Politikk, religion og samfunn Går det an å dele veiene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.644
    Antall liker
    111.319
    Torget vurderinger
    23
    Nei. Det går ikke an å dele veiene. Ikke hjelper det stort med separate veier heller, for den saks skyld. Dette er olje og vann, Midtøsten, religion, whatever og vil ALLTID være slik.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.264
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    (med unntak av håndheving er det vel strengt tatt ikke behov for å endre noe)
    Egentlig helt korrekt. Dagens regelverk burde jo være mer enn tydelig nok. Kjør tilnærmet gangfart og vis hensyn til de gående. Veldig enkelt for de fleste å forstå.

    Selv er jeg ivrig bruker av fortauet også med sykkel, og jeg vil mer enn gjerne la meg vurdere av lovens lange arm til daglig, både på fortauet og i trafikken generelt, dersom det er med på å gjøre forholdene bedre for alle grupper, noe jeg tror det vil gjøre.

    Problemet er vel at veldig mange tror at i det øyeblikket man setter seg på en sykkel, får man tildelt et lass rettigheter, men ingen forpliktelser.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Man kan tillate fortaussykling for barn og i særtilfeller (som Kongsveien oppover) kan man ha skilting og oppmerking som viser at det er lov å sykle på fortauet, altså regulere fortauet som gang- og sykkelsti. De fleste gang- og sykkelstier bør omreguleres til fortau.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.409
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Man kan tillate fortaussykling for barn og i særtilfeller (som Kongsveien oppover) kan man ha skilting og oppmerking som viser at det er lov å sykle på fortauet, altså regulere fortauet som gang- og sykkelsti. De fleste gang- og sykkelstier bør omreguleres til fortau.
    Hva er barn da - begynner å bli noe uthulet når man i den tredje verden er barn lenge etter at man har fått skjegg og nærmer seg 40 ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.456
    Antall liker
    6.873
    Ikke rart det blir problemer i trafikken. I nettmøte om sykkel i Trondheim i adressa.no kan man bl.a. lese følgende:

    I krysset mellom Osloveien og Ilevollen er det vanskelig å vite korleis ein skal forhalde seg til lyssignala. Kva gjeld egentlig for sykklistane her?

    Hei. Dette krysset kommer i samme kategori som kryssene langs Haakon VII's gate samt krysset som var tema for et par uker siden i Innherredsveien. Det eksisterer ikke et eget signal for sykkelvegen og derfor gjelder de generelle viktpliktsreglene i trafikkreglenes §7. Jeg skal ikke gå inn i en forklaring på hvilke regler som gjelder - det blir for omfattende - men vi skal kartlegge alle kryssene dette gjelder og få en oversikt over hvilke kostnader det dreier seg om. Å etablere egne signaler i kryssene, vil deretter bli fremmet som forslag innenfor Miljøpakkens investeringsprogram.

    Nettmøte om sykkel i Trondheim -adressa.no

    En til:

    Har bilister vikeplikt for sykklister som krysser fotgjengerovergang på grønnt lys? Tenker da spesifikt på Sluppenbrua, hvor trafikk stående på brua som svinger høyre inn på Osloveien ofte kommer i konflikt med sykklende. Det er jo i denne situasjonen grønnt lys for begge samtidig.

    Syklende må vike for trafikant på veien når man kommer fra fortauet og ut i vegbanen. Det er dette som formelt sett skjer når man sykler over er et gangfelt. Dersom syklisten hopper av sykkelen er det plutselig en fotgjenger, og bilføreren må vike. Når det er sagt, kommer begge parter bedre ut av det om bilføreren lar den syklende slippe over - det går mye raskere! En god anledning til en utveksling av smil i hverdagen!
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.881
    Antall liker
    26.186
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Problemet er vel at veldig mange tror at i det øyeblikket man setter seg på en sykkel, får man tildelt et lass rettigheter, men ingen forpliktelser.
    Som BT viser får man som syklist et nærmest uoverskuelig regelverk å forholde seg til så snart man forlater vanlig kjørevei og tar i bruk gang- og sykkelvei eller fortau.
    Et regelverk som oppfattes uoverskuelig og/eller vilkårlig er et dårlig regelverk.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.456
    Antall liker
    6.873
    Norge og Island er i følge samme nettmøte to av veldig få land i verden hvor syklister har lov til å sykle på fortauet.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Ikke rart det blir problemer i trafikken. I nettmøte om sykkel i Trondheim i adressa.no kan man bl.a. lese følgende:

    I krysset mellom Osloveien og Ilevollen er det vanskelig å vite korleis ein skal forhalde seg til lyssignala. Kva gjeld egentlig for sykklistane her?

    Hei. Dette krysset kommer i samme kategori som kryssene langs Haakon VII's gate samt krysset som var tema for et par uker siden i Innherredsveien. Det eksisterer ikke et eget signal for sykkelvegen og derfor gjelder de generelle viktpliktsreglene i trafikkreglenes §7. Jeg skal ikke gå inn i en forklaring på hvilke regler som gjelder - det blir for omfattende - men vi skal kartlegge alle kryssene dette gjelder og få en oversikt over hvilke kostnader det dreier seg om. Å etablere egne signaler i kryssene, vil deretter bli fremmet som forslag innenfor Miljøpakkens investeringsprogram.

    Nettmøte om sykkel i Trondheim -adressa.no

    En til:

    Har bilister vikeplikt for sykklister som krysser fotgjengerovergang på grønnt lys? Tenker da spesifikt på Sluppenbrua, hvor trafikk stående på brua som svinger høyre inn på Osloveien ofte kommer i konflikt med sykklende. Det er jo i denne situasjonen grønnt lys for begge samtidig.

    Syklende må vike for trafikant på veien når man kommer fra fortauet og ut i vegbanen. Det er dette som formelt sett skjer når man sykler over er et gangfelt. Dersom syklisten hopper av sykkelen er det plutselig en fotgjenger, og bilføreren må vike. Når det er sagt, kommer begge parter bedre ut av det om bilføreren lar den syklende slippe over - det går mye raskere! En god anledning til en utveksling av smil i hverdagen!
    Jeg vil tro det. Når en bil svinger av i et kryss og inn i en annen vei har bilen vikeplikt for eventuelle fotjengere som krysser veien, selv uten gangfelt. En syklist har vikeplikt når han sykler over et fotgjengerfelt som ikke er lysregulert. Her er fotgjengerfeltet lysregulert, og bilisten kommer inn fra en sidevei.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.620
    Antall liker
    10.909
    Sted
    Trondheim
    På Sluppenbrua burde det vel egentlig være greit? Når bilene svinger til høyre der, vil jo syklisten komme fra høyre for bilen, og dermed har bilisten vikeplikt i og med at syklisten sykler på grønn mann. Problemet er vel heller at mange syklister kommer i full fart for å rekke grønt, slik at bilisten ikke har mulighet til å se sykkelen.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.456
    Antall liker
    6.873
    På Sluppenbrua burde det vel egentlig være greit? Når bilene svinger til høyre der, vil jo syklisten komme fra høyre for bilen, og dermed har bilisten vikeplikt i og med at syklisten sykler på grønn mann. Problemet er vel heller at mange syklister kommer i full fart for å rekke grønt, slik at bilisten ikke har mulighet til å se sykkelen.
    Du mener atså at det er helt annerledes enn det ekspertene skriver?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.620
    Antall liker
    10.909
    Sted
    Trondheim
    Jeg har ikke lest hva ekspertene skriver. Jeg stopper for kjøretøy fra høyre. En sykkel er et kjøretøy.

    Du mener dette: "Syklende må vike for trafikant på veien når man kommer fra fortauet og ut i vegbanen. Det er dette som formelt sett skjer når man sykler over er et gangfelt. " ? Joda, jeg er for så vidt enig i det - det er nok den riktige tolkningen, men syklistene bryr seg lite om det, og de er den mye trafikanten her, så da får man vise litt hensyn, selv om syklistene ikke gjør det.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.456
    Antall liker
    6.873
    Jeg har ikke lest hva ekspertene skriver. Jeg stopper for kjøretøy fra høyre. En sykkel er et kjøretøy.

    Du mener dette: "Syklende må vike for trafikant på veien når man kommer fra fortauet og ut i vegbanen. Det er dette som formelt sett skjer når man sykler over er et gangfelt. " ? Joda, jeg er for så vidt enig i det - det er nok den riktige tolkningen, men syklistene bryr seg lite om det, og de er den mye trafikanten her, så da får man vise litt hensyn, selv om syklistene ikke gjør det.
    Ja, man kjører helst ikke på dem, selv om de mot formodning skulle gi blaffen i trafikkreglene.

    Det blir så mye søl...
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    12.239
    Antall liker
    8.036
    Sted
    Holmestrand
    Ut i fra diskusjonen skulle man tro at det var 100 millioner sykler i trafikken - og det bare i Oslo ...

    Dette handler om bilister som er svært opptatt av seg selv, og som bilister er VELDIG opptatt av at SYKLISTER (OG ANDRE BILISTER) skal følge trafikkreglene til minste bokstav.
    De samme bilistene som alltid kjører 10-20 (eller mer) over, kanskje litt mer i 30-40-50-60 soner.
    De samme bilistene som selv ikke alltid er så nøye på vikeplikten
    De samme bilistene som er svært så nærsynte når de ligger bak deg
    De samme som ikke for alt i verden kan slippe gassen et sekund for å slippe f eks et vogntog inn på veien.
    De samme som ligger i 98 i venstre felt på motorveien.
    De samme som brekker over i venstre felt uten signal, rett foran deg, eller enda verre foran et vogntog.
    De samme bilistene som i kø kjører ut og blokkerer kryss og rundkjøringer, bare for å hindre andre.
    etc etc ....

    Har ALDRI opplevd noen på sykkel som har plaget eller utsatt meg for fare i nærheten av det bilister gjør HVER FØKKINGS GANG jeg kjører bil.
    Slutt å irriter dere.
    Vær defensiv.
    Kjør forsiktig.
    Slipp andre fram.
    Det er nesten ingenting dere kan gjøre for å komme fortere fram uansett.
    :)

    Og ja, trafikkreglene gjelder for alle.
    Og det bør også bilister legge seg på hjertet, du er en trafikant, ikke politi, ikke dommer, langt mindre lovgiver.
    ;)
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.637
    Antall liker
    7.310
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Nå er jeg som bilist sjelden (aldri) utsatt for fare av syklister, men jeg ser mange syklister som synder mot trafikkreglene, og utsetter seg selv for livsfare. De mest graverende er
    - De sykler i god fart rett over fotgjengerfelt, gjerne uten å se seg for.
    - De sykler mot rødt lys.
    - De sykler forbi saktegående trafikk - gjerne tunge kjøretøy, på høyre side inn mot et kryss. Uten å tenke på at tunge kjøretøy har ganske omfattende blindsoner.

    Det hjelper desverre lite å stå på krava når en ligger under et busshjul.

    Jeg ser enkelte foreldre med barn er flinke og går av sykkelen ved fotgjengerfelt, går over og klatrer på sykkelen igjen. Andre slurver mere her. Det er positivt at barna læres til hvordan de skal forholde seg til fotgjengerfelt når de sykler.

    For min del, regner jeg aldri med at jeg kan stole på at barn (uansett tilfelle) eller syklister følger trafikkreglene, og holder ekstra øye med de når jeg møter eller passerer de.

    Johan-Kr
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.881
    Antall liker
    26.186
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Samme greia med bilister, både som bilist selv og som syklist.
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    875
    Antall liker
    696
    Sted
    Oslo
    Nå er jeg som bilist sjelden (aldri) utsatt for fare av syklister, men jeg ser mange syklister som synder mot trafikkreglene, og utsetter seg selv for livsfare. De mest graverende er
    - De sykler i god fart rett over fotgjengerfelt, gjerne uten å se seg for.
    - De sykler mot rødt lys.
    - De sykler forbi saktegående trafikk - gjerne tunge kjøretøy, på høyre side inn mot et kryss. Uten å tenke på at tunge kjøretøy har ganske omfattende blindsoner.

    Det hjelper desverre lite å stå på krava når en ligger under et busshjul.

    Jeg ser enkelte foreldre med barn er flinke og går av sykkelen ved fotgjengerfelt, går over og klatrer på sykkelen igjen. Andre slurver mere her. Det er positivt at barna læres til hvordan de skal forholde seg til fotgjengerfelt når de sykler.

    For min del, regner jeg aldri med at jeg kan stole på at barn (uansett tilfelle) eller syklister følger trafikkreglene, og holder ekstra øye med de når jeg møter eller passerer de.

    Johan-Kr
    legg på totalt fraværende på høyreregel og det kan fort bli livsfarlig. Bor rett ved et kryss og det er mange strava fantaster som blåser rett over uten å hensynsta høyreregek i det hele tatt. Alternativt elsyklsiter som bare gir faen og har maks fart. Regner med tre fire blåsirener og annet rart i løpet av sesongen.
    Sykler både sti(elsykkel) og gravel og prøver å hensynsta de fleste. Det er ikke alltid like enkelt hverken på bil eller sykkel.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.622
    Antall liker
    3.044
    Samme greia med bilister, både som bilist selv og som syklist.
    Jeg ser daglig syklister mot rødt lys, men veldigveldig sjeldent bilder mot rødt lys, kanskje en gang i året toppen. Så jeg vil ikke påstå det er det samme
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    12.239
    Antall liker
    8.036
    Sted
    Holmestrand
    Jeg vil tro det. Når en bil svinger av i et kryss og inn i en annen vei har bilen vikeplikt for eventuelle fotjengere som krysser veien, selv uten gangfelt. En syklist har vikeplikt når han sykler over et fotgjengerfelt som ikke er lysregulert. Her er fotgjengerfeltet lysregulert, og bilisten kommer inn fra en sidevei.
    Litt av problemet her er at lovgiver ikke har gjort en god nok jobb med å lage fornuftige, forståelige og klare regler.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.881
    Antall liker
    26.186
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser daglig syklister mot rødt lys, men veldigveldig sjeldent bilder mot rødt lys, kanskje en gang i året toppen. Så jeg vil ikke påstå det er det samme
    Neida. Det ene gir bulk, det andre skader.

    Rent generelt har jeg ekstremt lite sans for at folk i halvannet tonn pluss blikkbokser skal være premissleverandører for både trafikkbilde og diskusjon. Fint å begynne med føkkings Trafikkdirektoratet. Det er de som har ordnet det slik at det var mulig å bygge trafikkfella Dronning Eufemias gate. Ikke sykle framover på høyre siden av et vogntog? Det er for helvete der det halvmeterbrede sykkelfeltet er!
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    12.239
    Antall liker
    8.036
    Sted
    Holmestrand
    Var ute og syklet med kona for noen uker siden.
    Krysset gående veien på et sted jeg feilaktig trodde det var gangfelt.De aller fleste som kjører her, stopper for fotgjengere, meg inkludert.
    Uansett hadde vi ut i fra avstand god tid til å krysse før bilen skulle være der.
    Det viste seg å være feil. Dama kjørte veldig fort, krysset foran oss, stoppet for kjefte, og blokkerte på den måten veien slik at vi ble stående midt i veien utsatt for trafikk i fra feltet bak oss.
    Dama gikk helt tydelig ut i fra at siden det ikke var gangfelt så hadde vi en soleklar vikeplikt for biler.
    En oppfatning som jeg mener stemmer dårlig, men jeg gadd ikke diskutere med henne, og ventet i stillhet på at hun skulle kjøre slik at vi kunne komme oss i sikkerhet.
    Det gjorde hun ikke før jeg til slutt ble høyrøstet og ga en kort uttalelse om vedkommendes bilkjøring og tankevirksomhet.
    Uansett hvilken feil kona og jeg gjorde så er dette et eksempel på hvordan situasjonen ikke skulle ha vært håndtert.
    Bilisten kunne her lett ha eskalert situasjonen til en alvorlig ulykke.
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    12.239
    Antall liker
    8.036
    Sted
    Holmestrand
    Nå er jeg som bilist sjelden (aldri) utsatt for fare av syklister, men jeg ser mange syklister som synder mot trafikkreglene, og utsetter seg selv for livsfare. De mest graverende er
    - De sykler i god fart rett over fotgjengerfelt, gjerne uten å se seg for.
    - De sykler mot rødt lys.
    - De sykler forbi saktegående trafikk - gjerne tunge kjøretøy, på høyre side inn mot et kryss. Uten å tenke på at tunge kjøretøy har ganske omfattende blindsoner.

    Det hjelper desverre lite å stå på krava når en ligger under et busshjul.

    Jeg ser enkelte foreldre med barn er flinke og går av sykkelen ved fotgjengerfelt, går over og klatrer på sykkelen igjen. Andre slurver mere her. Det er positivt at barna læres til hvordan de skal forholde seg til fotgjengerfelt når de sykler.

    For min del, regner jeg aldri med at jeg kan stole på at barn (uansett tilfelle) eller syklister følger trafikkreglene, og holder ekstra øye med de når jeg møter eller passerer de.

    Johan-Kr
    Hvorfor nevnes det stadig at syklister synder mot trafikkreglene? Selvsagt gjør de det, akkurat som så godt som alle bilister. Forskjellen er at biler kjører mye fortere, er mye tyngre og at føreren sitter beskyttet i motsetning til forgjengere og syklister. Det burde få bilførere til å være oppmerksomme, forsiktige og hensynsfulle, ikke til å fly rundt å vifte med regelboka som ofte ikke er så nøye med ellers.

    Oppfordringen om å være oppmerksom, forsiktig og hensynsfull gjelder alle i trafikken, syklister inkludert.
    For myke trafikanter så burde det være i egen interesse å være forsiktig.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.713
    Antall liker
    8.128
    Torget vurderinger
    0
    Ikke sykle framover på høyre siden av et vogntog? Det er for helvete der det halvmeterbrede sykkelfeltet er!
    Saken er den Valentino at hvis du står ved siden av en lastebil, buss eller trailer på høyresiden og skal rett fram i krysset og den store bilen skal svinge til høyre så vil du bli overkjørt hvis du setter i gang rett fram i det lyste blir grønt! HAN SOM KJØRER DEN STORE BILEN VET IKKE AT DU STÅR DER DA DU LIGGER I BLINDSONEN! Det er fysisk umulig for sjåføren å se deg! Ser du en slik stor bil, klasse C,CE,D,DE som blinker til høyre skal du vente bak denne bilen, - hvis du har livet kjært!

    Feilen ligger her hos myndigheter som ikke har sørget for at de som sykler ( og ca 90% av de som har førerkort klasse B ) får nødvendig opplæring og de som utformer lyskryss. Slike kryss burde hatt et eget lys for syklister! Blindsone problematikken er noe de fleste lærer noe om først når de tar førerkort for tung bil.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.881
    Antall liker
    26.186
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nettopp er det myndighetenes feil. Jeg har vært i samtaler med Vegdirektoratet. Mantraet er framkommelighet, men de er såpass nedsnødde at de ikke ser siste ledd i eget mantra: Framkommelighet for bilister. Har du sett Dronning Eufemias gate?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.713
    Antall liker
    8.128
    Torget vurderinger
    0
    Nettopp er det myndighetenes feil. Jeg har vært i samtaler med Vegdirektoratet. Mantraet er framkommelighet, men de er såpass nedsnødde at de ikke ser siste ledd i eget mantra: Framkommelighet for bilister. Har du sett Dronning Eufemias gate?
    Joda, men kun fra innsiden av taxi biler! I Oslo enten går jeg eller så kjører jeg med Oslo Taxi!
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.264
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror jeg og Valentino kunne ha skrevet en to timers avhandling om bare denne gatesnubben i seg selv, men det som virkelig er trist er at der har de faktisk hatt mulighet til å få det til riktig, siden alt ble bygget på en gang.
    Det som virkelig er problematisk er når man begynner å se på andre områder som ikke har hatt den samme muligheten til helhetlig og langsiktig planlegging. For der er det _virkelig_ krise.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.881
    Antall liker
    26.186
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Framføring av g/s-veier over kryss er generelt katastrofal.
    Et enkelt eksempel (det burde vært enkelt) g/s-veier som følger en forkjørsvei, altså en gjennomfartsvei. Sideveier har da vikeplikt, men ikke for syklende på g/s-veien. De malte tennene er ikke lagt foran g/s-veien men foran hovedkjørefeltet. Hvor nedsnødd går det an å være? Joda: Omtrent så nedsnødd som de som utformer forskriftene.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    12.239
    Antall liker
    8.036
    Sted
    Holmestrand
    Tror vel heller at det der er en ordinær bilist som har tatt hjelm og briller fra en syklist og er nær ved orgasme utløst ved å kvele den tidligere nevnte syklist.
    Ansiktuttrykket er lett gjenkjennelig.
    Det er slik bilister ser ut når de spruter spylevæske på syklister (men da uten hjelm).
     
    • Liker
    Reaksjoner: gwh

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    12.239
    Antall liker
    8.036
    Sted
    Holmestrand
    Godt vi har en moderator som bidrar til den gemyttelige tonen.
    Såpass tåler vi.
    Som dere sikkert skjønner så er jeg syklist, men også fotgjenger og bilist.
    Prøver å holde disse 3 samtidig i hodet når jeg ferdes i trafikken.
    Forrige dagen regnet det kraftig da jeg skulle tilbakelegge de 500 meterne fra Skøyen stasjon til Hoffsveien 4.
    På den strekningen holdt jeg på å bli nedkjørt 4 ganger av agresive syklister, så jeg forstår at syklister ikke bare er populære. 😢
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.277
    Antall liker
    891
    Grunnen til at syklisten ligger i veien, er av akkurat samme grunn som bilisten ikke kjører gamleveien fra A til B.

    En bilist må også ha i bakhodet at en syklist har lov til sykle langs veien.

    Og tilslutt burde det være obligatorisk for kjøreopplæring til bil å tilbringe 2 timer på en sykkel langs en trafikkert vei. Da vil man oppnå bedre forståelse for syklister, og dens valg.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.307
    Antall liker
    12.979
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå er det vel ingen grunn til å diskutere hvorvidt det finnes tullinger og tilnærmede idioter, både på to og fire hjul, og at enkelte kryss og veipartier tilsynelatende er konstruert for å gjøre ting vanskelig for alle parter.... Nå er det også klokkeklart at enkelte syklister mener seg hevet over alle regler og lover. Om alle parter forholdte seg til fakta, at en person som sitter på sykkelen er kjørende og skal følger helt grunnleggende trafikkregler for dette, og at en person som leier sykkelen over fotgjengerfeltet er gående, og derved har fotgjengerens privilegier.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    12.239
    Antall liker
    8.036
    Sted
    Holmestrand
    Nå er det vel ingen grunn til å diskutere hvorvidt det finnes tullinger og tilnærmede idioter, både på to og fire hjul, og at enkelte kryss og veipartier tilsynelatende er konstruert for å gjøre ting vanskelig for alle parter.... Nå er det også klokkeklart at enkelte syklister mener seg hevet over alle regler og lover. Om alle parter forholdte seg til fakta, at en person som sitter på sykkelen er kjørende og skal følger helt grunnleggende trafikkregler for dette, og at en person som leier sykkelen over fotgjengerfeltet er gående, og derved har fotgjengerens privilegier.
    Helt enig, men her er det antagelig bedre å si:
    « Nå er det også klokkeklart at enkelte trafikanter mener seg hevet over alle regler og lover.»
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn