Fryd hifi pakker sammen.

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Det handler ikke om kvaliteten på lyden, det handler om musikken. Når musikken er det absolutt viktigste så spiller det ingen rolle hvordan lydkvaliteten er.
Er det virkelig ingen som har vært ung og vært der ?

[/quote]
- er også fortsatt litt her. Halte fram noen kassetter fra kjelleren forleden for å mimre litt (fant en nedstøvet kassettspiller i kjelleren). Ikke spes audiofilt, men mange gjennopdagede øyeblikk. Nevnte jeg samtidig vinylplatene med klistremerkene "Home taping is killing music"... ;D

Regner med at for en generasjon flasket opp med mp3 på lav bitrate og middelmådig avspiller utstyr vil grei cd-lyd oppleves som audionirvana - og behovet for noe mer føles kanskje ikke påtrengende?

Synes Baard her har et poeng med å finne de riktige produktene og pakketere det riktig. Det er vel uansett ikke i den dyre enden av skalaen hovedinntekten ligger.

Ungdom idag bedriver jo også en stor grad av multitasking. Noe som ikke fasiliterer "seriøs" lytting, men om bransjen ikke tar tak i ungdommen blir det vel heller ingen kjempe framtid. Ungdommen, det er framtiden. Har alltid vært sånn ;D

"Sikter man seg inn på hifisentralen som markedsgruppe så må man gå på en smell. Virker som om 80% her kjøper brukt og fra utlandet." - dette er jo også en realitet man må forholde seg til. Jeg vil gjerne ha så mye som mulig igjen for sparepengene mine og kalkulerer risiko ved utenlands- kontra innenlandskjøp og brukt vs nytt ut fra dette.

"Til slutt ender vi vel kanskje opp nær sagt uten spesialistforhandlere. Det er et enormt potensielt marked blant folk, men svært få ser ut til å klare å treffe markedet." - flere bransjer lider vel under mangel på spesialistforhandlere. Dette går vel litt i bølger etterhvert som man ser hva man mister av valgmuligheter. Mat nisje-butikker er jo en oppadgående trend for tiden.

For audio-markedet er det vel også sånn at det er en betydelig konkurranse ifht. bl.a. spill og film som også skal konsumeres i den samme fritiden som man skal lytte til musikk...samtidig med å sykle, skate, fiske, flørte, feste, tagge osv... :)

Baard har et poeng igjen ser jeg..."Selvfølgelig - men hvilke forretninger kjører demo fra iPod docking station eller flac-filer. Gjør din forretning det? Hvor er bransjen som bør og skal skape interesse for dette nye kilder? andre avspillings systemer - ethernett kabling fra PC til DAC, DSP fra PC osv osv.."
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.140
Antall liker
8.768
Torget vurderinger
1
Problemet der er jo egne leverandører..! Hva tilbyr f.eks. Densen av avspillere utenom CD-spillere? Det er en viss treghet der i systemet i forhold til hva markedet ønsker seg. Nam, har kommet med en løsning med harddisk, der man både kan bruke den som CD-spiller og lagre musikk på den. Dette kan virke å være "gammeldags" siden man burde kunne streame fra data'en, men etter min mening burde produsentene tilby slikt.


Mvh. Bjørn
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.140
Antall liker
8.768
Torget vurderinger
1
janb skrev:
Ungdom idag bedriver jo også en stor grad av multitasking. Noe som ikke fasiliterer "seriøs" lytting, men om bransjen ikke tar tak i ungdommen blir det vel heller ingen kjempe framtid. Ungdommen, det er framtiden. Har alltid vært sånn ;D
Multidasking generasjonen, også kalt "generasjon Y" (de som er født etter 1989, og etterfølger "generasjon X" som jeg selv er en av, gjerne kalt "Why-ask-why generation" etter Kurt Cobain) er vant til et helt annet liv, og jeg kaller dem gjerne "klikk-respons" generasjonen siden de er vant til at noe skjer ved et tastetrykk/klikk og de lever gjerne på farten, chatter og spiller foran skjermen til PC'n og med mobiltelefonen i hånda. Dette er de to rådende teknologier for dem, og de forventer at det skal være enkelt og la seg tilkoble disse.

Da står man i Hi-Fi bransjen igjen med hodetelefoner, øreplugger og PC-høytalere. Men man kan klare å få dem interessert når de blir litt eldre, og oppdager at det er lite kult å ha privat-fest med lyd fra Creative 2.1 settet som står ved PC'n... Men vi må erkjenne at tiden går mot en større sammensmelting av data/lyd/bilde. Bransjen, og da mener jeg produsentene må få opp øynene for dette og begynne å tilby f.eks. media-center maskiner, musikklagringsmaskiner mm. Disse vil kanskje ikke ta over markedet, men vil i likhet med at folk flest antagelig bruker reiseradio som lydkilde være et seriøst alternativ.


Mvh. Bjørn
 
B

brand-x

Gjest
Hvordan fange drømmer når det man blir presentert på hifi-messer koster hinsides all fornuft ???

mvh
Kjell P..
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.140
Antall liker
8.768
Torget vurderinger
1
5000,- kroner er mye for mange av disse. Husker selv hvordan mange reagerte da jeg hadde kjøpt Dali 850 i 1995. Det var ikke alle som "forstod" kjøpet mitt.

Mvh. Bjørn
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.148
Antall liker
5.055
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
brand-x skrev:
Hvordan fange drømmer når det man blir presentert på hifi-messer koster hinsides all fornuft ???

mvh
Kjell P..
Hva er galt med dette da?
Ref bilmesser.
En kan sikle på Ferrari og ende opp med en FIAT. Og være strålende fornøyd :)
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Ja for i utgangspunget er det vel de færreste som sikler på FIAT ;D...men de finne sikkert der ute de også.....

Fiar har vel kommet seg de og sånn som amnge andre mer tivlsomme merker...nå gjelder vel tråden fryd hi-fi.

Jeg må bare si det er kjempesynd at det gikk som det gikk , butikken er nå en ting , innehaveren derimot , er unik i sin fremgangsmåte for salg...Han prakker ikke på en kuinde noe som helst , sier meninga si om ett produkt rett ut , og hjelper gjerne kundene sine å montere , og levere hjem...Ikke majoriteten som stiller opp sånn , og det var ikke snakk om hvis man kjøpte det dyreste og fineste heller....Nei her fikk jeg servoce i høysetet når jeg kjøpte min vpi scout av Audioart , punga ut 14k der...for så å ringe fryd ang pickup...Håkon kom til og med å monterte , og det var sent på kvelden også husker jeg , ikke tillegg i prisen engang....sånt gjør inntrykk på meg som kunde...Jeg er gla jeg fikk "satt" en ordre der en av de siste ukene , det skal leveres i desember er det avtalt , det blir ett nytt effekt trinn fra audionote , spennede.

Jeg ønsker igjen Håkon lykke til i ny jobb , og skrivingen i fidelity tas opp igjen , vi får i allefall høre mer fra den karen....det var tappert å prøve , og holde koken såpass lange med Fryd.....Jeg er helt sikker på at menge vil savne Mr rognlien og fryd i lang tid fremover...i allefall jeg.

Espen Saatvedt.
 
B

brand-x

Gjest
Audiomix !

Nei ingenting.. men se det fra nyintereserte sitt ståsted...

Hvor mange oppsett i den kjøpbare ende blir spilt på....???? (de med normal inntekt)

Veldig sannsynlig att man rekruterer nye til denne hobbyen når det som spilles på koster fra 200 tusen og oppover...tror ikke det...( med noen få unntak )

hifi-messer er for entusiaster og ikke for folk flest....hadde det vært motsatt ville massen bestått av lydverk fra rundt 15 tusen og oppover...

Det kommer til å gå samme veien med entusiast(hifi)butikkene som med platebutikkene, er jeg redd...
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
16
Det er svært så beklagelig at Håkon nå må pakke sammen.Audiosjelen hos entusiastene forsvinner fra bransjen,og dukker opp i annen innpakning som massesalg på el-kjøp. :(
-Og der er det jo ikke all verden å forvente av hverken service eller kunnskap..
Det er to positive bivirkninger av denne hendelsen: Fidelity får tilbake min favorittskribent,og HFS har også derved produsert en av de mest reflekterte trådene jeg har lest her på forumet. :)
Mvh Rune :)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.140
Antall liker
8.768
Torget vurderinger
1
Ja...de er bedre enn Creative sine originale, men fytterakker'n!!!

Bjørn
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
olemar skrev:
Savner en hifi sjappe som samtidig kunne være et sosialt samlingspunkt, hvor folk kunne ta med seg musikk, lese blader og diskutere og utveksle erfaringer.

Hvis det er noen av dere som husker butikken til Knut Vadseth og Rune Drægni på 80 tallet, Nimbus i Deichmannsgata, så skjønner dere hva jeg mener, men det er mulig at tiden har løpt fra et slikt konsept?
Oii!
Den husker jeg da godt,inn i gården og ned i kjeller (eller var det i første ?)
Kjøpte en Grace pickup der bl.a..
MEN det som er nytt for meg er at Knut Vadseth var involvert (eller kanskje enklere sagt, jeg visste antagelig ikke den gang hvem han var ::) )

Da må det nok være nevnte Rune Drægni som jeg handlet med (en lyshåret fyr?)
Ja.... tror nok det var Rune han het, husker at det var en del skryt av en ny tuner fra Kenwood? eller ::)
Vel også kenwood platespiller (den i stein?)

Tiden går............ :D
Mvh.KW
 

olemar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2005
Innlegg
174
Antall liker
1
Inn i bakgården og ned i kjelleren :) Livsfarlig i rullestol :D

Tror det var Rune du handlet med. Knut Vadseth tror jeg var medeier, kan ikke huske at han var der, men jeg visste heller ikke hvem han var den gangen. Traff mange lydentusiaster der. Husker godt Svein Erik Børja kom og fortalte at han hadde hørt CD for første gang.

Ellers var jo det jo noen hyggelige kvelder der nede, med kringle og kaffe, fyr på den store vedovnen og rensing av plater på den doble Keith Monks maskinen i bakrommet. Kjøpte Audio Research SP8 og Quad ESL 63 av Rune, måtte stå på venteliste for å få Quadene husker jeg.

Det var tider ;D

Det var dette konseptet jeg mente var sosialt samlende og lærerikt for en ung hifi entusiast. Men tiden har kanskje løpt fra slike ideer? Mer hard business nå, noe Haakon har fått merke dessverre :-[
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Jeg husker den gamle og entusiastiske HIFI Klubben i Trondheim, som da var i Fjordgata ;D Husker godt jeg kjøpte de legendariske B&W Matrix 805 høyttalere som da kostet 8000 nok, nesten halvpris av pris i England (1200 pund). Pund som da var verdt 13 nok. ;D Ehhhh...det var tider.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.138
Antall liker
8.168
Torget vurderinger
12
Jeg husker godt Nimbus fra Deichmansgate og senere i nærheten av Aker Brygge, var det ikke Huitfeldtsgate de holdt til?
Jeg tror faktisk jeg har et par-tre av reklameplakatene i A2 format med "Play it again Sam", fremdeles.
Der kjøpte jeg PLH 4x1,5mm2 som høyttalerkabel (4-leder "lampettledning") og fikk reklame-engangsfystikkeske for å bruke som pickuprenser.
Tider det!
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.370
Antall liker
35.517
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Husker godt Nimbus, handlet litt med Rune. Er nok ikke lett å drive butikk på et idealistisk grunnlag. Må nok pushe noen kommersielle produkter, og heller drive entusiastbutikk som en del av et større konsept.

Vi savner selfølgelig entusiastbutikkene, men handler allikvel på internett ::)
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
En kan sikle på Ferrari og ende opp med en FIAT. Og være strålende fornøyd :)


[/quote]

- litt off-topic, men ja det er fullt mulig ;D

- ellers en interessant tråd og diskusjon som kanskje hadde fortjent en egen tråd?

Prising og produksjon er en greie her. Hvorfor er streame-maskineri fra pc-bransjen "vesentlig" rimeligere enn streame-maskineri fra hifi-bransjen ( dette er ihvertfall mitt inntrykk).

Hadde Logitech Transporter vært produsert av en hi-fi fabrikant hadde sannsynligvis prisen vært endel/mye høyere.

Er klar over at det kan være kvalitetsforskjeller på komponenter osv, men produserer og utvikler pc-bransjen mer effektivt og med et større distribusjonsapparat noe som igjen gir "god nok" kvalitet for en "rimelig" penge?

Litt off-topic det siste her også ifht. Fryd hifi, men om en leverandør ligger for langt unna eller usentralt til er internett et like greit sted å handle. Fordi det er lettvint :)
 
K

kathrine

Gjest
Hm!

Tenker litt på "Sound Planet" sin nye i Arendal i denne samenhengen, dristig og tøft at folk tør satse.

Hadde tanker om det samme, men kom frem til at Arendal og Omegn ikke ville være levanes for en Hi-Fi butikk, da i kombinasjon med musikk instrumenter og et "alternativt" hjørne! 8)

Får håpe at jeg tenkte feil og at det går bra for Rune og gjengen :p

S
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Stikken skrev:
Tenker litt på "Sound Planet" sin nye i Arendal i denne samenhengen, dristig og tøft at folk tør satse.
- enig i at dette krever litt guts og muligens is i magen :)
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Ikke no' hadde vært hyggeligere om en butikk som Sound Planet hadde lykkes og blitt en stayer i norsk hi-fi miljø. Måten Maxwell har ekspandert på er også bra da flere steder i landet får tilgang på et bredt og spennende utvalg (start opp en butikk i Oslo også da!!!). Jeg tror at ideen med kombinert plate- og hifi-sjappe ala Big Dipper er en veldig spennende "nyutvikling" som temmelig sikkert har livets rett.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.140
Antall liker
8.768
Torget vurderinger
1
I kampen mot plate-kjedene blir det vanskelig, pluss at det må kapital til.

Mvh. Bjørn
 
Topp Bunn