Politikk, religion og samfunn Går det an å dele veiene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er 100% apolitisk - egentlig bør alle politikere også legges i rør. Håndtverksmessig sett er de for tiden all time low, hele bunten. FYI, Klein og Intense er faktisk sykkel/rammemakere... Bare for å demonstrere dualiteten i dette. Jeg er faktisk den lykkelige eier og bruker av fire-fem sykler!
    Det er tydelig at du har peil på andre ting enn horn. Jeg har også en Intense og skulle gjerne hatt en Klein.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.514
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Trondhjem (den heter det, egentlig) er vel den byen i Norge med best tilrettelegging for sykkeltrafikk.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    Trondhjem (den heter det, egentlig) er vel den byen i Norge med best tilrettelegging for sykkeltrafikk.
    Det hjalp i allefall veldig da de la ned trikken. Trikkespor er ikke moro når du sykler, kan ofte gi bråstopp med velt. I min barn/ungdom var det også mange gater med brostein og det er et lite He..te når det regner.

N

nb

Gjest
    Det jeg - som syklist - har visse problemer med å begripe er herremenn som tar raceren til og fra jobb. De skal som regel sykle noen ganske få kilometer (min egen sykkelvei er ca 6 av sorten hver vei) så det er ikke snakk om allverdens tur Hvorfor i grønnhelvete må de ta raceren? Jeg sykler konsekvent på en (billig og ikke-verdens-undergang-om-den-blir-stjelt) terrengsykkel til og fra jobb. Svært punkteringssikker, trikkeskikkesikker, fortauskantsikker og grus/småsten ved siden av veibanen begymrer meg fint lite. Jeg har i min jobbsyklingskarriere punktert 1 - en - gang.

Viking

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    435
    Torget vurderinger
    4
    Det jeg - som syklist - har visse problemer med å begripe er herremenn som tar raceren til og fra jobb. De skal som regel sykle noen ganske få kilometer (min egen sykkelvei er ca 6 av sorten hver vei) så det er ikke snakk om allverdens tur Hvorfor i grønnhelvete må de ta raceren? Jeg sykler konsekvent på en (billig og ikke-verdens-undergang-om-den-blir-stjelt) terrengsykkel til og fra jobb. Svært punkteringssikker, trikkeskikkesikker, fortauskantsikker og grus/småsten ved siden av veibanen begymrer meg fint lite. Jeg har i min jobbsyklingskarriere punktert 1 - en - gang.
    Fordi de skal vise fram det nye fartsvidunderet, og i tillegg er det jo jæææææævli viktig å få vist seg frem i de der jævla kardisbuksene ;)

Z

Zomby_Woof

Gjest
    I mangel på argumenter.........

Sist redigert av en moderator:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    @nb: Jeg er en av de som sykler samme strekningen som deg på racer (deler av den, i hvert fall). Et par grunner til det. Jeg hadde inntil for kort siden en sykkel som var godt kjørende. Baknavet på terrengsykkelen har krangla en god stund. Ellers er det en del motorikk i sykling som med alt annet, en løper ville søla bort teknikken sin like godt med to daglige økter jogging i slagstøvler. Ellers er det en pest å bruke gromsykkelen til og fra jobb, med oppbevaring innendørs og i det hele tatt. I tillegg jobber jeg på Grønland, og har dermed bare trikkeskinnene det korte stykket fra rundkjøringen ved Oslo hospital til Schweigaards gate. Jeg har litt lenger vei også, rundt 11,5 km en vei. Trikkeskinner er noe drit uansett sykkel, spesielt når det regner. Men nå har jeg funnet den gode løsningen, Cyclocross bygget på rimelig ramme handlet på ebay, en skoeske tiloversblevne deler, og så videre. Den er rimelig, robust, og ganske så lik raceren med tanke på sittestilling og denslags. Jeg har bevisst valgt styre med samme form som raceren, og det er identisk sadel på vei i posten. En snau halvtime to ganger hver arbeidsdag, gratis i tidsregnskapet. En pangstart på arbeidsdagen, godt for både kropp og sjel.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.514
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er ikke jobbsyklist nå, men da jeg bodde på Torshov og jobbet i Asker (29 km) var det naturlig å ta raceren. Måtte naturligvis passere noen trikkeskinner på turen langs Ring 2 ned til Skøyen. To arbeidsdager i uka, i togtiden, var det også trening med BOC på veien hjem. Veldig greit å stille på riktig maskin. Tror jeg hadde én punktering jeg også.
    Poenget: Alt er ikke nødvendigvis slik det ser ut til å være, nb.

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.611
    Torget vurderinger
    23
    Jeg er 100% apolitisk - egentlig bør alle politikere også legges i rør. Håndtverksmessig sett er de for tiden all time low, hele bunten. FYI, Klein og Intense er faktisk sykkel/rammemakere... Bare for å demonstrere dualiteten i dette. Jeg er faktisk den lykkelige eier og bruker av fire-fem sykler!
    Det er tydelig at du har peil på andre ting enn horn. Jeg har også en Intense og skulle gjerne hatt en Klein.
    Har vel hatt 4 forskjellige Klein sykler opp igjennom tidene.

Her er min "bysykkel" - en minimumsløsning for de gatene vi nå har i Oslo. It's a warzone.

Attitude i hagen, klar for innsats..

Klein i hagen.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.611
    Torget vurderinger
    23
    Observant som alltid, Val! Hadde en punktering den dagen, slangeløst = håpløst.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg bekymrer meg ikke for fortauskanter, punkteringer eller grus og småstein selv med racer. For å ikke provosere bilister eller fotgjengere triller jeg rolig til jobb (max 20km/t) med jobbraceren min på g/s-veier. På den måten har jeg en behagelig tur til jobb uten at jeg blir svett.

Det at racersykler ikke tåler maskingrus er bare en myte, hvis man sykler med dekk fra Tyske produsenter er ikke grus noe problem.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jækla fin sykkel, Sluket. Sånne ting gir skikkelig godfølelse. Jeg synes 'materialisme' har fått et litt ufortjent rykte. Den sykkelen vitner om et oppriktig ønske om å lage en ting andre kan glede seg over. Flid og nøyaktighet av dette kaliberet vitner rett og slett om respekt for kundene. Det ligger mer mellommenneskelig i en gjenstand enn vi tenker over.

Ellers har jeg bare gode erfaringer med slangeløst på raceren. Man skulle tro at det fungerte minst like godt på terrengsykkel, siden det har vært på markedet i lang tid. Hvis de slipper luft kan det muligens være noe å hente på montering? Ren felg og ren kanttråd, såpe for å sikre at dekket smetter riktig på plass? Ha for all del guff i dekkene, det tar småpunkteringene. Og så synes jeg hendlene sitter veldig langt ned, jeg foretrekker mine på omtrent 45 grader. Kanskje det bare er vinkelen på bildet som lurer meg, men jeg synes det ser ut som hele styret er rotert fremover?

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.346
    Torget vurderinger
    1
    Har vel hatt 4 forskjellige Klein sykler opp igjennom tidene.

Her er min "bysykkel" - en minimumsløsning for de gatene vi nå har i Oslo. It's a warzone.

Attitude i hagen, klar for innsats..

Vis vedlegget 199709
    Bonträger på også?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.611
    Torget vurderinger
    23
    Dette er en brukssykkel til daglig transport og ikke noe jålestativ. Må ikke ha XTR på alt av sykler serru! Styret ser slik ut fordi det er bredere enn vanlig, liker ikke de smale styrene som har vært vanlig på offroaders i en periode. Er ikke så smal selv og da er det bedre med litt bredde, dette gir meg mer kontroll og den blir ikke så nervøs å kjøre. Litt som den gode gamle Crossmasteren vi vokste opp med!

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Slangeløst på offroad er plug and play så lenge dekkene egner seg for det.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.978
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    I Oslo i helga og idag tok vi en spasertur fra Sognsvann til Ullevållsæter.. Ikke alene kan man si. Mange som gikk og mange som sykla.. Fy fa... mange syklister som ikke tar hensyn i det hele tatt. Pinsehelg, fint vær, Søndag - en trenger ikke tenke langt for å skjønne at det er mye folk ute. Med hunder, barn, barnevogn, eldre, unge, joggere, med og uten musikk på ørene etc. men sånn som mange oppfører seg så er det ikke rart det skjer endel ulykker og mange nestenulykker..

Noen er flinke og tar hensyn. Bruker bremsene aktivt i nedover bakkene, er i bremseberedsskap etc.. Men majoriteten med trikoter burde fått seg ei skrape. Skulle tro de hadde nummerskilt på brystet hele gjengen.

Så det er blitt mer som om alle må ta hensyn til syklistene, andre veien er ikke så viktig.

Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    I Oslo i helga og idag tok vi en spasertur fra Sognsvann til Ullevållsæter.. Ikke alene kan man si. Mange som gikk og mange som sykla.. Fy fa... mange syklister som ikke tar hensyn i det hele tatt. Pinsehelg, fint vær, Søndag - en trenger ikke tenke langt for å skjønne at det er mye folk ute. Med hunder, barn, barnevogn, eldre, unge, joggere, med og uten musikk på ørene etc. men sånn som mange oppfører seg så er det ikke rart det skjer endel ulykker og mange nestenulykker..

Noen er flinke og tar hensyn. Bruker bremsene aktivt i nedover bakkene, er i bremseberedsskap etc.. Men majoriteten med trikoter burde fått seg ei skrape. Skulle tro de hadde nummerskilt på brystet hele gjengen.

Så det er blitt mer som om alle må ta hensyn til syklistene, andre veien er ikke så viktig.
    Jeg er helt enig med deg i din beskrivelse av syklister med lycra i marka. Det finnes mange kandidater til Darwin Awards og de kandidatene gjør det enkelt for allmuen å kollektivt hate syklister.

Som med så mye annet så er det noen som ødelegger for fellesskapet.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Dagens selvopplevde: Jeg kom i sykkelfeltet på Ekebergveien fra byen. Ved trikkeholdeplassen på Kastellet ble jeg 'nesten forbikjørt'. Det høres jo rart ut, ikke sant? Men jeg merket altså at en bil kom opp på siden av meg i en god del større fart enn jeg selv hadde. Egentlig hadde jeg forventet at den skulle fortsette og bli borte, men det gjorde den ikke, den reduserte i stedet farten til omtrent den samme som min og kom stadig nærmere. Jeg var nødt til å legge meg inn mot fortauskanten og bremse hardt for å unngå sammenstøt. Så stoppet bilen på tvers av sykkelfeltet. Det viste seg at den kloke damen rett og slett kjørte opp på siden av meg og svingte av til høyre for å stoppe ved den nedsenkede bommen ved trikkelinjene.

Jeg hadde såpass kontroll på situasjonen at jeg klarte beholde både hjula og beina på bakken. Men litt kommunikasjon gjennom glasset ble forsøkt. Lett banking med en fingerknoke på sidevinduet (jeg trengte jo ikke en gang strekke ut armen), fulgt av vinking og forsøk på øyekontakt. Deretter passerte jeg bilen (den sto jo og ventet på grønt lys på tvers av sykkelfeltet). Deretter snudde jeg meg tilbake og viste med tegnspråk at det var et sykkelfelt hun hadde krysset (pekebevegelse i sykkelfeltets lengderetning). Det hele med et oppgitt, men ikke spesielt høyrøstet kroppsspråk. Damen ristet på hodet, og så deretter demonstrativt vekk.

Noen har helt sikkert fått en lettere betuttet troféhustru tilbake til Solveien i kveld. Hun trenger sikket litt trøst, og det må hun gjerne få. Men ta for helvete fra henne førerkortet!

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.514
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det der er faren med slike sykkelfelt (som enkelte lokalpolitikere her omkring mener er løsningen på alle trafikale problemer): Man bli faen meg ikke sett.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Bra at man tar til vettet, men det er kanskje en ide å innføre noen gåveier og noen sykkelveier i marka der gående og syklende har forkjørsrett.

Med andre ord er det lov å gå på sykkelveiene men på en måte som ikke kommer i konflikt med syklende og omvendt. Forstår tildels de gående som reagerer på det de kaller råsykling. Skvetter selv når jeg passeres av en syklist og farten trenger ikke være stor. Samtidig må og syklister få sykle i marka og ikke "gåsykle" som noen gående mener de skal. Det må gå an å sameksistere i marka - selv om man kanskje kan begynne å lure når man leser hva som skjer på veiene.

Selv synes jeg det går greit - stort sett, selv om en mann i bil med henger passerte meg her om dagen, senket farten til gå fart og la henger nesten ut i grøfta foran meg - godt jeg har relativt god balanse så jeg klarte å sykle i gangfart. Trenger jeg si at jeg hadde raceren og det var en sykkelsti i nærheten....

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Kommentarfeltet til den artikkelen sier iallfall det meste....

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Svaret et jo opplagt. Som man sikkert ser er sykkelmeteren, som 90 % av disse er, full av grus og drit. All møkka fra veien havner der og jeg ville heller ikke risikert mine nye racer dekk på denne meteren. Til nød ville jeg kunne brukt en hybrid eller mountain bike her. Skal man få folk - les syklister, til å bruke disse sykkelmeterene må man og rengjøre de gjevnlig.

Tror neppe disse syklistene sinket bilisten noe, sannsyling var irritasjonen over at de holdt like god fart som bilisten større enn at de syklet i veibanen. Sannsynelig hadde bilisten 20 kg for mye og så helt jævelig ut i kondomdress ++;)

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Dagens selvopplevde: Jeg kom i sykkelfeltet på Ekebergveien fra byen. Ved trikkeholdeplassen på Kastellet ble jeg 'nesten forbikjørt'. Det høres jo rart ut, ikke sant? Men jeg merket altså at en bil kom opp på siden av meg i en god del større fart enn jeg selv hadde. Egentlig hadde jeg forventet at den skulle fortsette og bli borte, men det gjorde den ikke, den reduserte i stedet farten til omtrent den samme som min og kom stadig nærmere. Jeg var nødt til å legge meg inn mot fortauskanten og bremse hardt for å unngå sammenstøt. Så stoppet bilen på tvers av sykkelfeltet. Det viste seg at den kloke damen rett og slett kjørte opp på siden av meg og svingte av til høyre for å stoppe ved den nedsenkede bommen ved trikkelinjene.

Jeg hadde såpass kontroll på situasjonen at jeg klarte beholde både hjula og beina på bakken. Men litt kommunikasjon gjennom glasset ble forsøkt. Lett banking med en fingerknoke på sidevinduet (jeg trengte jo ikke en gang strekke ut armen), fulgt av vinking og forsøk på øyekontakt. Deretter passerte jeg bilen (den sto jo og ventet på grønt lys på tvers av sykkelfeltet). Deretter snudde jeg meg tilbake og viste med tegnspråk at det var et sykkelfelt hun hadde krysset (pekebevegelse i sykkelfeltets lengderetning). Det hele med et oppgitt, men ikke spesielt høyrøstet kroppsspråk. Damen ristet på hodet, og så deretter demonstrativt vekk.

Noen har helt sikkert fått en lettere betuttet troféhustru tilbake til Solveien i kveld. Hun trenger sikket litt trøst, og det må hun gjerne få. Men ta for helvete fra henne førerkortet!

Jeg synes du virker allt for mild i trafikken. Ingen grunn til å få bilisten til å tro man er mer mentalt stabil enn man er.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    @Zomby, var det du som passerte meg på hurtig og stilig vis ned stikkveien mellom Solveien og Bekkelagsterassen i går?
    I så fall er jeg imponert.

