Fuck the earth day

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    cathrine1 skrev:
    ,,,,kunne den ikke bare fått være i ro slik at vi ikke trengte å stille tiden... ;D
    Vh
    S
    Ingen dum idé forsåvidt. Et ur med påmalt skrift: 'NÅ' er vel alt man trenger. Tid er jo uansett bare en dimensjon og dermed relativ til de andre, så hvis vi definerer at tiden står stille er det bare alt annet som beveger seg fortere og litt komplisert i forhold.

    Kopierer denne fra dikttråden:

     

    Vedlegg

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Jeg har LED-spottere og andre sparepærer (Ikke de som tar en halvtime å få lys i). Fyrer litt med ved. Har helt aceton i bensintanken for å få ned drivstoffforbruket og utslipp. Jeg har gjort mitt for miljøet for i år :) Hos oss blir det lyst i alle fall.

    Vidar
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.233
    Antall liker
    1.383
    Monoblokkene mine står på og de trekker noe sånt som 900 watt per, lite vits å slå av ett par 11 wats sparepærer da - men ok, jeg hører hva "de" sier; bevisstgjøring - sånn sett så har de gjort jobben nå for min del.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    tand skrev:
    Monoblokkene mine står på og de trekker noe sånt som 900 watt per, lite vits å slå av ett par 11 wats sparepærer da - men ok, jeg hører hva "de" sier; bevisstgjøring - sånn sett så har de gjort jobben nå for min del.
    Det er den rareste forklaringen jeg har lest. Burde du ikke vurdere å lete etter powerknappen til monoblokkene samtidig? Forsterkere har godt av litt hvile en gang i blant.
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.233
    Antall liker
    1.383
    baluba skrev:
    tand skrev:
    Monoblokkene mine står på og de trekker noe sånt som 900 watt per, lite vits å slå av ett par 11 wats sparepærer da - men ok, jeg hører hva "de" sier; bevisstgjøring - sånn sett så har de gjort jobben nå for min del.
    Det er den rareste forklaringen jeg har lest. Burde du ikke vurdere å lete etter powerknappen til monoblokkene samtidig? Forsterkere har godt av litt hvile en gang i blant.
    Hadde vel tre i promille da det ble skrevet. Var ment som en analogi på energi bruk generelt. Ser man seg rundt i storbyen på kveldstid så er det vel ikke få kilowatt timer som går med i div kontorbygg hvor lyset er på.

    Enig at blokkene nok burde slås av innimellom, men det blir så fort kaldt her når de da også gjør nytten som varmesentral

    T
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    tand skrev:
    Hadde vel tre i promille da det ble skrevet. Var ment som en analogi på energi bruk generelt. Ser man seg rundt i storbyen på kveldstid så er det vel ikke få kilowatt timer som går med i div kontorbygg hvor lyset er på.

    Enig at blokkene nok burde slås av innimellom, men det blir så fort kaldt her når de da også gjør nytten som varmesentral

    T
    Dette synes å være et forhold som få tenker på. Varmen fra en lyspære bidrar til oppvarmingen av huset. Men det synes også å være et IKKE tema de fleste andre steder enn i Skandinavia. Her er det mørkt og kald samtidig. Land der varmen fra lyspærene må fjernes med aircondition har det nok noe for seg å slå av lyset samt å bruke mer energieffektive lyskilder.

    Så har vi visse fantastiske historiske synder grunnet i billig strøm. Har faktisk hørt om kontorbygg der det ikke ble installert lysbrytere fordi kostnaden ved installasjon og innkjøp av brytere langt oversteg besparelsen ved å slå av lyset ved arbeidstidens slutt. Selvsagt veldig korttenkt, men forståelig.

    Da jeg byggde hus for 25 år siden valgte jeg bort varmegjennvinning i ventilasjonssystemet fordi med de rådende strøpriser ville investeringen ALDRI lønne seg. I dag er forholdet noe annet, men nå vil en ombygging av ventialsjon i eksisterende hus bli så kostbart at det fortsatt ikke lønner seg. Tabben var at jeg ikke la opp rørene allerede den gangen. Men alle som har bygget hus vet at man alltid kommer i den situasjon at man MÅ spare der man kan. Så også jeg.
     
    J

    J.J

    Gjest
    Arbeidslamper er funnet frem !
    Skulle nesten ha lett frem mine store monoblokker og .. ::)


    Det er ren og skjer idioti

    Fuck the earth day !!
     

    ØivindJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Innlegg
    1.130
    Antall liker
    0
    Takk for påminnelsen.

    Da er gardinene åpnet og lyset på i alle rom.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Fruen har kjøpt og koblet opp utelys i dag, de lyser nå.

    Edit: Men de er solcelledrevne og lades opp i dagslys. Dere som kjenner "Earth hour"-reglene: Får dise være på i den hellige timen? Vanskeliiig.
     
    J

    J.J

    Gjest
    totte skrev:
    Fruen har kjøpt og koblet opp utelys i dag, de lyser nå.

    Edit: Men de er solcelledrevne og lades opp i dagslys. Dere som kjenner "Earth hour"-reglene: Får dise være på i den hellige timen? Vanskeliiig.
    Noen må sørge for en dimmer på sola - så energi blir spart ... ;D
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.212
    Antall liker
    6.579
    Fuck the earth?
    Når telen ikke har gått ut av myra ennå?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Alt slokna her. Til og med klasse A effektforsterkere og rør kjøles gradvis nå. Alle stearinlysene hjelper litt, og med godt i glasset ble det jo litt romantisk, da. Nesten som hyttetur. Tydelig mørklegging rundt i nabolaget, ganske snodig opplevelse faktisk.
     

    ØivindJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Innlegg
    1.130
    Antall liker
    0
    Trane skrev:
    Den mørke timen er kollektiv handlingslammet feel good aksjon på nivå med en gjennomsnitlig Facebookside for "Alle oss som...."
    +1
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Ellers har jeg STORE problemer med å forstå denne aggresjonen til enkelte her. Er dette så helvetes farlig?
    Skulle jo tro det var noen som hadde fått beskjed at det ikke blir noe fitte i morgen, selv om lyset slukkes sånn at mor kan tenke på Christer Sjögren. :D
    Markeringen i går gikk meg hus forbi bak lukkede gardiner, så engasjementet mitt må nok fortsatt sies å ha vært ganske lavt. Og siden jeg ikke har noen spesielt sterke meninger å melde så bare gjentar jeg noe av det mest fornuftige som andre har skrevet her. Det var spikeren på hodet, RoDa.

    Det burde vært laget en samletråd av Hughs gullkorn. Vi har vel ikke hatt noen gjest eller medlem som har klart å fylle innleggene sine med flere ukvemsord om andre enn det han fikk til her. Men morsomst var nok denne lille passiaren:

    Hugh skrev:
    Vidar Bol skrev:
    Hugh skrev:
    La ikke dårene drepe gleden ved å sabotere de rettroendes klimaonani. Null orgasme Presterud.
    He he, hvem er dårer?
    Det lille barnet som ser Keiseren?
    Det er morsomt når en deltaker har så dårlig innsyn i semantikk at han ikke ser at det han skriver er det motsatte av det han mener, i beste fall tvetydig. Når en person mener at direktøren i Cicero er tilbakestående og uten utdannelse utover en ikke fullført folkeskole burde kanskje selv være i stand til å beherske bruken av ord som ved og med. Men rett skal være rett, til å være en som kommer med påstander om at meningsmotstandere er tilbakestående skriver han ganske bra. De pleier normalt å krydre innlegg med grammatikk til strykkarakter på ungdomsskolen, noe Hugh faktisk ikke gjør. Bare synd han ikke selv forstod det han hadde skrevet, selv etter et ganske kraftig hint. Jeg ville vært ytterst forsiktig med å gi andre stempel som tilbakestående eller skolesvak når man selv sliter med norsken. Det er symptomatisk at de som går hardest ut ofte er de som på en subtil måte klarer å drite mest på egen legg til slutt, ha ha ha. :D

    Slik går det ofte når lite smarte mennesker strever for mye for å fremstå som smarte. Han viser det ved å fortsatt ikke se blunderen, og heller lirer av seg populistenes favorittfloskel om keiserens nye klær. Smart, skikkelig smart. ;D

    Det er vel lov å mobbe de som påstår at andre ikke har fullført folkeskolen for selv å ikke beherske grunnleggende folkeskolepensum?

    Noe av det mest betenkelige med disse diskusjonene er at mange med full overbevisning faktisk er av den oppfatningen at de allerede har etterpåklokskapen på sin side. Det er en holdning som er sterk på begge sider av frontene, men det er kun den ene siden som har et moralsk utgangspunkt for å mene det. Jeg tilgir i større grad denslags holdninger når de kommer som et resultat av en uselvisk mening, og ikke som forsvar for egoisme. Uansett om den reelle etterpåklokskapen som en gang i fremtiden ikke tilhører dem så har de i alle fall ikke gått inn i problemstillingen med holdningen om at de kan gjøre hva de vil fordi fremtiden er på deres side. Hvis man snakker på vegne av fremtidig sannhet bør man i alle fall ikke gjøre det som forsvar for et ødeleggende handlingsmønster, uansett hvor ubetydelig det er. For hvis det skulle vise seg at de som er prematurt etterpåkloke på miljøets vegne tar feil har de i alle fall ikke fylt mellomtiden med noe som har påført skade på noe som helst, med mulig unntak av noe næringspolitisk.

    I slike saker som dette er det viktig å forholde seg til de forskjellige scenariene på en fornuftig måte. Hvis man er 100 prosent overbevist om at man har rett så tar man uansett feil, så allerede på det premisset er det flere deltakere som har ekskludert seg som deltakere i en fornuftig debatt. Jeg har til gode å lese noe så overbevisende at jeg kan forstå konseptet av total overbevisning i klimadebatten. Det er klart at brølaper som Hugh ikke har noen vekt i debatten, så bidragene hans har ingen betydning. Men hadde frontene bestått av slike folk så ville klimadebatten vært grunnlag for borgerkrig, så han kan lett avskrives som en konstruert vittighet a-la Affa. Kan det være at Hugh var nok et alter ego til Affas "schizofrene" opphavsmann? Hadde vi hatt en åpen ml-er blant oss ville jeg nok ha misstenkt han/hun også for å være nok et av Affas ansikter, en stilstudie i kuriøse personlighetstrekk.

    Fornuftige personer på sentralen har vist seg som støttespillere for den roperten, og det finner jeg litt merkelig. Det er greit å være enig i sak, men vil dere virkelig fremme deres meninger med å støtte opp under den tildels pinlig umodne måte å argumentere for meningene på? Er det ikke bedre å formulere meningene på en måte som får dere til å fremstå som seriøse deltakere enn å sette +1 på utsagnene til en som åpenbart er en parodi på hyperengasjert ungdomskoleelev? Det er bedre å fremføre sine argumenter selv på en voksen måte, enn å stille seg inn i køen av klakører for genuint umorsomme spissformuleringer fra en mindre begavet meningsfelle. Det er trist å se Hugh dominere så mye med sin jungelargumentasjon at han fremstår som ledestjerne for totte, mens det egentlig burde vært han som hadde totte som ledestjerne (intellektuelt sett er tross alt totte overlegen Hugh). Beviset kommer her:

    Hugh skrev:
    mazzy_star skrev:
    Hugh skrev:
    Åpne gluggene? Er det noen som bør åpne gluggene og la lyset skinne inn i det sorte tomrommet i skallen så er det Pål Presterud og hans bestikkelige håndlangere.

    Den overdrevne tro på egne, for ikke si menneskets påvirkningskraft på planeten jorden er så vanvittig at kun de mest stormannsgale og avsindige kan la slike tanker materialisere seg og, enda verre, kommunisere dem ut til omverdenen. Slipp Fritzel fri og slipp Presterud inn. Fritzel var kun til skade for sine nærmeste. Presterud er til skade for hele landet.
    Hva i all verden har Fritzel med denne saken? Dette var ingen vellykket sammenligning spør du meg ::)

    Lin
    Fritzel er som Presterud sinnsyk og manipulerende. Jeg vil heller ha Fritzel på gata enn Presterud. Teskje har det en mening?
    Jeg beklager, men å ikke distansere seg fra denne personens delirium på dette tidspunktet (#20) er ikke bra for eget omdømme. Men det er her jeg kan få en misstanke om at Hugh er en form for Affa-karakter, for det er liten sannsynlighet for at noe slik kan hevdes med overlegg uten at det er ment å være en parodi.

    Rabies er en annen teori som kan forklare Hughs eksistens.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Innstillingen av siktet var vel begrunnet og argumentert for, men dessverre kun beroende på fragmenter av den nødvendige informasjon om målet, og følgelig ble skuddet mot Hugh en solid skivebom. Morsom lese iallefall.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Innstillingen av siktet var vel begrunnet og argumentert for, men dessverre kun beroende på fragmenter av den nødvendige informasjon om målet, og følgelig ble skuddet mot Hugh en solid skivebom. Morsom lese iallefall.
    Det har du helt rett i. Jeg forsøker ikke å komme med et seriøst innlegg om temaet i det hele tatt, bare en betraktning om de formuleringene som jeg viser et par tettpakkede eksempler på. Jeg kjenner ikke Hugh, som var en gjest. Men han formulerte seg særdeles lite intelligent i en debatt der det er fullt mulig å delta fornuftig på begge sider av gjerdet. Og det er en generell kommentar til livet på sentralens OT-bar. De som brøler høyest får oppegående mennesker til å gå inn i en uhellig allianse med folk som argumenterer på en måte man ville tatt anstøt av hvis vedkommende var meningsmotstander.

    Vi opptrer som klakører hele tiden, og noen ganger blir det stupid. Når man har vettuge meninger mot denne markeringen så fremfører man disse som et sivilisert menneske. Hvis noen tilfeldigvis har samme mening skal man ikke nødvendigvis gå i allianse med dem, for det handler om andre ting enn essensen i meningene våre. Jeg er sikker på at det er mulig å være enig i sak med hvem som helst i et eller annet. Kjell Gunnar Larsen er kjent for å mene at Stalin gjorde 70% riktig og 30% galt. Ut fra den logikken mener han at Stalin til syvende og sist gjorde mest godt, og fortjener derfor hyllesten til Tjen Folket. Jeg har kjent mannen i mange år, og vet det er en god del vi også er enige om. Men, jeg vet også det at noen av de meningene vil han argumentere for på en for meg utilbørlig måte. Derfor kan jeg neppe se for meg at jeg kommer til å skriver +1 på et innlegg fra ham, for jeg kjenner hans argumentasjonsteknikk. Skal jeg skriver under på en annens innlegg så må det ikke bare selve meningen som er viktig, men også måten den serveres på. Derfor plusser jeg ikke av hjertens lyst i tråden om frepperne for tiden. Jeg kommer med egne utspill, men forsøker å gjøre det uavhengig av de mest hatefylte og useriøse angrepene på FrP.

    Og jeg har en "god grunn" til å hate FrP ut fra logikken i debatten. I forkant av kommunevalget i 1999 ble jeg utsatt for et overgrep fra en kvinnelig FrP-politiker i Bergen. Ikke seksuelt som i Stavanger, men knallhardt og ulovlig. Men hun ante ikke hvem hun gav seg ut i kamp med. Noen uker etterpå hadde hun fått sparken som daglig leder i bedriften vi jobbet i, blitt ekskludert fra fagforbundet og tvunget til å flytte til Voss etter at bransjen i Bergen ikke ville ta i henne med en ildtang etter den episoden. Angrepet/overgrepet var så grovt at det kunne påført meg svært alvorlige skader, ja hadde jeg ikke tatt opp kampen ville det sannsynligvis ha ødelagt livet mitt. Og hennes motivasjon var å bli kvitt den brysomme hovedtillitsvalgte i bedriften. Gjennom manipulering av et par personer med dårlige norsk-kunnskaper konstruerte hun et scenario som skulle vise seg å være det diametralt motsatte når oversettelsen ble riktig.

    Hva saken gikk ut på er ikke så viktig, men jeg har altså en bedre grunn til å hate FrP enn noen kan ha for å hate miljøbevegelsen. Likevel synes jeg at det er feil å ha et glødende hat mot den rørsla, på tross av et stort antall habiakker som får beite fritt på deres "grønne" politiske enger. Jeg nekter konsekvent å være klakør for den massive latterliggjøringen av partiet, men bidrar gjerne med å poste lenker til saker som er relevante og utdypende i saken. Man skal ikke bare forholde seg til meninger, men også til det å mene. Man fremstår ikke som smart ved å klappe hardt i hendene hver gang en man er enig i sak med åpner kjeften, for man bør ikke tillate seg å assosieres med hvilken som helst formulering fordi man er enig i saksgrunnlaget.
     

    Torja

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    2.350
    Antall liker
    1.028
    Erlig talt, så var dette en dag som alle andre dager...
    verken mer eller mindre lys ble avgitt...
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Hmmm.. Mener å huske at jeg lyttet til musikk via en klasse D-forsterker akkurat den timen....
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Zomby_Woof skrev:
    Hmmm.. Mener å huske at jeg lyttet til musikk via en klasse D-forsterker akkurat den timen....
    Sansui klasse AB for vår del, mens guttungen spilte på rør.
    Er det godkjent som manglende bevissthet? ;)
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.212
    Antall liker
    6.579
    Dette med å slå av lyset var faktisk en knallgod idé. Fruen misforsto hensikten... ::)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    BT skrev:
    Dette med å slå av lyset var faktisk en knallgod idé. Fruen misforsto hensikten... ::)
    Så du kommer til å delta på alle slike markeringer i fremtiden, helt til du selv begynner å få hodepine på strategiske tidspunkt. ;)
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.738
    Antall liker
    90.156
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Da er vi snart i gang igjen. ;)
    31 mars slukker vi lyset fra kl 20:30 til 21:30. Så da er dere advart og da har dere dessuten god tid til å finne ut hvor lysbryterne er ;D ;D ;D

    http://www.earthday.org/2012
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.981
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Ingen problem å finne lysbryteren i lys-skinnet fra rør-ampene ;-)

    Arne K
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.578
    Antall liker
    7.106
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    31 mars er planen å sitte på hytta i godt selskap, fyre med ved, få lys fra parafinlamper, og stort sett ikke bruke mere strøm enn den som trengs til hankestereoen - og den strømmen kommer fra solcellepanel...

    Ikke så mye pga Earth hour, men fordi planen var å dra på hytta uansett...

    Her i Norge er Earth hour (og forbudet mot glødepærer) temmelig tåpelig, siden vi må erstatte den energien vi sparer med energi til oppvarming...

    Johan-Kr
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Må huske:

    Ta med arbeidslampe hjem fra hytta i helgen.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.738
    Antall liker
    90.156
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Under en time igjen ;D
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Der gikk damene til aksjon. Nå forsvant lyset, og den evindelige duren fra varmepumpa.
    Heldigvis går Macbooken på batteri, og dette bør skape ideelle lytteforhold.
    Kjøleskapet går femdeles, det hører jeg nå. Alltid skal det være noe.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Føler jeg ødela litt akkurat nå. Var ikke klar over at det var i dag og for 5 minutter siden slo jeg på litt ekstra lys i alle tre rommene på fremsiden av huset... Jaja...
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.738
    Antall liker
    90.156
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Nå er det bedre lyd på anlegget! ;)
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Jeg bruker gammeldagse glødelamper i kveld, de bruker mest energi. Med mange nok blir det også lyst nok.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.395
    Antall liker
    2.658
    Torget vurderinger
    1
    Sikker på den ikke driver naken yoga

    NAKED-YOGA05.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn