Selv om man har forkjørsvei, så har man ikke forkjørsrett! Og i Norge finns det vel knapt sykkelveier, det er vel kun så og si gang/sykkelstier hvor man skal ha samme fart som andre som ferdes der (gående)
Jeg har opplevd denne episoden selv med brukket lårhals som resultat: jeg syklet med min mtb på gangstien sammen med en kar til, vi hadde en slakk helling utover og rundt en slakk sving mot høyre. Da kom det en bilist som krysset gangstien fra en gårdsplass, og feide ned oss syklistene på gangstien. Jeg med brukket lårhals og han andre med nakkeskader!
Resultatet var delt skyld med bilisten fordi vi hadde syklet på gang/sykkelsti, politiet mente vi hadde hadde hatt for høy fart med syklene! De sa også at hadde vi syklet i veibanen, så hadde bilisten fått all skyld!
Slike situasjoner finns det masse av, da det ofte ligger gårdsplasser på innersiden av gang/sykkelstien hvor gårdseier har bil og skal ut i veibanen, og må dermed krysse gang/sykkelstien. Også en annen uting jeg har sett ved flere anledninger er at bilister kan kjøre på gang/sykkelstier for å kommeinn til sine gårdsplasser. Det har også ofte skjedd at biler parkere på gang/sykkelstier, og veldig skummelt når gang/sykkelstien heller utover og mot høyre, og du ikke ser bilen som er parkert før du kommer rundt svingen! Og hvilket resultat kan det gi mon tro?
Gang/sykkelstier egner seg veldig dårlig til sykling med høy hastighet, 30km+
Destiny..