Garasjen blir lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    4.884
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    EA5804D1-C00C-4346-AA94-1466DDC21DE3.jpg

    Det er vel slike kontakter som vises på bilde som må brukes ved 25 AMp sikringer
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.001
    Torget vurderinger
    2
    Gå for 32A.Det handler mest/like mye om returstrømmer og nettimpedans enn hva lasten trekker.
    Sikring,10A - 13 mOhm,16A - 9 mOhm,32A - 2.6 mOhm,
    og returstrømmer,støystrømmer skapt av lasten er på mV og mA nivå.

    Følg produsentens råd.

    Egen kurs til effekttrinnene MEN fra samme faser som preamp/kilde.

    ML`ene har regenerator innebygd,så de trenger ikke noe filtrering/støydempingstrafo.

    Dersom preamp og kilder har emc filter innebygd skal de IKKE tilsluttes enda ett filter,
    hvis de ikke har filter,

    https://www.onfilter.com/ac-power-line-emi-filters

    https://docs.wixstatic.com/ugd/53be97_320fa114167346d2afe453637487e292.pdf

    Støydempingdstrafo er mest aktuelt ved jordsløyfe og jordingsproblemer.




    "Legg til video" knappen er borte??

    Første og siste legg,strøm og rom betyr svært mye,og det kan gå dårlig selv om en legger mye
    arbeid i f.eks rommet,som her i videoen.IT DID`NT WORK fra ca. 7 min

    Men flytting av høyttaler og lytteposisjon fungerte bedre

    PS Audio Building a new Music Room Part 7

    https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=NPazywXrqJo



    Helt i tråd med hva Bob Hodas sier.Se de fem første minutter..

    70% plassering av høyttaler og lytteposisjon
    25% akustikk
    5% EQ

    Og i noen tilfeller trengs det ikke noe akustikk behandling i det hele sier Hodas.
    Skal en til med nytt rom,så er det muligens lurt å optimalisere rommets dimensjoner.

    http://www.mh-audio.nl/RoomDim.asp

    Bob Hodas Room/Speaker Interface Issues - Optimizing the listening environment

    https://www.youtube.com/watch?v=koE8VMX76OE&t=35s
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: JK

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.038
    Antall liker
    9.127
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gå for 32A.Det handler mest/like mye om returstrømmer og nettimpedans enn hva lasten trekker.
    Sikring,10A - 13 mOhm,16A - 9 mOhm,32A - 2.6 mOhm,
    og returstrømmer,støystrømmer skapt av lasten er på mV og mA nivå.
    Dette er uten betydning.

    Motstandsvediene du snakker om her er på nivå med 2-3 meter med kabel i veggen, og kan i verste fall hvis du trekker 16A på 16A sikringen gi et spenningsfall på 0,1V.

    Så er vel poenget med disse monsterampene, at de skal ha kondensatorbatteirer som gjør at de er upåvirket av dette.

    Jeg kan heller ikke se at returstrømmen skal være relevant. Du snakker vel her om returstrømmer fra høyttalerne, og de kommer seg neppe gjennom likreretter og trafo og ut på nettet. Og skulle de ha gjort det - så er jo nettimpendansen veldig lav. Når du snakker om en impedanse på 13 mOhm - så tilsvarer det omtrent som å kortslutte fasene med en 2 meter lang 2,5 kvadrat kobberleder. Ikke mye motstand der altså.

    Mvh
    OMF
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.001
    Torget vurderinger
    2
    Dette er av stor betydning.

    I regnestykket fra stikk til hovedsikring er sikring også med.
    Jeg har ikke nevnt spenningsfallet som lasten gir som ett problem,men for returstrømmene fra elektronikken.
    Snakker heller ikke om returstrømmer fra høyttaler,men fra forsterker/elektronikk og tilbake til netttrafo.
    All elektronikk vi putter i stikkontaktene lager støy,og den skal helt i retur til netteriers fordelingstrafo,
    og ikke svømme i egen dritt,skite i eget reir der den oftest vandrer mellom komponentene og påvirker de.


    https://www.hifisentralen.no/forumet/mitt-anlegg-og-billedtra-der/72643-ymirs-audiofile-liv-25.html

    Jo større transformatoren er, jo mindre er impedansen og jo lettere er det å «presse» tilbake den «forurensede» strømmen. Det som egentlig skjer, er at når den «forurensede» strømmen møter impedansen til matende nett, så gir det forurensede strømmen et «forurenset» spenningsfall som igjen forvrenger spenningen i matepunktet.


    To løsninger er enten å redusere nettimpedansen,eller å bruke nettfiltre,emc filtre,eller begge deler.
    En kan da gjerne øke mm2 betydelig,samt ta i bruk smeltesikringer i stede for automatsikring.
    Sistnevnte er strengt tatt ikke lovlig,men installatøren min var heldig vis ikke så firkantet.
    Ja,selv saksbehandler og problemløseren min hos netteier lot det gå når jeg viste han smeltesikringene i skapet.


    https://www.hifisentralen.no/forumet/mitt-anlegg-og-billedtra-der/72643-ymirs-audiofile-liv-31.html


    Nettimpedansen er helt tilbake til kilden dvs. generator. Nå vi regner på dette så ser vi at impedansen sett fra klemmene på transformatoren i kiosken og bakover mot generator blir liten i forhold til impedansen sett fra klemmene mot lasten i det enkelte hus. Slik sett kan du anta nettimpedansen omtrentlig lik det du skisserer. I hovedsak ligger impedansen mellom hovedsikring og stikkontakt.

    I husinstallasjoner har du typisk 1.5 mm2 ledning. Denne har resistansverdi ca 12 ohm/km. En kurs hos deg er 10-20 m dvs. har en resistans på 20*0.012=0,24 ohm eller lavere. Det du finner i din beregning er hele impedansen tilbake til generator(ene) men 0,2 (eller kanskje noe lavere) er tilnærmet den siste biten dvs ledningen hos deg.



    All elektronikk blir påvirket i større og mindre grad,ingen elektronikk er upåvirkelig,
    selv ikke Hypex,selv erfart.
    Hypex har enda ikke svart på eposten der problemet ble lagt frem med målinger på hvilke støy som den reagerer på.
    Selv regenerator fra PA Audio lar seg påvirke negativt på støy,samt at jeg ser i en annen tråd at regenerator fra PurePower tydlig vis heller ikke løser alle problem.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JK

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.038
    Antall liker
    9.127
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Dette er helt irrelevant.

    Hvis hvis vi ser bort i fra muligheten til å oppgradere tilførseleen inn til huset - den er sikkert dimmensjonert stor nok.

    Så er det som kan påvirkes sikring og kabel frem til stikkontakt. Her er det vel snakk om minmum 16A sikring og minimum 2,5 kvadrat kabel - da har han allerede lav nettimpedans. Og lavere blir den hvis han går opp i dimmensjoner.

    Og hvis disse ampene trekker så mye strøm som de kan, så skal han ihvertfall ikke sette inn gamle smeltesikringer.


    Dette er et ikke problem.

    Mvh
    OMF
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.001
    Torget vurderinger
    2
    Dette er helt irrelevant.

    Hvis hvis vi ser bort i fra muligheten til å oppgradere tilførseleen inn til huset - den er sikkert dimmensjonert stor nok.

    Så er det som kan påvirkes sikring og kabel frem til stikkontakt. Her er det vel snakk om minmum 16A sikring og minimum 2,5 kvadrat kabel - da har han allerede lav nettimpedans. Og lavere blir den hvis han går opp i dimmensjoner.

    Og hvis disse ampene trekker så mye strøm som de kan, så skal han ihvertfall ikke sette inn gamle smeltesikringer.


    Dette er et ikke problem.

    Mvh
    OMF

    Er dette synsing eller erfart?Er tilbøylig til å,påstå at dette går under manglene erfaring,kunnskap og synsing.
    Hos meg er det erfart og målt av høyst så kvalifiserte personer,både årsak og virkning.

    Som vist er impedansen størst mellom stikk og hovedsikring,

    Hovedsikring og kurssikringer hos meg

    DSC_1429 (1).jpg
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.038
    Antall liker
    9.127
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Dette er helt irrelevant.

    Hvis hvis vi ser bort i fra muligheten til å oppgradere tilførseleen inn til huset - den er sikkert dimmensjonert stor nok.

    Så er det som kan påvirkes sikring og kabel frem til stikkontakt. Her er det vel snakk om minmum 16A sikring og minimum 2,5 kvadrat kabel - da har han allerede lav nettimpedans. Og lavere blir den hvis han går opp i dimmensjoner.

    Og hvis disse ampene trekker så mye strøm som de kan, så skal han ihvertfall ikke sette inn gamle smeltesikringer.


    Dette er et ikke problem.

    Mvh
    OMF

    Er dette synsing eller erfart?Er tilbøylig til å,påstå at dette går under manglene erfaring,kunnskap og synsing.
    Hos meg er det erfart og målt av høyst så kvalifiserte personer,både årsak og virkning.

    Som vist er impedansen størst mellom stikk og hovedsikring,

    Hovedsikring og kurssikringer hos meg
    Flott at du har bildet av sikringene dine, uten at jeg helt skjønner relevansen.
    Jeg er elektroingeniør uten at det har noen betydning i denne tråden.

    Trådstarter kan trygt installere helt ordinære produkter i stuen, han må gjerne gå for store kurser, men i mine øyne er det unødvendig.

    Jeg vil mye heller anbefale ham å invester i akustikk, lydisolering og ikke minst blir alle rom trivelige med pene møbler, gulv, vegger og tekstiler.

    Mvh
    OMF
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.829
    Antall liker
    11.381
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    2stk 16A kurser bør holde i bøtter og spann til hifi.
    Har en dårlig råd, legg opp til en kurs men trekk et reserve rør dersom behov for mer skulle melde seg.

    De der ML ampene finner jeg ut har 2stk 2,5kva trafoer? Det er monoblokker så en må ha to?
    Får tro det er montert soft start i de ellers får en fort problemer med oppstart.
    De er vel ment for å brukes i et hjem og ikke at en trenger bygge sveiseverksted?

    Det er oppstarten som melder seg som problem og en bør ha treg karakterisitkk på sikringer.
    Dette finner elektrikeren ut av hva du kan ha.
    Rein gjerne med å måtte skru på en og en.

    Når alt er komt i drift, og om en klarer å tømme en 16A kurs, ja da får en vurdere å finne noen mer lettdrevne høyttalere! :)
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    4.884
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Hverken forsterkere eller høyttalere skal byttes ut :)
    Ellers synes jeg det er helt fint at det blir diskutert rundt hva en mener er nok strøm og ikke, men en kommer likevel ikke unna at produsenten anbefaler noe. Tenker da at de har en seriøs grunn for å mene dette. Elektriker kommer i morgen så får vi se hvilke løsninger han har å by på
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.829
    Antall liker
    11.381
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Tror det må være oppgitt for 110v der bort i Donald land.

    Diskuter litt med elektrikeren din i morgen :)

    Du lurte på dette angående lyn?
    Overspenningsvern i sikringsskapet er lurt, samt gjerne et finvern nede ved stereoen.
    Ellers lurt å trekke ut kontakten når en reiser vekk eller det er meldt lyn.

    Men dette er avhengig av hvor du bor, og om det er luft eller kabelnett som forsyner.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    4.884
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Det er bakke nett her. Anbefalt sikring er på 240v anlegg
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.829
    Antall liker
    11.381
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Om du ikke har hatt problemer med lyn til nå så går det nok bra.
    Skal litt til i sentrale strøk der det meste ligger i bakken.
    Overspenningsvern er krav i nyinstallasjoner, om du ikke har det kan det likevel være lurt å få montert om det ikke er for å gjøre ting enda litt sikrere.

    Måtte lese litt til i tråden :)
    Du har oppgitt høyttalere ser jeg nå.
    ML anbefaler faktisk å kunne trekke 30A, men det kan en trekke i korte øyeblikk fra en 16C automat.
    Den slår ikke ut med en gang strømtrekk er over 16A.
    På en annen side er det vel 15A og 2,5mm2 som legges opp i hus i dag.

    Har du prøvd å koble til og fyrt opp forsterkerne på vanlige kurser?
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    4.884
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Har lagt opp 2x25 AMp i kjellerstuen der de står nå, har aldri vært noe problem med oppstart eller noe annet før det blei montert større sikringer.
     

    Assy74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    565
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    Jaggu meg seriøse greier med 25 amp sikringer!
    Men så lenge du har kontakter som passer, så hvorfor ikke......
    Blir gøy å følge med videre :)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.001
    Torget vurderinger
    2
    Hverken forsterkere eller høyttalere skal byttes ut :)
    Ellers synes jeg det er helt fint at det blir diskutert rundt hva en mener er nok strøm og ikke, men en kommer likevel ikke unna at produsenten anbefaler noe. Tenker da at de har en seriøs grunn for å mene dette. Elektriker kommer i morgen så får vi se hvilke løsninger han har å by på
    Forvent deg samme svar fra elektriker som fra ingeniør.Det holder med 16a.
    De ser hverken poenget eller problemet,dersom de da ikke er spesielt interessert.
    Hos netteier satt ingeniørene på rekke og rad uten å kunne finne løsning på problem/feil.
    Ei heller de to ingeniørene hos installatøren.
    Like ledes var hos to bekjente siv. ing. hos Statkraft.Vi kunne nok dette da vi gikk ut fra NTNU,
    men nå kan vi bare det vi holder på med til daglig.
    Ingeniørene hos kraftprodusenten..samme ståa.
    Kraftprodusenten hadde også problemer med ett aggregat til bruk i øydrift.
    Ingeniørene stod fast.Det ble tilkalt en 92 åring fra Bergen.
    Ett stort kar med kaustikk soda forlangte han,kablene opp i karet..start opp og sett på strøm

    Poenget her er,om en har en viss utdanning er det dermed ikke sagt at en sitter på all kunnskap og erfaring.


    To kurser.
    En lang = høy nettimpedans 10A og den andre ultra kort (1m 4mm2)= lav impedans 16A hos meg.
    Begge hadde stereoen tilsluttet.Så kan en lure på hva,hvorfor,hvordan etc.
    En erfaring rikere ble vi i hvert fall.

    den værste.jpg


    Fine målinger.jpg


    Hvorfor vise bilde av sikringene i min installasjon ;)
    Vel,har ikke slike mellom stereo og trafoen til netteier.
    Mange bekker så gir stor å


    Circuitbreaker.jpg


    20-1643856_0_1.jpg
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.038
    Antall liker
    9.127
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg tittet vel så vidt innom denne tråden din, og du hadde vel problemer med harmonisk støy på nettet - det er altså motsatt problem av det du forfekter her (Lav impedans for å "drenere" støy fra forsterkerne), og trenger forsåvidt motsatt løsning også.

    Hvis du minimerer impedansen mellom nettet og utstyret, så vil du også få all støyen rett inn.

    Man skal vite hva man driver med hvis man begynner å koble utstyr på 25A/32A kontakter. Hvis man har litt trege sikringer for å starte disse beistene og sikringer på 32A - så er på ingen måte sikkert at sikringen går om man skulle få en kortslutning på en kabel.

    Diskusjon om baljer med kaustisk soda, ingeniører som ikke skjønner noe og nødvendighet av høyeffektpatroner er ikke relevant her. De høyeffektpatronene har en tynn leder i midten, grunnet til at de er såpass store er at ved en kortslutning så skal i grunn alt som er i midten smelte/dampe bort, slik at avstanden mellom spenningsførende deler blir stort nok til at det ikke oppstår lysbue over kontaktpunktene. Men trådstarter har neppe 100 000 ampere i kortslutningsstrøm i inntaket sitt - det avhenger av nærmeste trafo.

    Mvh
    OMF
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.001
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tittet vel så vidt innom denne tråden din, og du hadde vel problemer med harmonisk støy på nettet - det er altså motsatt problem av det du forfekter her (Lav impedans for å "drenere" støy fra forsterkerne), og trenger forsåvidt motsatt løsning også.

    Hvis du minimerer impedansen mellom nettet og utstyret, så vil du også få all støyen rett inn.

    Man skal vite hva man driver med hvis man begynner å koble utstyr på 25A/32A kontakter. Hvis man har litt trege sikringer for å starte disse beistene og sikringer på 32A - så er på ingen måte sikkert at sikringen går om man skulle få en kortslutning på en kabel.

    Diskusjon om baljer med kaustisk soda, ingeniører som ikke skjønner noe og nødvendighet av høyeffektpatroner er ikke relevant her. De høyeffektpatronene har en tynn leder i midten, grunnet til at de er såpass store er at ved en kortslutning så skal i grunn alt som er i midten smelte/dampe bort, slik at avstanden mellom spenningsførende deler blir stort nok til at det ikke oppstår lysbue over kontaktpunktene. Men trådstarter har neppe 100 000 ampere i kortslutningsstrøm i inntaket sitt - det avhenger av nærmeste trafo.

    Mvh
    OMF
    Først,hvor skriver jeg at "ingeniørene ikke skjønner noe"?
    Er vel en viss forskjell på det,og mene at de manglet erfaring og kunnskap til å løyse problemet.
    Hadde de hatt erfaring og kunnskapen hadde netteier sluppet å hente inn,i følge NVE,en som kunne dette?

    Så igjen,fra innlegg #58
    sitat:
    "Poenget her er,om en har en viss utdanning er det dermed ikke sagt at en sitter på all kunnskap og erfaring."


    Og hadde du kunnet dette burde du også sagt som netteier og NVE sa om måling nr 1,
    19nd,21nd og 25nd harmoniske er påtrykt utenfra,resterende med "fail" er skapt av elektronikken.

    Men slik blir det ikke på den korte 16A kursen.
    Mulig du kan komme opp med en annen forklaring enn netteier og NVE.


    Harmonisk bidrag fra elektronikken

    https://youtu.be/cyj0i-jb07g

    https://youtu.be/UohjXYtxnGg


    Har da kommet frem til hva som kommer utenfra og hva som er av støy i egen installasjon,
    hva som påvirker hva og hvorfor.
    Normalt er det lite støy,men den som er,kommer hovedsakelig utenfra og er mest plagsom,
    hovedsakelig pga for liten dempning i det lokale nettet opp sentralnettet.

    Elektronikkens egenstøy påvirkes av nettimpedansen,
    Hørbart og målbart


    rta 03.10.16 sms (2).jpg

    rta 03.10.16 ams (2).jpg
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Nesten litt festlig med så mange meninger og diskusjoner om at det er overkill å bruke kanskje 20.000 ekstra på overdimensjonert strøm, men samtidig er det ingen som reagerer på at det skal pop anlegg til sikkert en mill inn her :) 20.000 er jo ikke mer enn hva enkelte bruker på 1m strømkabel bare så lenge den er riktig merke. Kjør på så er du uansett på sikre siden!
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.001
    Torget vurderinger
    2
    Og klarer han å få optimal dimensjon på rommet og samtidig optimal plassering av høyttaler og lytteposisjon
    slipper han unna med minimal akustikk behandling av rommet.
    Skal en tro Bob Hodas,jo mer ett rom er akustisk behandlet,jo mer tyder det på feilplassering og lite optimale mål
    på rommet.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    4.884
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Rommet er 720x611 før isolering, laveste høyde ca 230 og høyest ca 350
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Er det det du vil kalle for optimalt Ymir? Eller er det feil dimensjoner ?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.704
    Antall liker
    9.086
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    680x571 ca da etter isolering.(- plater)
    Stort fint rom dette, men å slippe unna akustiske behandlinger er vel som å ha troa på julenissen.
    Begynner man med akustikk så er du solgt.
    Kommer aldri til å gå vekk fra slikt, så lenge jeg har eget rom til musikk.
    Med så mye habilt utstyr så la det få optimale arbeidsforhold, blir et spennende prosjekt du driver med.
    Følger med i spenning:=)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.001
    Torget vurderinger
    2
    Er det det du vil kalle for optimalt Ymir? Eller er det feil dimensjoner ?
    Hakke peiling.La ut en link i første innlegget mitt.Her er en til.

    https://audiophilereview.com/room-a...ions-and-ratios-for-audiophile-listening.html

    To summarize: You must match the size and energy-producing capability of your speakers to the room size and volume, then you must minimize the low-frequency pressure issues in the room, and then you must manage the sound reflections. All of this depends on gear, room size and room volume. There are no easy answers, but there are many options and possibilities.


    Til å gå seg vill i,men mener det er viktig.

    https://www.startsiden.no/sok/?q=calculate+optimal+room+dimensjon+acoustic

    Har selv samme problem som i videoen fra PS Audio i samme første innlegg og lagde meg en haug
    med Helmholtz resonatorer,med samme resultat som Paul McGowen,beskjeden virkning.
    Gjorde som han,flyttet meg ut av problemet.Enklere og billigere.

    https://www.youtube.com/watch?v=NPazywXrqJo&t=446s

    Legg inn målene her

    http://www.hunecke.de/en/calculators/room-eigenmodes.html

    i mitt hode ser det ikke bra ut.Mange dipper..
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.704
    Antall liker
    9.086
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du har flyttet deg ut av alle problemer uten akustiske tiltak, da er du en heldig jævel:=)
    Skulle likt å se målinger av dette.
    Men vi holder oss til eiers rom;=)
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Flere av de beste anlegga jeg har hørt har stått i en vanlig møblert stue, det er vell også slik her på sentralen at noen av de anlegga som har fått mest skryt er vanlig møblerte rom uten særlig dedikert akustisk tilpasning. Så jeg tror også at med romslig rom er nødvendigheten av slikt mindre enn i små rom, men for all del, alt spiller inn. 50kvm med bare gipsvegger blir nok ingen suksess :)

    Svein: hva planer har du med tanke på tak(høyde/himling), vegger, gulv osv? Blir det ekstra lydisolering ut mot naboene?
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.957
    Antall liker
    4.653
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Tand her på forumet har vel sine krell MRA knagget på "vanlige" sikringer i en bygård i beste stor Oslo.
    Kan ikke huske han har mistet nattesøvnen pga. det eller hatt problemer.
    Selv la jeg inn to 15A og det fôrer hele signaturen under her. Pluss en Parasound JC- 1 til snart:)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.001
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du har flyttet deg ut av alle problemer uten akustiske tiltak, da er du en heldig jævel:=)
    Skulle likt å se målinger av dette.
    Men vi holder oss til eiers rom;=)
    Som flere,les alt og ikke legg til ;).(eller trekk fra)
    Jeg har ikke flyttet meg vekk fra ALLE problemer,men problemet i entall,en peak ved 55Hz som ødela mye.
    Resonatorene hjalp litt,men flytting løste det helt,bortsett fra at jeg må flytte/snu salongbordet :p
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    4.884
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Alt i garasjen er jo betong bortsett fra taket. Den ene veggen isoleres med 5cm glava, da denne ligger under jorden. De andre 3 veggene med 10 cm. Taket ble isolert med 20 cm og deretter dobbel gips. Veggene skal kles med villmarkspanel etter tips fra en som har svært god erfaring med det. Da vil en ikke få noen stående bølger i rommet sier han. Håper det virker bra, da jeg ikke akkurat er fan av villmarkspanel for å si det mildt. På gulvet blir det fuktsoerre og noen millimeter med hard isopor av ett eller annet slag, og laminatgulv av type for offentlig rom. Da planen er å ta ut alt jeg har samlet opp etterhvert, vil det jo bli flere oppsett der ute
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Dersom du ikke liker villmarkskledning ville jeg hoppet over det. Lydmessig er det nok greit og vil nok fungere bedre enn ren gips, men gips og akustikktiltak vil nok uansett være vell så bra. Utseende betyr jo også mye for trivsel og totalopplevelsen! Får diskutere litt imorgen dersom jeg får muligheten å svippe bortom :)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.038
    Antall liker
    9.127
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Villmarkspanel har ingen effekt på stående bølger.

    Med såpass bra utstyr så synes jeg du skal gjøre en skikkelig jobb med akustikken også.

    Mener ikke å være negativ, men vil gjerne gi deg noen gode tips før du spikrer planer.

    Du er som sagt hjertelig velkommen til Bergen - jeg har lytterom på samme størrelses som deg, og har gjort en del med akustikken.
    Kjenner ikke Tympani, men du kan jo få høre hva som er mulig å få til med Magnepan.

    Mvh
    OMF
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.001
    Torget vurderinger
    2
    Alt i garasjen er jo betong bortsett fra taket. Den ene veggen isoleres med 5cm glava, da denne ligger under jorden. De andre 3 veggene med 10 cm. Taket ble isolert med 20 cm og deretter dobbel gips. Veggene skal kles med villmarkspanel etter tips fra en som har svært god erfaring med det. Da vil en ikke få noen stående bølger i rommet sier han. Håper det virker bra, da jeg ikke akkurat er fan av villmarkspanel for å si det mildt. På gulvet blir det fuktsoerre og noen millimeter med hard isopor av ett eller annet slag, og laminatgulv av type for offentlig rom. Da planen er å ta ut alt jeg har samlet opp etterhvert, vil det jo bli flere oppsett der ute
    Villmarkspanel,hard bjørk?Arild?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.704
    Antall liker
    9.086
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Gå all in når det gjelder akustikk.
    Det er såpass mange her inne som kan dette meget godt.
    Søk de opp og spør om hjelp, du kommer ikke til å angre et sekund.
    Det er 2 stk jeg hadde spurt først....... Jeg er ikke en av de, men de har hjulpet meg.
    Ingen av de har anlegg i din prisklasse, men høres ut som det er det.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    4.884
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Tar selvfølgelig imot all hjelp som er å få på det området da det er noe jeg ikke har noe som helst erfaring med
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.473
    Antall liker
    12.071
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Med mindre den ML-forsterkeren er vanvittig fysisk stor, så er det vel et 16A enfase rundstøpsel der? Støpselet er merket.... 32A enfase rundstikk finnes vel ikke... Dersom det er riktig, så har faktisk ikke en elektriker lov å sikre dette med 25A.... 25A sikring på 32A stikk er derimot lov, men da er det trefase....
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    ML forsterkern er ekstremt stor, 150kg pr stk?

    32A enfas finnes men er vistnok ikke lov over alt, ble faktisk fortalt tidligere idag at dette ikke var lov av Haugaland Kraft som leverer strøm til bl.s. duc999. Dette ble opplyst om ifbm lading av elbil, tilsvarende regler var det ikke i f.eks Stavanger
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn