Flott reportasje om et meget stilrent anlegg i en gjennomført stue. Eneste som er å trekke på den visuelle delen er at 808 er gjemt bort inni racket Vi som er hardt rammet av hifisyken vil jo at slike lekkerbiskener skal vises mest mulig frem.
Vet du hva - Jabba_Jabba? Jeg er så enig med deg! Jeg vurderer å sette den oppå racket. Den kan komme mere til sin rett med en slik plassering. Hittil har jeg prioritert å redusere det visuelle omfanget av anlegget totalt sett.
Anlegget står i en stue. Eller i noe som inntil nylig var en stue. Med alt som inngår i anlegget nå, vil nok de fleste ikke-audiofile som er innom mene at rommet har blitt et lytterom med enkelte stuefunksjoner. Eller noe sånt...
skulle gjerne ha kjøpt di , men nå har jeg visse prosjekt framover selv , som oppussing av hus osv. + Jeg har planer om noen år framover og bygge høyttalere selv , har du kunne ventet så lenge så skulle jeg ha slått til
Kjenner jeg meg selv rett , så blir det vel kjøp av høyttalere om noen år framover , enn og bygge men hvem veit vi får se
Så lekkert, så lekkert, og stilrent. Som nevnt av Jabba, så må 808 få lov til å komme helt opp til overflaten (men støv kan bli en fiende kanskje?) Uansett fryder jeg meg over at flere velger å sette store "skillevegger" midt på gulvet, de blir desverre aldri diskré, but wtf... lyden teller mer, dessuten blir man vant til dem, og det blir nakent når man tar dem vekk.
Jeg ser du også har Paradigm SUB1, som kanskje er en av verdens beste. Jeg har lenge hatt en tanke om å skaffe SUB2 (har bare veldig lyst på...) Et par stykker av dem, så er vel det meste dekket?
Ellers merker jeg meg at på bilde 2 i serien, så ser det ut som det står noe annet i racket på øverste hylle? for så å være erstattet av Burmesters speilblanke fronter på de andre bildene
Uansett kjempelekkert, kan tenke meg at det er ren sjelebot å få lene lyttemuskelen mot dette etter en stressende dag på jobben...
På bilde nummer 2 er det også speil, det er bare at refleksjonen lurer litt. Bak speilet står det en Media Center.
Kan skrive under på at subene er råbra, og noe behov for å gå opp til SUB2 klarer jeg ikke å finne med mindre målet er å tømme lommeboken. De har en voldsom autoritet.
Øhh. størst er best er vel kanskje det eneste argumentet jeg kan komme på...
De er jo begge meningsløst høyt priset i norge. Hos vår nabo i sør koster de det halve.
Så speilet (foran mediasenteret?) er bare der for å lage symmetri med burmester DAC'n til høyre
På den annen side ser det jo også ut som at den DAC'n har en skjerm på bilde nr 2. Det var da svært til illusjon....
De er jo begge meningsløst høyt priset i norge. Hos vår nabo i sør koster de det halve.
Så speilet (foran mediasenteret?) er bare der for å lage symmetri med burmester DAC'n til høyre
På den annen side ser det jo også ut som at den DAC'n har en skjerm på bilde nr 2. Det var da svært til illusjon....
Forrige helg var jeg på besøk hos en vennelig og likesinnet(når det gjelder trening) forumbruker, Retep. Etter en invitasjon for en stund tilbake har jeg hatt et ønske om å reise hit, og nå var jeg endelig i nærheten grunnet annet oppdrag. Morsomt når ting klaffer på denne måten.
Retep omtaler selv sitt eget oppsett som et "fornuftig sammensatt"(min tolkning av hans ord) system med budsjett på 50kkr. Og pengene har vist seg å være vel anvendt. Riktignok er det brukt et ikke uvesentlig beløp for å realisere rommet, samt ytteligere noen kroner på optimalisering av dette. Rommet er forholdsvis stort, ca 7,5x5m om jeg ikke husker feil, så her er det mye boltreplass. Kombiner dette med en god del remedier for å få den naturlige klangen i rommet ned på et anstendig nivå så er faktisk mye gjort. Rommet er etter min mening ganske smakfullt utført med en flott dempet(i dobbel forstand) atmosfære. Ikke alt for mørkt, men mørkt nok til at det nok fungerer godt som en kino også.
Utstyert i dette rommet er forholdsvis rimelig, foreløpig, men ganske fornuftig satt sammen. Det hele begynner med den velkjente Sqeezebox som hovedkilde. Det er også en Densen CD-spiller her men jeg fikk inntrykk av at denne bare ble moderat brukt. SBen går via DAC og romkorreksjon fra AntiMode som igjen sender signalet videre til ECI5(om jeg husker rett) og derifra til høyttalere fra Triangle og dobbel sub fra SVS.
Vel på plass i lyttesofaen er det bare å slå seg løs med egen medbrakt demo-cd og fra første spor hører man at er det er en flott ro over det hele, en god start. Som vanlig i behandlede rom er også både scenestørrelse og definisjon bra, det skulle nesten bare mangle. Høyttalerne utmerker seg også med en utrolig flott diskant og alene har de er tight bass som kjennes på kroppen. Mellomtonen har en flott klang, men en anelse "tilbakelent". Absolutt flotte høyttalere som du skal slite med å bli lyttetrett av, i allefall sammen med EC som her. Likevel skulle jeg ønske de var noe mer frempå, noe det føltes som om dem ville, men EC er vel ikke det mest sprudlende(i allefall ikke de mindre modellene) man kan koble et par høyttalere til. Eier var tilsynelatende enig i denne oppfattningen så det hadde vært morsomt å hørt disse høyttalerene med en annen forsterker. Etter en liten demonstrasjon med og uten romkorreksjon var det tydelig at rommet i seg selv hadde noen utfordringer i bassen. Med romkorreksjon ble det MYE mer jevnt og naturlig i bunn. Boksen ryddet opp en del med auto-kalibrering og har man tid, lyst og mulighet til manuelle justeringer kan nok denne boksen fra AntiMode være med på å heve ganske mange oppsett som sliter med ujevn bass. Et annet ankepunkt var subene. Både integreringen og selve prestanda til subene følte jeg stod litt tilbake for hvor bra resten var, slik jeg liker det vel og merke. Men bevares, responsen med RK var jevn og fin slik at det meste av musikk ble godt fremført. Spesielt hard rock fremstod som mer "behagelig" enn normalt og med veldig god rytme. Alt i alt var dette en flott opplevelse som jeg gleder med til å høre ved en senere anledning hvor noen av ankepunktene mine muligens er forbedret. Det virket som om Retep og jeg var ganske enige om hva som kunne forbedres, men prioriteringen i forhold til budsjett virker som meget fornuftig.
Enda ein fin repotasje ganilsen , bra skrevet om utstyr og lytte inntrykk Og ikke minst fine bilder Fortsett det gode arbeidet du gjør , dette er et lyspunkt her inne på hfs synes jeg disse repotasjene dine.
Strålende reportasje. Kjekt at du klarer å balansere superlativene opp mot konstruktive forbedringspunkter samtidig som du er gjest i huset Gleder meg allerede til neste besøk
Jeg bruker ikke noe avansert utstyr. Det er snakk om en Canon EOS 600D(flott nybegynner kamera) med standardlinse og et enkelt kamerastativ. Det siste er hemmeligheten til gode bilder.
EOS 600D er 3 generasjoner gammel. Det har blitt etterfulgt av 650D og nåværende modell, 700D. Mitt har også vært en uheldig tur i bakken, noe jeg mistenker er grunnen til at autofokus ikke lenger er helt på topp, noe man ser på "støy"/urolighet i bildene fra de to siste reportasjene. 600D sliter også litt med dempet belystning, spesielt med motlys, så jeg har litt problemer noen ganger. Men til forum bruk blir bildene brukbare nok, virker det som.
Jeg har en ønskeliste stående med 3 linser, trådløse blitzer, fjernutløser og litt annet snacks. Men dette har dessverre mått latt vente på seg da det er noen andre hobbyer som stjeler mer kapital enn hva som er sunt. Men senere blir det bedre utstyr, og bedre bilder.
Strålende reportasje. Kjekt at du klarer å balansere superlativene opp mot konstruktive forbedringspunkter samtidig som du er gjest i huset Gleder meg allerede til neste besøk
Bare hyggelig å ha slike hyggelige personer på besøk.Har etter besøket fått tak i REW og mikrofon og leker meg en del med den. Har satt 2 kurver som jeg liker svært godt til sitt bruk. Anlegget er satt sammen med tanke på en helhet i lyden og samtidig være bra på alt, Siden musikksmaken min spenner fra Black Metall - til jazz -til klassisk. Ja jeg hører på omtrent alt.
Næ høres oppsettet en del strammere ut helt nede og mellomtonen er også EQ littegrann. Har tenkt å fjerne noe av absobsjonen og erstatte den med diffusjon. Dette gjelder spesiellt på bakveggen og på sideveggen.
Er godt fornøyd selv med oppsettet og føler vel egentlig at det gir mye for kronene jeg har bruk, og med et budsjett på 50k i alt som er i rommet, riktig nok brukt så, er det noen valg mn må ta. Regner med at neste komponent inn i rommet vil være en ny forsterker. Men jeg føler inne at jeg har noe hastverk med å endre på oppsettet, men dette med hifi er jo en "sykdom" og man lurer alltid på hvordan det kan bli med, Den forsterkeren, de høyttalerene osv osv...
Her er noen målinger gjort etter at jeg har lekt med med REW, ører og EQ:
Vannfall på Preset 2 som er den preseten jeg bruker mest. <men med et noe større spennvidde på frekvensen.. Etter ca 10kzh så sjer det noe med mirofonen som gjør at lyden ikke blir målt tilstrekkelig. Mirofonen har nok ikke vært plassert godt nok.
Føler at dette rrommet gir meg mye og jeg gleder meg til å komme hjem, legge bena på en buskasse ( For bord kan man jo ikke ha) sete på favoritten etter len lang dag på jobb sammen med fruen i huset.
Garnilsen du er velkommen tilbake om du skulle være i området. Keep up the good work med enne tråden, gleder meg til hver eneste ny oppdetering.
Da har undertegnede vært ute på reise igjen. Denne gang stod Hifi og Surround messen i København for tur. Messen hadde ikke førsteprioritet, så lytteinntrykk hadde jeg dessverre ikke tid til. Men, jeg har tatt en del bilder slik at dere som ikke var der får se hvordan denne messen ser ut. Stativet ble dessverre ikke med, så i rommene med dårlig belysning er bildene også av begrenset kvalitet. Håper likvel dere overlever.
Here goes.......
Messen finner sted på Marriot Hotel i Køben. Her har man en flott lobby og en meg flott utsikt, selv med dårlig vær.
I det første store rommet jeg var innom spillte Zingali(riktig skrevet?) som vi ble kjent med på Horten-messen, denne gangen med Densen(som er pådriver/arrangør for messen).
I det andre store rommet hadde Dynaudio en stor stand med med veldig mange av deres modeller utsillt. På utsiden stod selveste Dynaudio Consequence Ultimate Edition. Etter min mening en helt rå høyttaler, på alle måter. Finishen er ikke min favoritt. Denne er om jeg ikke husker feil ment på det asiatiske(og amerikanske?) markedet, men den finnes en med sober versjon for europa i noe som minner om wenge, samt crome ringer rundt elementene. Uansett....
Inne i rommet var mye av sortimentet til Dynaudio stillt ut.
Det ble spillt på Evidence Platinum når jeg var innom. Norske Hegel stod for elektronikken.
Det var også satt opp et 7.2 system med Excite(?) i hvit.
De fikk jeg dessverre ikke bilde av. Mener de hadde Montis der i en lekker høyglans macassar(eller lignende) og en av de mindre modellene. Men dette rommet hadde en lukket session når jeg var rundt å knipset.
Og den Kill Em All skiva kunne jo blitt med hjem Garnilsen, så kunne du tatt den med til meg når du kommer på besøk igjen. Mye har skjedd her siden sist du var her. Flott reportasje fra Sverige, ser frem til flere bilder imorgen..
Og den Kill Em All skiva kunne jo blitt med hjem Garnilsen, så kunne du tatt den med til meg når du kommer på besøk igjen. Mye har skjedd her siden sist du var her. Flott reportasje fra Sverige, ser frem til flere bilder imorgen..