Ønsker anbefaling gøy på budsjett?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • guerilla

    Medlem
    Ble medlem
    17.09.2010
    Innlegg
    31
    Antall liker
    10
    Torget vurderinger
    2
    Har hatt en Traformatic Aries koblet på mine Avantgarde Uno Nano med stort hell. Med en følsomhet på 104db så er det kjekt å ha en totalt stille forsterker, uten antydning til støy. Har også fungert veldig bra som pre for VTL ST-85. 6 watt var ikke helt nok for å få det lydbildet jeg ønsket, men skal nå presiseres at rommet mitt er utfordrende og litt mye volum. Både som forsterker og forforsterker kan du finne mye glede med denne saken :)
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Avantgarde horn står høyt oppe på ønskes listen, men det må bli på sikt, men artig å høre at du har erfaring med Aries.
    Tanken om å bruke den som pre har slått meg hvis jeg finner høyttalere jeg liker, men mangler litt juice.

    Takker for input.

    Leikis: Har kikket litt på Fountek høyttalerene og Sveinung er en super kar å forholde seg til.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.798
    Antall liker
    21.543
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    I første omgang får jeg parre den med kvartbølgehorna mine ( rega ela ) Usikker på følsomheten på de, men jeg har drevet de engang med 13W med greit resultat.
    Time will shåvv.

    ps Per. Slenger ut et bilde på Instagram når ting er på stell.
    rega ela er kvartbølge transmission line, ikke horn.

    herlige gøyttalere, rask som fy.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Ja, jeg vet Mesut. Skrev feil, men rettet det ikke opp.

    De er skikkelig morsomme og skal like å se noen andre merker klare å lage en like god høyttaler til samme pris ( ikke diy selvsagt )
    De spiller overraskende stort også for å være høyttalere du kan ta under armen og spassere opp Gaustatoppen med.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.798
    Antall liker
    21.543
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    har du vurdert de gamle royd dublet?
    de dukker ikke ofte opp her i norge, men det hender.
    eller de kan taes inn fra england.

    liker du ela, så er sjansen stor for at du liker dublet også.
    samme lydfilosofi, litt mer bass.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg tror muligens en følsomhet på under 90 ikke vil være helt opptimalt på en Trafomatic med 6W nærsagt uansett hvor heftig strømforsyningen er. Usikker på Ela's følsomhet, men den oppleves sånn passe lettdreven, men man blir muligens lurt litt fordi den er litt kvikk og lett på fot i spillestilen. Morsom er den iallefall.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.798
    Antall liker
    21.543
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ela ligger nok godt under 90, men det spiller forsåvidt ingen rolle så lenge du opplever at 6w er nok til ditt bruk.
    royd er litt på samme måten; jeg synes dublet har en herlig bouncy lyd selv når de kobles til relativ små forsterkere.
    jeg husker ikke hva oppgitt impedanse er for hverken rega eller royd...
     
    K

    kveita

    Gjest
    Tekton Mini Lore og Tekton Lore. 650$ og 1000$ for paret. 95 og 98 db. Mye info på nett om disse "Zu dødarane".
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    504
    Dette er ca 180° vending i forhold til hva jeg har eid tidligere, men prismessig også et stykke unna. Satser på litt underholdning og gøy på budsjett. Litt farging gjør ikke noe så lenge det ikke blir nasalt eller låter altfor holt.
    Har ofte tatt meg selv i å savne litt smekk i mellomtonen og dynamikk og håper på å få til litt av det. Selvsagt blir det mange kompromisser, men det må man bare forvente når ting skal koste det det skal.

    Skal låne meg et sett med fulltoner først for å se om det er noe å satse på. Alternativt så blir det et sett med Klipsch i en eller annen innpakning.
    Forstår. Noen ganger er det gøy bare å prøve noe nytt. Dette med rør og fulltoner er jo noe man gjerne bare leser om og ikke kan prøvelytte på i butikk feks.
    Det er morsomt å sjekke ut de forskjellige veiene til Nirvana som antas der ute. Rør og fulltoner er en av disse veiene.

    For min del har jeg testet litt forskjellig av fulltoner. Favorittene er de gule firetommerne fra Vifa m/BS og Visaton B200 i åpen baffel. Visaton er seriøst gode. På mange måter angrer jeg på at jeg solgte dem. De er på en måte fulltoner som ikke har de tradisjonelle åpenbare feilene fra andre fulltoner. Låter flott. Anbefales!
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Tekton Lore hørtes spennende ut. Noen som har denne?
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg har gjort et søk her på forumet, men det ser ikke iut som de er nevnt i forbindelse med kjøp. Noen har bygget noen av de tidligere modellene.
    Jeg har sendt en mail til Tektondesign for å få pris på frakt.
     

    danelectro

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.08.2010
    Innlegg
    1.319
    Antall liker
    1.302
    Jeg har et par Tekton 4.1 som jeg bruker på desktopen og er utrolig godt fornøyd med. Fabelaktige høyttalere. Har lenge hatt lyst på Lore eller M-Lore. Post gjerne fraktprisen når du får svar.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Det kan jeg gjøre. Har forsåvidt fått et svar i dag, men det var fordi jeg ikke hadde inkludert postkoden. Regner med nytt svar i løpet av kvelden/natten.
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    du får et kit som minner om tekton og zu herfra for €600. gratis frakt om du er nye kunde tror jeg.
    Bastanis | Bastanis CHRYSTAL wideband drivers
    delefilterløs 10" custom eminence, tekton minilore bruker en 8" beta. mens Zu har en legend b102 med pålimt faseplugg om jeg ikke husker feil.
    bakladet horn, veldig enkel å bygge. bare to vinkler internt ellers rett frem.
    lurer på om bånddiskanten vil integrere bedre enn en dome sammen med en "stor" woofer av denne størrelsen.

    har et par av de selv, står på snekkerverkstedet...når det er sagt er de konstruksjonene her teknisk bedre enn alle tre etter min mening.
    Waveguide Speaker kits DIY Sound Group
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Takk for alle tips på forsterker. Da har jeg gjort en avtale på kjøp av en Trafomatic Aries.

    Da gjenstår bare høyttalerene, men med en slik forsterker så er det lett å ta den med seg rundt for å høre på altarnativene ( noen av de iallefall )
    Nå trodde jeg vi skulle fått en tråd med budsjett her, endelig. (De fleste har nemlig det)

    Budsjett på deg? Vil ikke si det ble det nei..
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Problemet med Bastanis kitet er at man må kjøpe inn materialer til kassen og bygge den selv. Prisen på den som er på bildet er €2700.

    Tekton Lore er komplett ferdig bygget høyttaler.
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    får både baffel, ferdig montert delefilter og komplett kasse om man vil fra diysoundgroup. teknisk sett spiller de ringer rundt alle de andre, særlig oppover. god driver, horn og fornuftig delefilter.
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    jeg har ikke prøvd de direkte. men kjenner til noen av elementene, og lignende løsninger. de er utvilsomt laget av folk som vet hva de driver med.
    Tempest er mest populær slik jeg forstår.
    de har et forum med en god del info. svarer nok på email og..

    video som viser den enkle monteringen:
    SEOS Flat Pack Build - YouTube
     
    K

    kveita

    Gjest
    Jeg har et par Tekton 4.1 som jeg bruker på desktopen og er utrolig godt fornøyd med. Fabelaktige høyttalere. Har lenge hatt lyst på Lore eller M-Lore. Post gjerne fraktprisen når du får svar.
    Fraktprisen blir ca 250$


    Mye ht for 650 pluss 250 i frakt. For ca 5500 nkr levert på døra for du topp kvalitet. Denne ht ble brukt da Dayens Ampino Amp ble testet i "Stereotimes". Du får den i masse forskjellige farger. Tekton lager også ht med SEAS elementer.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Lore frister litt mer for meg da den har 3db mer i følsomhet og går 8hz dypere. Den kommer på ca 7600 levert på døren + mva.
     
    K

    kveita

    Gjest
    Lore frister litt mer for meg da den har 3db mer i følsomhet og går 8hz dypere. Den kommer på ca 7600 levert på døren + mva.
    Ja, men selv for 9500 nkr så har du en utrolig god ht med ekte trefiner og lettdreven som bare det. Jauda, frekvensgangen er utrolig, fra 30 og det med følsomhet på 98.
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Flott forsterker. Mye penere denne enn den i hvit. Er det den som lå på brukten?
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Så hva syns du om Aries? Skremmende god match utseendemessig mellom de produktene du har stående nå :)
     
    K

    kveita

    Gjest
    Er enig at Aries er meget flott i eik. Men, Griffenfeldt, hvordan låter den? Forresten- vanvittig flott kombo du har nå, e platespilleren eh.... en Linn? Er sikker på at du hadde blitt knaillfornøgd med Tekton mini Lore!!!!!!!?????? Og, selvfølgelig - Lore .....

    Det er merkelig hvor lydløse trafoer som Trafomatic produserer. Sitter en i min Dayens Ampino amp også, umulig og høre sus fra ht elementene på Klipscha. Forsterkeren blir heller ikke varm, faktisk ble Eximus S1 mye, mye varmere. Om tempen henger sammen med trafoen har jeg dessverre ikke ekspertise til å uttale meg om. Men, dæven!!!!!!!!!!!!!! For en flott forsterker????? Aries i eik, trur pinade d e den flotteste rørforsterkeren eg någensinne har hvilt mine sløve øyne på.
     
    Sist redigert:

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Så hva syns du om Aries? Skremmende god match utseendemessig mellom de produktene du har stående nå :)
    Den låter overraskende potent og dynamisk, åpen og frisk. Forsterkeren matcher iallefall benken som er Valnøtt den også, men platespilleren er amerikansk Eik tror jeg.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Sansui: Det er Valnøtt finish. Valgte det foran hvit da jeg ikke ønsker noe overdrevent fokus mot en av komponentene. Sonos boksen er hvit og det holder med den ene.
    Du har helt rett i at den er lydløs og det er selvsagt positivt når man velger høyttalere med høy følsomhet. Inntil videre ( ut året i det minste ) kommer jeg tilå spille på Rega høyttalerene.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Morro! Ett par høytalere som matcher den så har du ett virkelig morro oppsett da :)
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    693
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    4
    Solgte for ikke lenge siden et par Zu Druid for 9000,- (noe som var altfor billig). :) Disse kan være verdt en lytt hvis du får tak i brukt... Fantastisk høyttaler som jeg angrer på at jeg solgte. ellers vil jeg faktisk anbefalr deg RF-52 II eller prøve å få tak i RF-3 mk2... Det er mer bass i 52, men har en fantastisk musikalitet i forhold til sine større søsken som 62/82/83 (og du kan faktisk spille grisehøyt med rf-52II, mange som tror dette er en liten høyttaler lydmessig), rf-3 er mer knyttneve og leken.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Takk for tips.
    Leser flere steder at rf52 mk2 er virkelig gode og blir ofte omtalt fremfor sine storebrødre bortsett fra rf63 som fremstår som en skikkelig god høyttaler.
    rf63 hadde muligens ikke den samme lønnsomheten hos Klipsch som ett par av de andre modellene.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    20131124_193150.jpg


    En kjapp oppdatering. Fikk lånt et par fulltonekreasjoner fra Hifiguru for å teste ut hvordan dette ville fungere. Resultat: over all forventning.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Morro! Får avklart om du ønsker å gå for fulltone eller ikke etterhvert nå da? Hva rf-52 gjelder så er jeg ganske så sikker på at den kommer til å spille fletta av deg!!
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Da er avgjørelsen tatt og det ble Diy

    Har nettopp lagt inn en bestilling på et par Audio Nirvana Super 12 Alnico fulltone elementer.

    an8alnico.jpeg
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Spennende, hvilke kasser blir det?
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Nå snakkær vi...
    Har lenge tenkt på å lage ht selv, altfor mye av det som er ferdig låter bæsj pga kompromisser over hele fjæla. Likte godt disse Bastanis Atlas. Kunne godt tenke meg å prøve på å bygge det meste etterhvert. PRE, SET, DAC, rubbet. Kommer sikkert til å gå på en schmell, men ha det utrolig mye gøy underveis.
    Detta blir gøy å følge griff... unskyld, Herr Rittmester...
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Tøft! Mekke kasser selv? Forlanger oppdateringer enten her eller på instagram ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn