Høres lovende ut fra hva du har erfart så langt, blir spennende å høre etter flere timer med innspilling og stativer på plass. Hva slags stativer vurderer du?
Ser du har litt mer krutt og kraft i forsterkeren enn hva jeg har for øyeblikket, dog skal jeg prøve og se hvordan de matcher før jeg fornyer. Hvordan opplever du diskanten på dem?
De fikk 4-5 timer til med lytting på seg igår, og jeg er storfornøyd. De er musikalske og timene med favorittmusikken går fort. De tegner et stort detaljert lydbilde både i høyde og bredde. Lukker du øynene er det vanskelig å si hvor høyttalerne står, noe som for meg er ett av kriteriene jeg ønsker når jeg kjøper høyttalere.
Foreløpig er høyttalerne litt mer "up front" i lydbildet enn de har dybde, men føler dette også endrer seg jo mer de får spilt.
Dynamikken blir bedre og bedre, og på akustiske gitarer både "ser" og føler man nesten hvor hardt gitaristen klimprer på strengene.
Bassen er blitt mer tydelig og går enda litt dypere enn kvelden før. Høyttalerne står ca 70cm ut i rommet og 60 cm fra sidevegg. Når jeg får stativene skal jeg prøve å dytte de litt nærmere vegg for å se hvordan det påvirker bassen.
Mellomtonen er helt fantastisk og er noe av det aller beste jeg har hatt på høyttalere.
Diskanten har jeg ikke noe å utsette på. Detaljert luftig og med unntak på ett par dårlige innspillinger, opplever jeg den ikke som skarp eller fremtredende på en dårlig måte.
Jeg har bestilt meg ett par 70cm høye høyttalerstativer til disse. Har et par Atacamastativer på 60cm som er i bruk på tv-anlegget idag, så jeg kan bytte og mikse og prøve meg frem litt.
Høyttalerne spiller idag i ett rom/stue som er ca 45m2 og det går veldig bra synes jeg.
Når det gjelder forsterker, tror jeg du kommer veldig langt med din Rega Brio. Jeg har ikke helt bestemt meg ennå om disse skal bli stående i lytteanlegget, eller om jeg flytter de til tv-anlegget(Spiller musikkk der også) for å erstatte en aktiv løsning som er der idag. Der har jeg også subwoofer jeg kan bruke på de til film, men til musikk trenger de strengt tatt ikke subwoofer føler jeg pr nå.
Jeg har forforsterker, så mangler igrunn en effektforsterker da for å erstatte de aktive høyttalerne. Ser nok for meg noe brukt i banen 100-150 watt der også i prisklassen 4-7000,-
En direkte sammenligning på lignende høyttalere jeg har hatt, så må det være KEF LS50. Jeg synes den ble liten og boksete i lyden i forhold til disse, så vil absolutt anbefale disse F500 fremfor LS50.
Har også hørt Monitor Audio Silver 100 ett par gang i butikk de siste månedene. De går dypere i bassen men den føles litt ufokusert. Den mangler den flotte mellomtonen til F500. Diskanten til Silver 100 synes jeg blir for fremtredende i forhold til F500. Silver 100 har dog noe av den samme magien med stort lydbilde og at den "forsvinner" når man lukker øynene. Den koster da også 2000,- mer enn F500 og er mer tungdreven. Føler at F500 er en bedre allround høyttaler hvis du ikke trenger ekstra trøkk i bassen.
Jeg foretrekker ganske nøytral lydbalanse, liten hump i bassen går bra, men mellomtonen må være på plass og ikke overskygges av bass eller diskant.
Jeg er såpass imponert av denne at jeg absolutt har blitt nyskjerrig på flere av modellene deres. Kunne tenkt meg å gitt F502 en sjanse bla, men da må noe selges først;-)