Bil, båt og motorsykkel Garasjejekk …

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.911
Antall liker
5.581
Sted
Holmestrand
Har en gammel lett andpusten garasjejekk som nå klatrer opp til ca 70-80% av makshøyde omtrent samtidig som armen som jekker faller av. Etter cruisehøyde er nådd har jeg 3-4 min til å fullføre akten hvis jeg ikke må jeg pumpe mer. Har sjekket lufting/olje og slikt.
Noen som har forslag til fornuftig jekk med lav minstehøyde og god klatreevne?
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.206
Antall liker
9.525
Jeg kjøpte en bitteliten jekk i fjor. Halve prisen på Thansen kontra Biltema.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.911
Antall liker
5.581
Sted
Holmestrand
Tenkte først å kjøpe en mer proff varient, men de veier fort 40-50kg.
Kikket på denne:
1711829177885.png
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
787
Antall liker
966
Hva er bruket?
Skal den alltid stå parat på garasjegulvet, eller skal den pakkes bort når den ikke skal brukes?
Hvor manøvrerbar trenger den å være på gulvet?

Har selv en ganske voksen en fra biltema med fast håndtak og pedal. Veier en del, men har fem hjul fremfor tre/fire(godt manøvrerbar på gulvet, det femte hjulet midt under montert på løftearmen).
Den løfter høyt og bygger lavt.. Den er imidlertid ingenting å løfte på.. Selges ikke på Biltema lenger heller den varianten, men den har vært knall..
Den løfter også mye på hvert tak. Er dobbelstempel.

Synes den "sportsjekken" fra Biltema ser fin ut.. Minner meg om et anerkjent merke man brukte mye i gamlejobben hvor vi hadde flere jekker.

Den du foreslår er ikke dum den, har brukt en slik hos en kompis. Det jeg ikke liker med den, er det brede hjulet forran. Dustete å manøvrere.
Da liker jeg den tilsvarende varianten fra Biltema bedre. 15-784
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.134
Antall liker
20.531
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.206
Antall liker
9.525
Kjøpte denne for mere enn 5 år siden. Den hverken lekker, ruster eller annet.
Funker 100% i dag, som den dagen jeg kjøpte den ;)

https://www.thansen.dk/vaerktoj/spe.../garagedonkraft-2-t/n-698106871/pn-698106680/
Godt å se at du er fornøyd, det er samme jekken som jeg kjøpte. Bruker den til hjulskift, og kanskje en liten bremsejobb i ny og ne. Absolutt brukande til oppgaven.
Nå må det også sies at jeg har helt normale personbiler, ikke digre beist som fordrer jekker med 5 tonn løftekapasitet og 90 cm. løftehøyde.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.489
Antall liker
17.275
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Har også tilsvarende til den @xerxes har limt inn bilde av hos T Hansen. Kjøpt for over 10 år siden. Godt fornøyd.
Min er rødeloksert der den avbildede er blå.
Kjapp googling viser at jekken nå finnes under ulike merkenavn og ulike farger.
 
Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.134
Antall liker
20.531
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Har også tilsvarende til den hos T Hansen. Kjøpt for over 10 år siden. Godt fornøyd.
Min er rødeloksert der den avbildede er blå.
Kjapp googling viser at jekken nå finnes under ulike merkenavn og ulike farger.
Jo...... Men det avgjørende for meg var prisen. Samme størrelse jekk, men den blå er vel 5 x så
dyr som den røde. Ville bare si, at den røde funker akkurat like godt ;)
 
Sist redigert:

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.911
Antall liker
5.581
Sted
Holmestrand
Jeg har hatt en slik rimelig som varte i mange år, men nå har jeg hatt 2 dårlige av billigtypen. 😢
Min astmatisk jekk ligner mistenkelig på din, men er ikke mer enn 2-3 år gammel, så jeg tenkte å legge lista litt høyere denne gangen.
Litt bedre kvalitet, litt bedre funsjonalitet. 🤗
3 er det faktisk. 2 røde og en blå …
 
Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.134
Antall liker
20.531
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Jeg har hatt en slik rimelig som varte i mange år, men nå har jeg hatt 2 dårlige av billigtypen. 😢
Min astmatisk jekk ligner mistenkelig på din, men er ikke mer enn 2-3 år gammel, så jeg tenkte å legge lista litt høyere denne gangen.
Litt bedre kvalitet, litt bedre funsjonalitet. 🤗
3 er det faktisk. 2 røde og en blå …
Forstår.......
Dette bli´r vel litt "cost/benefit" kalkulering??
Som skrevet, min er over 5 år gammel og virker stadig. Om jeg skal kjøpe 5 røde før jeg har nådd prisen på en
blå........ da har jeg (kanskje) jekk i 25 år for prisen (eller mindre) på en blå.
FAKTA: Om 25 år er jeg 95 og skal ikke bruke jekk 🤣 🤣 (til bil i alle fald) 😁 😁
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.911
Antall liker
5.581
Sted
Holmestrand
Forstår.......
Dette bli´r vel litt "cost/benefit" kalkulering??
Som skrevet, min er over 5 år gammel og virker stadig. Om jeg skal kjøpe 5 røde før jeg har nådd prisen på en
blå........ da har jeg (kanskje) jekk i 25 år for prisen (eller mindre) på en blå.
FAKTA: Om 25 år er jeg 95 og skal ikke bruke jekk 🤣 🤣 (til bil i alle fald) 😁 😁
helt klart.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.911
Antall liker
5.581
Sted
Holmestrand
Et lite men her ...
Den røde har minimumhøyde 135mm.
Den blå har mimimumhøyde 85mm.

Det er vesentlig for meg og våre biler.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.136
Antall liker
3.279
Torget vurderinger
1
Jeg har den billigste fra Biltema, nr 15-886 og den har fungert feilfritt i hvertfall over 20 år. Har brukt den mye da jeg gjør alt vedlikehold på bremser og hjuloppheng selv, i tillegg til hjulskifte.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.803
Antall liker
85.822
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
98
Bare et vennlig tips, bruk ALLTID støttebukker om man skal jobbe under bilen, evt legg et hjul under, så slipper man å bli statistikk. Har to ganger hatt englevakt, da jekken har sviktet. Husk dessuten å sette bilen i gir/Park/håndbrekk på! 😉
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.846
Antall liker
13.333
For det første så man man være sprøyte gal om man jobber under en bil som er løftet opp av en jekk og ikke står på bukker eller noe annet tilsvarende.

Jeg bytter dekk hos svigers som har en garasjejekk fra Biltema som løfter et par tonn så det holder lenge for å løfte 1/4 av min bil om gagen eller 1/2 av den forrige jeg hadde (da tok vi den på kula under tilhengerfestet). Jeg må imidlertid sette luftfjeringen på maks høyde for å få den inn så hvor lite klaring jekken trenger fremsår som mer vesentlig enn hva den faktisk kan løfte.

Jekken synker litt (den er i alle fall femten år gammel siden jeg har brukt den på alle mine biler) men ikke mer enn at jeg godt rekker å bytte et dekk om jeg pumper opp til 4-5 cm klarning mot bakken.
 
Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.184
Antall liker
10.720
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Kjøpte en rimelig "lavprofil" fra THANSEN noen år siden. Byttet dekk 1.5 sesong, 2 biler. Da var jekken kaputt. Fylte på hydraulikkolje og slikt men regner med at det meste av pakninger og slikt hadde tatt kvelden. Den ble kassert.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.803
Antall liker
85.822
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
98
Og er jekken til for å bytte dekk, bruk momentnøkkel, så slipper du å bli forbikjørt av bakhjulet på E6 😉
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.911
Antall liker
5.581
Sted
Holmestrand
Bare et vennlig tips, bruk ALLTID støttebukker om man skal jobbe under bilen, evt legg et hjul under, så slipper man å bli statistikk. Har to ganger hatt englevakt, da jekken har sviktet. Husk dessuten å sette bilen i gir/Park/håndbrekk på! 😉
Det er et veldig godt råd, et råd jeg ofte og gjerne deler med andre.
Inspirert av @TT. s påminnelse har jeg satt et par slike på innkjøpslista som erstatning for mine gamle.
IMG_7421.jpeg
 
Sist redigert:

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.911
Antall liker
5.581
Sted
Holmestrand
PS! At et råd er velkjent betyr ikke at man skal ta lett på det. Ting man er godt kjent med kan noen ganger bli tatt litt lett på, så en påminnelse er aldri bortkastet.
Det er som med datasikkerhet: Det holder ikke at man vet det, man må tenke på det og agere sikkerhetsmessig hele tiden.
… når jeg tenker meg om så gjelder det all sikkerhet …
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.491
Antall liker
1.024
Dansk kvalitet; AC Hydraulics DK13HLQ. Minstehøyde 8cm, løfter 73,5cm. Kostbar og tung, men varer livet ut og litt til. Fin om man har flatt gulv. Skal man løfte mye rundt på jekken ville jeg definitivt heller hatt en racingvariant i alu.

 
Sist redigert:

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.911
Antall liker
5.581
Sted
Holmestrand
Dansk kvalitet; AC Hydraulics DK13HLQ. Minstehøyde 8cm, løfter 73,5cm. Kostbar og tung, men varer livet ut og litt til. Fin om man har flatt gulv. Skal man løfte mye rundt på jekken ville jeg definitivt heller hatt en racingvariant i alu.

Racing-variant ble til slutt vurderingen.
40kg er meget …
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.384
Antall liker
3.761
Torget vurderinger
1
Bahco har også noen fine jekker til en ok sum for hobby entusiaster og hender de er på salg på clas rimeligere enn en biltema jekk, hadde valgt en med lav profil derfra hadde jeg kjøpt idag. Jeg har en noen år gammel sak lignende 2,5 tonn utgaven kjøpt på Biltema, den gikk heldigvis akkurat under den ene bilen her hjemme.
Hadde en liten 300,- sak før, den startet plutselig å sige etter få år så den havnet på metalavdelingen på skroten.
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.630
Antall liker
1.501
Sted
Sunndalsøra
Jeg kjøpte Bacho 3 ton'er på nett til 1,5k. Den første begynte å leke olje (billig dritt). Bruker alltid støtte bukker når det blir gjort noe med bremsene og andre varige vedlikehold.
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.486
Antall liker
4.331
Torget vurderinger
10
Har to stk AC 2 tonn, brukes en del, aldri trøbbel, superstabil, ikke noe sammenskrudd leamikk, kjøpt for 15 år siden.
Lav, o-ringer på hjul så den er "lydløs" på fint gulv.

Mvh.
SAL
 

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
769
Antall liker
459
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Gikk for en sånn for noen år siden:
Screenshot_20240403_175825_Chrome.jpg
Lav nok til å komme under mye. Samt høy nok til å løfte 2cv'n (latterlig fjæringsvei).
Ser den er på tilbud for tiden.

Edit:
Har aldri prøvd å jobbe på bilen etter løft med kun jekk så kan ikke si noe om hvordan den holder seg oppe.
Plukk med ett par bukker når du handler.
 
  • Liker
Reaksjoner: ePi

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.438
Antall liker
11.268
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Tror hovedgrunnen til at folk setter bort hjulskift/dekkhotell har mer med lagringsplass å gjøre enn evner. (foreløpig)
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.206
Antall liker
9.525
Jeg må si at dekkhotell med hjulskift frister. Hjulskifters alder øker, og hjulenes størrelse og vekt øker. Savner noen ganger gamle dager og hjul i størrelse 165x13.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.384
Antall liker
3.761
Torget vurderinger
1
Når jeg byttet dekk på en Fiat 500 jeg hadde før, så holdt det å jekke den opp på et jekkepunkt bak for å bytte begge dekkene på den siden. :ROFLMAO:
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.630
Antall liker
1.501
Sted
Sunndalsøra
På en 5 tonn Bobil, så må man bruke en 3 tonn garasje jekk. Høyt akseltrykk. Ved punktering på tur, så må man ha veihjelp. De små gassjekkene er ikke så trygge.
Skulle ha hatt vekt trening, da disse stålfelgene blir tunge. Bil noe veikere med årene :)
 
Sist redigert:

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.911
Antall liker
5.581
Sted
Holmestrand
På en 5 tonn Bobil, så må man bruke en 3 tonn garasje jekk. Høyt akseltrykk. Ved punktering på tur, så må man ha veihjelp. De små gassjekkene er ikke så trygge.
Skulle ha hatt vekt trening, da disse stålfelgene blir tunge. Bil noe veikere med årene :)
Godt poeng.
Med tyngre kjøretøyer så må man også tenke på om underlaget holder.
En punktbelastning som godt overstiger 1 tonn er ikke å kimse av.
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.491
Antall liker
1.024
Lav nok til å komme under mye. Samt høy nok til å løfte 2cv'n (latterlig fjæringsvei).
Og for CX er jekken en metallbrakett 😁
1. løft opp bilen vha den hydraupneumatiske fjæringen
2. sett "jekken" under
3. senk bilen igjen slik at hjulene løfter seg fra bakken
 
Topp Bunn