Jeg har vurdert å sykle til jobb et par ganger i sommer, heldigvis har jeg slått det fra meg.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    Tiltalt bilist: - Jeg gasset på for å skremme ham - VG Nett

Er det rart det er krig i verden?

Denne historien bekrefter et utall av stereotyper, kvinnelige bilførere ( kanskje de er inne på noe i Saudi Arabia?? ), Audisjåfører, ( dere vet disse som ikke aner hva blikelys skal brukes til og som kraft av at de tror de kjører tysk "premiumbil";):p mener at alle andre skal pelle seg bort fra veien! ) og til slutt denne krakilske syklisten, Pedal-Anton som dunker neven i bilen og siden prøver å stjele Barbies håndveske!

Tragisk sak egentlig, men det må ha vært hysterisk morro å sett det live!;);)

Z

Zomby_Woof

Gjest
    @Zomby, var det du som passerte meg på hurtig og stilig vis ned stikkveien mellom Solveien og Bekkelagsterassen i går?
    I så fall er jeg imponert.

Jeg har vurdert å sykle til jobb et par ganger i sommer, heldigvis har jeg slått det fra meg.
    Dessverre ikke, Roberten. Skulle gjerne imponert både den ene og den andre, med både hurtig og stilig sykling. Men sånn er det dessverre ikke. :)

Sykler forresten rett forbi Nordstrand om dagen (eller Nordre Holmlia som min bror kaller det). Nå bor jeg på Holmlia (eller Søndre Nordstrand som kommunen kaller det). Det går stort sett strekningen Ekebergveien-Kongsveien.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    @Spiralis: ikke tragisk, men en mangefasettert fryd: gøy å se på og lese om og kjerringruklet får rulleblad og har trolig et langt liv som fotgjenger og - hahaha - syklist foran seg. Latter, Gråt, tenners gissel og poetisk rettferdighet i skjønneste forening.

Sist redigert:
    Z

Zomby_Woof

Gjest

Denne historien bekrefter et utall av stereotyper, kvinnelige bilførere ( kanskje de er inne på noe i Saudi Arabia?? ), Audisjåfører, ( dere vet disse som ikke aner hva blikelys skal brukes til og som kraft av at de tror de kjører tysk "premiumbil";):p mener at alle andre skal pelle seg bort fra veien! ) og til slutt denne krakilske syklisten, Pedal-Anton som dunker neven i bilen og siden prøver å stjele Barbies håndveske!

Milde måne! Rus ikke nevnt med et ord? Tror jeg ikke et øyeblikk på! Takk og lov for at denne typen bilister tross alt er ganske sjeldne...

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Stakkars bilist som mistet et minutt eller to av sin dyrebare tid. Men må man ha baconpølse som forrett før kjøttkakene hjemme er det kanskje ingen tid å miste.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.611
    Torget vurderinger
    23

Nettopp! Godt at flere har observert dette! I riktig gamle dager var det Benzfolket som var værstingene, så kom BMW svina og nå er det Audi som er det foretrukne merket blant de som driter mest i alle andre...:cool: Særlig disse "falskflagg" seilerne med billigste A4 med doble hengerfester og skiboks bredere enn bilen. Dere vet, disse som egentlig skulle hatt Touran eller tilsvarende reelt transportmiddel men som har fått mast seg til aksept fra kjerringa om at en oppblåsbar Audi er fornuftig.

Puh!! Så fikk jeg det ut!

D

DL

Gjest
    Hehe, er vel superværsting jeg da, med min A8

Hva slags bil kjører du selv sluket?

DL

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.611
    Torget vurderinger
    23
    Hehe... nei, A8 gutta er ikke slik! Det er wannabee's karene som kjører helvete ut av redskapen...

Selv har jeg så ymse, meget sedate biler som er valgt p.g.a. at de egner seg til formålet. En pick-up til tunge løft, paller & plank, en varebil til daglig rufsebruk og tur/ferieutflukter med kajakk, kano og sykler, så har sjefen en mint cond. 244 som beholdes en stund til. Har ikke gått 100k en gang.

Raseritaktene er et tilbakelagt stadium som du skjønner!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn