Jeg er pur hobbybilist som også skal fra a-b, men jeg tar aldri en spansk en på rødt lys. Jeg ser aldri etter politiet når jeg kommer til et rødt lys. Hvorfor kan ikke syklister bare gjøre det samme ??Som pur hobbysyklist som skal fra a til b hender det jeg tar en spansk en og ruller med på rødt lys. Får se ekstra etter onkel blå fremover.
Helt greit alt det der, helt til det kommer en idiot på to hjul over et gangfelt, på rødt lys og gjør bilisten til drapsmann.Litt forundret over hvor opptatt bilister er av at syklisters forhold til trafikkreglene:
I formiddag på gamle E-18 mellom Grimstad og Homborsund.
Jeg tar igjen 2 syklister i en liten oppoverbakke, heltrukken linje, dårlig sikt framover.
Hva gjør jeg?
Jo, jeg legger meg i god avstand bak syklistene i påvente av sikt for å kunne gjøre en forsvarlig forbikjøring. Hva gjør hr Løk som i mellomtiden har tatt oss igjen?
Selvsagt så starter umiddelbart han en forbikjøring som han litt opp på siden av min bil må avbryte pga møtende trafikk. Jeg har 25-30m fram til syklistene slik at jeg kan kjøre fram for gi hr Løk plass.
Her var det potensiale for en alvorlig situasjon med 3 biler (hvorav en lastebil) og 2 syklister.
Det hører selvsagt med til historien at hr Løk skulle ta av 500m lengre framme.
Misforstå meg rett:
Syklister skal og må opptre defensivt.
MEN DET MÅ I HVERT FALL BILISTER GJØRE!
Alle må gjøre det de kan for å unngå ulykker.
Og bare aksepter det:
DU har det ikke travelt.
Det skjer vel sånn ca aldri? Altså at noen kjører ned en syklist som har krysset gangfeltet på Rødt lys. Jeg tviler ikke på at masse syklister krysser gangfelt på Rødt lys til liks med gående men jeg kan ikke huske å ha lest om noen som blir kjørt ned som følge av det.Helt greit alt det der, helt til det kommer en idiot på to hjul over et gangfelt, på rødt lys og gjør bilisten til drapsmann.
Idag fra Fjellhamar mot Høybråten på ett rett strekk vid den nye skolen vid fjellhamar så svinger plutselig en bil over veien inn til skolen, jeg kommer møtende og har koll på han som ikke ser noe som helst en forvirret eldre mann som kunne orsaket en allvorlig ulykke.
Greit nok, men etter min erfaring så trenger bilster sjelden hjelp til å «havne» i farlige situasjoner.Helt greit alt det der, helt til det kommer en idiot på to hjul over et gangfelt, på rødt lys og gjør bilisten til drapsmann.
Midt på Marcus Tranes v er det en vei inn til en parkering er kanskje til Fjellhamar Arena som du sier, han såg ivf ikke meg som kom syklende mot rundkjøringen bare vrengde over kjørefeltet.Ikke tull med oss fra Fjellhamar
Men, jeg skjønte ikke helt akkurat hvor den personen evt. skal svinge over veien. Regner med du syklet på Marcus Thranes vei og en bil i motgående kjøreretning plutselig krysset over veien? Var det ved rundkjøringen?
Ja, jeg bor det det står (L) Vis vedlegget 1029032 Vis vedlegget 1029033
Innkjørselen til nye Fjellhamar skole til høyre der. Er en innkjørsel lenger "bak" men det er ikke til skolen. Det er til Fjellhamar arena.
Den riskoprofil man velger gjelder ikke bare egen person.Som gående, kjørende eller syklende velger man stort sett sin egen risikoprofil. Man kan være hvorsomhelst på spekteret fra ekstremt defensiv til svært offensiv med alle «transportmidler» oppsiden ved å være veldig offensiv er svært begrenset, nedsiden ca uendelig men det hindrer åpenbart ikke en hel del fra å legge seg ganske langt i den retning. Stort sett går det fint, helt til det ikke gjør det en eller annen gang - kanskje.
Du er sikkert ikke så teit egentlig.Helt greit alt det der, helt til det kommer en idiot på to hjul over et gangfelt, på rødt lys og gjør bilisten til drapsmann.
Nja. Si ikke det.Du er sikkert ikke så teit egentlig.
Bilist har (i flg trafikkreglene) ikke vikeplikt for en som sykler over veien i fotgjengerfelt.Angående regler: noen bilister insisterer på at man skal gå av sykkelen ved fotgjengerfeltet for at de skal stoppe. Resultat: mindre flyt.
Jeg er i teori og prinsipp enig i at vi alle skal følge trafikkreglene og kjøre/sykle/gå defensivt. Men svaret på spørsmålet ditt er kanskje at når du flytter på 2 tonn bil så bør du kanskje beregne deg litt større sikkerhetsmarginer enn når du sitter på 9 kg sykkel.Jeg er pur hobbybilist som også skal fra a-b, men jeg tar aldri en spansk en på rødt lys. Jeg ser aldri etter politiet når jeg kommer til et rødt lys. Hvorfor kan ikke syklister bare gjøre det samme ??
Det er riktig, men de fleste bilister vil vente så lite som mulig.Bilist har (i flg trafikkreglene) ikke vikeplikt for en som sykler over veien i fotgjengerfelt.
Skal jeg ta ansvar for alle som fører et kjøretøy mot rødt lys?^ Skjønner ikke helt hva vekt har med å kjøre/sykle på rødt å gjøre?!?
Ok, da tar jeg spørsmålet ditt alvorlig:^ Skjønner ikke helt hva vekt har med å kjøre/sykle på rødt å gjøre?!?
Ja, og skyld eller ikke. Det ville vært meget vanskelig å leve med etterpå om en skadet noen alvorlig.Ja, enig, det er som du skrev bilisten som sitter i drapsvåpenet.
Ja, er det ikke herlig!HFS sikreste vårtegn dette og at sommeren endelig er i anmarsj, når det blir litt fart i denne tråden.
Nei, hvorfor skulle du det.Skal jeg ta ansvar for alle som fører et kjøretøy mot rødt lys?
Ikke mindre risiko for egen helseOk, da tar jeg spørsmålet ditt alvorlig:
En bilist kan gjøre veldig mye mer skade på sine medtrafikanter enn en syklist kan.*
Risiko er et produkt av sannsynlighet og konsekvens, syklisten tar mindre risiko.
Men ser du poenget om du kjørte bil i det samme lyskrysset da ?For mitt eget vedkommende sykler jeg noen ganger på rødt i et bestemt lyskryss. For å gjøre det lovlig kunne jeg svingt opp på fortauet og unngått det røde lyset, men ser ikke helt poenget når det er glassklart.
Det ville jeg aldri gjort!Men ser du poenget om du kjørte bil i det samme lyskrysset da ?
1000 kr for hele bilen - alt for lavt spør du meg. Burde vært 10000,- da jeg fortsatt hører folk som kjører med det og nå graver de virkelig asfalt...Er det ikke 1000,- pr dekk?