He he, jeg har vel oppnådd det jeg ønsket. Årsaken til at jeg valgte ordet kommunist er fordi det er et gjentakende faktum at folk som helt klart ikke bekjenner seg til den filosofien ytrer seg som om de var syttitallskommunister i sin jakt etter firmaer som forsøker å være profitabel arbeidsplass. Det er ingen som tvinger noen til å kjøpe noe som helst, men det framstilles som om produsenter har hendene nedi lommene våre enten vi vil det eller ei.
Selvfølgelig vet jeg at dette er et miljø der partiet H nok er det største, og AP er neppe større enn Frp. SV og Rødt er nesten ikke representert i det hele tatt, så påstanden min om kommunisme faller selvfølgelig på steingrunn IRL. Det er derfor det fungerte når jeg brukte det ordet, som er et nidord for de fleste her inne. Ingen kan egentlig blir krenket av å bli kalt noe som de vet de ikke er, og som de vet at jeg vet de ikke er. Hele trikset er å beskylde folk for noe de ikke er for å få dem til å åpne øynene for argumentasjonen som brukes.
Når vi havner på det stadiet der det spørres om vi trenger dette produktet eller ikke, så er vi tilbake til syttitallets skolelærere som messet om at Levis ikke var noe vi trengte, Samvirkelaget hadde like fine jeans som var billigere og like slitesterke. Derfor, hvor kommer denne museumsosialistiske holdningen fra? Vi bedriver en hobby med et umulig mål, vær glad for at det er en utvikling. Det er ikke alle utviklinger vi vil være med på, men jeg gidder da ikke okke meg over de teknologiene. Gidder ikke engang nevne dem med navn, det er tross alt mange som har glede av det så enten har jeg bommet i mine analyser, eller så har andre funnet et bruksområde der det fungerer fint. Og da lar jeg dem være, det plager jo ikke meg, og koster ikke meg ei kroner sålenge jeg ikke bryr meg.
Folk velger å svi av sine surt oppsparte penger på altslags rart. Det er ikke min sak, ei heller noe jeg trenger å moralisere om når det kommer til deres pengebruk. Dette bare viser at folk blir but hurt når meningene deres om hifi får motbør, det blir en kamp som er viktigere enn Oswald-gruppens sprenging av broer og skip. Budskapet mitt er å senke skuldrene noen hakk og skjønne at det er forbrukerprodukter vi diskuterer, og de er ikke forskjell på liv og død for noen der ute. Jeg spør meg selv hvorfor folk blir så såret over slikt som at forsterkeren ikke er verdens beste til prisen, eller at MQA ønsker å tjene penger på meg som jeg nekter å betale, og å gjenta det gang på gang istendenfor å bare nekte å betale. Samtidig så framstilles det som uetisk at MQA vil tjene penger. Det framstilles ofte at det er uetisk å tjene penger på hifi, og derfor lurer jeg på om salige Karl Marx lurer i korridorene og skriver innlegg under andres brukernavn.
Akkurat denne tråden er så overdreven at jeg regnet med at folk ikke kunne bli fornærmet av den. Det kan hende jeg tok feil der. Siden jeg ble anklaget for å være slem i en av trådene så håpet jeg at de som har blitt så slemt behandlet at de har fått merkelapper av meg kunne fortelle meg hvem det var, men siden ingen vil stå fram så får jeg enten regne med at ingen følte seg truffet, noe som jo er helt glimrende. Men da var det rart at det motsatte ble påstått i trådene.
Så jeg får stille spørsmålet uten ironi denne gang: Var det noen deltakere som ble direkte truffet av mine kommentarer, altså noen som fikk en utilbørlig merkelapp stemplet på seg av meg i diskusjonene? Det er bare å melde i fra, det blir ikke fulgt av mer mobbing men Hello Kitty isteden.