Ønsker anbefaling gøy på budsjett?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.270
    Antall liker
    6.563
    Trenger du loddings i morgen? Plugg på en svær reserve-transesak og gi dem BANK, så er de ferdige på 5 min ;)
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Tror jeg må utsette loddingen en smule, muligens et helt brød. Jeg må få spilt inn shiten og få ordnet og kuttet litt i lengden på porten. I værste fall så må jeg få kjøpt en 15cm port ( de vokser ikke på trær ) Og da må jeg av med baffelen.

    Har brukt en portkalkulator eller hva det heter og funnet ut at jeg må ha porten min 11 cm lang når den er 10cm i omkrets får å nå 37hertz som er konstruktørens tall på elementet i kassen.
    Regner med at det er da den spiller optimalt? Istedenfor å tvinge den ned med lengre rør og lavere følsomhet?
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.270
    Antall liker
    6.563
    Hvordan låter det nå da? Hadde vært moro å hørt uans. :)
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Mellomtonen låter sånn passe organsisk, friskt oppover, men litt lite nivå nedover. Det løsner liksom ikke helt nedover. Det er nok en blanding av manglende innspilling og feil portlengde.

    i morra skal jeg ut å spise, men mulig det passer bedre lengre ut i uken.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Er det noen som har noen formening om bruk av støperør som bassport?

    Lurer på om jeg ikke må gå for 150mm rør, men de er dæven steike meg umulige å få tak i.
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Skal vel ikke være noe i veien for å bruke det. Er ikke de i solid papp?
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jo det er det, men jeg er litt redd for at det blir blåselyder o.l når man får en flat avslutning i hver ende.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Sjekka rundt på alle bilstereo sjapper? De bruker gjerne litt større porter enn til hjemmebruk. Om ikke så har de sikkert sluttstykke så du slipper blåselydene.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.357
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Så kjekt å se at du koser deg med ny frisk runde, Griff.
    Jeg har ikke fulgt godt nok med, her har det skjedd mye tydeligvis.
    Og vi ser at det går an, også på budsjett.
    Det er utrolig hva som går an å få til av opplevelser selv med forsiktig pengebruk, det merker jeg selv hele tiden.
    Koser med med tidligere rimelige bruktkjøp i ny kjeller for tiden, og overrasker stadig meg selv med nye lydopplevelser og enkle virkemidler.
    Jeg følger interessert med videre.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Takker Ottone.
    Måtte gjøre ett par omprioriteringer hjemme ang bil. dvs fruen ønsket seg bil og jeg ville ha ny bil. Da forsvant mye av Hifi'en. Det værste var å selge Harbeth'ene. Det satt dypt inne, men i gården står det en Opel Corsa og fruen er fornøyd.
    Det er morsomt å bygge ting selv og man får latterlig mye lyd når man er villig til å gjøre det selv.
    Får håpe du blir fornøyd med det endelige resultatet når du skrur på forsterkeren for 1.ste gang i din nye kjellerstue.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Da ble det støperør fra Biltema i denne omgang. Kappet et større hull med stikksag. Det er på ingen måte lett når man har en billig stikksag med tilhørende billige blader.

    20131220_200217.jpg
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Da er nær sagt alt på plass i "La nostra casa"
    Har kjøpt en effektforsterker på brukten som er på vei. En Clones audio 25p. Usikker på hva den vil kunne tilføre, men til en hyggelig pris på brukten kombinert med et produkt som fremstår som spennende så måtte jeg slå til.
    Lyden nå med freshe rør bestående av Psvane effekt og J.J småsignal, irdac fra Arcam, riaa fra Cambridge, Sonos, Linn lp12 og høyttalerene låter riktig så overbevisende i mine ører. Audio Nirvana elementene i 160L kasse er ferdig innspilt og om jeg må si det selv låter vesentlig bedre enn noen annen kjøpe høyttaler til samme pris. Det låter åpent, dynamisk og friskt. Det er høyde, bredde, dybde og what not. Man får med seg rått og råte på en innsmigrende måte.
    Skriver en setning eller 1/2 når effekttrinnet er på plass. Har også bestilt 2 par signalkabler fra Ebukta til den svimlende sum av 77,-
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Er vel ingen tvil om at diy er best for lommeboka, frister å hive seg på ett slikt prosjekt selv etterhvert.
    For morro skyld, er det noen opplagte deler av lydbildet du savner i forhold til ditt gamle oppsett, eller er gøyfaktoren så høy at du ikke legger stort merke til det?
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Tja si det. Det er fordeler og bakdeler med alt. Likhetene er vel at begge låt bra på moderate volum. Ulikhetene prøver jeg ikke å finne da jeg må sitte å lytte etter feil, men her legger lydbildet seg ett par fot lengre bak og det er vel endel mer sprut og dynamikk.
    Det er ikke slik at frekvensresponsen er helt snudd på hodet eller at man må spille øredøvende hele tiden for å kunne nyte disse fulltonene. De har noen kvaliteter som helt klart kommer frem på normale nivåer heldigvis.
    Vurderer en diy sub, men det får bli seinere. Det er nok ikke stort under 45hrz så det blir litt lite i bunn. Nå er ikke jeg vant med mye bass så det haster ikke.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Sålenge du ikke hører de store feilene uten å bevisst lete etter de er det vel ingen grunn til å klage :)
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Man prøver å sette de musikalske opplevelsene i høysetet med de minstekravene man har alt ettersom hva budsjettet tillater. Hvis man er litt tilpasningsdyktig så pleier alt å gå en stakket stund.
    Mulig jeg starter en tråd som heter "bass på budsjett" til sommeren. Da kommer jeg mest sannsynlig også til å gå til innkjøp av 18m kryssfiner for å bygge 5.6 kassene på nytt da med 45° gjæring i alle sammenføyninger.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Blir spennende å se hva du står igjen med til slutt. Skal se du er ferdig med å kjøpe ferdig hifi for godt :)
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Nei, så enkelt er det nok desverre ikke ;)

    Smaken følger utviklingen så den dagen jeg er over 40 og ferdig med alle krisene så kommer det sikkert noe nytt. Om ikke før? Time vil tell. Inntil da så:koser jeg meg med det jeg har pr nå.
    Det jeg håper jeg er ferdig med er maset etter dyrere og dyrere komponenter. Lykken min ligger ikke der lengre tror jeg.
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    selvinnsikten kommer snikende innpå og tar deg bakfra for full musikk:p
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Og jeg bøyer meg frem og inviterer. ;)
    Jeg kjenner meg selv bedre enn mange andre. Man koser seg i nuet så lenge man kan.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn