ganilsen på tur...........

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fugazi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Antall liker
    261
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Spennende lesning dette Geir Arne. Fortsett med dette
    Mvh Espen

Novus

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Antall liker
    188
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Enig med overnevnte. Dette er bra lesning. Forumet trenger mer av dette! :)

• Liker
    Reaksjoner: G95

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.251
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Bra reportasje, men jeg har allerede vært der :). Kjøpte Roy's AKG 701 for en godt pris og da passet det med en lytt. Låter meget bra, som og beskrevet i siste Watt, og ser bra ut ! Spesielt likte jeg hans innbygging av et betydelig antall bokser i en benk med glassdører. Slike løsninger gir rom for plassering av anlegg i stue der spise bordet skulle stått, uten at det går ut over husfreden og med godkjenning fra hans søster... Flott Roy !

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.052
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Masse flotte bilder og fine reportasjer! Dette er for meg hva HFS handler om, takk for at du deler. :)

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.659
    Torget vurderinger
    10
    Hei!
    Meget fine reportasjer Geir Arne, fortsett med dette!

Mvh.
    SAL

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Morsomt med slike besøk - fortsett det gode arbeidet Geir Arne !!

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.354
    Torget vurderinger
    33
    Slike løsninger gir rom for plassering av anlegg i stue der spise bordet skulle stått, uten at det går ut over husfreden og med godkjenning fra hans søster... Flott Roy !
    Ja, hun var ikke spesielt imponert over hvordan det så ut da jeg hadde to Solid Tech-rack stående uten noen benk rundt tidlig i fjor høst. - Det er det styggeste du noensinne har hatt i stua, Roy! var meldingen.

Roy

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Da har undertegnede vært ute på en ny tur. Tildligere denne uken kom jeg litt tilfeldig i prat med en med-entusiast som sitter på noen herlige høyttalere. Når det i tillegg var dukket opp mulighet for demo heiv jeg kameraet i bilen og dro avgårde, rettning nord.

Vel fremme ble jeg hyggelig mottatt, og videre fra gårdsplassen gikk turen raskt opp i lytterommet. Og der stod dem! Umulig å ikke legge merke til disse da fronten er i overkant av en kvadratmeter, over 140kg med råskap! Om dere ikke har gjettet hva dette er ennå kan jeg røpe at her stod flaggskipet til JBL, Everest D66000. En noe spesiell konstruksjon er det, og selv i et stort rom ble disse dominerende. En TV står plassert mellom dem og selv om dette var en 37"(tror jeg) fremstod den som en nuselig liten reise-tv. For å drive disse heftige høyttalerne var det fullt oppsett fra Mark Levinson.

Lyden som kommer ut av Everest vil for mange kunne være vanedannende. Jeg kjenner også mange om ikke ville hatt slike høyttalere(basert utelukkende på lyden) men personlig kunne jeg fint hatt disse hjemme i stua. Sjeldent har jeg hørt en så frisk høyttaler og her fikk man inntrykk av nærmest uendelig headroom så lenge man er innenfor "behagelig" volum. Det ble også dratt på skikkelig et par ganger, og ved 100-105dB virket det som om forsterkeren gikk litt tom for kraft selv om høyttalerne er oppgitt til respektable 96dB følsomhet. Maksvolum er dog ikke alt, selv om det er lett å la seg friste når alt låter så klart og man føler det er mer å gi. Livestemmningen er der fra starten og høyttaleren er dynamisk og frempå samtidig som den er meget detaljert og nyansert. På tross av at plassering av både lytteposisjon og høyttalere tilsynelatende ikke var optimal gjorde høyttalerne en god figur i rommet. Litt overdrevent i bassen men det passet på en måte også.

Vi hørte på litt forskjellig musikk som verten presenterte. Både gode og dårlige innspillinger ble fremført på en ytterst god måte. Høyttalerne virker meget avslørende, men det er ikke fullstendig avkledning og latterliggjøring av dårlige innspillinger. Uansett hva som settes på kan dette nytes på høyt nivå.

Først ut av kjente strofer var litt diverse fra Kari Bremnes. Naturlig nok fremstod hun klart og tydelig samtidig som det var godt driv. Skal jeg trekke for noe var det litt dårlig fokus, men dette tror jeg kan optimaliseres om ønskelig med mer "optimal" plassering. Nyanser kommer veldig godt frem i hele frekvensområdet, og selv om jeg syntes det er ett tåpelig begrep opplevdes bassen som meget "rask". Om dette er litt mye nivå i øvre bass eller annet skal jeg ikke gå dypt inn i, men fremførelsen var utrolig "spontan" og "transientvillig". Bassen slo godt i mellomgulvet og nyanseringen av f.eks. kontrabass var meget god.

Over på Pink Floyd ble det en lytt på "The Wall". Dette var en musikksjanger som passet høyttalern meget godt. Litt opp med volumet og foten kom øyeblikkelig. Et deilig slam og en følse av at "her er det mer, om du ønsker" ga meg smil om munnen ganske raskt. Sjeldent har jeg satt så mye pris på Pink Floyd som i sweetspot av dette oppsettet.

CD-spiller, forforsterker og forsterker fra ML holder høy standard og bidrar til en flott musikkopplevelse. Men for meg var det Everest som var den store høydaren. Pinlig korrekt oppleves høyttaleren ikke som, men her får man en fun factor som er enorm sammen med et driv få andre høyttalere, "high-end" eller ikke, kommer i nærheten av. Det eneste jeg har hørt som kommer i nærheten på dette parameteret blir solide og seriøse hjemmebygg. Bassen har en blanding av slam, definisjon og nyanse som er fabelaktig. Mellomtonen har attack, plutslighet og åpenhet og diskanten tror jeg nesten ikke jeg hører(deles inn relativt bratt ved 20khz). At mellomtonen jobber over et så stort område bidrar også til en veldig flott homogenitet, og samtidig har de to 15" i bunn samme "sound". Alt i alt en herlig høyttaler som ville gitt meg et stort smil om munnen dag etter dag, men som kanskje ikke er for alle.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg

10.jpg

Geir Arne

Guit

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    En fantastisk høyttaler Ja:) Har selv JBL som egen konstruksjon og en nylig innkjøpt JBL L112. Jeg personlig synes at JBL høyttarerne er veldig engasjerende og lytte til. Passer det meste av musikk. Men når de får servert musikk av Terje Rypdal (chaser) eller Steve Earl (Early Tracks), da lyder gitarene slik de skal låte:) mvh. Guit

christofferh

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.10.2008
    Antall liker
    29
    Sted
    Møre og Romsdal
    Torget vurderinger
    2
    For et fantastisk system, men han hadde nok hatt endel å hente på å eksperimentere litt med plasseringer! Men dette var nok uten tvil en vittig opplevelse! :) Skal også ha skryt for at du deler slike opplevelser med oss! Stå pÅ! :D

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    834
    Ja, fine bilder, og gøy å se høyttalere som ser anderledes ut en gjeldene mote innen high-end.
    Burde kanskje vært litt mere luft rundt effektforsterkeren? Hvis den blir veldig varm?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ja, fine bilder, og gøy å se høyttalere som ser anderledes ut en gjeldene mote innen high-end.
    Burde kanskje vært litt mere luft rundt effektforsterkeren? Hvis den blir veldig varm?
    Enig med sistnevnte taler m.h.t. varme.

I manualen for min ML-forforsterker står det at den skal ha 10 cm med luft over seg. Tipper at minst det samme gjelder for effekttrinnet.

Men ellers et fantastisk oppsett, ja.

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.081
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Everest er som fjellet den er oppkallt etter. Nærmere hifi-himmelen er det vanskelig å komme ( hvis en ser bort fra obskure mastodonter av diy varianten )

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Etter å ha hørt høyttalerne slik de står på bildene hadde det vært morsomt å hørt hvorden de yter under optimale forhold. Som flere er inne på er nok ikke plasseringen optimal. Men helt på jordet var det heller ikke. :D

Geir Arne

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.081
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Det nytter ikke samme hvor god kokken er hvis ikke råvarene er i orden ( Everest ) :cool:

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Til dere som har ventet på bilder fra Munchen må jeg dessverre si at kameraet ble glemt igjen hjemme i år. Jeg tar full selvkritikk og lover å komme sterkere tilbake neste år, og ved alle anledninger som byr seg i mellomtiden. :)

Geir Arne

8

8x12_TOM

Gjest
    Til dere som har ventet på bilder fra Munchen må jeg dessverre si at kameraet ble glemt igjen hjemme i år. Jeg tar full selvkritikk og lover å komme sterkere tilbake neste år, og ved alle anledninger som byr seg i mellomtiden. :)

Geir Arne
    Gjør jo ikke så mye det, orso har jo tatt ansvar:)

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4

Geir Arne
    Gjør jo ikke så mye det, orso har jo tatt ansvar:)
    Jupp, flott tiltak det. Skulle ønske han hadde sagt ifra at han var der nede. Vi har nok litt forskjellig oppfattning av hva som er bra og ikke, men jeg må si jeg kjenner meg godt igjen i de fleste beskrivelsene han kommer med.

Må lese litt videre der. :D

Geir Arne

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Da er vi tilbake igjen, og denne gangen så ørene flagret!

Mye villt har jeg hørt, men dette ble bare absurd(i positiv forstand). Dette systemet setter to streker under mitt eget livsmotto; "Overkill is underrated!".

Så, hva gjelder det? Som vanlig når man er på toppen av "galhets-skalaen" er det selvbygg som gjelder. Og selvbygg er egentlig bare fornavnet. Her er alt bygget av eieren selv, det være seg høyttalere, delefilter(jada, passive), rør-forsterker med tilhørende pre, sub-amp(kl.D) og kabler. Alt foruten cd-spiller(som er under konstruksjon), DSP(til sub) og råelementene er "snekret sammen" inhouse.

Mer spesifikt består oppsettet av to rørforsterkere på 150W hver, og en pre med den råeste volumknotten jeg har lagt kleptomanfingrene mine på. Å si at det var en ekstrem kvalitet over denne er nok tidenes understatement. Morsomt når strikken strekkes såpass langt. Høyttalerne består av 2-veis satelitter med diskant og mellomtoner fra Accuton, samt et aktivt DSP-styrt bassystem inneholdene totalt 8stk Beyma 21" i H-baffel.

Hvordan låter så dette? Ganske ryddig, om man kan bruke dette lokale uttrykket. Man kan jo ta det opplagte først og dette systemet leverer en ganske rå bass. De som kjenner meg skjønner at jeg ikke da kun snakker om mengder, men med såpass mye areal og tilsvarende lav bevegelse MÅ det resultere i (ekstremt) lav forvrenging. Dette innbiller jeg meg er hørbart og resultatet er en autoritet uten sidestykke. Jeg fikk av tidsmessige årsaker ikke nok tid på systemet etter at det var justert litt til å beskrive lyden meget godt. Likevel merket jeg fort at fokus og scene var bra, og overgangen mellom mellomtoner og diskant var helt i toppklassen(noe målingene også viste). Her var det lett å nyte musikk!

Som vanlig må jeg plukke på noe, men det er egentlig ikke så negativt som det høres ut. Accuton elementene klarer ikke å følge opp den dynamikken bassene gir grunnet forholdsvis lav deling. Ikke det at dynamikken er dårlig, men det samme overskuddet som bassen har de rett og slett ikke. Her er det selvfølgelig planlagt en oppgradering til høsten, så en follow up er ikke umulig. :)

Fun fact: 105dB, 23-24-25hz tone, ca 2-3mm vandring!!!!

1.jpg

2.jpg

3.jpg

1100W varmeovn, om jeg husker rett. Ble god lunk.
    4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

Det største røret jeg noensinne har sett!
    8.jpg

9.jpg

Ivrig musiker også. :)
    10.jpg

11.jpg

Geir Arne

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.663
    Endelig bilder av runeb sitt anlegg! Her er det bra med OB-trøkk, det kan jeg skrive under på. Blir moro å høre når det blir oppgraderinger i mellomtone/diskant også, gleder meg!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.062
    Torget vurderinger
    23
    Fin måte å benytte IKEA sine Expedit hyller på! Forøvrig så er dette anlegget nok et eksempel på at man har ikke mer moro en man gjør selv!

januscp

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Utrolig fin tråd Geir Arne, måtte du bare gidde å holde på lenge, lenge, lenge.....
    Siste anlegg presentert var jo utrolig "fett" - men skal jeg ønske meg noe, så kunne journalisten i deg også brukt litt tid på spesifikasjoner, byggetid, budsjett og den slags. Den som har selvbyggeaspirasjoner har jo utrolig mye å hente fra denslags. Jeg ønsker meg for øvrig det samme fra alle som bygger selv, selv om jeg har en smule forståelse for privatlivets fred, og at man ikke gjerne deler utgiftsbildet med hvermannsen, og gud bedre om "krokodillene" fant ut av hva man "sylter" ned i den slags.:eek::eek:
    Stå på Geir Arne, dette er jo morsomt og underholdende til de grader
    -p

8

8x12_TOM

Gjest
    Siste oppsette du besøkte var meget stilrent og ikke minst, helt symetrisk - likte fargevalget på bassene:)

Ett knalltøft oppsett det skulle vært artig å hørt. Ligger ikke så langt unna Langesund dette vel? ;)

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Siste oppsette du besøkte var meget stilrent og ikke minst, helt symetrisk - likte fargevalget på bassene:)

Ett knalltøft oppsett det skulle vært artig å hørt. Ligger ikke så langt unna Langesund dette vel? ;)
    Å jo, det er langt. Mange, mange hundre meter. Hehe. Ligger vel 5km fra meg ca, så det er vel til å leve med. ;)

Geir Arne

Sist redigert:

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Endelig bilder av runeb sitt anlegg! Her er det bra med OB-trøkk, det kan jeg skrive under på. Blir moro å høre når det blir oppgraderinger i mellomtone/diskant også, gleder meg!
    Du får takke runeb, det var han som kontaktet meg og ga meg denne muligheten. Dette var et system som fjernet min reservasjon mot OB i allefall, men om jeg foretrekker dette, bassrefleks eller lukket system er jeg ikke helt sikker på ennå. Men det blir nok en mulighet til å lytte videre, samt et annet oppsett med forholdsvis likt konsept i bunnen. ;)

Geir Arne

T

tce-teams

Gjest
    Dette anlegget må ha utrolig stort lydtrykk , dette må nå kjennes godt på kroppen eller hva geir arne ?

Mvh Thomas.

R

Roysen

Gjest
    Flotte bilder og teksten gir god innsikt i hvordan det lyder på dine besøk, Ganilsen! Dette vil vi gjerne ha mer av.

Mvh
    Roysen

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.797
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Ja dette må du bare fortsette med Geir Arne!
    En artig tråd med god spredning på "type" anlegg du besøker, dette er jo morsomt og underholdende til de grader ;)

gismo

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Ja dette må du bare fortsette med Geir Arne!
    En artig tråd med god spredning på "type" anlegg du besøker, dette er jo morsomt og underholdende til de grader ;)

gismo
    Jeg prøver å variere litt, men man må også ta det man kommer over. For min del er alle aspekter fra i denne hobbyen interessante, noe besøkene også gjenspeiler. Det eneste jeg ikke har besøkt, ennå, er en "kino".

Ellers, takk for tilliten! :D

Geir Arne

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Dette anlegget må ha utrolig stort lydtrykk , dette må nå kjennes godt på kroppen eller hva geir arne ?

Mvh Thomas.
    Det er ikke det systemet jeg har hørt som går dypest, der leder fremdeles 8x12TOM med god margin, men på volum/SPL er dette blandt det absolutt "sykeste". Du har jo kjennskap til BEFs kino, og den har ikke sjangs når det kommer til basstrykk. 8stk 21" gjør noe med kroppen. ;)

Geir Arne

T

tce-teams

Gjest
    Ja jeg har kjennskap til befs kino den er jo heilt unik vil jeg si , det samme er det med 8x12tom sitt anlegg. At 8x21 gjør noe med kroppen forstår jeg :D , fortsett det gode arbeidet du gjør geir arne med artikklene det setter vi stor pris på :)

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Endelig en tur til...... :D

Denne gangen har jeg vært en tur hos G-Nøkkel og fått oppleve de siste investeringer som er gjort. Sist inn er en Burmester 808MK5, den kanskje vakreste hifi-komponenten som finnes. Om utseende betyr noe får være opp til den enkelte men personlig syntes jeg designet er helt rått! Som alt annet i dette huset er det lagt stor vekt på det estetiske og det er gjennomført på en utsøkt måtesyntes jeg. Selv om jeg ofte lytter med øynene igjen er det en helt fantastisk atmosfære i denne stuen som nå nærmer seg å være et hard-core lytterom. Mange tiltak er gjort, men de gjør ikke nødvendigvis så mye ut av seg. Et eksempel til etterfølgelse! For å røpe tiltakene er det akustikkplater i taket, senket ned for å bedre virkning. Det er absorbsjonpaneler på frontvegg og sidevegger, samt akustiske gardiner over hele bakveggen om de trekkes for. Dette har gjort at rommet får en helt annen ro enn første gang jeg lyttet her. Nå låter det virkelig bra gjennom hele mellomtonen og videre oppover, blandt de bedre rommene jeg har hørt faktisk og den helt klart beste stuen akustisk sett. Litt pirk nedover i bassen blir det, men neimen ikke så mye at det sjenerer. I bassområdet er det også utstrakt bruk av EQ, noe som var grunnen til mitt besøk.

Utstyret her er det ingenting å si på. En av de største(men kanskje viktigst, nyeste) modellene til Martin Logan, Montis, spiller her på lag med et par voksene suber fra Paradigm. Elekronikken er hovedsaklig ivaretatt av Burmester, men foreløpig står et par Pass Labs monoblokker for effekten. Nærmere bestemt dreier det seg om en Burmester 113 DAC koblet til PC via USB, og fra denne videre til nevnte 808 som sender det videre til Pass Labs X260.5. Absolutt en heftig rekke med elektronikk. :D

Så, hva med lyden? Når man legger seg tilbake i den meget behaglige sofaen er det bare å lukke øynene å nyte. Etter litt jobbing ble samspillet mellom sub og høyttalere nær perfekt gitt forutsettningene, noe som resulterte i en relativt jevn respons fra topp til bunn. Og sammen med all kapasiteten som finnes i dette oppsettet ble det en morsom affære å lytte til, for ikke å snakke om at fordommer skulle falle.....

Noe jeg har lest flere ganger er at ML er veldig gode på såkalt microdynamikk("detaljer"), men ikke helt optimale på makrodynamikk("råskap"). Jeg har ikke hørt mye ML, men dynamikk og råskap var IKKE noe som ble savnet i dette oppsettet i allefall. Riktignok ikke "beste gutten i klassen", men her smalt det skikkelig når det ble gitt beskjed om det og selv "mishandling" med "Rage against the machine" på så høyt volum at eier stappet fingrene i ørene ble gjengitt med største selvfølge. Bassen er jo også et kapittel for seg selv, med totalt 12stk 8" har man mulighet for å flytte litt luft. Bassen er meget dyp, stram og veldig godt definert. Oppover i mellomtone og diskant merker man også tydelig at ting er gjort med rommet. Holografien er absolutt på toppnivå og blandt det aller beste jeg har hørt. Det var også en vanvittig gjengivelse av rom fra låtene og bl.a. Eivør Pállsdóttir ble gjengitt bedre enn noe annet oppsett! Det var herlig å høre så mye klang uten at det kom fra lytterommet. Dette oppsettet gjorde altså veldig mye riktig og var en glede å lytte til. Morrofaktoren var utvilsomt til stede og gjorde opplevelsen komplett. Dette er dog en høyttaler hvor man ikke får inntrykk av å sitte på første rad, slik jeg liker, men scenen oppleves som litt "der fremme". Jeg ønsker meg litt mer "in your face", men bevares, dette låt knallbra! :)

Takk så mye for gjestfriheten, vi ses igjen.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

7.jpg

8.jpg

6.jpg

9.jpg

10.jpg

Gjennomsiktig nytelse! :D

Geir Arne

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.052
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Stilrent oppsett!! Si gjerne litt om hvilke plater og oppheng som er benyttet i taket?

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Om jeg ikke husker helt feil er det en av Ecophon platene fra Glava. Ecophon Master er veldig populær, men usikker på om det var denne som ble valgt her.

Ecophon Master

Geir Arne

8

8x12_TOM

Gjest
    Alltid stilrent hos G-nøkkel. Vi får håpe han har fått lytteroen over seg, det har jo blitt noen runder både her og der.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn