Gammel bil

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Innlegg
709
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Jeg er bilmekaniker ;) Så jeg gjenkjenner en motor når jeg ser en ;D Men det er kansje min motor?? Den ligger jo på vår eiendom..resten av flyet er strippet vekk!!
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.546
Antall liker
7.869
Torget vurderinger
0
Bortsett fra dette var flyet bedre enn Spitfire. Med FW190 ble overlegenheten total.
Hmm.... Det må altså bety at de alierte pilotene var dyktigere når de kunne skyte ned flere fientlige fly, enn det de tyske pilotene klarte. Selv om de tyske flygerne hadde teknisk overlegent maskineri ?!! Var det egentlig det du mente Affa ?
 
K

kbwh

Gjest
BalticThor,
Tipper at mitoren "din" er en av de Daimler Benz som ble brukt i Me/Bf109, senere FW190 (og Ta152), og Ju88. Motoren var montert med veiva øverst og topplokket i bunn. Innsprøytning og kompressormating. Kunne ta negativ G uten å miste trekkraft (i motsetning til RR Merlin).
 
A

Affa

Gjest
De skjøt aldeles ikke ned flere fly i luften. Uerfarne piloter uten tilstrekkelig luftrom til trening ble riktignok skutt ned meget raskt de siste 3 mnd av krigen. Under forsvaret av rikets luftrom var regnskapet forferdelig for de allierte. 1 fire motors bomber mot 1 en seters jager.

Tyske piloter fløy hele krigen eller til de ble drept/invalidisert. Allierte flygere fløy bare et bestemt antall tokt eller til de ble drept/invalidisert. Til tross for dette hadde de beste tyske pilotene vanvittig høye nedskytningstall sammenlignet med de allierte på vestfronten. Mølders, Marseille og mange flere var totalt overlegne britiske piloter selv om de fløy over fiendeland. Hartmann, Barkhorn, Rall, Baer etc. fløy først og fremst i øst, men det gjør ikke bragdene deres mindre. De var klar over at de ble drept hvis de måtte hoppe ut og fløy følgelig som om døden pustet dem i nakken til en hver tid. Russiske piloter ble etter hvert langt bedre, det samme gjaldt flyene deres. Til tross for det skjøt de tyske flygerne ned 4-5 ganger mer enn de beste fiendepilotene gjorde uavhengig av front.

Amerikanere og briter hevder at tyskerne regnet annerledes enn dem. Det er delvis riktig. Som Amerikanerne regnet tyskerne delaktighet i nedskytning. F. eks ble det gitt like mye kreditt for å presse en festning ut av formasjonsboksen som for å få den i bakken etterpå. Tyskerne godtok også såkalte ubekreftede nedskytninger. Nedskytningstall og rapporterte nedskytningstall stemmer imidlertid meget godt over ens. Det viser seriøse gjennomganger av f. eks JG 26 og JG 27 sine statistikker.

Utstyrsmessig var tyskerne best frem til Mustangen og Thunderbolten kom. Nye opp boostede FW190 og ME109 holdt imidlertid følge med også disse maskinene. Problemet var pilotmangel og luftrom til trening. Fabrikkene var fulle av fly da krigen var over. Den allierte bombingen hadde vært totalt bortkastet og uten nytte.
 

Olav_E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2006
Innlegg
222
Antall liker
1
Det er i grunnen ganske rart at tyskerne tapte krigen? :-/
 
A

Affa

Gjest
Jeg vil heller si det slik: Hvorfor tok det så lang tid før vi tapte?
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Legg merke til rammelagrene som skinner som nytt :eek:
Og hvordan rådene til to stempel deler veivtapp...
To råder til en veivsleng er tegnet på en ekte V-motor. Men riktig avansert blir ikke rådeinnfestingen før du ser en stjernemotor! :)

Honkey
 

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Innlegg
709
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Men riktig avansert blir ikke rådeinnfestingen før du ser en stjernemotor! :)

Honkey
Det ligger en stjernemotor å slenger på et opphuggeri i romsdal,hadde vært morro å kjøpt den og overhalt den!!

Og kansje byggd den inn i en Hi-ace ;D ;D 8)
Ved nermere ettertanke,burde det vært et alvorlig friskluftsannlegg på den! ::) ;D
 

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Innlegg
709
Antall liker
9
Sted
Ålesund
;)
BalticThor,
Tipper at mitoren "din" er en av de Daimler Benz som ble brukt i Me/Bf109, senere FW190 (og Ta152), og Ju88. Motoren var montert  med veiva øverst og topplokket i bunn. Innsprøytning og kompressormating. Kunne ta negativ G uten å miste trekkraft (i motsetning til RR Merlin).
Det er jo helt riktig det jo :eek:
Søkte på nettet..og så på bildene og fant ut at det er en Junkers Jumo 211  :)  Jumo 213 har fire ventiler pr.syl.
Men turtallet ligger rundt 2000 omdr.min...du måtte dradd den opp i 9000 omdr,for å få samme antall eksos utblåsninger som på Mercury 2.5efi v6 totakt..Da hadde det blitt lyd!! ;)

 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.546
Antall liker
7.869
Torget vurderinger
0
Er enig i at det er en tysk motor, men jeg heller mer i retning av at det er en DB 601





 

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Innlegg
709
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Vel..nå har jeg søkt lenge og omfattende på nettet.. og den db 601'en har twin spark og fire ventiler pr syl..samme som den 213 jeg nevnte tidligere..som også ligner 211....
211 har tre ventiler som"min",og ser ut som en match mot bildene!
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.336
Antall liker
16.439
Sted
Østfold
Det øker jo roterende masse en del samtidig som det øker friksjonshastigheten mot bærelagrene.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.081
Antall liker
1.088
Sted
'
Tysk presisjon er sikkert vel og bra det, men når det kommer til sportsbiler så er det ingenting som kan måle seg mot brittisk kjøreglede.
Ikke så mange HK, tror det er rundt 100 i min, men med tanke på vekten så går det jo unna.
Elektrisk basert overdrive er jo en selvfølge. ;D
Det samme er er to forgassere...

 
C

cosmos

Gjest
Her er "orkesteret" fra den første linken. Det er en Rolls Royde 1,5 liter V16 med kompressor.
Rolls ROYDE, er det noe? vi har en Rolls ROYCE fra 69. 6.8 liter men bare 250hester desverre. men momentet er svært. :)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.336
Antall liker
16.439
Sted
Østfold
Jeg tror den streken bak c-en som får den til å se ut som en d er bare en flekk på skjermen din ;D

Da skulle du jo kunne få ut 2720HK av Rollsen deres med samme volum/effekt-forhold ;)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Tysk presisjon er sikkert vel og bra det, men når det kommer til sportsbiler så er det ingenting som kan måle seg mot brittisk kjøreglede.
Ikke så mange HK, tror det er rundt 100 i min, men med tanke på vekten så går det jo unna.
Elektrisk basert overdrive er jo en selvfølge. ;D
Det samme er er to forgassere...
 
Kjempeflott bil. Vår '64-modell er som ny den dag i dag, og er nå kjørt omlag 60-70kkm om jeg ikke husker feil.
Men det er ikke nominelt 100hk; derimot 96hk i den 3-lagrede motoren (ca før 1965 tror jeg?) og 94hk i den (litt tregere men noe mer slitesterke) 5-lagrede motoren.
Overdrive var ekstrautstyr. Det samme var f.eks eikehjul (men jeg tror ikke blanke ble levert i Europa) og oljekjøler.

Mvh Vidar P
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.081
Antall liker
1.088
Sted
'
Det er en 65 modell og du har rett i at det er den 5-lagrede motorutgaven. Den har gått ca 30000 siden den ble importert i 1996. Som du ser er den US-styled med markeringslys. Den har både oljekjøler og overdrive på 3. og 4. gir.
Motoren er jo gammel teknologi så det holder (basert på en Austin 1800?): sideliggende kam med dobbel kjededrift, støtstenger og ventiler med doble fjærer. SU-forgassere er heller ikke hverdagskost i dag. Det elektriske anlegget, opprinnelig fra "prince of darknes", er renovert og byttet til noe mer robust. Ekshaustanlegget er stort sett raka rør, med en resonans rundt 4000rpm, noe som høres veldig godt hvis jeg f eks girer ned i en tunnel.
Et moro leketøy med andre ord. ;D
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Motoren ble også brukt i denne:
Det var ikke samme motor, men basert på samme BMC-plattform. Det var forresten svært mange av de engelske bilmotorene som var basert på denne (den såkalte BMC B-series engine); MG-motoren er en spesiell MG-bygget/tunet utgave av samme BMC-motor den også, likedan med flere båtmotorer (også diesel!), til og med fra Perkins.
Den sterkeste Marina'en (TC1,8 ) hadde 87hk, ingen MG1800 som jeg kjenner hadde så lav ytelse.

Mvh Vidar P
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.158
Antall liker
9.486
Motoren var vel det eneste som var bra på Marinaen. Resten av bilen var mildt sagt dårlig.

Edit: Reklamen sa om TCen, og for øvrig også 1,8 literen, at det var MG motor
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Motoren var vel det eneste som var bra på Marinaen. Resten av bilen var mildt sagt dårlig.
Motoren i en MGB (denne MG-bygde B-series engine) er faktisk imponerende fleksibel; veldig meningsfylt dreiemoment og en effektavgivelse som er myk og forutsigbar, men sterk og progressiv. Den er raskere enn de fleste "vanlige" personbiler idag, og har en himmelsk vellyd (til 4-er å være) fra innsuget på de to SU-gasserne og helt ut til raspet i eksosen.
Den er til og med slitesterk og driftssikker; skjønt akkurat det kunne jeg ikke ha brydd meg mindre om i en slik bil.. dette er noe man kjøper for å ha moro. Og moro er iallefall en MGB!

Mvh Vidar P
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.158
Antall liker
9.486
SU har en fin lyd. Jeg hadde en Volvo B20 med 2x2" SU i min ungdom. Lyden fra disse når de drakk luft var himmelsk. Aberet var at de måtte justeres hver uke. Slurvet jeg med det var 101 ute.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Hei, skjult i denne tråden var det mye snaks om wwii fly.

De som har sett Battle of Britain husker sikkert noen fine flyscener. Bf-109 der var riktignok Buffons fra Spania (ombygde 109 med Merlin motor). Ellers var det heller ikke Spitfire som vant den krigen, de aller fleste nedskytningene kom fra Hurricane men tyskerne hadde en tendens til å kalle alle fly som skjøt dem ned for spitfire.

109 og Spit hadde begge styrker og svakheter som gjorde dem stort sett jevngode men 109 slet etter 109g6. FW190A4 skapte furoe blandt de allierte før mkix. 109 var laget som et multipurpose fly mens Spit som bomberinterceptor. Begge ble (særlig Spit) et luftromsuverenitetsfly.

p-47 er det flyet som til tross for numerisk underlegenhet og på fiendtlig territorium og i møte med kremen av Luftwaffe i 43 vant luftrommet. Etter at p-51 kom på banen (Raf satte inn Merlin motor, den var eg. laget som et fotoreg. fly med middels høyde originalt med Allison-motor) og ekskorteflyene fikk fripass til å patruljere fritt, var Luftwaffe knust. Tyskerne kom med desperate forsøk ved ny teknologi å bøte på probleme (me-163, me 262, me 162, Horten brødrenes fly osv) mens de allierte hadde den kalde krigens fly i bakhånden men trenge ikke å skynde seg (f-80, f-86- b36 osv)

DB601 motoren var slagmessig mye større enn merlin (36 vs 27 liter) men de allierte kunne øke boost og oktan mens tyskerne hadde 87 oktan. På den andre siden lagde russerne suverene fly som utslettet østfrontens luftwaffe med enda dårligere bensin og olje. La-7 skøt ned det som var av f190 i deres håpløse jagerbomber rolle (samt at under 6000m hadde de ikke sjanse mot hverken la-5 eller la-7)

Tyskerne prioriterte vekk jagernes behov for alluminium og det ble til Gørings irritasjon at det suverene Mosquito flyet faktisk var laget av tre.

Sjekk forresten uten denne Cgi (alt er datarendert) saken :

http://www.angel.ne.jp/~tochy/airplane/dws/merlins.mpg
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Angående klippet, som den observante seer ser er det Mossie og Spit og lyden er vår alles kjære Merlin.
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Det har utvikla seg til en riktig god "motor-tråd" detta her.
Mye morro for oss som liker denslags. :D

Men for å gå tilbake til start, der Snickers legger ut lyden fra denne BRM`n........vel...jeg har lasta ned "full power" versjonen på mobilen som ringetone, og for å være ærlig så må jeg bare innrømme at jeg sjelden svarer før det gires ned nå om dagen. ;D ;D Og det med et godt glis om kjeften. :D
En blir i godt humør av denslags gode lyder. ;D 8)
 
Topp Bunn