Politikk, religion og samfunn Går det an å dele veiene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.825
    I mitt enfold så har jeg alltid trodd at syklister i fullt utstyr tar turen som en treningsøkt. Hvorfor skal e da på død og liv ta korteste vei?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    I mitt enfold så har jeg alltid trodd at syklister i fullt utstyr tar turen som en treningsøkt. Hvorfor skal e da på død og liv ta korteste vei?
    Like snodig som at de smultkulene oppå sykkelen kjøper carbondeler for 10k istedenfor å slanke seg et par kg. :D

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Like snodig som at de smultkulene oppå sykkelen kjøper carbondeler for 10k istedenfor å slanke seg et par kg. :D

Så har vi de som er så gode til å sykle at de multitasker. Uten hjelm.

988685_10151575754571169_603000126_n.jpg

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg møtte en skikkelig fining nederst i Kongsveien i dag: Han syntes åpenbart at han ikke hadde vikeplikt på vei inn i rundkjøring. Som de fleste tohjulinger vet (motoriserte eller ikke), så kan det bli glatt i rundkjøringer når det er vått. Låst bakhjul i en sving gir litt dårlig balanse for å si det sånn. Jeg måtte derfor klikke ut av en pedal for å holde meg på beina. Siden jeg likevel sto stille, så tillot jeg meg å tegne en rundkjøring for bilisten. Han avsluttet vår lille konversasjon med å tute på meg. Er det vanlig å oppleve sånt når man kjører bil?

Sist redigert av en moderator:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23

Så har vi de som er så gode til å sykle at de multitasker. Uten hjelm.

Vis vedlegget 210587
    Somby på vei til jobb!!:cool:

Og NEI, veideling kommer ikke på tale! Gata er vår!

Apropos, rundkjøringer er vel noe av det værste hva episoder angår, både med idiotbilister og tohjulinger. Klikkpedaler i bytrafikken?? Du lever farlig, zoom.

N

nb

Gjest
    Til og fra jobben har jeg lagt meg på en stil med dårlig sykkel på 14 kilo, joggesko og en lite anatomisk ryggsekk. Nøytral vanlig treningsdrakt uten reklame og eventuelt en tynn regnjakke. Muligens ubevisst for ikke å automatisk bli tatt for en birkenbølle. Har vist fingeren til en bilist i år, men han skjønte nok hvorfor og jeg tolket kroppsspråket hans som en beklagelse siden han var i ferd med å kjøre inn en privat innkjørsel (og da kjøre på meg i samme slengen) uten å ha signalisert med blinklyset hva planen hans var. Jeg fikk bremset i tide så det gikk forsåvidt greit.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Og med en beklagelse er det meste i orden. For et par år siden hadde jeg en skikkelig nestenulykke ved trikkeholdeplassen på Ljabru. En kar som flekka ut fra parkeringsplassen, over fortauet og ut i veien rimelig kort foran meg. Det kunne gått skikkelig dårlig om han hadde vært en brøkdel av et sekund senere ut på veien.

Men vet dere hva? Han sveiva ned vinduet og sa "unnskyld". Jeg har sjelden vært i så godt humør så kort tid etter at jeg nesten ble drept.

Ellers er det ingen tvil om at man med et minimum av trening er en tryggere syklist på klikkpedaler. Det er ikke spikra treklosser, reim og bøyle vi snakker om. Man kommer seg ut når man vil, med en gang.

Sist redigert av en moderator:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Og med en beklagelse er det meste i orden. For et par år siden hadde jeg en skikkelig nestenulykke ved trikkeholdeplassen på Ljabru. En kar som flekka ut fra parkeringsplassen, over fortauet og ut i veien rimelig kort foran meg. Det kunne gått skikkelig dårlig om han hadde vært en brøkdel av et sekund senere ut på veien.

Men vet dere hva? Han sveiva ned vinduet og sa "unnskyld". Jeg har sjelden vært i så godt humør så kort tid etter at jeg nesten ble drept.

Ellers er det ingen tvil om at man med et minimum av trening er en tryggere syklist på klikkpedaler. Det er ikke spikra treklosser, reim og bøyle vi snakker om. Man kommer seg ut når man vil, med en gang.
    Ang klikk pedaler, så kan de fleste stilles slik at de kan tilpasses behovet. Bedre at de sitte litt løst og løser lett ut enn omvendt, og har man det i ryggmargen så er det ikke noen problem som nevnt. Kunne ikke tenke meg å bruke noe annet - har du først begynt er du hekta :p

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    Til og fra jobben har jeg lagt meg på en stil med dårlig sykkel på 14 kilo, joggesko og en lite anatomisk ryggsekk. Nøytral vanlig treningsdrakt uten reklame og eventuelt en tynn regnjakke. Muligens ubevisst for ikke å automatisk bli tatt for en birkenbølle. Har vist fingeren til en bilist i år, men han skjønte nok hvorfor og jeg tolket kroppsspråket hans som en beklagelse siden han var i ferd med å kjøre inn en privat innkjørsel (og da kjøre på meg i samme slengen) uten å ha signalisert med blinklyset hva planen hans var. Jeg fikk bremset i tide så det gikk forsåvidt greit.
    Meget bra sjakktrekk - en uskyldig utseende "privatist" irriterer langt mindre enn en fullrigget Birkopat i arrogantmodus. Slik er det bare.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.244
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fant det høyst forunderlig da jeg kjørte gjennom Danmark - et land med skikkelig sykkelkultur - for et par år siden; at store deler av befolkningen var på to hjul, men kondomdresser og karbonkomponenter (det Sluket så treffende beskriver som Birkopater) var så godt som fraværende. Er dette forskjellen på sykkelkultur og (i motsetning til) nyrike trendnisser?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.106
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    I Danmark har de tradisjon for sykkel som brukskjøretøy. Det har ikke vi.
    Birkopati kan vel også regnes som en kultur siden den utøves av såpass mange. Litt som spikerteltcamping, altså.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.244
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og det skulle jeg ønske vi fikk. Sykkel er en flott innretning på alle måter. Men "vanlige" mennesker som ønsker å sette seg på en sykkel blir "stigmatisert" av trendhysteriet rundt sykkel. Har man ikke kropp for kondomdrakt, eller lyst til å investere uhyrlige beløp for å henge med på kjøret, blir man heller hjemme. Dessverre. Det er nå min hypotese.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    Det begynner å hjelpe, Erato - her hvor jeg bor så er det et stigende antall transportsyklister, definitivt, og de bruker den nye flotte sykkelveien alle sammen. Fint å se at det er særlig mange mødre med barn både på sykkel utenom og gjerne i henger etter! Meget praktisk. Og hele villaområdet her er sone 30 km. så det er svært lite clash mellom syklistene og bilistene. Kjenmisk fritt for hystogule multitusenkroners se-på-meg-da "skalljakker" er det også, og godt er det.

D

DL

Gjest
    Ett godt eksempel på å dele veiene er verdens mest folkerike land, som jeg befinner meg i nå.
    Tia hvor Kineserne brukte sykler er over, 99% av de tidligere syklistene bruker i dag elektriske mopeder.
    Dette er redskap de kan kjøre uten hjelm, uten skilt, uten lappen, uten lys, og det er enorme mengder av dem på veiene til envær tid.

Bilkjøringen er en historie for seg selv, her i distriktet er veiene omtrendt som betongkledde utgaver av gamle ett felts vestlandsveier, hvor det kjøres fort, forbikjøringer i yttersving, minst ett klikk på hornet pr. 5 sec, etc.
    Det er en kjørekultur som noen og envær hadde driti i buksa av å oppleve, men kollisjoner, det er det meget lite av.

DL

toillball

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Antall liker
    229
    Birkopati kan vel også regnes som en kultur siden den utøves av såpass mange. Litt som spikerteltcamping, altså.
    Jeg ble sjokkert da jeg så danskene i København i sine sykkelfelt som ventet på grønt. Da lyset kom på syklet alle i samme fart, et kollektivt sykkelfelt, samlet tropp, til neste kryss. I Norge ville vi vel sett en massespurt uten like når grønt lys kom på. :rolleyes:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    Ja, men hvilken fart!! Selv kvinnfolka, stivpyntet og i fetishkvalifiserte sko raser avgårde i femti km.!! Det gjelder å kaste seg unna...

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.825
    Har sett hele videoen tidligere, det gikk bra med Birkopaten (heter det det i England?)

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.695
    Kanskje han til og med lærte å bruke innsiden av hodet i fremtiden?

N

nb

Gjest
    Er det bare meg som innbiller meg det eller er det uvanlig mange som ruller rundt med sånne planker med hjul på bena nå for tiden?

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.188
    Torget vurderinger
    0
    Rulleski burde vært forbudt brukt på offentlig vei av hensyn til brukers egen sikkerhet.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.530
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Rulleski burde vært forbudt brukt på offentlig vei av hensyn til brukers egen sikkerhet.
    Funker helt fint i Sverige etter veiene, særlig nå nær NorrBaggs og Ubergerms har forlatt ferie veiene med sine Bobiler. Hade hellre sett et forbud mot disse jeg da!
    Bobiler alltså!!!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg har aldri gått på rulleski. Jeg har sett mange av dere, og har inntrykk av fornuftig og hensysnfull kjøring. Men hvordan er det med bremsestrekning? Jeg synes det ser litt skremmende ut.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.530
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har aldri gått på rulleski. Jeg har sett mange av dere, og har inntrykk av fornuftig og hensysnfull kjøring. Men hvordan er det med bremsestrekning? Jeg synes det ser litt skremmende ut.
    Det er ett litet problem, om man må bremse:rolleyes: da blir man bred i gangen ettersom man må ta til ploge teknikk. Har løst problemet og byggt meg min egen vei 4felt genom østfold med nylagd asfalt topp kvalitet! Ingen andre fordon der etter arbeids tid kl 19 bare køre på:cool: bilder kommer til uken.....

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Det må jeg si. Ikke alle som lager sin egen vei for å få dyrke hobbiene sine i fred. :cool:

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.530
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Skämt och sido som vi sier i swe, så syns jeg nog som spiralis sier tidl, man tar mye plass med rulleski! Og her til lands finns det fine steder og kjøre sikkert på.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.407
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jotakk - for noen år siden kom jeg på sørgående etter Rombaksveien (svært svingete det av E6, mellom Bjerkvik og Narvik), og rett rundt en sving møtte jeg en kamikazepilot på rulleski som skøytes som f, og som var i ferd med å bli forbikjørt av en annen kamikazepilot i bil. Jeg tror de ble overraska, når det kom en Geländewagen imot... Bare såvidt det der gikk bra...

Johan-Kr

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.188
    Torget vurderinger
    0
    Har også hatt møter med kamikazepiloter på rulleplanker. Det jævligste var da jeg kom opp en bratt bakke, europavei i 80 sone, og rundt svingen mot meg kommer to slike skihåp. Den ene kjører forbi kompisen men klarer ikke å holde seg på sin side av gulstreken da farten tydeligvis var for stor. Jeg lå så langt ute på min høyre side av veien at grusen sprutet opp i hjulbuene, likevel var det bare millimeter som skillte meg og denne kamikazepiloten. Så bare et forvridd angstfyllt ansikt der panikken lyste av øynene hennes i brøkdelen av et sekund, men det "bildet" har jeg aldri glemt!!!! Det gikk bra, heldigvis! Adtrenalin og hjertefrekvens nådde i løpet av rekordtid nye høyder hos undertegnede!

Det gikk jo bra men sjokket gjør at man blir så forbannet at man nesten får lyst til å snu bilen og kjøre over vedkomemnde på pur fan!! Det at jeg ikke gjorde det har jo medført "noen" medljer til Norge så på den måten var det jo bar at det gikk godt, men frøkna har tydeligvis ikke lært. Etter det jeg har sett i media har hun blitt påkjørt et par ganger etterpå.

Det må være hevet over enhver tvil at det slett ikke alltid er slik at det kun er bilister som opptrer hensynsløst i trafikken. Både "birkopater" på sykkel og toppidrettsutøvere på rulleski kan være minst like hensynsløse.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    I dag var jeg utsatt for noe litt skremmende. På vei med raceren ned fra Midtbygda mot Åros var det plutselig noe i veien. Noen hadde frest seg ned ca 5 cm og 1 m bredt i asfalten med 5 m avstand. Ingen skilt eller merking av noe slag. Hadde jeg ikke sett det i tid og klart å hoppe over hadde jeg sikkert fått noen skikkelige slag, punktert og kanskje det som verre er. Sikkert noen bilister som og har fått seg noen slag i understellet.

Antar de skal bygge en farts hump eller noe men det må da gå an å sette opp noen skilt og kjegler - makan !!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    hinaultparisnice.jpg

Fortsatt ingen andre enn le blaireau som kan slåss i sykkelsko. :)

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Bernard Hinault, mannen som har gitt sosialister juling siden syttitallet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn