Politikk, religion og samfunn Går det an å dele veiene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fivus

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Antall liker
    664
    Torget vurderinger
    2
    Som pur hobbysyklist som skal fra a til b hender det jeg tar en spansk en og ruller med på rødt lys. Får se ekstra etter onkel blå fremover.

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    435
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Som pur hobbysyklist som skal fra a til b hender det jeg tar en spansk en og ruller med på rødt lys. Får se ekstra etter onkel blå fremover.
    Jeg er pur hobbybilist som også skal fra a-b, men jeg tar aldri en spansk en på rødt lys. Jeg ser aldri etter politiet når jeg kommer til et rødt lys. Hvorfor kan ikke syklister bare gjøre det samme ??

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.138
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Idag fra Fjellhamar mot Høybråten på ett rett strekk vid den nye skolen vid fjellhamar så svinger plutselig en bil over veien inn til skolen, jeg kommer møtende og har koll på han som ikke ser noe som helst😛 en forvirret eldre mann som kunne orsaket en allvorlig ulykke.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.145
    Sted
    Holmestrand
    Litt forundret over hvor opptatt bilister er av at syklisters forhold til trafikkreglene:
    I formiddag på gamle E-18 mellom Grimstad og Homborsund.
    Jeg tar igjen 2 syklister i en liten oppoverbakke, heltrukken linje, dårlig sikt framover.
    Hva gjør jeg?
    Jo, jeg legger meg i god avstand bak syklistene i påvente av sikt for å kunne gjøre en forsvarlig forbikjøring. Hva gjør hr Løk som i mellomtiden har tatt oss igjen?
    Selvsagt så starter han umiddelbart en forbikjøring som han litt opp på siden av min bil må avbryte pga møtende trafikk. Jeg har 25-30m fram til syklistene slik at jeg kan kjøre fram for gi hr Løk plass.
    Her var det potensiale for en alvorlig situasjon med 3 biler (hvorav en lastebil) og 2 syklister.
    Det hører selvsagt med til historien at hr Løk skulle ta av 500m lengre framme.
    Misforstå meg rett:
    Syklister skal og må opptre defensivt.
    MEN DET MÅ I HVERT FALL BILISTER GJØRE!
    Alle må gjøre det de kan for å unngå ulykker.
    Og bare aksepter det:
    DU har det ikke travelt.

Sist redigert:

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.942
    Litt forundret over hvor opptatt bilister er av at syklisters forhold til trafikkreglene:
    I formiddag på gamle E-18 mellom Grimstad og Homborsund.
    Jeg tar igjen 2 syklister i en liten oppoverbakke, heltrukken linje, dårlig sikt framover.
    Hva gjør jeg?
    Jo, jeg legger meg i god avstand bak syklistene i påvente av sikt for å kunne gjøre en forsvarlig forbikjøring. Hva gjør hr Løk som i mellomtiden har tatt oss igjen?
    Selvsagt så starter umiddelbart han en forbikjøring som han litt opp på siden av min bil må avbryte pga møtende trafikk. Jeg har 25-30m fram til syklistene slik at jeg kan kjøre fram for gi hr Løk plass.
    Her var det potensiale for en alvorlig situasjon med 3 biler (hvorav en lastebil) og 2 syklister.
    Det hører selvsagt med til historien at hr Løk skulle ta av 500m lengre framme.
    Misforstå meg rett:
    Syklister skal og må opptre defensivt.
    MEN DET MÅ I HVERT FALL BILISTER GJØRE!
    Alle må gjøre det de kan for å unngå ulykker.
    Og bare aksepter det:
    DU har det ikke travelt.
    Helt greit alt det der, helt til det kommer en idiot på to hjul over et gangfelt, på rødt lys og gjør bilisten til drapsmann.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.713
    Helt greit alt det der, helt til det kommer en idiot på to hjul over et gangfelt, på rødt lys og gjør bilisten til drapsmann.
    Det skjer vel sånn ca aldri? Altså at noen kjører ned en syklist som har krysset gangfeltet på Rødt lys. Jeg tviler ikke på at masse syklister krysser gangfelt på Rødt lys til liks med gående men jeg kan ikke huske å ha lest om noen som blir kjørt ned som følge av det.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.975
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Idag fra Fjellhamar mot Høybråten på ett rett strekk vid den nye skolen vid fjellhamar så svinger plutselig en bil over veien inn til skolen, jeg kommer møtende og har koll på han som ikke ser noe som helst😛 en forvirret eldre mann som kunne orsaket en allvorlig ulykke.

Ikke tull med oss fra Fjellhamar ;)

Men, jeg skjønte ikke helt akkurat hvor den personen evt. skal svinge over veien. Regner med du syklet på Marcus Thranes vei og en bil i motgående kjøreretning plutselig krysset over veien? Var det ved rundkjøringen?
    Ja, jeg bor det det står (L) ;) Screenshot 2024-06-02 at 18.11.37.jpg Screenshot 2024-06-02 at 18.16.24.jpg

Innkjørselen til nye Fjellhamar skole til høyre der. Er en innkjørsel lenger "bak" men det er ikke til skolen. Det er til Fjellhamar arena.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.713
    Som gående, kjørende eller syklende velger man stort sett sin egen risikoprofil. Man kan være hvorsomhelst på spekteret fra ekstremt defensiv til svært offensiv med alle «transportmidler» oppsiden ved å være veldig offensiv er svært begrenset, nedsiden ca uendelig men det hindrer åpenbart ikke en hel del fra å legge seg ganske langt i den retning. Stort sett går det fint, helt til det ikke gjør det en eller annen gang - kanskje.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.145
    Sted
    Holmestrand
    Greit nok, men etter min erfaring så trenger bilster sjelden hjelp til å «havne» i farlige situasjoner.
    Saken er heller at bilister ofte helt alene uten verken oppfordring eller annen assistanse skaper farlige situasjoner.
    Her vil jeg også minne om at så godt som alle syklister faktisk er bilister som tilfeldigvis er syklister i det aktuelle øyeblikket.
    I stedet for å klage på alle andre:
    Sørg for at du selv følger reglene, opptrer defensivt og sørger for skape marginer. Skape marginer gjør man ved å redusere fart og holde god avstand.
    Kort og godt: Opptre defensivt.
    Som fotgjenger.
    Som syklist.
    Som bilist.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.138
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Ikke tull med oss fra Fjellhamar ;)

Men, jeg skjønte ikke helt akkurat hvor den personen evt. skal svinge over veien. Regner med du syklet på Marcus Thranes vei og en bil i motgående kjøreretning plutselig krysset over veien? Var det ved rundkjøringen?
    Ja, jeg bor det det står (L) ;) Vis vedlegget 1029032 Vis vedlegget 1029033

Innkjørselen til nye Fjellhamar skole til høyre der. Er en innkjørsel lenger "bak" men det er ikke til skolen. Det er til Fjellhamar arena.
    Midt på Marcus Tranes v er det en vei inn til en parkering er kanskje til Fjellhamar Arena som du sier, han såg ivf ikke meg som kom syklende mot rundkjøringen bare vrengde over kjørefeltet.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.145
    Sted
    Holmestrand
    Som gående, kjørende eller syklende velger man stort sett sin egen risikoprofil. Man kan være hvorsomhelst på spekteret fra ekstremt defensiv til svært offensiv med alle «transportmidler» oppsiden ved å være veldig offensiv er svært begrenset, nedsiden ca uendelig men det hindrer åpenbart ikke en hel del fra å legge seg ganske langt i den retning. Stort sett går det fint, helt til det ikke gjør det en eller annen gang - kanskje.
    Den riskoprofil man velger gjelder ikke bare egen person.
    Velger man høy risiko så velger man det også for andre som er i nærheten.
    Velger man lav risiko så reduserer det selvsagt risikoen for alle i nærheten.

Fivus

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Antall liker
    664
    Torget vurderinger
    2
    Det handler også om flyt i trafikken, og da må en være innstilt på å samarbeide.
    Jo oftere en er ute og sykler, jo lettere er å det å sette seg inn i deres situasjon når man kjører bil.
    Angående regler: noen bilister insisterer på at man skal gå av sykkelen ved fotgjengerfeltet for at de skal stoppe. Resultat: mindre flyt.
    Unntaksvis sykle på rødt handler utelukkende om å beholde fart, tar litt lenger tid å akselere med sykkel enn bil, samtidig som man selvsagt ikke skal forhindre noen eller skape farlige situasjoner. Som en sa over, det er lite oppside i risikoatferd i trafikken.

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.942
    Du er sikkert ikke så teit egentlig.
    Nja. Si ikke det. 😅
    Det jeg vil frem til er at en kan være så defensiv en bare vil. Er uflaksen til stede i tilstrekkelig grad, så går det galt. Oppfordrer på ingen måte til noe annet enn defensiv kjøring, og tror mange på to hjul kan prise seg lykkelig over at flesteparten faktisk kjører temmelig defensivt i Norge.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.369
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, enig, det er som du skrev bilisten som sitter i drapsvåpenet.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.333
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Angående regler: noen bilister insisterer på at man skal gå av sykkelen ved fotgjengerfeltet for at de skal stoppe. Resultat: mindre flyt.
    Bilist har (i flg trafikkreglene) ikke vikeplikt for en som sykler over veien i fotgjengerfelt.

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.414
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er pur hobbybilist som også skal fra a-b, men jeg tar aldri en spansk en på rødt lys. Jeg ser aldri etter politiet når jeg kommer til et rødt lys. Hvorfor kan ikke syklister bare gjøre det samme ??
    Jeg er i teori og prinsipp enig i at vi alle skal følge trafikkreglene og kjøre/sykle/gå defensivt. Men svaret på spørsmålet ditt er kanskje at når du flytter på 2 tonn bil så bør du kanskje beregne deg litt større sikkerhetsmarginer enn når du sitter på 9 kg sykkel.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.333
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Skjønner ikke helt hva vekt har med å kjøre/sykle på rødt å gjøre?!?

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.145
    Sted
    Holmestrand
    Bilist har (i flg trafikkreglene) ikke vikeplikt for en som sykler over veien i fotgjengerfelt.
    Det er riktig, men de fleste bilister vil vente så lite som mulig.
    Det med å gå i forgjengerfelt er veldig viktig for mange bilister.
    Respektere syklister som kjørende, «not so much».

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.925
    HFS sikreste vårtegn dette og at sommeren endelig er i anmarsj, når det blir litt fart i denne tråden.

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.414
    Torget vurderinger
    2
    ^ Skjønner ikke helt hva vekt har med å kjøre/sykle på rødt å gjøre?!?
    Ok, da tar jeg spørsmålet ditt alvorlig:

En bilist kan gjøre veldig mye mer skade på sine medtrafikanter enn en syklist kan.*

Risiko er et produkt av sannsynlighet og konsekvens, syklisten tar mindre risiko.

(*) Jeg kan forklare hvorfor også, men du kan jo spørre fysikklæreren din i morgen. **

(**) Forsøk på uskyldig humor.

Sist redigert:

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.369
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vel. Kronargumentet er Syklister gjør ditt og gjør de ikke det gjør de datt. Lavmål. Jævlig kjedelig lavmål. Fuck off.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.333
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Ok, da tar jeg spørsmålet ditt alvorlig:
    En bilist kan gjøre veldig mye mer skade på sine medtrafikanter enn en syklist kan.*
    Risiko er et produkt av sannsynlighet og konsekvens, syklisten tar mindre risiko.
    Ikke mindre risiko for egen helse :)

Fivus

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Antall liker
    664
    Torget vurderinger
    2
    For mitt eget vedkommende sykler jeg noen ganger på rødt i et bestemt lyskryss. For å gjøre det lovlig kunne jeg svingt opp på fortauet og unngått det røde lyset, men ser ikke helt poenget når det er glassklart.

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    435
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    For mitt eget vedkommende sykler jeg noen ganger på rødt i et bestemt lyskryss. For å gjøre det lovlig kunne jeg svingt opp på fortauet og unngått det røde lyset, men ser ikke helt poenget når det er glassklart.
    Men ser du poenget om du kjørte bil i det samme lyskrysset da ?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.369
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Noen lyskryss reagerer på jernet i biler men det er det lite av i sykler og grønt blir det ikke. Ergo fungerer ikke lyskrysset. Hva er neste trinn da?

Fivus

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Antall liker
    664
    Torget vurderinger
    2
    Sykling på rødt lys straffes med bot på 1350 kr. Ingen prikker så vidt jeg skjønner.

For sammenligning av overtredelser med motorvogn. Kjøre uten å bruke bilbelte er omtrent på samme nivå, 1500 kr, mens kjøring med piggdekk utenfor sesong straffes med kr 1000.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    0
    Er det ikke 1000,- pr dekk?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…