Politikk, religion og samfunn Går det an å dele veiene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.605
    Torget vurderinger
    23
    På tide. TA SVINA!!!!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Trafikkreglene gjelder for alle, og det skulle bare mangle.

Men, om man får be om en liten justering av infrastrukturen i den forbindelse: Kan man komme opp med sensorer som registrerer en syklist der trafikklysene reguleres etter ventende trafikk? Krysset ved Hauketo har et sånt trafikklys om noen er kjent. Det er temmelig irriterende å måtte vente på en bil som skal samme vei for å få grønt lys. I sånne kryss sykler jeg på rødt, men ingen andre steder.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Jeg har tre stykker hjemme som holder på å lære seg å kjøre bil. Det mest krevende er å lære dem samspillet med andre trafikkanter. De må jo forstå at de kan ikke forvente at alle følger trafikkreglene, og særlig ikke syklister. Da vil det gå galt ganske snart.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.978
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Forståelig Zoomby.. Her i Haugesund har vi 1 eneste lyskryss igjen i hele byen. Alt er erstattet med roundabouts...

Var foresten syklist i 5 år i Trondheim. Der var det ille.. Og det var midten av 90 tallet. Vi følte oss av og til som dartskiver.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    På tide. TA SVINA!!!!
    Mistenker at du mener det humoristisk, men dessverre er det alt for mange som har slik holdning til medtrafikanter! Og da bare MÅ det gå galt.
    Meget bedre å leve og la leve! har jobbet lenge med junior på dette når han kommer hjem oppfyrt og forbannet over "idioter" i trafikken! Det er mere synd på dem en det er på deg bruker jeg å si. Idioten må leve med seg selv H24/7/365 du bruker kun noen sekunder på ham!

Idioter eller svin i trafikken kjører vi enten i fra eller så lar man dem kjøre forbi og forsvinne ut av våre liv! Er det et gjeng "Pedal Antoner" må du kanskje bruket et minutt eller to på å komme forbi, men så da.......?!!!

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    På tide. TA SVINA!!!!
    Mistenker at du mener det humoristisk, men dessverre er det alt for mange som har slik holdning til medtrafikanter! Og da bare MÅ det gå galt.
    Meget bedre å leve og la leve! har jobbet lenge med junior på dette når han kommer hjem oppfyrt og forbannet over "idioter" i trafikken! Det er mere synd på dem en det er på deg bruker jeg å si. Idioten må leve med seg selv H24/7/365 du bruker kun noen sekunder på ham!

Idioter eller svin i trafikken kjører vi enten i fra eller så lar man dem kjøre forbi og forsvinne ut av våre liv! Er det et gjeng "Pedal Antoner" må du kanskje bruket et minutt eller to på å komme forbi, men så da.......?!!!
    Du har en allt for dårlig utviklet evne til ergrelse og gremsel. Dette t.o.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.450
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

Men, om man får be om en liten justering av infrastrukturen i den forbindelse: Kan man komme opp med sensorer som registrerer en syklist der trafikklysene reguleres etter ventende trafikk? Krysset ved Hauketo har et sånt trafikklys om noen er kjent. Det er temmelig irriterende å måtte vente på en bil som skal samme vei for å få grønt lys. I sånne kryss sykler jeg på rødt, men ingen andre steder.
    Har også et slikt kryss i nærområdet, Breidablikk i Ottestad. Blir mye sykling på rødt på søndagsmorgener, ja...
    Og forresten: Slike lyskryss virker ikke for en syklist, så da følger man naturligvis skiltregler, og overholder vikeplikten og slikt.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0

Har også et slikt kryss i nærområdet, Breidablikk i Ottestad. Blir mye sykling på rødt på søndagsmorgener, ja...
    Og forresten: Slike lyskryss virker ikke for en syklist, så da følger man naturligvis skiltregler, og overholder vikeplikten og slikt.
    Man blir jo rent varm i sjelen av tanken på å rævkjøre en overivrig politimann og politiinspektør som forsøker seg på å få tvunget gjennom et forenklet eller uforenklet forelegg for slik sykling på rødt. Det er nesten så totte tar med sykkelen til Breidablikk for å vente på Onkel så han kan sykle på rødt. Slike innfall vitner vel ikke om et sunt sinn. Huff.

Lyskryss i Ottestad: Er det satt opp som et tiltak innenfor mikrobyprosjektet?*

*Mikrobyprosjektet var et, tror jeg, Senterungdomsinitiert prosjekt der man ved å gi småsteder storbykvaliteter (f.eks. kaffelattebar på Samvirkelaget (sic)), skulle få ungdommen tilbake til distriktene. Man skulle kanskje tro og ønske at kontakten med virkeligheten var noe større, men neida.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.735
    Hvis man som syklist er førstemann til rødt lys, må man da vente lenge før det kommer en bil? Muligens må man vente 15 sekunder.
    Totte, det du kommer med der er vrøvl. Det er Totte som sykler på rødt som mangler sunt sinn.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hvis man som syklist er førstemann til rødt lys, må man da vente lenge før det kommer en bil? Muligens må man vente 15 sekunder.
    Totte, det du kommer med der er vrøvl. Det er Totte som sykler på rødt som mangler sunt sinn.
    Hvis man skulle være så hensynsfull at man sykler en søndags morgen i en mindre norsk by så tar det nok fort flere minutter hvis man skal vente på rødt lys.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.735
    Hvis man skulle være så hensynsfull at man sykler en søndags morgen i en mindre norsk by så tar det nok fort flere minutter hvis man skal vente på rødt lys.
    Da er ikke problemet større enn at man kan gå av sykkelen og være fotgjenger mens man krysser veien. En fotgjenger har som kjent lov til å gå på rødt. Jeg kan ikke begripe at man på død og liv må drive risikosport og forvente at andre skal passe på. Ei heller at man forventer amnesti for brudd på trafikkregler fordi man tilfeldigvis sitter på en sykkel.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hvis ikke det er noen biler er det jo ikke noe problem å kjøre på rødt.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.450
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Huff, Pinky. Som jeg skrev: Siden lyskrysset ikke virker overholder jeg skilt- og alminnelige vikepliktsregler. Få opp rullgardinet.

@totte: Det er et tett trafikkert kryss og det er godt at det er lysregulert, men søndagsmorgener omkring 0845 er det stort sett syklister på vei til Vikingskipet som trafikkerer det...

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Ikke skjønte du Valentinos enkle poeng om hierarkiet i vikepliktsreglene* og ikke skjønte du at det syke sinnet handlet om tottes ironisering over eget påfunn om å dra til Hedmarken en søndag i fåfengt håp om å urettmessig bli tatt av politiet. Kanskje er ikke totte helt god, men du virker nå ikke så kvikk du heller.

*
    1 - politidirigering
    2 - ikke politi: lys
    3 - ikke fungerende lys: skilt
    4 - ikke skilt: generelle regler, e.g. Høyreregel

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Selvfølgelig er det rett som Valentino og Totte sier. Det ser ut som det er vanskelig å tenke når man er sint. Når man er sint uten å tenke, så blir det bare rart.

Nå er jeg i den heldige situasjonen at lyskrysset virker med mindre jeg er alene på veien, og begge retninger er sånn omtrent like trafikert, får jeg ikke hjelp i min retning er det som regel ikke en kjeft i kryssende retning heller. Vikeplikt blir et teoretisk problem når man er alene på veien.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.978
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har opplevd tilsvarene på motorsykkel. Er lite fristende å gå av og trille den (200kg) til fotgjengerfelt for å komme meg videre....

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Heh, heh...

Ellers tror jeg de nye sensorene er bedre. Det kom et 'rett utenfor stuedøra' for et par år siden. Det virker.

ØyvindH

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    140
    Rapport fra dagens trafikale anstrengelser:

1 - To episoder hvor bilister utfører størst bil har forkjørsrettprinsippet. Jeg bilist.
    2 - Kvinne ser jeg venter ved fotgjengerovergang, kvinne finner det best å snu blikket rett frem og øke hastigheten.
    3 - Buss-sjåfør ser ingen god grunn til å stoppe for fotgjengere i fotgjengerovergang. Ser selvfølgelig problemetet hans når han ligger
    20-30km/t over grensa på skoleveien og han må stoppe på holdeplassen 150m borti veien.
    4 - De sedvanlige tilhengerfesterytterne.
    4 - 7-8 biler kjører og parkerer på gangveien i nabolaget

Alt dette kunne jeg latt passere uten å hisse meg opp hadde det ikke vært for dissa jævla sykelistene, dissa hælvetes aggressive faans lycrakledde lemlesterne. Dissa som får meg til å ønske fremstå som komplett idiot i avisenes kommentarfelt, som får meg til å betale veiavgift, som får meg TIL Å SKRIKE PÅ INTERNETTET(!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) og ikke minst viser at jeg har fått godkjent førerkortet i Gdansk.

D

DL

Gjest
    Bygg motorveier overallt, da er man kvitt allt av saktegående irritasjonsmomenter :)
    Da fortrinnsvis fire felt.

DL

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Rapport fra dagens trafikale anstrengelser:

1 - To episoder hvor bilister utfører størst bil har forkjørsrettprinsippet. Jeg bilist.
    2 - Kvinne ser jeg venter ved fotgjengerovergang, kvinne finner det best å snu blikket rett frem og øke hastigheten.
    3 - Buss-sjåfør ser ingen god grunn til å stoppe for fotgjengere i fotgjengerovergang. Ser selvfølgelig problemetet hans når han ligger
    20-30km/t over grensa på skoleveien og han må stoppe på holdeplassen 150m borti veien.
    4 - De sedvanlige tilhengerfesterytterne.
    4 - 7-8 biler kjører og parkerer på gangveien i nabolaget

Alt dette kunne jeg latt passere uten å hisse meg opp hadde det ikke vært for dissa jævla sykelistene, dissa hælvetes aggressive faans lycrakledde lemlesterne. Dissa som får meg til å ønske fremstå som komplett idiot i avisenes kommentarfelt, som får meg til å betale veiavgift, som får meg TIL Å SKRIKE PÅ INTERNETTET(!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) og ikke minst viser at jeg har fått godkjent førerkortet i Gdansk.
    Ta deg en pille :)

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    344
    Torget vurderinger
    1
    Selv om man har forkjørsvei, så har man ikke forkjørsrett! Og i Norge finns det vel knapt sykkelveier, det er vel kun så og si gang/sykkelstier hvor man skal ha samme fart som andre som ferdes der (gående)

Jeg har opplevd denne episoden selv med brukket lårhals som resultat: jeg syklet med min mtb på gangstien sammen med en kar til, vi hadde en slakk helling utover og rundt en slakk sving mot høyre. Da kom det en bilist som krysset gangstien fra en gårdsplass, og feide ned oss syklistene på gangstien. Jeg med brukket lårhals og han andre med nakkeskader!

Resultatet var delt skyld med bilisten fordi vi hadde syklet på gang/sykkelsti, politiet mente vi hadde hadde hatt for høy fart med syklene! De sa også at hadde vi syklet i veibanen, så hadde bilisten fått all skyld!

Slike situasjoner finns det masse av, da det ofte ligger gårdsplasser på innersiden av gang/sykkelstien hvor gårdseier har bil og skal ut i veibanen, og må dermed krysse gang/sykkelstien. Også en annen uting jeg har sett ved flere anledninger er at bilister kan kjøre på gang/sykkelstier for å kommeinn til sine gårdsplasser. Det har også ofte skjedd at biler parkere på gang/sykkelstier, og veldig skummelt når gang/sykkelstien heller utover og mot høyre, og du ikke ser bilen som er parkert før du kommer rundt svingen! Og hvilket resultat kan det gi mon tro?

Gang/sykkelstier egner seg veldig dårlig til sykling med høy hastighet, 30km+

Destiny..:)

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.978
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    http://www.tryggtrafikk.no/filestore/Trafikkregler-for-fotgjengere-og-syklister_2006.pdf

Hmm - ikke oppdatert siden 2006.. Antallet syklister (og bilister) har da eksplodert siden det. Kanskje på tide med en revisjon?

* Sykkelen er et kjøretøy, og du har bare lov til å sykle på høyre side av veien.

* Sykling på fortau er tillatt, men bare hvis du ikke er til hinder for gående. De skal passeres i gangfart.

* Du kan bare bruke sykkelfelt på høyre side av veien.

* Det er forbudt å sykle på rødt lys. Det er forbudt å sykle i gangfelt på rød mann.

* Det er tillatt å sykle i gangfelt. Går du av sykkelen er du fotgjenger.

* Det er forbudt å sykle der det er sykling forbudt-skilt.

* Det er tillatt å sykle i kollektivfelt.

* Det gjelder de samme vikepliktsregler for syklister som for bilister, altså vikeplikt for trafikk fra høyre.

* Skal du svinge til venstre har du de samme vikepliktsreglene som du har som bilist. Men du kan som syklist velge en såkalt stor venstresving, på utsiden av møtende trafikk (rett frem til over krysset og til venstre på den kryssende veien).

* Det er ikke forbudt å sykle flere i bredden (men hvis det skaper farlige situasjoner skal man ikke gjøre det).

* Sykler du på fortau har du vikeplikt for biler når du kjører ned fra fortauet.

* Skal du skifte kjørefelt, har du vikeplikt for biler som befinner seg i kjørefeltet du vil inn i.

* I rundkjøring er syklisten som en bil, med de samme vikepliktsregler som bilister.

* Sykler du på gang- og sykkelvei har du vikeplikt for biler som krysser denne.

* Det er påbudt med ringeklokke på sykkelen.

Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    460
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    Selv om man har forkjørsvei, så har man ikke forkjørsrett! Og i Norge finns det vel knapt sykkelveier, det er vel kun så og si gang/sykkelstier hvor man skal ha samme fart som andre som ferdes der (gående)

Jeg har opplevd denne episoden selv med brukket lårhals som resultat: jeg syklet med min mtb på gangstien sammen med en kar til, vi hadde en slakk helling utover og rundt en slakk sving mot høyre. Da kom det en bilist som krysset gangstien fra en gårdsplass, og feide ned oss syklistene på gangstien. Jeg med brukket lårhals og han andre med nakkeskader!

Resultatet var delt skyld med bilisten fordi vi hadde syklet på gang/sykkelsti, politiet mente vi hadde hadde hatt for høy fart med syklene! De sa også at hadde vi syklet i veibanen, så hadde bilisten fått all skyld!

Slike situasjoner finns det masse av, da det ofte ligger gårdsplasser på innersiden av gang/sykkelstien hvor gårdseier har bil og skal ut i veibanen, og må dermed krysse gang/sykkelstien. Også en annen uting jeg har sett ved flere anledninger er at bilister kan kjøre på gang/sykkelstier for å kommeinn til sine gårdsplasser. Det har også ofte skjedd at biler parkere på gang/sykkelstier, og veldig skummelt når gang/sykkelstien heller utover og mot høyre, og du ikke ser bilen som er parkert før du kommer rundt svingen! Og hvilket resultat kan det gi mon tro?

Dette er et stort og velkjent problem blandet oss syklister, og når mange bilister ikke vil eller kan se problemet så får syklistene kjeft for å kjøre i veibanen.
    Et annet problem er at myndighetene - til tross for fine ord - aldri har prioritert syklister med egnede sykkelfelt. Se på nye veianlegg og hva ser du? Det jeg ser er flotte veier men når det kommer til sykkelfelt/ sykkelstier er disse slengt på i etterkant hvis og om det er plass til dem. Og gjerne vekselvis på høyre/ venstre side av veien. I de svært sjeldne tilfeller der syklister får eget sykkelfelt gjelder det samme her - ikke sammenhengende felt, for smale felt, for dårlig skjermet mot bilbanen.
    Fyll gjerne på med egne erfaringer.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Gang/sykkelveier, sammen med en hel del sykkelfelt er noe svineri.

Jeg tror faktisk Syklistenes Landsforening synes de er topp. :p

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.450
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Gang/sykkelveien mellom Stange og Bekkelaget (Hamar-suburbia der Breidablikk-krysset ligger, totte) har forkjørsrett, og det fungerer. Meget godt konstruert, nesten en sykkel"motorvei". Det er selvfølgelig tillatt for gående, men de er få i tallet og sameksistensen er av det fredelige slaget.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7

Dette er et stort og velkjent problem blandet oss syklister, og når mange bilister ikke vil eller kan se problemet så får syklistene kjeft for å kjøre i veibanen.
    Et annet problem er at myndighetene - til tross for fine ord - aldri har prioritert syklister med egnede sykkelfelt. Se på nye veianlegg og hva ser du? Det jeg ser er flotte veier men når det kommer til sykkelfelt/ sykkelstier er disse slengt på i etterkant hvis og om det er plass til dem. Og gjerne vekselvis på høyre/ venstre side av veien. I de svært sjeldne tilfeller der syklister får eget sykkelfelt gjelder det samme her - ikke sammenhengende felt, for smale felt, for dårlig skjermet mot bilbanen.
    Fyll gjerne på med egne erfaringer.
    Sykkelfelt er fine de, hvis de holdes rene. Dog, slik det er på våren nå så samler all driten seg i sykkelfeltet, slik at man tvinges ut i veibanen. Tror ikke det er noen som sykler i de bransjer som står for renhold :(

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.735
    Tøffe terrengsykler skal man ha, men grus tåler de ikke.
    (Jada, jada, grus oppå asfalt er litt ustabilt. Man får ta det som en oppkjøring til Birken, ved målpassering der skal man ha noen blåmerker og skrubbsår.)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    Vel, .... kan man anta at det var mørkt og dårlig sikt? Våt vegbane gjør det ikke lettere å se noe. Og hvis syklisten ikke hadde lys på sykkelen og heller ikke refleksvest er det lett å forstå hva som har skjedd er jeg redd.

I "gamle dager" da jeg var i "syklende alder" midt på 60 tallet og noen år framover, da ble det vel ikke solgt sykler uten at man fikk med dynamo og lys. Alle sykler hadde bakskjerm med refleks ( kattøye ) og ferdig montert baklys. Den gangen, på 60 tallet og noen år, - lenger enn den perioden jeg var syklende-, gjorde jeg som som min mor sa, og det var da ikke snakk om å sykle uten lys når det var mørkt! Hvorfor sykler i dag tillates solgt uten bakskjerm/lys og slikt fatter jeg ikke, det er da så mange andre andre "snodige" og mindre viktige påbud i dette landet at det faktisk forundrer meg!? Men uavhengig påbud, at folk sykler uten lys etter "eget valg" forstår jeg nå heller ikke. Det koster jo ikke mye for greie sykkellys hos Clas Olson eller Biltema.

V

vredensgnag

Gjest
    En hyllest herfra til seks dødsryttere fra Ringerike sykkelklubb, som på en strekning langs Rv4 i går presterte å bygge seg opp en bilkø på godt over 20 biler, mens de prustet seg opp bakker og bortetter svinger. Helt uten å ta hensyn til bilene bak, der de makkerkjørte og sikkert øvde på noen viktige momenter.

Det ble et antall spennende forbikjøringer, med biler langt bak fresende på forbi køen for så å smette inn foran syklistene i håp om å unngå en møtende bil.

Stor hyllest for vedvarende dødsforakt over lang tid! Selv setter jeg spørsmålstegn ved hvor klokt det er å pålegge bilister 25-30km/t i en 70-sone, en fredags kveld. Men nordmenn er kjente for å være forståelsesfulle i hyttetrafikken.

http://www.ringerikesykkelklubb.org

Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Enda en helt:
    Hva er i veien med den syklingen der, det er jo ikke en trafikert vei og som andre har forklart så skal man ikke sykle på gang og sykkelsti dersom man skal drive trening i noe stort høyere hastighet enn joggefart.

Det er fint hvis tråden kan brukes til seriøs diskusjon fremfor en hat/irritasjonstråd mot en gruppe trafikanter.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Enda en helt:
    Bilder sier ingen ting om det er grus på gangstien, om syklisten kom inn på veien 50 m før og ikke kom seg over på gangstien da det ikke var forbindelse, om gangstien slutter 100m fremme, om han skal svinge til venstre 50 m fremme osv. På toppen av det hele ligger han utenfor den hvite stripa - han burde ligget en meter innenfor :)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    Touché, Spirre! :cool:
    Du vet det Zomby, problemet er egentlig hverken syklister eller bilister. Problemet er at "vi" det norske folket har en lei tendens til å glemme all oppdragelse og høflighet når vi roter oss ut i trafikken!

Et meget pussig fenomen egentlig.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn