Konsert
Fredag før påske var jeg innom Vossajazz og fikk med meg Motorpsycho & Supersilent. Det var en lyd- og lysopplevelse utenom det vanlige. Konserten inneholdt både godlyder og ulyder, også i surround innimellom. Prestasjonene på scenen var nok mange hakk høyere enn tilskueropplevelsen, men jeg er likevel glad jeg fikk med meg konserten.
Test
I dag har jeg gjort en rask vurdering av signalkilder i anlegget:
Spotify mot billig blueray-spiller.
Forsøket er ikke utført vitenskapelig, dette er bare et raskt lytteintrykk. Til opplysning har jeg gratisversjonen av Spotify.
Min IBM Thinkpad har et brukbart lydkort, så denne ble valgt fremfor det susete lydkortet i min selvbygde stasjonære pc.
Det viste seg raskt at det var vanskelig å høre forskjeller mellom kildene, og jeg slo meg til ro med denne forhastede konklusjonen.
Jeg fant også frem min forrige "cd-spiller", Harman Kardon DVD30. Denne var litt skrantete etter over 5 år i bruk. "Disk error" tyder på at spilleren var i en dårligere tilstand enn jeg husket, og jeg måtte kutte ut DVD30 fra testen.
Så, hva er grunnen til at jeg ikke raskt hører forskjell mellom disse kildene?
1. Er kildene akkurat like dårlige begge to? Ville da en bedre kilde skilt seg klart fra disse to?
2. Er lyden i anlegget for lite oppløst til å vurdere små nyanser mellom kilder?
3. Valgte jeg feil album til lyttetesten?
4. Kreves det lengre lyttetid for å vurdere forskjeller mellom to kilder?
Fra raske lyttetester i butikk har jeg lett hørt forskjeller mellom cd-spilleren til rundt 10k-15k, uten at det er lett å vurdere hva jeg personlig liker best.
Uansett nyter jeg musikk fra anlegget, selv om jeg drømmer om råere oppsett i fremtiden.