Gammel bil

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.336
Antall liker
16.439
Sted
Østfold
Her er "orkesteret" fra den første linken. Det er en Rolls Royde 1,5 liter V16 med kompressor. Den leverer mellom 550 og 600Hk, og satt montert i en 1953 BRM Formula 1. Den ble første gang satt opp til å delta på silverstone i 1950, men der røk en drivaksel på startstreken. Den deltok i sitt første løp i 1951. Resultatene var ikke overbevisende da dreimomentskurven stort var høyere jo høyere turtal. Derfor ble det vanskelig å porsjonere kreftene ut av svinger.




Dette bildet er av en 1952-modell:
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
L

lasse5214

Gjest
Jøss ! dette likte jeg :) Er selv mc interresert men gamle biler er jo så sinnsykt gromt da. Lyden overgår glatt et anlegg til 1 mil
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.248
Antall liker
3.504
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Det fullpower - sporet tok helt av. Råeste jeg har hørt på lenge. Må få Flageborg til å spille dette når jeg besøker ham senere idag. :D

Forøvrig en utrolig lekker bil...
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.546
Antall liker
7.869
Torget vurderinger
0

Vakkert, virkelig vakkert.

En bil fra den tiden da menn var menn, biler var biler, og kvinner kun tilbehør ! ;D ;D ;D

( Lin og Komponenten tåler den håper jeg ? :-X )
 

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Innlegg
709
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Noen som har hørt en Mercury 2.5  EFI på full fi...? V6 totakt med eksos rett ut stammen på 9000 omdr?,det tilsvarer en V12'er på 9000omdr.
Det er sånn turtalls vilje at du klarer ikke å gi gass så fort at du merker turtallet henger igjen! :eek:

Her er beistet..

[Her er fuelsystenet som leverer.....
Tro det eller ei..motoren brenner ca.170l.i timen!+ 3%oljeblanding..ca.2200kr timen:eek:



Legg merke til Brukato heljusterbar digital insprøytingshjerna..og da mener jeg heljusterbar!!


 

terjetroll

Bransjeaktør
Ble medlem
21.10.2005
Innlegg
160
Antall liker
12
Lyden av P51 Mustang i lav høyde over stripa er den beste musikk for meg .1780 hp nesten fri eksos... :p
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Lyden av P51 Mustang i lav høyde over stripa er den beste musikk for meg .1780 hp nesten fri eksos... :p
For ikke å snakke om 11 Spit'er med Merlin-motorer i luftkamp over Duxford. ;D
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.248
Antall liker
3.504
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Vi snakker altså om lystbåter som virkelig parkerer offshore-båter.


Men det er jo fordi offshorebåtene går under en klasse.
Motorbegrensninger og slikt.
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Merlin sitter i mustangen også.
.....Og etterhvert en lisens-produsert versjon med ett noe forsterket veivhus (dette ble en svakhet på merlin etterhvert som effekten økte), ;).....hmm...kommer ikke på navnet på den amerikanske produsenten av disse motorene, men lurer på om det ikke var Allison :-[

rettelse : det var Packard som lisens-produserte Merlin
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.448
Antall liker
2.636
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
BalticThor:
Er det en Hydrolift 23 kat? din?
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.248
Antall liker
3.504
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Vi hadde en Master Miami med Yamaha 250 før, syntes den hadde ganske kul lyd, jeg. :)

Men den drakk bare 87 liter +olje i timen. ;)
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.248
Antall liker
3.504
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
BalticThor:
Er det en Hydrolift 23 kat? din?

Går du på bildeegenskaper, så har Baltic Thor lastet opp bilder på siden, så det er nok hans båt.

Ser ut som en Hydrolift ja.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.336
Antall liker
16.439
Sted
Østfold
Men det er jo fordi offshorebåtene går under en klasse.
Motorbegrensninger og slikt.
Ja, det tenkte jeg ikke på nei. Over 160 knop er jo i grunnen ikke så fort når jeg tenker etter ;D
 

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Innlegg
709
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Joda det er en Hydrolift,men 22... 23'n er en med cockpit....fikk 80 mil på den,den er rå å hoppe på dønningene, i dårlig vær i havgapet..45-55 mil i bølger kombinert med dønninger på ca 2meter.. ;D
For de som ikke har kjørt cat før,kan jeg fortelle at det kjennes ut som den skal kolve utover i sving :eek: Sov i ro er selvsagt...
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
.....Og etterhvert en lisens-produsert versjon med ett noe forsterket veivhus (dette ble en svakhet på merlin etterhvert som effekten økte), ;).....hmm...kommer ikke på navnet på den amerikanske produsenten av disse motorene, men lurer på om det ikke var Allison :-[

edit: det var Allison  :)

Jeg tror at Spitfire også hadde Griffin - motorer, med noe høyere ytelse enn Merlin, og en noe grommere lyd.

I Duxford var 3 av de 11 Spit'ene utstyrt med en slik, og de var langt raskere enn de med Merlin motorer.

Jeg har lyden av et 20-tall forskjellige flytyper
på CD, og setter den på i lystige lag, så gjestene tror at nå har det klikka for'n.
 
A

Affa

Gjest
Griffin erstattet Merlin for å ta inn noe av FW190s forsprang.
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Jeg tror at Spitfire også hadde Griffin - motorer, med noe høyere ytelse enn Merlin, og en noe grommere lyd.

I Duxford var 3 av de 11 Spit'ene utstyrt med en slik, og de var langt raskere enn de med Merlin motorer.

Jeg har lyden av et 20-tall forskjellige flytyper
på CD, og setter den på i lystige lag, så gjestene tror at nå har det klikka for'n.
Det ble jo stadig ønske om mer effekt i spit`n og mosquito, og det ble derfor laget en rekke versjoner rundt grunn-konseptet Merlin.
Etter hva jeg husker og har fått med meg ::), så er vel Griffin en versjon av Merlin det og.
Åkke som, så er det heftig lyd i fra disse motorene. ;D.....ca.10-15 cm lange "raka rør".....ett fra hver av de 12 syl......aaahhhh...deilig !  ;D ;D

edit: ja da Affa...det er/var god lyd i deres lille venn og.... ;) er det ikke 109 den heter ? den eneste jeg har vært borti av disse var en som var bygd i Spania. ::)
 
A

Affa

Gjest
De beste pilotene og de beste maskinene. Noe annet enn det britiske skrotet.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Affa, Både Merlin og Griffon hadde bedre power/weight ratio enn noen tyske motorer. Tyske motorer var tidligere ute med innsprøytning, noe som ga dem visse fordeler ved innledningen av krigen, inntil en kvinne med navn Tilly Shilling faktisk fant opp en dyseløsning senere kjent som "miss shillings orfice"! :D
Griffon-motorene hadde stort sett felles utvendige mål med Merlin, men hadde litt høyre ytelse. en variant ble også utstyrt med kontraroterende propellere for raskest mulig flyhastighet.

Aerodynamisk var for øvrig Spitfire noe helt for seg selv, like har ikke vært sett verken før eller senere. Alt for dyrt å bygge ellipseformede vinger. Ser du på de tyske maskiner var de preget av rettere linjer og enklere byggeskikk. Siste løsning var garantert en bedre ide under en slik krig, engelskmennene var nok selv da opptatt av å ferdes med stil.

Honkey
 
A

Affa

Gjest
Daimler Benz og Junkers Jumo motorene i Ta152 var minst like gode. Radialmotoren fra BMW i FW190 var også fantastisk. 109 var vanskelig da den måtte ha full trottel under landing, med smalt hjulsett krevde det trenede piloter. Bortsett fra dette var flyet bedre enn Spitfire. Med FW190 ble overlegenheten total.

PS allerede tidlig under krigen fløy tyske jet arado med trykkabin og katapultsete utenfor rekkevidden for noe britisk jagerfly (mhp fart og høyde). 
 

terjetroll

Bransjeaktør
Ble medlem
21.10.2005
Innlegg
160
Antall liker
12
Spitfire Mk 24 m/kontraroterende propeller hadde vel ca 2200 hp .men tophastigheten ble vel ikke så mye bedre.Men mitt mening, er at fly er mer stas en.........
Men det er rimeligere å eie et stereosystem til 500000.
 

terjetroll

Bransjeaktør
Ble medlem
21.10.2005
Innlegg
160
Antall liker
12
Re: Gammel bil eller fly

Jeg gleder meg til å bygge en Me 262a til sommeren ::)
110 cm i vingespend.2 stk elvifter.........
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Daimler Benz og Junkers Jumo motorene i Ta152 var minst like gode. Radialmotoren fra BMW i FW190 var også fantastisk. 109 var vanskelig da den måtte ha full trottel under landing, med smalt hjulsett krevde det trenede piloter. Bortsett fra dette var flyet bedre enn Spitfire. Med FW190 ble overlegenheten total.

PS allerede tidlig under krigen fløy tyske jet arado med trykkabin og katapultsete utenfor rekkevidden for noe britisk jagerfly (mhp fart og høyde). 
De var sikkert like gode på sitt vis, men det er et interessant poeng at de hadde betydelig større slagvolum og høyere vekt uten at de ytte mer effekt. på den måten var Merlin og Griffon mer "formel 1" enn de tyske på den tiden. Merlin hadde også ord på seg for å være ubeskriveliig tolerant overfor lang tids uttak av max effekt, noe så å si alle andre motorer slet med (og til dels sliter med enda).
Og selvsagt er det rett at på utviklingen av jet og fremtidsrettede løsninger var tyskerne klart foran røpla. Fro øvrig ble jet-prisnsippet første gang beskrevet av en nordmann med etternavnet Elling tidlig på 30-tallet, om jeg husker sånn nogelunne korrekt.

Honkey

Honkey
 
A

Affa

Gjest
De var sikkert like gode på sitt vis, men det er et interessant poeng at de hadde betydelig større slagvolum og høyere vekt uten at de ytte mer effekt. på den måten var Merlin og Griffon mer "formel 1" enn de tyske på den tiden. Merlin hadde også ord på seg for å være ubeskriveliig tolerant overfor lang tids uttak av max effekt, noe så å si alle andre motorer slet med (og til dels sliter med enda).
Og selvsagt er det rett at på utviklingen av jet og fremtidsrettede løsninger var tyskerne klart foran røpla. Fro øvrig ble jet-prisnsippet første gang beskrevet av en nordmann med etternavnet Elling tidlig på 30-tallet, om jeg husker sånn nogelunne korrekt.

Honkey

Honkey
Manglene muligheter for fremstilling av avanserte legeringer gjorde at det var umulig for de tyske produsentene å bygge en motor like lett som RR.
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Innlegg
709
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Her er en quiz til dere :D
Hvilken motor er dette?



Legg merke til rammelagrene som skinner som nytt :eek:
Og hvordan rådene til to stempel deler veivtapp...
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.546
Antall liker
7.869
Torget vurderinger
0
edit: ja da Affa...det er/var god lyd i deres lille venn og.... ;) er det ikke 109 den heter ? den eneste jeg har vært borti av disse var en som var bygd i Spania. ::)
De spanske CASA 109 brukte da Rolls Royce motorer. Det var gamle Willy selv som anbefalte det det motorbyttet etter at 1000 års riket hadde tapt og Daimler Bentz ikke lenger kunne levere motorer til Spania. At Me109 med RR motor ikke er like elegant får man vel prøve å tilgi ! ;)
 

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Innlegg
709
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Det er jo fristende å tippe på en RR Merlin, men mangler den et par bærelager?
Hehe..det er jo ikje lite som mangler her,det er tæret vækk hele lagerholderen og blokkstykket som holder den ja.. ;D Kan presisere at det er foran og bak den rammelagerholderen som mangler lager,for de som ikke så det umiddelbart..
Kan tilføye at det er tre ventiler pr.syl.
Mener å huske at det var merket med tre bokstaver på blokken..husker ikke no..har jo heller ikke peiling på flymotormerker....
 
Topp Bunn