Hei, tror heller ikke de er noen supermennesker, men de har skapt verdier med det de har gjort. Kan jo referere til historien om Columbus og egget. (I mine øyne er heller ikke John Arne Riise nevneverdig supermenneske heller)
At vi bruker ressursene raskere enn noen gang, er vel egentlig et argument jeg burde bruke. Staten kan gå inn og regulere forbruket av ressursene som blir brukt - slik vi i Norge gjør med el-avgift, bensinavgift, utslippstillatelser, tildeling av letefelt på sokkelen, osv. Men det må jo være for alles beste at de ressursene som blir brukt, blir brukt mest mulig effektivt.
Det er her kapitalismen virker mest effektivt. Ta for eksempel oljen som tidligere er nevnt her på sentralen - hva skjer når den tar slutt. Hvis vi ikke hadde hatt den internasjonale kapitalismen - så måtte hvert land skaffet sin egen olje. Og prisene hadde blitt satt i hvert land avhengig av tilgangen. Så mens resten av verden hadde blitt kvalt av oljemangel - hadde vi trolig i Norge, Russland og gulfen hatt veldig lav oljepris - så da hadde vi kjørt rundt i biler som brukte 2 liter på milen, fyrt med olje uten isolasjon i husene, hatt stuetemperatur på 28 grader, osv.
Med kapitalismen så vil prisen på olje stige etterhvert som mangelen på olje blir større. Når prisen stiger vil det bli mer lønnsomt med biler som bruker lite bensin, det vil bli lønnsomt å etterisolere husene, folk begynner å senke hustemperaturen - siden energiprisen stiger vil det bli mer lønnsomt med vindmøller, solenergi, bølgeenergi, bioenergi, vannkraft osv. Det vil også bli lønnsomt å utvinne oljefelter som i dag ikke er lønnsomme pga høye utvinningskostnader - noe som vil bremse mangelen, slik at vi får en myk overgang til "tomt for olje" alderen.
Jeg kan være enig med deg i at vi brenner mye krutt for tiden - men problemet er ikke kapitalismen. Problemet er at vi internasjonalt ikke får gode nok avtaler. Kyoto er en god start. Ved å prise Co2 utslipp så vil man fjerne forurensingen der den er billigst først - sagt med andre ord. Dersom man i 2007 på verdensbasis bruker 25 Mrd NOK til Co2 rensing, vil man få en større reduksjon med kapitalismen enn uten.
Så får vi håpe at miljøvbevegelsen faktisk greier å påvirke noen land (USA) til å delta - slik at en får en global forpliktelse for disse avtalene.
Mvh
OMF