@nb: Jeg er en av de som sykler samme strekningen som deg på racer (deler av den, i hvert fall). Et par grunner til det. Jeg hadde inntil for kort siden en sykkel som var godt kjørende. Baknavet på terrengsykkelen har krangla en god stund. Ellers er det en del motorikk i sykling som med alt annet, en løper ville søla bort teknikken sin like godt med to daglige økter jogging i slagstøvler. Ellers er det en pest å bruke gromsykkelen til og fra jobb, med oppbevaring innendørs og i det hele tatt. I tillegg jobber jeg på Grønland, og har dermed bare trikkeskinnene det korte stykket fra rundkjøringen ved Oslo hospital til Schweigaards gate. Jeg har litt lenger vei også, rundt 11,5 km en vei. Trikkeskinner er noe drit uansett sykkel, spesielt når det regner. Men nå har jeg funnet den gode løsningen, Cyclocross bygget på rimelig ramme handlet på ebay, en skoeske tiloversblevne deler, og så videre. Den er rimelig, robust, og ganske så lik raceren med tanke på sittestilling og denslags. Jeg har bevisst valgt styre med samme form som raceren, og det er identisk sadel på vei i posten. En snau halvtime to ganger hver arbeidsdag, gratis i tidsregnskapet. En pangstart på arbeidsdagen, godt for både kropp og sjel.