Politikk, religion og samfunn Går det an å dele veiene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    De siste tre postene: Jeg kjenner at jeg blir litt rørt, på ordentlig.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.737
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    - Jeg er veldig lei meg for det som har skjedd - VG Nett om Bil og trafikk

    Denne saken blir spennende å følge. Fortsatt har vi veldig lite å gå på i forhold til hendelsesforløpet, men kanskje retten kommer med noe interessant i forhold til syklisters ansvar i trafikken.

    Trist sak som lukter Ullersmo eller Oslo Fengsel. Hvorfor skal ikke en syklende eller gående som forvolder annes død møte samme strafferammer som en hvilken som helst gærning med fire hjul, motor og ratt? Sitter endel av de sistnevnte innesperret rundtom som i et ubetenksomt øyeblikk har lagt egget.
    Han som i stor fart syklet ned en person med døden som utfall, oppe ved Storo for noen år siden fikk vel ubetinget?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Trist sak på nesten alle måter. Det som definitivt ikke er trist er (som nevnt tidligere i tråden) at påtale faktisk gjør noe i sakens anledning.

    Jeg mener som før at voksne syklister ikke har noen verdens ting på fortauet å gjøre. I den grad det er tvingende nødvendig å sykle på fortauet syklistene la fotgjengernes behov gå foran sine egne hver gang. Nå gjelder jo dette to syklister, men likevel. Hadde de begge vært i veibanen ville deres ferdsel vært utvetydig regulert. På fortauet finnes ingen regler ut over at man ikke skal være til hinder for fotgjengere, og ellers ferdes aktpågivende og hensynsfullt. Det er ikke lover som gir forutsigbar adferd.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Her var vel farten begrenset, og dermed skadeforvoldingspotensiale mindre. At den andre syklisten skulle havne under bussen var mindre påregnelig for den tiltalte syklisten enn de fleste dødsfall forårsaket av en annen trafikant. Jeg tviler på at han finnes skyldig i uaktsomt drap.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg føler meg fortsatt usikker på hendelsesforløpet. Antageligvis ender det med frifinnelse, kanskje mest av alt fordi det dreier seg om to syklister. Men rettens vurderinger kan kanskje gi mange en vekker i forhold til at man også som syklist kan holdes ansvarlig.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.421
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Vel, jeg får ikke jobbe mer enn 15 timer i døgnet. Jobber du i helsevesenet kan du altså jobbe 23... er vel ikke bare syklisten å bebreide her , kanskje.....
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.739
    Antall liker
    8.163
    Torget vurderinger
    0
    Vel, jeg får ikke jobbe mer enn 15 timer i døgnet. Jobber du i helsevesenet kan du altså jobbe 23... er vel ikke bare syklisten å bebreide her , kanskje.....

    Ikke vær lei deg Bengh, du får nok snart lov til å jobbe like lange dager du også. NHO var jo ute med en gang valgresultatet ver klart og krevde at den nye regjeringen skulle endre AML slik at man skulle kunne gå betydelig lengere dager og mer overtid UTEN overtidsbetaling. Vi får se hva som skjer?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Lite sannsynlig at han har vært på jobb alle de våkne timene. Av og til er det vanskelig å få nok søvn rundt vaktene. Typisk A-menneske dette. Våkner tidlig om morgenen, og får ikke mer søvn før etter nattevakt. Da er det gjerne umulig med mer enn noen få timer før det er på'n igjen. Jeg som er B-menneske (eller snarere enda lengre ut i alfabetet) sliter med at jeg ikke får sove om natta etter en nattperiode. Det hender ofte at jeg går på den første tidligvakta med en time eller to, av og til døgner jeg. Regjeringsskiftet kommer ikke til å gjøre noe til eller fra.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    31.092
    Antall liker
    26.731
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Svært sjelden at påtalemyndigheten vinner igjennom med påstand om uaktsomt drap ved trafikkforseelser som har døden til følge.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.421
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Så reportasjen på dagsrevyen og reagerte på at dette ble betegnet som fortau... i fall er det mange gangveier som er fortau og i fall skal vi altså sykle i gangfart - da blir det bilen/bussen i stedet på mange !

    Og når det gjelder forgjengere - hvorfor skal de altid gå midt i gangbanen/fortauet ? Når de blir plinget eller hojet på går de til siden, så tilbake til midten og slik holder de på til tross for at de vet at det stadig kommer ny syklister:confused:. Så vidt jeg vet har de løst dette i danmark ved å del fortauet/gangveien i to for syklende og gående.

    I den aktuelle situasjonen var det to som gikk ved siden av hverandre, kjent og forståelig, men håpløst når man kommer syklende. Plinger man på de går de gjerne i ring rundt seg selv før de finner en vei å gå og ofte kolliderer de i midten... Ikke lett dette - blir interesant å høre fra retten om sykling har en fremtid i Norge eller om vi må tilbake til bilen/bussen hele sykkelgjengen....

    Edit: og hvis det stemmer at de to syklet i motsatt retning og kollisjonen skjedde rett etter at han passerte mellom de gående, hadde vel den kvinnelige syklisten tenkt seg samme vei......
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.739
    Antall liker
    8.163
    Torget vurderinger
    0
    Veldig bra:

    Syklisten ble frikjent for uaktsomt drap men ble dømt til 60 dager betinget og 40' i oppreisning til barna til kvinnen. Helt greit - da kan jeg sykle på jobb i morgen....
    Syklist frikjent for uaktsomt drap - VG Nett
    Vel,.........................!??! Retten har sagt sitt og det må aksepteres, men jeg kan faktisk ikke forstå at det kan være "riktig" at det stilles så mye strengere aksomhetskrav til bilister enn det tydeligvis skal stilles til syklister? Hadde en bilist tutet så damen ble skremt og falt ut foran den bussen skal du nok se at bilisten ville blitt straffet!

    Edit: Det skal sies at jeg også er generellt skeptisk til den trangen samfunnet synes å ha i retning å straffe saker som helt klart er uhell/ulykker der det er opplagt at det ikke lå ond vilje bak. Slik sett var denne dommen bra.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Veldig bra:

    Syklisten ble frikjent for uaktsomt drap men ble dømt til 60 dager betinget og 40' i oppreisning til barna til kvinnen. Helt greit - da kan jeg sykle på jobb i morgen....
    Syklist frikjent for uaktsomt drap - VG Nett
    Vel,.........................!??! Retten har sagt sitt og det må aksepteres, men jeg kan faktisk ikke forstå at det kan være "riktig" at det stilles så mye strengere aksomhetskrav til bilister enn det tydeligvis skal stilles til syklister? Hadde en bilist tutet så damen ble skremt og falt ut foran den bussen skal du nok se at bilisten ville blitt straffet!

    Edit: Det skal sies at jeg også er generellt skeptisk til den trangen samfunnet synes å ha i retning å straffe saker som helt klart er uhell/ulykker der det er opplagt at det ikke lå ond vilje bak. Slik sett var denne dommen bra.
    Du tar helt sikkert feil. Om en bilist tuter så en fortaussyklist blir skremt, velter og faller under bussen blir vedkommende ikke dømt for uaksomt drap. Det skal langt større påregnilighet til.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det tror nok jeg også, totte. En tanke kunne vært interessant å følge: Hvis den kvinnelige syklisten hadde vært til fots i stedet, og hendelsesforløpet og utfallet ellers hadde vært likt. Hva hadde retten ment om det? Sånn det står nå var begge 'gjester' i fotgjengernes verden. Lurer på om det ikke hadde blitt en strengere vurdering av råsyklingen om det hadde gått ut over en fotgjenger, gitt.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.739
    Antall liker
    8.163
    Torget vurderinger
    0
    Totte, det var selvsagt satt helt på spissen!
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Totte, det var selvsagt satt helt på spissen!
    Javel, men hva er det spissede poenget? At det stilles strengere aktsomhetskrav til bilister enn syklister? Det er vel selvsagt hvorfor det må stilles strengere aktsomhetskrav til bilister enn til syklister enn til gående enn til hvilende. Om man kjører 1.5 tonn i 100km/t har man et mye større potensiale for å skade eller ta livet av noen enn om man sykler <100kg i 30km/t hvilket det ikke er urimelig at skjerper aktsomhetskravet.

    Du skriver at du er skeptisk til å "straffe saker som helt klart er uhell/ulykker der det er opplagt at det ikke lå ond vilje bak", som gjelder alle uaksomhetssaker, og til og med en del forsettssaker; dersom påregneligheten av konsekvensen er stor nok dømmes man som om man hadde et forsett, selv om det ikke nødvendigvis ligger vond vilje bak. Jeg er helt uenig. Om man oppfører seg så uaksomt at man kommer til å ikke overraskende ta livet av eller alvorlig skade folk imponeres jeg ikke av at det ikke lå direkte vond vilje bak. Uaktsomhet er aldeles straffverdig.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Det meste av skrivingen om hensynsløse syklister hevder at det er mannlige syklister i ettersittende tøy på dyr treningssykkel som er verstingene. Min erfaring er det motsatte: Jeg sykler mye i Oslo, både med brukssykkelen (til og fra jobb, konsert, ærender) og de andre. Daglig sender jeg ut langfingre og ukvemsord til medtraffikanter i kryss og rundkjøringer, i hovedsak til bilister, men i betydelig grad også til "syklister". Disse, som bilister, overholder ikke vikeplikten i rundkjøring. De sykler fra fortau og ut i fotgjengerfelt (gjerne med sønnen på sykkel etter seg, som for å lære poden å bli et bevegelig mål med reduserte utsikter til å overleve i trafikken på sikt) uten å bry seg med at jeg ikke har vikeplikt. Roping (Hei! Lær deg å sykle, for faen!) får dem dog til å bremse. De sykler i høy fart på fortau med fotgjengere. De sykler på rødt, også når det er sjenerende for dem som har grønt, og da i sitt vanlige, dorske tempo. Det jeg merker meg er at de fleste av disse "syklistene" synes å være kvinner, og ikke akkurat treningssyklister. Andre med samme erfaring?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Kanskje på tide å få fabrikert noen skikkelig staver i stål :D
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Syklistene brer om seg. Det skjelves i skinikkersene
    Monstersykkel truer skiidyllen - DN.no

    PS: Flyttet til Oslo for 3 uker siden. Begrepet møkkasyklister har fått en helt ny mening. Ikke så gale der jeg kom fra men her...
    Jeg la dette i sykkeltråden, men det hører mer hjemme her:
    Marka er full av plass. Noen av de blå stiene (sommer) tråkkes opp av turgåere også om vinteren, veiene er brøytet, og en del røde løyper (ski) er upreppede, men gås opp av skigåere. Noen løyper er både røde og blå, kjøres ikke opp, men gås opp av fotgjengere, syklister og skigåere. Jeg regner dog med at en god del fatbikere ikke kommer til å benytte dette havet av plass, men heller kommer till å tråkke i filler løypene som kjøres opp med scooter og stormaskin av skiforeningen. I økologien har vi jo en term for den slags levevis.

    Men til opplevelsen av Oslosyklistene: hvem er verst, menn i kondomdress på racer eller trege og sløve kjerringer som tror de er en slags fotgjengere?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.754
    Antall liker
    11.989
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ang. Oslosyklistene er jeg ikke sikker på at det er de med kondomdress som er de værste. Like gjerne disse "kule, urbane" med slike moteriktige sykler uten gir etc.. Litt press i buksene og klemme nederst for ikke å få olje i buksekanten.

    Taxisjåførene er også helt spinnville.

    PS: Er både syklist, MC sjåfør og bilist selv. Å kjøre MC kan være rimelig hektisk her...
     
    N

    nb

    Gjest
    Er det en ting det er nok av i Oslo-marka, så er det plass. At 99% av byens befolkning er såpass lite kreative at de må gå/sykle/gå på ski i akkurat de samme løypene hver eneste gang de er ute får de nesten ta skylda for selv. For et par år siden gikk jeg mye fra Sørkedalen, på fine dager i helgen var den svære parkeringsplassen ved Sørkedalen skole smekkfull og litt til. Man kunne gå retning Kikut i 17. mai-tog, eller man kunne gå andre veien i brede, fine, nypreppede nesten folketomme løyper. Det kommer muligens som en stor overraskelse på mange, men det er mulig å starte andre steder enn Sognsvann og Frognerseteren, og det er mulig å gå andre steder enn til Kikut. Selv om man absolutt må retning Kikut så finnes det flere veier dit.

    Når jeg selv har gått fra f.eks Frognerseteren, til Kikut og tilbake til Sognsvann har jeg hatt stor suksess med følgende strategi:
    1) start tidlig, slik at det er lite folk
    2) på tilbaketuren når det begynner å bli folksomt i motgående retning praktiseres følgende strategi
    - ALDRI slippe noen forbi så lenge jeg selv beveger meg og det er mer enn ett spor. At noen går fortere enn meg og vil forbi er ikke noe jeg tar hensyn til så lenge det er plass
    - ALDRI skifte spor fordi noen går i "feil" spor / har stoppet i sporet etc. De får pent flytte seg, ellers kjører jeg på de. Selvsagt unntak for barn som ikke kan kjørereglene
    - ALDRI stoppe i sporet, da går man ut av det.
    - Ikke forvente at folk jeg tar igjen skal flytte seg, ref min egen holdning til slikt.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.739
    Antall liker
    8.163
    Torget vurderinger
    0
    Du verden det er godt å bo 2500 kilometer fra Oslo!!;)

    Vi unngår visse problemer forstår jeg...:rolleyes:
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Er det en ting det er nok av i Oslo-marka, så er det plass. At 99% av byens befolkning er såpass lite kreative at de må gå/sykle/gå på ski i akkurat de samme løypene hver eneste gang de er ute får de nesten ta skylda for selv. For et par år siden gikk jeg mye fra Sørkedalen, på fine dager i helgen var den svære parkeringsplassen ved Sørkedalen skole smekkfull og litt til. Man kunne gå retning Kikut i 17. mai-tog, eller man kunne gå andre veien i brede, fine, nypreppede nesten folketomme løyper. Det kommer muligens som en stor overraskelse på mange, men det er mulig å starte andre steder enn Sognsvann og Frognerseteren, og det er mulig å gå andre steder enn til Kikut. Selv om man absolutt må retning Kikut så finnes det flere veier dit.

    Når jeg selv har gått fra f.eks Frognerseteren, til Kikut og tilbake til Sognsvann har jeg hatt stor suksess med følgende strategi:
    1) start tidlig, slik at det er lite folk
    2) på tilbaketuren når det begynner å bli folksomt i motgående retning praktiseres følgende strategi
    - ALDRI slippe noen forbi så lenge jeg selv beveger meg og det er mer enn ett spor. At noen går fortere enn meg og vil forbi er ikke noe jeg tar hensyn til så lenge det er plass
    - ALDRI skifte spor fordi noen går i "feil" spor / har stoppet i sporet etc. De får pent flytte seg, ellers kjører jeg på de. Selvsagt unntak for barn som ikke kan kjørereglene
    - ALDRI stoppe i sporet, da går man ut av det.
    - Ikke forvente at folk jeg tar igjen skal flytte seg, ref min egen holdning til slikt.
    Med en gang man er forbi Ullevålseter er det god plass, selv på de fineste helgedagene. Problemet med fatbikene vil nok ikke være at de er i veien (det må man i tilfelle finne seg i), men at de vil ødelegge oppkjørte spor.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.425
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Er det en ting det er nok av i Oslo-marka, så er det plass. At 99% av byens befolkning er såpass lite kreative at de må gå/sykle/gå på ski i akkurat de samme løypene hver eneste gang de er ute får de nesten ta skylda for selv. For et par år siden gikk jeg mye fra Sørkedalen, på fine dager i helgen var den svære parkeringsplassen ved Sørkedalen skole smekkfull og litt til. Man kunne gå retning Kikut i 17. mai-tog, eller man kunne gå andre veien i brede, fine, nypreppede nesten folketomme løyper. Det kommer muligens som en stor overraskelse på mange, men det er mulig å starte andre steder enn Sognsvann og Frognerseteren, og det er mulig å gå andre steder enn til Kikut. Selv om man absolutt må retning Kikut så finnes det flere veier dit.

    Når jeg selv har gått fra f.eks Frognerseteren, til Kikut og tilbake til Sognsvann har jeg hatt stor suksess med følgende strategi:
    1) start tidlig, slik at det er lite folk
    2) på tilbaketuren når det begynner å bli folksomt i motgående retning praktiseres følgende strategi
    - ALDRI slippe noen forbi så lenge jeg selv beveger meg og det er mer enn ett spor. At noen går fortere enn meg og vil forbi er ikke noe jeg tar hensyn til så lenge det er plass
    - ALDRI skifte spor fordi noen går i "feil" spor / har stoppet i sporet etc. De får pent flytte seg, ellers kjører jeg på de. Selvsagt unntak for barn som ikke kan kjørereglene
    - ALDRI stoppe i sporet, da går man ut av det.
    - Ikke forvente at folk jeg tar igjen skal flytte seg, ref min egen holdning til slikt.
    Med en gang man er forbi Ullevålseter er det god plass, selv på de fineste helgedagene. Problemet med fatbikene vil nok ikke være at de er i veien (det må man i tilfelle finne seg i), men at de vil ødelegge oppkjørte spor.
    Hvorfor skal noen sykle på eller i sporet?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hvorfor kan man ikke bare respektere at de som preparerer løypene ikke ønsker syklister der?
     
    N

    nb

    Gjest
    Det er vel først og fremst de som går på ski der som ikke ønsker syklister som ødelegger sporene...

    Når jeg møter en syklist i marka om viteren (eller en på rulleski om sommeren) tenker jeg først og fremst "hvorfor gidder du" men folk liker jo ulike ting her i livet.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det er vel først og fremst de som går på ski der som ikke ønsker syklister som ødelegger sporene...

    Når jeg møter en syklist i marka om viteren (eller en på rulleski om sommeren) tenker jeg først og fremst "hvorfor gidder du" men folk liker jo ulike ting her i livet.
    Er vel såvidt meg bekjent skiforeningen som har ansvaret for de løypene og oppkjøring av disse som gikk ut i DN med dette utspillet
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Hvorfor skal noen sykle på eller i sporet?
    Vanskelig å svare på, men jeg regner med at noen* kommer til å gjøre det allikevel.


    *Man ser jo tidvis noen sløve kniver som synes turveien fra Sognsvann til Ullevålseter er en fin løype for sykling i høy fart, gjerne søndag kl 13. Disse, om de kjøper fatbike, synes sikkert det er like fint å sykle der om vinteren og, og da midt i sporet. Dessuten kryr verden av folk som står til venstre i rulletrapp, og det er ingen grunn til å tro at disse ikke vil ha fatbike, og man vet hvor de kommer til å sykle.

    For ordens skyld: Jeg har ingenting i mot hverken sykling eller fatbikes, og kjøper kanskje en fatbike selv.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.737
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    problemet er at noen mennesker mestrer dårlig å leve nært på andre mennesker, og mangler tydelig sosial kompetanse. Disse burde kanskje forlengst flyttet til mer incestiøse rurale strøk hvor de kan herje mer fritt med sine store navler.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.739
    Antall liker
    8.163
    Torget vurderinger
    0
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn