var oppgit som - 3 db på 18hz og de hadde 2 enda støre modeler :eek:!!!

T

theStig

Gjest
Det råeste jeg har opplevd er med hjemmekino-subwooferne jeg har nå, de yter voldsomt mye i 15-20 Hz området. Så mye at sofaen i rommet flytter på seg. Sikkert bra for hørselen ... :p

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Jeg er veldig opptatt av bass, men for meg er presisjon, snert og definisjon mye viktigere enn absolutt full respons ned til 20Hz.
Det er vel ikke enten/eller som er målet her, det er selvfølgelig både og.

Fint om du kan nevne eksempler på fullrange-høyttalere som går ned til 20Hz som du har hørt, og som spiller grumsete og tregt i bassen. Trådstarter setter sikkert pris på å få vite hvilke høyttalere i denne kategorien som spiller dårlig.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.414
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Utrykte meg muligens litt feil der.

Bassresponsen er jo i alle høyeste grad summen av rom, signal inn og høytaleren. Det blir derfor litt feil av meg å kritisere høytalerne for dårlig bassrespons. Har som sagt ikke hørt noe bedre enn mine egne, på nevnte kriterier. Men de går heller ikke til 20Hz.

Når det gjelder anlegg jeg har hørt, så har jeg overhodet ikke ingen anelse om disse "skal" gå ned til 20Hz. Men Respons, Avalon, noen store JBL jeg ikke husker navn på, B&W Nautilus 801. Men må nok påpeke at i flere tilfeller kan det være rommet som er problemet, ikke høytalerne.

Men mitt inntrykk er at hvis det er tyngde i bassen (subjektivt at den går dypt), så går det ofte på bekostning av snert, definisjon og presisjon.

Mvh
OMF

Topp Bunn